Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nukahtaminen vai pyörtyminen?

Lähettäjä: Kops 
Päivämäärä:   11.1.26 15:24:03

Onko mitään keinoa tietää / erottaa jälkikäteen, että mitä on tapahtunut edellisenä päivänä kun nyt on hieman epäselvyyksiä. Millainen tajunnantaso on ollut kyseessä, onko kyseessä ollut nukahtaminen vai pyörtyminen. Tämä alkoi nyt vaivata minua siksi kun vastaavanlaiset tilanteet ovat alkaneet tapahtua toistuvasti.

Käy siis näin: istun nojatuolissa (tavallisessa, ei sellaisessa puolimakuullisessa laiskanlinnassa) katselemassa telkkaria asennossa jossa en edes nojaa päätäni minnekään. Alan yhtäkkisesti tuntea itseni hyvin uneliaaksi ja tästä ihan hetken päästä *naps* filmi poikki.
... Nyt kävi ensimmäistä kertaa ilmi, etten edes herännyt vaikka mieheni huuteli ja koirat kävivät nuolemassa kasvojani. Närkästyin tästä aikatavalla miehelleni, ei sitten käynyt mielessä tarkistaa; olisiko minua ylipäätään saanut hereille yhtään mitenkään. No ei tullut mieleen. Hohhoijaa.

Aamuisin kyllä herään normaalisti herätyskelloon ja öisin kyllä herään jos koira käy luonani. Siksi minua nyt ihmetyttää nämä iltapäivällä tapahtuneet tilanteet. Ja en siis juo alkoholia enkä tupakoi, enkä ole ylipainoinen.

Re: Nukahtaminen vai pyörtyminen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.1.26 15:28:32

Minulla ei pyörtymiseen liity uneliaisuutta, yleensä vain tinnitusta ja sitten filmi katki ja herään lattialta.

Mahdotontahan tuota on jälkikäteen selvittää. Käykö noin siis usein? Voisitko pitää kirjaa asiasta hetken ja olla yhteydessä lääkäriin sitten? Täällä on terveyskeskuksessa chat -palvelu josta on helppo matalalla kynnyksellä kysellä asioista joiden vakavuudesta ei ole varma.

Päivämäärä:   11.1.26 15:34:18

Viimeaikoina on käynyt ihan jokusen kerran viikossa. Asentoni saattaa olla siis sellainen että pää roikkuu kohtisuoraan alaspäin kuin olisin kuollut siihen paikkaan ja sitten on niska ihan tajuttoman kipeä kun herään.

Päivämäärä:   11.1.26 15:42:54

No eihän tuo ihan normaalilta kuulosta. Ala pitää kirjaa ja ole ensi viikolla yhteydessä lääkäriin.

Jos pelottaa ettei sinua oteta vakavasti, ota mies mukaan lääkärikäynnille. Ihan jo se tekee ihmeitä, ja sitten jos mies voi vielä kertoa omia havaintojaan niin vielä parempi.

Päivämäärä:   11.1.26 15:45:49

Nukahtaminen. Televisio ja istuminen toimii monille kuin nuijanukutuksena. Minulla on sama. Lisäksi illalla kun menen sänkyyn ja selaan puhelinta, niin nukahdan puhelin kädessäni.

Pyörtyminen on erilaista, tietäisit kyllä, jos olet pyörtynyt. Sen jälkeen useimmilla on erinäisiä tuntemuksia, kuten hassu/hutera olo, kohina päässä, korvien humina tai jopa korvien särky, päänsärky, pahoinvointi jne.

Päivämäärä:   11.1.26 15:46:57

"Jos pelottaa ettei sinua oteta vakavasti, ota mies mukaan lääkärikäynnille. Ihan jo se tekee ihmeitä, ja sitten jos mies voi vielä kertoa omia havaintojaan niin vielä parempi."

Pyydä lisäksi miestä videoimaan tilanne

Lähettäjä: date 
Päivämäärä:   11.1.26 15:52:48

Ei tuo tosiaan kuulosta kyllä yhtään pyörtymiseltä.
Mutta esim uniapneasta (tietämättään) kärsivä saattaa nukahtaa noin. Voisiko olla jotain sellaista? Lääkärissä nyt kannattaa siis käydä joka tapauksessa, oli mitä vaan.

Päivämäärä:   11.1.26 16:09:40

Olet nukahtanut.

Niinkuin aikaisemmatkin ovat kuvailleet, niin pyörtymistä edeltää erilaiset tuntemukset. Itsellä tulee voimaton olo, korvissa humisee, äänet katoavat jonnekin kauas, valot muuttuvat oudon kirkkaiksi, silmissä pyörii. Silloin on jo kiire mennä maahan ettei loukkaa itseä kaatuessa. Alkuoireet voivat mennä ohi jos voi hengittää rauhassa raitista ilmaa.

Päivämäärä:   11.1.26 16:48:33

Hankala tosiaan eritellä noita tuntemuksia sinällään, kuten aloitukseen laitoin niin yhtäkkisesti tulee sellainen tajuton uneliaisuus tavallaan- mun on hankala kuvailla sitä tunnetta. Menee vaikeaksi ymmärtää onko mulle sanottu jotakin tai saatan itse sanoa jotakin hullua ja kaikki valo on liian kirkasta. Sitten vaan menee filmi poikki.

Kun "herään" niin en oikeastaan siitä koskaan enää herää koko loppuiltana, mun on pakko lähteä sänkyyn nukkumaan koska on niin hutera olo ja pahoinvointi on aivan jäätävä. Saattaa olla, että muistikuvani hetkistä, kun olen siirtynyt olohuoneesta makkariin, ovat hyvin huteria.

Mutta mä en tosiaan ole kyllä ikinä jalkeilta pudonnut, että sikäli eri. Tarttis varmaan joskus tehdä jonkinlainen kontrolloitu testi että mitä tapahtuu jos mä nousenkin seisomaan silloin kun sellainen sekava olo yllättää. Että virkistynkö mä siitä vai putoanko silti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.1.26 16:57:03

Minä ainakin nukahdan ihan tuolla tavalla naps vaikka tuoliin.

Päivämäärä:   11.1.26 16:57:17

Pahoin pelkään jonkilaista häiriötä aivoverenkierrossa.

Kokeile tosiaan heti nousta ja herättää itsesi seuraavalla kerralla!

Nukahdatko muutenkin hetkessä?
Onko jatkunut pitkään?
Oletko nyt tosi väsynyt?

Päivämäärä:   11.1.26 17:02:40

Narkolepsia?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.