|
Lähettäjä: aloittaja
Päivämäärä: 12.1.26 08:41:41
Yritän kertoa mahdollisimman kattavasti taustoja ja mainita asioita, joilla voisi olla merkitystä.
Olin vähähiilarisella ruokavaliolla elämäntapamuutoksen ja laihduttamisen takia arviolta tammi-elo -24. Loppuvuotta kohden sitten 'normaalille' ruokavaliolle ja sillä edelleen. Laihtunut yhteensä 15 kiloa tässä parin vuoden aikana, hieman paino jojoillut ees taas.
Tipuin hevosen selästä marraskuussa -24. Kipu alkoi noin viikko sen jälkeen.
Kipua on vasemmalla alempien kylkikaarien kohdalla. Enemmän edessä vatsan puolella, välillä takana selän puolella. Välillä oikein pistävä ja lamaannuttava kipu, välillä lievempi. On ollut noin parin viikon välein, aikaisemmin vuotta saattanut olla pitkiäkin aikoja ettei mitään.
Tippumisen johdosta joulukuu/24 - tammikuu/25 kuvattiin selkä, ettei sieltä mennyt mitään rikki ja otettiin verikokeet lähinnä jos sisäelimissä tai ruuansulatuksessa joku paikka kiukkuaa. (Haima, maksa, keliakia jne.) Kuvat ja kokeet puhtaat, ei syytä epäillä mitään eli seurailua. En tiedä näkyikö selkäkuvassa kylkiluut, joten en osaa sanoa onko niiden mahdollista murtumaa huomioitu.
En suoraan osaa yhdistää, että liittyisi vaikka syömisen yhteyteen kipu. Yhden kerran muistan keväältä -25, että kävin lounaalla sushibuffetissa ja noin puolituntia syömisen jälkeen alkoi hirvittävä kipu. Olin liikkeellä autolla ja en meinannut päästä takaisin autolle, sillä liikkuminen sattui paljon ja seisominen pyörrytti. Mutta samalla näitä kipuja on ollut myös työpäivän jälkeen jolloin ruokailusta on useampi tunti. Esimerkiksi kerran en meinannut päästä pois autosta ja sisälle kotiin, sillä vähäinenkin liike sattui niin että tuntui pyörtyvän. Kerran myös ollut satunnainen kova kipu, kun ojennuin sulkemaan auton ovea.
Lokakuu -25 yöllä niin kovat kivut usean tunnin, että luulin kuolevani. Olin ulkomailla reissussa, joten ei tullut hakeuduttua lääkäriin. Tällä reissulla tuli liikuttua paljon.
"Uutena" oireena myös satunnainen kipuilu oikealla edessä. Uudet verikokeet ja vatsan ultra joulukuu -25. Maksa, sappirakko, haima, munuaiset, perna, suuret verisuonet, virtsarakko, vatsaontelo. Ei löydöksiä.
Mitä tässä nyt vielä voisi tutkia? Sinällään kun kipu ei ole kokoaikaista niin tuntuu turhalta rampata lääkärissä, varsinkaan kun nuo muutamat kokeet on jo otettu eikä mitään ole löytynyt.
|