Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia alkoholista kokonaan luopumisesta

Lähettäjä: Selvinpäin? 
Päivämäärä:   12.1.26 11:12:00

Kerro millaisia positiivisia vaikutuksia huomasit, kun lopetit satunnaisenkin alkoholin käyttämisen kokonaan. Eli jos et juo alkoholia koskaan (tai korkeintaan esim. pari kertaa vuodessa vaikkapa juhlissa). Saa toki kertoa negatiivisiakin huomioita, jos sellaisia on :D

Miten on vaikuttanut elämääsi? Mitä positiivista huomaat itsessäsi kokonaan lopettamisen myötä?

Itsellä se tilanne että 1-2krt kuukaudessa tulee juotua alkoholia ja joillakin kerroillla runsaammin. Ikään kuin nollattua. Juuri koskaan en edes lähde mihinkään vaan ihan vaan kotona useimmiten miehen tai joskus kaverin kanssa, joka tulee meille vaikkapa yökylään. Nollaaminen sinänsä tekee hyvää, mutta voi jestas mikä olo on seuraavana päivänä vaikka ottaisin vaan vähän. Unet menee, väsyttää, pöhöttää vielä monta seuraavaa päivää. Tuntuu seuraavan viikon ettei mikään huvita. Tissuttelua en ole koskaan harrastanut, vaan tosiaan semmoset suoraan sanottuna nollauskännit kerta-pari kuussa. Olo ei ole hyvä sen jälkeen ja tosiaan vaikka joisin vaan pari, seuraava päivä on pöhnäinen. Ristiriitaista, kun se niin sanottu nollaaminen kuitenkin tekee ajatuksille ja irtaantumiselle hyvää.

Olen miettinyt, että lopettaisinko alkoholin käytön kokonaan. Olisiko helpompi päästä eroon siitä "joka toinen lauantai nollataan" ajatuksesta jos lopettaisi alkoholin kokonaan ja opettelisi nollaamaan muuten. Kun vaan keksisi miten.

Re: Kokemuksia alkoholista kokonaan luopumisesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.26 11:16:19

Nuorempana käytin enemmän alkoholia ja välillä "nollasin" ihan kunnolla. Nykyään käytän alkoholia ehkä tuon pari kertaa vuodessa. Yleensä ravintolassa käydessä tulee otettua viinejä. Käyn treenaamassa ja en halua heittää viikonloppujani hukkaan. Treenaaminen nollaa paljon paremlin päätä.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   12.1.26 11:18:32

Mä juon ehkä 1x/vuosi, joskus harvoin 2x/vuosi. Ei oo mikään ikävä sitä rahanmenoa ja krapuloita.

Mä "nollaan" tekemällä itselle kivoja muita juttuja, pelaan pleikkarilla, käyn metsässä kävelemässä, kudon sukkia, käyn salilla, ihan mitä nyt mieleen juolahtaa.

nuorempana tuli juhlittua paljonkin kavereiden kanssa mutta sivusta alkoholisteja seuranneena totesin että ei oo sen arvoista olla harva se viikonloppu kuset housuissa tai päivystyksessä paikkaamassa hampaita kun on taas oltu jossain rähmällään.

Lähettäjä: OffTopic 
Päivämäärä:   12.1.26 11:19:35

Mitä toi nollaaminen tarkoittaa? En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Ja vielä vähemmän että se tehdään juomalla alkoholia. Tai siis tajuan mitä sillä haetaan, mutta en kuitenkaan tajua sitä etenkään alkoholiin liitettynä. Mikä järki?

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   12.1.26 11:24:52

Olen lopettanut kokonaan. On rauhallisempi olo (tätä on vaikea selittää, mutta olotila on kaiken kaikkiaan seesteisempi ja kun on riittävän monta kertaa kieltäytynyt, ei edes tunne enää sosiaalista painettakaan). Myös painoa on lähtenyt pois ilman muita muutoksia (en ole esim. ruokavaliota muuttanut).

Itse nollaan taiteen ja hevosharrastuksen kautta. Hetkessä oleminen, siihen yhteen asiaan uppoutuminen (puhelin joko äänettömälle tai kokonaan pois päältä, ja kaikista muistakin häiriötekijöistä irtautuminen) on parasta nollaamista.

Suosittelen. :)

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   12.1.26 11:32:23

Kaveri lopetti kauan sitten, hänen ajatukset tuntuu pyörivän koko ajan alkoholin ympärillä.

Jos ollaan jossain, hän aina muistaa kertoa että hån ei sitten juo! Vuodesta toiseen. Mutta että häntä ei haittaa jos minä juon. Koko ajan muistelee mistä hän piti, mitä hän joisi jos joisi mutta ei juo, kun juomissa on milloin mitäkin epäterveellistä ja kyllä ne raikkaat vkl aamut paljon tärkeämpiä ja harmi kun ei ole juomia jossa ei olisi x, y ja z. Mutta on hän joskus juonut, näinä ja näinä vuosina hän joi puolikkaan lasin kuoharia juhlissa, mutta alkoholitonta! Okei ...

Keski-ikäisiä ollaan molemmat.

Lähettäjä: Kummallista 
Päivämäärä:   12.1.26 11:32:46

Suurin ongelma on että on täytynyt luopua riennoista joihin liittyy alkon käyttöä. Ei kestä pää muiden humalakäytöstä. Sinänsä hyvä juttu sekin sillä tuleepahan lähdettyä ajoissa kotiin juhlista.
Pitkästyn äkkiä joten viihdyn seurassa jossa tehdään yhdessä jotain. Joutava jaarittelu vaatisi napanderia.
Hyvää on että nukun paremmin. Ei tarvitse luopua asioista krapulan takia. Muutenkin tuntuu että ihan arkiset asiat saa iloiseksi. Huomaa seuraavansa luontoa, värejä, sääilmiöitä.
Yllättäen tuttavapiiri koostuu ihan tavallisista ihmisistä. Elämäntapaongelmaiset asioidensa sotkijat touhuaa omiaan enkä ilmeisesti ole enää kiinnostavaa seuraa.

Lähettäjä: yksi 
Päivämäärä:   12.1.26 11:57:36

Olin huvikseen reilun vuoden juomatta ja vaikutus oli että sain painoa pois paremmin kuin allkoa käyttäessä. Muuta vaikutusta ei ollut, ehkä tylsyyttä enemmän. En ollut mikään kova juomaan vaan ehkä pari kertaa kuussa tissuttelin viikonloppuna olutta ja oli kiva olla pikkusievässä. ihan yksin kotona. Nyt olen palannut entiseen malliin enkä siis ole sosiaalinen alkonkäyttäjä.

Päivämäärä:   12.1.26 12:01:54

Lähettäjä: =
Päivämäärä: 12.1.26 11:24:52

Olen lopettanut kokonaan. On rauhallisempi olo (tätä on vaikea selittää, mutta olotila on kaiken kaikkiaan seesteisempi *

Mä oon hermostunut aina, pää ja kroppa käy kokoajan kierroksilla. Eilenä juuri mietin johtuuko tissuttelusta, näköjään sekin mahdollista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.1.26 12:47:22

En ole juonut alkoholia kohta neljään vuoteen ja olo on ihan huippu! Kärsin järkyttävistä krapuloista (luokkaa oksennan koko seuraavan päivän) jos join vähänkään enemmän ja pienemmistä määristä sain seuraavalle päivälle "vain" päänsäryn :D lisäksi minun ongelma on aina ollut se, etten ole osannut ottaa kohtuudella. Lopetin siis kokonaan.

Nyt olen paljon energisempi ja viikonloppuisin saa enemmän aikaiseksi. Tykkään liikkua, joten luonnollisesti sitäkin pystyy nyt tekemään enemmän :D ei harmita kun ei pääse nauttimaan hyvästä ulkoilmasta kun on niin järkyttävä olo. Mieli voi myös paremmin, ryyppyreissut tekivät vähintään viikoksi vähän masentuneen olon.

Huonoja puolia on se, että en jaksa katsella humalaisia ihmisiä eikä kiinnosta mennä baareihin. Tai viihdyn kyllä, jos mennään esimerkiksi päivällä/alkuillasta pelailemaan lautapelejä, mutta iltameiningit eivät enää nappaa.

Nykyään osaisin varmasti ottaa kohtuudella, mutta ei vaan yhtään huvita. Alkoholin haju tekee jo pahaa :D

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   12.1.26 14:20:38

Vuosi vuodelta on vähentynyt ja viimeisinä kolmena vuotena tahti on ollut 1x humala vuoteen (siihen on riittänyt kolme valkkari lasillista) ja 2x 1 lasi valkkaria ravintolassa. Tuosta yhdestä valkkarilasillisestakin menee seuraava yö pilalle ja on masentunut/alavireinen fiilis useamman päivän ja kroppa tukossa. Viime vuosi oli ensimmäinen vuosi kun en juonut muuta kun kahteen otteeseen ravintolassa yhden lasillisen ruuan kanssa. Mietin jopa siitä luopumista. Illanvietoissa on ollut vissyä ja pari holitonta olutta tai siideriä mukana. Kukaan ei ole ihmetellyt tai kiinnittänyt huomiota siihen etten juo. En myöskään tuo sitä mitenkään esille. Parempi olo näin ja elimistö toimii hyvin

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   12.1.26 14:29:43

En ole juonut enää vuosiin, ja se tuntui joskus olevan suurempi ongelma muille kuin minulle ;) "Ota nyt, kyllä sä yhden voit ottaa" jne.

En vain koe enää tarvitsevani alkoholia mihinkään, en ole koskaan ymmärtänyt tuota "nollaustarvetta". Olen kyllä aikanani juonut ihan riittämiin ja myös humalahakuisesti. Varmasti tässä tuntuu myös se, että olin "tarpeeksi monta vuotta" raskaana tai imetin. Olen myös vuosia käynyt "viihteellä" lavatansseissa, jonne useimmiten mennään autolla eikä ainakaan humalahakuinen juominen oikein istu siihen hommaan.

En ole tehnyt mitään virallista päätöstä enkä julista missään olevani absolutisti, mutta ainakaan toistaiseksi en ole kokenut tarvetta ottaa. Loppuvuodesta olin pitkästä aikaa pikkujouluissa työporukalla ja join nollaolutta porukan jatkona. Hyvin viihdyin hyvässä seurassa ilman viinaakin.

Jotenkin itse haluaisin vähän ravistella tätä suomalaista "juomakulttuuria", kun viina tuntuu liittyvän "kaikkeen". On sitten hyvä tai huono fiilis -> otetaan kuppia, loma alkaa -> otetaan kuppia jne. Itse ainakin toivoisin, että niitä elämän hyviä ja huonoja hetkiä pystyisi käymään läpi selvinpäin.

Päivämäärä:   12.1.26 14:38:24

En ole koskaan ollut tissuttelija, mutta nuorena tuli otettua kunnolla jopa kerran pari viikossa ts. opiskelijabileet.

Siitä iän myötä vähentynyt niin, että nyt reilu nelikymppisenä tulee juhlittua jos on jotain erityistä juhlittavaa, mutta muuten ei tule otettua ollenkaan. Ja erityisiä syitä juhlia on ehkä 2 kertaa vuodessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.