Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä joka olet/pidät itseäsi älykkäänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.1.26 19:34:58

Hermostutko/turhaudutko helposti ihmisiin, jotka eivät ole yhtä älykkäitä kuin sinä itse? Esim. tarvitsevat enemmän aikaa asioiden ymmärtämiseen tai kyselevät asioita, jotka sinulle ovat lähes itsestään selviä.

Re: Sinä joka olet/pidät itseäsi älykkäänä

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   12.1.26 19:38:28

Turhaudun ihmisiin, jotka ovat omassa asiassaan ehdottomia, mutta eivät osaa tai lähde perustelemaan omaa näkökantaansa eivätkä ymmärrä tai halua ymmärtää, että asioissa on monta puolta eikä mikään lopulta ole kovin mustavalkoista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.26 19:42:53

"Hermostutko/turhaudutko helposti ihmisiin, jotka eivät ole yhtä älykkäitä kuin sinä itse?"

Ei älykkyys itsessään tarjoa oikein mitään. Minä olen testiälykäs, mutta en minä koulutusalani ulkopuolelta tiedä ja osaa juuri mitään. Miksi osaisin?

Älykkyydellä ei voi korvata työntekoa. Jos tahdon keskustella Tolstoin Sodasta ja rauhasta, minun on jaksettava lukea pari tuhatta sivua tekstiä ennen kuin voin sen tehdä. Eikä älykkyys sittenkään tarjoa mitään suurenmoisia oivalluksia, koska oivalluksia tekevät ihmiset, joilla on tietoa historiasta, filosofiasta ja yleensä ajankuvasta.

Fiksut ihmiset ovat aina lukeneita, mutta eivät aina erityisen lukeneita. Sen sijaan älykkäät ihmset eivät aina ole fiksuja.

Kaiken fiksuuden perustana on opiskelu eikä älykkyys.

Päivämäärä:   12.1.26 19:44:07

Korjaus.

Fiksut ihmiset ovat aina lukeneita, mutta eivät aina erityisen älykkäitä, eivätkä älykkäät ihmiset ole aina fiksuja.

Kaiken fiksuuden perustana on opiskelu eikä älykkyys.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   12.1.26 19:44:34

Niin no älykäs ja viisas ovat eri asioita.

Päivämäärä:   12.1.26 19:45:34

Miten sitä älyä halutaan mitata, opiskelu tuottaa usein paljon "kirja viisautta".

Päivämäärä:   12.1.26 19:46:49

Kirjaviisaus on fiksuutta. Jos täytyy selittää, miksi elämä maapallolla on mahdollista, ei auta kuin lukea. Ei sitä lukematta opi, ei, vaikka olisi kuinka älykäs.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.26 19:53:01

Ensiksi, täytyisi määritellä käsitteet

1. Älykäs
2. Fiksu
3. Viisas

jotta tästä aiheesta voitaisiin kuitenkin rakentavasti keskustella.

Päivämäärä:   12.1.26 19:53:31

Tai pitäisikö sanoa: järkevästi ;)

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   12.1.26 19:59:20

Riippuu täysin sen ihmisen asenteesta.

Esim mulla oli työkaverina sellainen joka ei ollut ihan terävintä kärkeä. Hän sanoi heti suoraan että sori oon tyhmä. Eikä hän mikään idiootti ollut, vain jokin ongelma oppimisessa etenkin sellaisissa asioissa jotka ei niin hirveästi kiinnostaneet. Eli työssä oli tosi hyvä ja oppi nopeasti ja osasi kysyä hyviä kysymyksiä. Yleistiedossa ja sivistyneisyydessä oli kyllä ihan rehtiin tyhmä. Hänellä oli tosi hyvä asenne kaikkeen. Teki työnsä hyvin ja oli tosi hyvä. Ei osallistunut mihinkään ns syvälliseen keskusteluun koska ei ymmärtänyt asioista eikä niin kiinnostanutkaan. Symppis ja hyväntahtoinen tyyppi.

Sitten taas on sellaiset ihmiset joilla on vankka mielipide vaikka politiikasta tms mutta ei viitseliäisyyttä opiskella riittävästi. Nämä on niitä öyhöttäjiä. En jaksa yhtään. Näille ei riitä mitkään perustelut eikä heillä ole kykyä ymmärtää että se oma juttu ei ehkä ole kaikkivoipainen totuus kaikessa.

En turhaudu kysyjiin tai heihin jotka tarvitsevat aikaa oppiakseen tai ymmärtääkseen. Turhaudun ihmisiin jotka ovat tyhmiä tai laiskoja ja jotka eivät itse tiedosta sitä. Eniten per*eestä on ne laiskat ja tyhmät jotka kuvittelevat hieman liikaa omista kyvyistä ja jotka sitten valittavat suureen ääneen.

Päivämäärä:   12.1.26 20:08:47

Ite oon huomannut että jokainen joka mainostaa olevansa muita älykkäämpi harvemmin on sitä

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.1.26 20:13:22

En hermostu tai turhaudu. Mutta sellaiseen turhaudun, joka on kovin jäykkä ja ehdoton ajattelussaan, eikä edes yritä joustaa.

Lähettäjä: Kummallista 
Päivämäärä:   12.1.26 20:24:20

Ei kyse ole älykkyydestä vaan temperamenttieroista. Joillakin asioiden prosessointi on nopeaa, jotkut puntaroivat harkiten ja huolella. Aivan yhtä oikeassa tai lopputuloksen kannalta yhtä mieltä voi olla molemmat. Viisas ymmärtää tämän ja sopeuttaa päätöksen teon kulloisenkin tilanteen mukaan.
Iän myötä yleensä tulee malttia meille jokaiselle.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.1.26 20:31:18

” Lähettäjä-
Päivämäärä12.1.26 20:08:47

Ite oon huomannut että jokainen joka mainostaa olevansa muita älykkäämpi harvemmin on sit

Okei. Mutta sitähän tässä ei kysytty eikä kukaan tässä topicissa ole tällaista sanonut olevansa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.1.26 20:52:55

ÄO saa olla 80, jos ihminen on kohtelias ja osaa käyttäytyä. Sellainen on erittäin viehättävää. Älykkään ihmisen tunnistaa pienistä asioista. Yleensä tällaisen henkilön ulosanti on oivaltavaa ja reipastempoista. Älykkyys on vahvasti viehättävä piirre, sillä älykkään seurassa on mukavaa - tai sopivasti haastavaa olla.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.1.26 21:02:03

Todella moner älykkäät puhuvat hitaasti, harkiten.

Opiskelu ei kerro älystä tai viisaudesta juuri mitään.

Joo ja olen korkeakoulutettu.

Päivämäärä:   12.1.26 22:30:35

Minua turhauttaa junttimaisuus eli mielipiteet, jotka ei perustu mihinkään. Jos joku tulee väittelemään asioista, joista tiedän paljonkin ja joita on opiskellut niin joku jankkaaminen miten maapallo on litteä on rasittavaa.

Monilta ihmisiltä puuttuu myös maalaisjärki. Yliopisto ihmisissä on paljon täysin kädettömiä ihmisiä, jotka pitäisi lähettää kyllä jollekin kurssille.

Olen tavannut myös todella tyhmiä Tohtoreita ja kpää professoreita, joten se tutkinto tai titteli ei tarkoita että ihminen on kiva tai sosiaalisesti älykäs.

Minä jaksan ymmärtää ihmisiä, joilla on lukihäiriö, ADHD tai vastaava. Moni muu taas ei tunnu jaksavan.

Päivämäärä:   12.1.26 22:36:08

En tietenkään. Ymmärrän, että ihmiset on erilaisia.

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   12.1.26 22:47:49

En hermostu tai turhaudu ihmisiin, jotka kyselevät mielenkiinnosta. Jankkaajiin, muka oikeassa oleviin, sellaisiin aina äänessä oleviin, jotka eivät kuitenkaan tiedä asiasta juuri mitään heitä en jaksa kuunnella. Yleensä silloin vetäydyn muualle, omiin oloihin tai muuhun seuraan.

Olen itse ja ystäväpiirini kuuluu muutamia hyvin älykkäitä henkilöitä. Heidän kanssaan on mukava keskustella.
Mutta älykäs ihminen ei todellakaan ole aina sosiaalisesti lahjakas. On paljon älykköjä ADD, ADHD ja autistisia ihmisiä. Älykkyys on vain ehkä hyvin kapea-alaista heillä.

Olen hieman erakko itsekin, enkä viihdy missään isommissa porukoissa. Älykkyyteni on myös "rajattua" joitain asioita minun on vaikea ymmärtää ja taas toiset asiat sujuvat ongelmitta helposti. En ole ns.kirjaviisas, vaikka olen lukenut paljon myös tutkimuksia, opiskellut yms. Teen sen eteen paljon töitä.

Lähettäjä: Elämänkoulu. 
Päivämäärä:   12.1.26 22:54:08

Tämän pitäisi olla vapaa maa. Siis ollaan vaan vapaasti sellaisia kuin olemme ja muut saa ahdistua ihan vapaasti vaikka en ala tätä sen kummenmmin perustelemaan,nih.

Lähettäjä: Bnm 
Päivämäärä:   12.1.26 23:41:00

"Sitten taas on sellaiset ihmiset joilla on vankka mielipide vaikka politiikasta tms mutta ei viitseliäisyyttä opiskella riittävästi. Nämä on niitä öyhöttäjiä. En jaksa yhtään. Näille ei riitä mitkään perustelut eikä heillä ole kykyä ymmärtää että se oma juttu ei ehkä ole kaikkivoipainen totuus kaikessa."

Tämä. Toinen ryhmä, mikä ärsyttää, ovat ne, jotka olettavat jotain typerää, eivät vaivaudu kysymään tai etsimään tietoa, ja sitten jauhavat tätä oletustaan niin kuin se olisi totta. Yleensä kyseessä on jokin negatiivinen asia toisesta ihmisestä.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   13.1.26 01:20:46

Minua turhauttaa kun ihminen ei ota uskoakseen mitä sanon. Hänen mielestään hän on oikeassa ja minä väärässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.