Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alkuraskaus ja nälkä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 23:49:17

Neuvoja miten saada nälkää pois alkuraskaudessa. Siis ihan koko ajan kiljuva nälkä, jopa kun on just syönyt! Just söin ruisleivän ja massu kiljuu kun ei olis syönnyt 10tuntiin. Pyrin syömään välipalana jogurttia, ruisleipää kurkulla ja paprikalla, tonnikalasalaattia yms ettei nyt ihan liikaa kiloja nouse. Ihan sama syökö vähän vai paljon jopa lämmintä, täyttävää ruokaa niin sama effekti. Tänään tullut monta kulhoa mussutettua jogurttia ja monta leipää lämpimän aterian päälle ja loppua ei näy. Juon myös paljon mutta silläkään ei tunnu olevan mitään vaikutusta vatsan täyttämiseen. Lisäksi jos jotain hyviä, terveellisiä välipala ideoita jossa maltilliset kalorit niin otan vastaan.

Re: Alkuraskaus ja nälkä!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.1.26 00:03:37

Voi ei :( ei niille hormoneille oikein mitään mahda. Hyvä, kun tiedostat ongelman. Vesimeloni ja riisikakut (jos niitä kykenet syömään) ovat vähäkalorisia. Muuten vaan pitää päättää rajoittaa syömisiä ja pysyä siinä. Toisaalta ole onnellinen, että kykenet syömään. Pikku repsahdukset eivät haittaa! Joudut kuitenkin luopumaan paljosta raskauden vuoksi, ellet ole ihan sohvaperunana nuudeleita syöden elänyt tähän asti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.1.26 00:05:10

Niin ja tee marjakiisseliä ja -keittoa. Nälkäänsä niitä syö vähemmälläkin sokerilla. Jos vaan makea maistuu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.1.26 00:05:31

Minulle auttoi todella lihapainotteinen ruokavalio. Nälkä katosi sillä. Proteiini muussa muodossa ei tehnyt mitään. Tilanne tasaantui raskauden puolivälissä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.1.26 00:06:45

En ennen raskaana oloa tiennyt mitä on kiljuva nälkä 🤣

Päivämäärä:   11.1.26 00:13:00

Minä en voinut syödä lihaa, kun siitä tuli kamala ummetus jo alkuraskaudessa. Vaikka söin luumuja ja kuitulisiä päälle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.1.26 00:53:51

Ei siihen auta muu kuin syöminen. Eikä niitä kiloja kannata pelätä, keho kuluttaa nyt paljon ja vasta ehkä puolivälin jälkeen alkaa herkemmin kertyä. Tai yksilöllistä toki.

Tuo vaihe helpottaa kyllä, tarvitset energiaa nyt.

Lähettäjä: Greige 
Päivämäärä:   11.1.26 06:46:15

Syö vaan! Mulla oli ihan sama alkuraskaudesta, ja siis söin todella paljon, enemmän kuin koskaan ennen elämässäni. Ja silti oli nälkä ihan koko ajan. Samaistun tuohon yllä olevaan kommenttiin, etten ennen raskautta edes tiennyt mitä kiljuva nälkä on :D Minuakin ihan rehellisesti pelotti tosi paljon, että musta tulee norsun kokoinen. Koko elämäni olin kuitenkin ollut tosi hoikka ja siro, joten muutos pelotti! Mutta ei! Vaikka söin hurjan paljon laskematta mitään kaloreita, niin mun paino ei noussut kokonraskauden aikana yhtään liikaa. Enemmänkin siitä kannettiin huolta ja seurattiin päinvastaisesta syystä, eli että edes nousee riittävästi. Raskauskeho ja lapsi otti kyllä ihan kaiken hyötykäyttöön mitä söin. Ja imettäessä sitä vasta sitten saikin syödä, vaikka tosin nälkä ei ollut enää samanlainen. Älä siis pelkää nälkää :)

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   11.1.26 07:14:48

Tiedän tunteen. Kannattaa tottua siihen ja pitää kuitenkin säännöllinen ruokarytmi. Mieti sitä, että jatkuva nälkä on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin jatkuva pahoinvointi, josta jotkut raskaana ollessaan kärsivät.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.1.26 07:27:45

Jogurtit ja ruisleipä eivät täytä välipaloina. Tarvitset proteiinia, se pitää nälän. Jos minulla on nälkä, jogurtit ja leipä taittavat vain pahimman kärjen nälältä ja kohta on taas nälkä. Vika on siis siinä, mitä syöt.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.1.26 08:20:58

Ensimmäinen raskaus, 33v.

Nyt viikolla 15 ja paino noussut melkein 10 kiloa.
Mitään muita oireita ei oo ollut, paitsi tämä ihan älytön nälkä.
Kokoajan tekisi pihviateriaa mieli.
Mieluummin näin kuin että oksentaisi ja laihtuisi.

172cm/55 kg oli lähtötilanne joten nyt painan sen mitä ”pitäisi”
Inbodymittauksen mukaan.
Onneks näin, koska muutenhan olisin tiputuksessa sairaalassa jos 55kg olisi oksentamisen takia lähtenyt paino laskuun.

Uskon, että palautuu ja tasaantuu aikanaan. Eikä mua tämä huoleta: kaksi aktiivista koiraa, joten liikuntaa tulee kyllä. Jos nyt tarvii ruokaa niin syön (:

Päivämäärä:   11.1.26 09:42:24

Mulla on mennyt niin, että pahoinvointia on kyllä päivän ympäri mutta ei koskaan niin paha, että olisin kertaakaan (ainakaan vielä) oksentanut. Pari kertaa tuntunut että nyt tulee mutta rauhoittunut yhtä nopeaa. Sekin on jotenkin yhteyksissä tähän nälkään, koska mitä enemmän on näläntunnetta sitä pahemmaksi se pahoinvointikin menee. Eli säännöllisillä välipaloilla pysynyt ruodussa hyvin.

Ja kiitos vinkeistä, pitääkin syödä vähän enemmän lihaa ja muita ruokia jossa paljon proteiinia jospa auttaisi! Tuo marjakiisseli kuulostaa myös todella hyvältä välipalalta :)

-AP

Lähettäjä: Zzaj 
Päivämäärä:   11.1.26 10:17:17

Koita juoda enemmän. Se pitää myös tunnetta että vatsassa on ruokaa ja nälän tunnekin saattaa joskus johtua nesteen tarpeesta. Lapsivesi vaihtuu n. 3h välein joten nesteen tarve läpi raskauden joka tapauksessa on suurempi kuin normaalisti. Hyvä opetella veden huomista alusta alkaen ruokailujen välissä.

Päivämäärä:   11.1.26 10:21:31

” Ei siihen auta muu kuin syöminen. Eikä niitä kiloja kannata pelätä, keho kuluttaa nyt paljon ja vasta ehkä puolivälin jälkeen alkaa herkemmin kertyä. Tai yksilöllistä toki.

Tuo vaihe helpottaa kyllä, tarvitset energiaa nyt.”

Tämä ei ole fakta. Raskauden aikainen ylimääräinen ravinnon tarve alkaa vasta toisella kolmanneksella ja määrä, joka täyttää raskauden vaatiman kulutuksen on suunnilleen yksi kasviksilla höystetty leipä. Raskaus ei oikeasti vaadi ruokamäärän lisäämistä paljoakaan siksi, että se kuluttaisi energiaa.

Täysimetys sen sijaan vie 400-600 kilokaloria ylimääräistä, jolloin lisäravinnon tarve lähentelee vuorokaudessa kokonaista ateriaa.

Posketon syöminen koko raskauden ajan lisää raskausdiabeteksen riskiä, joten kannattaa silti suhtautua asiaan siten että pääasiassa syö normaalisti ja terveellisesti, mutta ei herkkuhetkistä toki kannata syyllisyyttä kantaa, ne ovat myös tärkeitä.

Päivämäärä:   11.1.26 10:25:21

Sekin tuli vielä mieleen että alkuraskaudessa jo usein tulee voimakasta väsymystä. Väsyneenä oloa saattaa huomaamattaan kompensoida hakemalla lisäenergiaa ravinnosta vaikka tauot ja kunnon yöunet auttaisivat siihen ongelmaan enemmän.

Päivämäärä:   11.1.26 10:30:16

Mä söin alkuraskaudessa helposti pari litraa makkarakeittoa eli mun vinkki on että syö ihan oikeaa ruokaa niin paljon ku napa vetää. Ihan turhaa koittaa elää jollain välipaloilla, kun sitten on taas nälkä :D ei mulle kiloja mitenkään ylettömästi tullut eikä niitä jäänyt.

Päivämäärä:   11.1.26 10:45:57

Jännä että raskaushormonit sekoittaa nälän ja sitä pidetään luonnollisena mutta kun lihava valittaa samasta asiasta (nälästä) niin se on vain itsekurin puutetta eikä mitään hormonijuttua.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   11.1.26 11:25:03

Mulla oli sama, otin töihin esim porkkanoita, kurkkua ja paprikaa ja söin oikeasti koko ajan kunnon ruokien lisäksi. Mulla oli hirveä nälkä ja hirveän paha olo ja oksetti koko ajan, niin oli kyllä törkeä yhdistelmä. Join myös tosi paljon, vesi maistui hirveältä, niin join litroittain laimeaa hedelmäteetä.

Oksentamisesta huolimatta lihoin huomattavasti, koska en pystynyt liikkumaan järjettömän väsymyksen takia.. Raskaudet olivat kyllä kamalaa aikaa ja olen ollut raskaana useamman kerran, lapsia vain kaksi, joten olen kärsinyt monta kertaa ihan turhaankin, kun on vielä kaiken kärsimyksen lisäksi mennyt keskenkin…

Kiloista pääsee onneksi eroon jälkeenpäin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.