Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostin toisen hevosen ja äidin kommentti...

Lähettäjä: Pihka 
Päivämäärä:   10.1.26 21:49:43

Ostin toisen hevosen, sillä kohdalle osui aivan täydellinen yksilö ja sain mahdollisuuden ostaa sen. Kerroin tästä äidilleni innoissani ja vastaus oli lähinnä tylytystä siitä miten aion jaksaa hoitaa kaksi hevosta, miten rahat riittää ja onko tässä nyt mitään järkeä.

Taloudellinen tilanteeni on erittäin hyvä, olen hyväpalkkaisessa työssä erityisasiantuntijana. Olen aina hoitanut hevoseni itse ja äidin apu on ollut lähinnä jotain 3-4x kuukaudessa heinät + liikutus. Eli ei todellakaan ole hevonen jäänyt hänen hoidettavaksi. Hevoset on täyshoitotallilla, mutta pienten tarhojen vuoksi haluan että ne liikkuu joka päivä jotenkin. Varmaan myös pettynyt että otin lisää hevosia enkä alkanut perustamaan perhettä.

Miten päästä yli tästä harmituksesta. Kaikki muut sentään onnellisia tilanteestani.

Re: Ostin toisen hevosen ja äidin kommentti...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.1.26 21:53:46

Onnea uudesta hevosesta. Minusta on kuitenkin aika paljon jos äitisi viikoittain auttaa hevosten kanssa, 3-4 kertaa vuodessa olisi eri. Nyt hänenkin työmääränsä on tuplaantunut.

Jos äitisi ei auttaisi hevosten kanssa niin sanoisin että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta lisäät myös hänen työmääräänsä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 21:57:18

Hanki joku muu liikuttaja hevosillesi niin et kuormita äitiäsi enää.

Päivämäärä:   10.1.26 21:59:52

Kun meillä muilla ei ole tunteita pelissä niin on helpompi ymmärtää äidin kanta myös.

Äidille tulee nyt tuplaten hommia.

Ei ole tulossa niitä lapsenlapsia mitä toivoisi

Rakastaa sinua ja tietää että nyt sulle tulee lisätöitä hevosista niiden jo valmiiksi vaativien erityisasiantuntijatöidesi lisäksi.

Tuplaten rahanmenoa

Ei äiti varmaan näe tässä nyt mitään erityisen hyvää. Usko että on huolissaan noista asioista mitkä sanoikin.

Mun läheinen hankki juuri toisen koiran vaikka ekankaan kanssa ei meinaa jaksaa. Oli innoissaan ja selvästi pettyi kun en liittynyt iloon vaan olin penseä.

Päivämäärä:   10.1.26 22:05:50

Tilanteesi ei yhdenkään hevosen omistajana taida ulospäin näyttää niin ihanalta kuin kuvittelet

Päivämäärä:   10.1.26 22:07:31

Mä oon aina hoitanut hevoseni hyvin tunnollisesti ja hyvin harvoin pyydän äidiltä mitenkään apua. Mielestäni tuo 1x viikossa on ollut tosi vähän avun pyytämistä ja äidillä on aina ollut myös mahdollisuus kieltäytyä. Hänen auttaessaan hänen tallireissuun menee n. Tunti sillä laitan kaiken valmiiksi ja hevosen voi liikuttaa pyörössä.
Nyt on tunne että tämäkin vähäinen apu on ollut liikaa pyydetty.

Lapsia ja perheen hankkisin vaikka heti, mutta kun ei sitä miestä ole löytynyt, niin kurja se on omia haaveita laittaa tauolle siksi että "kohta voi löytyä puoliso ja olla lasten aika". Hevoseni on kivoja ja niille löytyisi vaikka tunnissa vuokraajat/ylläpitäjät jos tarve tulisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.1.26 22:10:30

No hanki niille ne vuokraajat. Äitisi ei todennäköisesti kehtaa tai raski kieltäytyä vaikka haluaisi. Minunkin äitini käy ulkoiluttamassa siskoni koiraa koska ei kehtaa sanoa ei, koska tietää että apu on tarpeen. Aina kuitenkin voivottelee sitä eikä edes nauti koiran ulkoiluttamisesta. Mutta on hankalaa sanoa ei jos näkee että oma lapsi tarvitsee apua.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   10.1.26 22:16:23

Pihka
Onko jatkossa sitten niin että äidilläsi menee tallilla pari tuntia jos kerran hoitaa molemmat? Ja alussa voi mennä jopa enemmän kun tutustuu siihen hevoseen.

Juttelisin äidin kanssa että onko hän yhä halukas jatkamaan tätä diiliä ylipäätään? Vai haluaako jatkaa esim sen tutun hevosen kanssa ja etsit vuokraajan sille toiselle vai jopa molemmille?

Päivämäärä:   10.1.26 22:19:30

Onko äitisi edes hevosihminen? Oma äitini on joskus rahallisesti joutunut avittamaan hevosten kanssa (yllättävä, kallis klinikkareissu ja hetkellinen työkyvyttömyys, josta johtunut tulojen romahdus). Mutta konkreettista, fyysistä apua häneltä en ole voinut pyytää, kun ei tosiaan ole hevosihminen ja lähinnä pelkää niitä.

Päivämäärä:   10.1.26 22:19:41

"Mielestäni tuo 1x viikossa on ollut tosi vähän avun pyytämistä"

Ei ole. Montaa harrastusta harrastetaan kerran viikossa, sinun hevosesi on siis äitisi harrastus.

Päivämäärä:   10.1.26 22:26:25

Onnea hevosesta! Mutta oikeastihan tuo 1 tunti viikossa hevosen hoitoa voi olla äidillesi liikaa ja nyt pelkää työmäärän kasvua. Oma äitini ei ikimaailmassa alkaisi käyttämään tuntia viikossa hevosiini.

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   10.1.26 22:27:56

Jos äitisi ei halua sitoutua sinun hevosiisi niin ei hänen ole mikään pakko. Kuten aloituksessa sanoit, on voinut myös kieltäytyä. Ehkä nyt on se kieltäytymisen hetki? Tai on vaan huolissaan sinun jaksamisestasi.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   10.1.26 22:29:14

1 x viikossa on tosiaan monelle jo ihan omankin harrastuksen kertamäärä.

Hanki niille ulkopuoliset vuokraajat äitisi tilalle, jos kerta ovat niin helppoja ja kivoja eikä vuokralaisen hankkiminen olisi ongelma. Tai sitten siirrät ne toiseen talliin kunnon ulkoilumahdollisuudella niin, ettei sielä joka päivä tarvitse rampata.

Päivämäärä:   10.1.26 22:32:56

Oon luullut että äiti mielellään hoitaa hevosen, kun joskus myös ratsastaa vaikka olen sanonut että juoksutus kyllä riittää. Lässyttää hevoselle myös ja laittaa omaan someen heppa/tallijuttuja. Oon luullut sitten vissiin väärin. Ei ole tarkoitus lisätä äidin hoitotaakkaa. Uusi hevonen on nuori ja sillä alkaa käymään ratsuttaja, joten äidin ei tarvitse sitä hoitaa. Tai no ehkä sen verran että laittaa tallin perältä 3kg heinää ikeakassiin.

Pitää varmaan tosiaan ottaa vuokraaja ja kertoa ettei äidin enää tarvitse auttaa. Sekin tuntuu kurjalta sillä se on ollut ainoa asia mihin äidin apua tarvitsen. Itse olen kyllä aina kaikessa apuna mihin läheiset apua tarvitsee. Kesällä mm. Maalattiin vanhempieni talo ja eilen olin apuna lumitöissä.

Päivämäärä:   10.1.26 22:40:41

Satunnainen apu on ihan toinen juttu, kuin sitoutuminen viikottaiseen auttamiseen. Kerran viikossa hevosen liikuttaminen on paljon, tosi paljon. Todella harva vanhempi on valmis auttamaan noin paljon, oli kyse sitten hevosesta, koirasta tai lastenlasten hoidosta.

Päivämäärä:   10.1.26 22:46:46

"Mielestäni tuo 1x viikossa on ollut tosi vähän avun pyytämistä ja äidillä on aina ollut myös mahdollisuus kieltäytyä."

Ei se ole vähän, 52 x vuodessa. Äidilläsi on ilmeisesti omakin elämänsä.

Lähettäjä: Nipi 
Päivämäärä:   10.1.26 22:50:24

Kerrotko vielä, miksi vikiset asiasta täällä?

Päivämäärä:   10.1.26 22:50:49

No kysy siltä haluaako se auttaa vai onko kerran viikossa liikaa. Ei kukaan sitä täällä tiedä

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   10.1.26 22:56:47

Anna äitisi käydä ratsastamassa silloin, kun hän itse kysyy ja haluaa mennä. Ei sinun saneleminasi aikoina. Jos se on kerran viikossa tai kerran vuodessa, niin se on mikä on. Halu pitää lähteä häneltä itseltään. Joskus ja jouluna voit sitten pyytää apua,,jos et ketään muuta esim.tallilta keksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.1.26 23:25:10

Nipi: sinä vikiset, aloittaja keskustelee.

Äidit vain usein ovat tuollaisia. Omat vanhempani auttavat jonkin verran myös eläinten kanssa, isäni on enemmän hevos- ja koiramies mutta äitini on myös opetellut. Nyt ovat jo vanhuksia ja en enää oikeastaan pyydä kuin vahtimista ja vesien laskemista letkulla. Varsinkin äitini marmattaa että minulla olisi liikaa hommaa kun itse alkoi kokea jotkut asiat raskaana. Vaikkei hänen niitä tarvitsekaan tehdä. Olisiko sinunkin äitisi tulossa vanhaksi ja uupunut?

Päivämäärä:   10.1.26 23:31:10

"Kerran viikossa hevosen liikuttaminen on paljon, tosi paljon"

Tämä. Minulla hevosia 11 enkä silti liikuta tai ratsasta joka viikko. En todellakaan sitoutuisi sellaiseen.

Päivämäärä:   11.1.26 00:07:28

Oma äiti on krooninen valittaja. Auttanut häntä iät ja ajat, silti mikään ei riitä. Eniten inhottaa se, että äiti osaa olla todella mukava ja auttavainen, ei vain halua olla sitä minulle. Muille kyllä, hänellä onkin pari suojattia joilla menee oikein kivasti. Mua ollaan sen sijaan aina lyttäämässä ja kontrolloimassa. En edes halua kirjoittaa miten onkaan onnistunut mun elämäni tuhoamaan, vain siksi koska voi. Ei kukaan kuitenkaan uskoisi. Oppiipa tuntemaan ihmistyypin joka ei halua että sulla menisi elämässä hyvin. Sääli, ettei kauheasti muista ole kokemusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.1.26 01:47:26

0/5

Päivämäärä:   11.1.26 01:57:07

Tyttärelläni on hevonen, jonka hoidossa ja liikutuksessa autan 2-3 kertaa viikossa. Tämä on minulle ihan OK, kun ratsastan ja pidän hevosten kanssa puuhailusta muutenkin. Mutta jos hän hankkisi toisen hevosen, olisin kyllä huolissani lähinnä taloudellisesta näkökulmasta. Hevosen pitäminen on todella kallista, kahden vieläkin kalliimpaa. Pelkäisin, että tyttäreltäni jää muu elämä elämättä, kun kaikki rahat (ja aika) menisi hevosiin.

Ehkä äitisi on siis enemmänkin huolissaan jaksamisestasi ja pärjäämisestäsi.

Lähettäjä: Päikkytäti 
Päivämäärä:   11.1.26 02:27:13

Äiti on aina äiti ja murehtii myös aikuista lasta.
Nyt vaan näytät, että hoidat kaksi hevosta vastuullisesti. Nyt te voitte yhdessäkin harrastaa.
Ei äitin sanomista kannata jäädä vatvomaan. Hyvää hän vaan tarkoitti.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   11.1.26 05:37:42

Onko kellään, jolla on useampi hevonen, ollut jokainen läheinen innoissaan uudesta hevosesta? Niinpä. Minua naurattaa.

Lähettäjä: uu 
Päivämäärä:   11.1.26 06:26:37

Todella viisas päätös lykätä perheen perustamista siihen saakka, että löytää oikean kumppanin. On tärkeää perustaa perhe sellaisen ihmisen kanssa, että voi kasvattaa yhteiset lapset aikuisiksi yhdessä ja ainakin elämänlaatu on parempi kuin sinkkuna.
Viisas päätös on sekin, että sinulla on hevosia nyt, kun niiden kanssa on enemmän aikaa kuin "sitten kun on perhe". Ehkä äitiäsi todella se viikoittainen hoito rasittaa paljon enemmän kuin on sinulle paljastunut. Hanki siis toinen liikuttaja.
Piste on sinun äitisi? Hän ei ymmärrä, että hevosjutut ovat pikemminkin henkireikä kuin rasite asiantuntijatyötä tekevälle. Ymmärrän täysin, että konkreettinen paskanlappaminen hevosen karsinassa voi olla paljon mukavampaa kuin saman homman tekeminen jossakin virastossa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.1.26 08:36:21

Sulla sentään äiti osallistuu heppahommiin! Mun äiti lähinnä inhoaa hevosia ja hevoset tarkoittavat hänelle pelkkää rahanmenoa. On saita ihminen eikä ymmärrä sitä, että joku käyttää rahojaan harrastukseen. En puhu äidilleni hevosistani mitään, koska en jaksa kuunnella sitä valitusta kuinka mun pitäisi lopettaa hevosharrastus.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   11.1.26 08:40:24

Miten ihmiset pahoittavat mielensä näin helposti, että pitää nettiinkin avautua? Ihan normaalia, että vanhemmat esittävät kritiikkiä ja miettivät. Mikä tässä on aloittajan mielestä outoa? Mietin, miten tällaiset mimosankukat kestävät normaalia elämää, kun jo oma perhekin saa aikuisen ihmisen noin ahdistuneeksi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.1.26 08:40:24

Taitaa olla äitien perusominaisuus vastustaa kaikkea. Omani alkoi vaahtoamaan jo kun ilmoitin hankkivani toisen koiran. Anna vähän ajan kulua, äidillesi luultavasti on tärkeintä että olet onnellinen.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.1.26 08:42:13

Ehkäpä se äiti miettii sitäkin että sulla menee nyt enemmän aikaa tallilla joten mahdollisuus löytää se mies pienenee.

Ehkä äiti pelkää että tämän uudenkin hevosen hoitaminen kaatuu hänelle? On täysin mahdollista että hän tykkää siitä vanhasta ja ihan mielellään käy sen tunnin viikossa mutta mahdollisesti se on maksimi mitä jaksaa?

Mun mielestä on todella outoa että et ole edes jutellut äitisi kanssa asiasta vaan oletat asioita. Miksi ei voi ottaa suoraan puheeksi että jaksaako ja haluaako hän viikoittain hoitaa sinun hevostasi?

Aloittajalle ei ole tainnut elämässä mitään oikeita vastoinkäymisiä osua kohdalla jos tämä äidin reaktio on nyt niin iso asia että siitä ei meinaa päästä yli.

Lähettäjä: indigo 
Päivämäärä:   11.1.26 08:48:59

"Aloittajalle ei ole tainnut elämässä mitään oikeita vastoinkäymisiä osua kohdalla jos tämä äidin reaktio on nyt niin iso asia että siitä ei meinaa päästä yli."

Tämä. Vaikuttaa lapselliselta ja pilalle hemmotellulta.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.1.26 08:49:09

Ehkä äitisi on siis enemmänkin huolissaan jaksamisestasi ja pärjäämisestäsi.

^ Tämä. Kaksi hevosta ei ole sama kuin yksi, etkä ilmeisesti selviä yhdestäkään hevosesta tarvitsematta muitten apua. Ajattelitko että äitisi liikuttaa jatkossa kaksi hevosta yhden sijaan? Mikset pussita itse edes heinää valmiiksi vaan pidät itsestäänselvänä hänen haluaan suunnitella aikataulunsa niin että hoitaa sinun hevostasi, jatkossa hevosiasi?

Kyllä sinusta saa vähän prinsessavibat, pidät äitisi apua itsestäänselvyytenä. Mutta nyt on hyvä hetki kasvaa aikuiseksi. Vie äidillesi joku hänestä kiva juttu, kukkia tai mistä sitten tykkääkin, halaa ja sano että olet pahoillasi kun olet pitänyt hänen apuaan itsestäänselvyytenä. Sitten rauhallinen keskustelu jossa kysyt, ja kuuntelet, mitkä hänen ajatuksensa ja huolensa ovat. Ja onko hänelle oikeasti ok hoitaa hevosiasi, ja kerro että hänellä on oikeus olla käymättä, jos se rasittaa, tai käydä harvemmin, tai vain silloin kun huvittaa. Ei mitään viikottaista pakkoharrastusta voi toiselle nakittaa, vaikka äitien huolenpitoa onkin helppo käyttää hyväkseen.

Ei aikuinen ihminen voi kaataa asioitaan äitinsä niskaan ja huolettomasti vain olettaa että se on ok, ja lisätä sitä hommaa kaksinkertaiseksi kun nyt mä haluunkin vielä toisenkin hevosen. Puhukaa.

Lähettäjä: Höhö 
Päivämäärä:   11.1.26 09:00:32

Mulla vastakkainen ongelma. Äitini hoidattaa hevostaan mulla koska ei itse enää jaksa, mutta jos sanon että hevonen kannattaisi myydä/luopua siitä, koska mulla on motivaatio hevosteluun lopussa, niin alkaa järkyttävä syyllistäminen. Ja ne ketkä täällä sanovat että on lapsellista loukkaantua perheenjäsenen kommenteista tai että tulee prinsessavibat siitä että on vaikea päästä perheenjäsenen reaktioista yli, saavat olla hiton onnellisia koska tod.näk eivät silloin tiedä millainen todella hallitseva ja manipuloiva äiti voi olla. Rakkaan ihmisen pahat sanat menevät syvälle.

Päivämäärä:   11.1.26 09:10:35

Höhö: mulla on todella voimakas äiti joka ei jätä mielipidettään sanomatta. Hän ei ole hoitanut yhtäkään mun eläintä koskaan sen jälkeen kun olen kotoa lähtenyt, kotona asuessa oli pieni koira ja hevonen ja ne tallihommatkin mun kanssa kävi isä. Silti, aina kun ostan uuden eläimen, oli se koira tai hevonen, niin saan älyttömän marmatuksen siitä kuinka taas mun kaikki rahat ja voimat ja aika menee. Jokainen kisareissu on hänen mielestään pelkkä kuluerä ja vie kaikki voimat. Vähintään kerran vuodessa se otetaan puheeksi että eikö noista hevosista pitäisi jo luopua. Ja ei, en koe että ne sanat menisi niin syvälle että pitäisi pohtia miten päästä asiasta yli.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.1.26 09:28:07

"Ja ne ketkä täällä sanovat että on lapsellista loukkaantua perheenjäsenen kommenteista tai että tulee prinsessavibat siitä että on vaikea päästä perheenjäsenen reaktioista yli, saavat olla hiton onnellisia koska tod.näk eivät silloin tiedä millainen todella hallitseva ja manipuloiva äiti voi olla. Rakkaan ihmisen pahat sanat menevät syvälle."
Se että äiti ottaa esille ihan realistisia pointteja (varsinkin kun äiti joutuu jo nyt avistamaan) eikä hössötä vaaleanpunaista unelmaa ei ole ilkeää, pahaa, hallitsevaa tai manipuloivaa.

Päivämäärä:   11.1.26 09:37:39

Hanki vuokraaja ja anna äitisi olla rauhassa.

Päivämäärä:   11.1.26 09:45:01

Välität aivan liikaa toisen mielipiteestä. Katkeruutta/katuetta äidiltäsi, ei sen kummempaa

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.1.26 09:48:01

Aloittaja varmaan nyt tarvitsee toiselle hevoselle ainakin vuokraajan avuksi, jotta ehdit ja jaksat myös jatkossa työsi lisäksi hoitaa hevoset kunnolla. Ihan oikeassa äitisi on.

Lähettäjä: vili 
Päivämäärä:   11.1.26 09:48:09

Lähettäjä: Pihka
Päivämäärä: 10.1.26 22:07:31

Mä oon aina hoitanut hevoseni hyvin tunnollisesti ja hyvin harvoin pyydän äidiltä mitenkään apua. Mielestäni tuo 1x viikossa on ollut tosi vähän avun pyytämistä

Ei tuo kerran viikossa äidiltäsi avun tarvitseminen ole harvoin! Tuohan on todella usein avun tarvitsemista.
Ja ihan ymmärrettävää, että nousee huoli esim jaksamisesta. Kaksi omaa hevosta on todella sitovaa kaikin tavoin, varsinkin jos jo yhden kanssa tarvitset viikottain apukäsiä.

Lähettäjä: Lehmus 
Päivämäärä:   11.1.26 10:01:18

"Olen aina hoitanut hevoseni itse ja äidin apu on ollut lähinnä jotain 3-4x kuukaudessa heinät + liikutus."

Nyt et ole ihan perillä siitä, mikä tarkoittaa täysin itsenäistä toimintaa. Sinun äiti auttaa kerran viikossa ja se on paljon! Tiedätkö mitä tarkoittaa hoitaa hevosensa täysin yksin ilman kenenkään apua?

Ehkä äitisi ei oikein jaksaisi sitäkään, muttei kehtaa sanoa sitä. Nyt pelkää, että tulee tuplaten hommaa.

Kenenkään apu ei ole "vain tunti tallilla". Sinä vähättelet äitisi panosta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.1.26 10:05:05

Äitisi ei halua sitoutua hevosiisi. Et ole ajatellut yhtään äitiäsi kun oletat hänen automaattisesti sitoutuvan lisää.
Lapsilaikin on hevosia ja hevosihminen olen itsekkin mutta ehkä kerran vuodessa ovat kysyneet avuksi. Ihan vapaehtoisesti käyn tallilla kun itse hakuan jotain tehdä.

Lähettäjä: Essu 
Päivämäärä:   11.1.26 10:06:11

Musta täällä lytätään taas aloittajaa ihan huolella. Aloittajan sanoista käy ilmi, että ilmeisesti äiti on käynyt mielellään tallilla. Ja toki voi olettaa että tämä aikuinen ihminen, äiti siis, olisi osannut avata suunsa jos olisi kokenut kerran viikossa auttamisen liian raskaaksi. Jos ei ole osannut avata, niin mistä aloittajan olisi pitänyt se arvata? Jos aloittaja pyytää apua, niin äiti voi aina kieltäytyä sanomalla että käy liian raskaaksi. Se on ädin häpeä, jos kokee että ei voi aikuiselle, pärjäävälle lapselleen todeta että ei jaksa enää auttaa tätä. Ja aloittaja toteaa myös, että auttanut äitiään. Joten auttaminen on vastavuoroista. Mä tossa tilanteessa varmaan toteaisin äidilleni että kiitos menneestä avusta mutta en enää tarvitse apua ja hankkisin pari vuokraajaa.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.1.26 10:10:18

Kerran viikossa tallille ajaminen, ruokinta, varustus, juoksutus ja pois hoitaminen on todella paljon. Jos tallille ajaa vaikka puoli tuntia, se on kahden tunnin reissu. Aloittaja ei taida nyt ollenkaan ymmärtää, että hän ei todellakaan "aina ole hoitanut hevosiaan itse" vaan äiti on säännöllinen perusarjen vakkariapu jo nyt.

Lähettäjä: lou 
Päivämäärä:   11.1.26 10:16:30

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.1.26 21:53:46

Onnea uudesta hevosesta. Minusta on kuitenkin aika paljon jos äitisi viikoittain auttaa hevosten kanssa, 3-4 kertaa vuodessa olisi eri. Nyt hänenkin työmääränsä on tuplaantunut.
Jos äitisi ei auttaisi hevosten kanssa niin sanoisin että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta lisäät myös hänen työmääräänsä.

Tämä.
Ja luonnollista, että äiti huolehtii jaksamisestasi. Kaksi hevosta tuo ilon lisäksi myös todella paljon enemmän työtä, ajankäyttöä, rahanmenoa ja huolta kuin yksi hevonen.

Päivämäärä:   11.1.26 10:19:06

"ja äidillä on aina ollut myös mahdollisuus kieltäytyä."

Minua jäi tämä tokaisu vaivaamaan. Onko todella ollut mahdollisuus kieltäytyä?
Aloituksessa jo huolestuneista kommenteista tuli aloittajalle harmitus ja paha mieli, kuinka olisi käynyt jos äiti olisi kieltäytynyt auttamasta ja liikuttamasta hevosta?

Lähettäjä: Kerpele 
Päivämäärä:   11.1.26 10:22:44

"Lähettäjä.

Päivämäärä11.1.26 09:45:01

Välität aivan liikaa toisen mielipiteestä. Katkeruutta/katuetta äidiltäsi, ei sen kummempaa"

Ihanaa kun näin avoimesti joku tahtoo kertoa sanomatta sitä, että on hiukan tyhmä. Kuka aikuinen enää muuten noin kulunutta kommenttia viitsii heittää.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   11.1.26 10:25:30

Ei kukaan läheiseni - edes hevosihmiset ole iloinneet kun olen hankkinut toisen hevosen- ihan aiheesta ovat huolissaan jaksamisesta ja rahanmenosta. Yhdenkin hevosen omistajalla on varsin paljon vastuuta ja taloudellisestihan hevosen pitämisessä ei ole mitään järkeä. En siis ihmettele yhtään, että äitisi ei hypi riemusta. Nyt kun pitkästä aikaa vuosiin on vain yksi hevonen niin onhan tämä luksusta! Saa hoitaa hevosen rauhassa ilman aikataulupaineita toisen hoidosta ja liikutuksesta, tallikäynti työpäivän jälkeen ei ole aikataulutettua suorittamista vaan aidosti omaa aikaani.

Päivämäärä:   11.1.26 10:28:17

Kyllä mä edelleen oon vahvasti sitä mieltä että äiti on ihan mielellään auttanut. Asuu 10min ajomatkan päässä tallista ja hän on ihan hevosihminen. Ikinä en ole häntä tallille pakottanut vaan kysynyt tyyliin "hei ehtisitkö sä hoitaa hevosen joku ilta ens viikolla?". Käy myös ihan vapaaehtoisesti katsomassa tallilla valmennuksiani, tuo hevoselle porkkanoita jne.

Ennemmin tämä toinen hevonen ja siihen liittyvä kommentti oli kurja.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   11.1.26 10:30:57

"Mielestäni tuo 1x viikossa on ollut tosi vähän avun pyytämistä ja äidillä on aina ollut myös mahdollisuus kieltäytyä."

Sinun perspektiivisi hevosenomistajana on vähän erilainen kuin ei-hevosenomistajan. Sinulle on normaalia aikatauluttaa elämäsi jokapäiväisen tallikäynnin mukaan ja silloin kerta viikkoon on ihan nössöä, mutta sille joka ei ole valinnut hevosenomistajuutta harrastukseen se kerta viikkoon on sitova ja toistuva rasite. "Tosi vähän apua" olisi ehkä kerran kuussa satunnaisena päivänä kun auttaja voi itse valita päivän.

Sitä paitsi äidit nyt auttaa aina kun lapset pyytää, jos odotusarvo on että äiti hoitaa kerran viikossa hevosta/koiraa/lasta, ei se ole varsinaisesti vapaaehtoisuuteen perustuvaa.

Ota niille hevosille joku hoitaja/liikuttaja kerran viikossa jos tarvitset vapaapäivän ja ota äiti mukaan harrastamaan sinun kanssasi, silloin se voisi olla äidillekin kivaa eikä vain sinun auttamistasi.

Päivämäärä:   11.1.26 10:37:19

Olen erittäin innostunut tekemään tallitöissä ja harrastamaan hevosen kanssa mutta tunti pyöröaitauksedsa ja rehujen turvottelussa + matkat ei minunkaan mielestäni ole mikään olankihautuksella kuitattu pikkuapu.
Et selvästi arvosta ketään, olet täynnä itseäsi etkä mistään kiitollinen. Ei ole ihme ettei ole miestäkään löytynyt.

Jos pyytäisit äitisi ratsastamaan kun häntä huvittaa, se olisi eri asia. Taluttaminen ja maastakäsittely määrätyn ohjeen mukaan hyvinkin syö jäsen mahdollisuuden esimerkiksi aloittaa uusi harrastus tai levätä. Älä mitätöi pientäkään apua niin sitä on paremmin tarjolla. Älä ole niin muikku ihminen siis.

Onnea uudesta hevosesta kuitenkin. Jos ne voisi tarhata yhdessä ja näin saisi isommat tarhat, ehkä sitä pyöröaitauksessa jalkojen tuhoamista ei olisi tarpeen tehdä niin usein?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   11.1.26 10:47:47

Harva äiti kehtaa /raski kieltäytyä avustamasta kun lapsi pyytää apua vddotdn kun ei itse jaksa, ehdi. Aika itsekäs olet, kasva aikuiseksi

Päivämäärä:   11.1.26 11:35:57

Pihka,
jätä täällä kommentoivien mulkkujen sanat omaan arvoonsa. Vain sitä itse tiedät oman ja äitisi tilanteen. Ei kukaan muu. Et ole itsekäs etkä lapsellinen etkä täynnä itseäsi, ja äitisi pitäisi avata suunsa jossei jaksa. Puhu vaikka äitisi kanssa ja koita selvittää tilannetta. Puhumalla moni asia ratkeaa.

Päivämäärä:   11.1.26 11:40:44

"Kaksi hevosta ei ole sama kuin yksi, etkä ilmeisesti selviä yhdestäkään hevosesta tarvitsematta muitten apua."

Tämä. Jos jo yhden kanssa olet tarvinnut noin paljon apua, niin mitä se on kahden kanssa? Yleensä yksi hevonen hoidetaan vielä omin avuin. Aloittajasta tulee kuva, että kyseessä on aika nuori ihminen ja se tarkoittanee, että tuo äitikin on vielä työelämässä - joten jokaviikkoinen tyttären hevosen liikuttaminen on aika raskas rupeama.

Hanki ap niille hevosille hoitajat/vuokraajat, ja anna äidin harrastaa silloin kun hän sitä oma-aloitteisesti ehdottaa.

Päivämäärä:   11.1.26 11:43:20

Kyllä meillä äiti on aina ensin ollut kieltämässä kaikki. Paitsi jos hän on niitä toivonut. Toiset kyllä saavat suunsa auki, minkälainen äitisi siis on?

Perhesuhteet voivat pysyä parempana jos hankit hevosille muun hoitajan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.1.26 11:44:48

Mikäs Essu sinä olet ketään täällä mulkuttelemaan. Ehkä olisi syytä katsoa itse peiliin.

Päivämäärä:   11.1.26 11:45:57

Kerran viikkoon on paljon. Äitisi siis joutuu harrastamaan hevosia viikoittain, koska haluaa olla sinulle avuksi. Ei ihme, että kauhistelee toisen hevosen hankintaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.1.26 11:48:01

"Anna äitisi käydä ratsastamassa silloin, kun hän itse kysyy ja haluaa mennä. Ei sinun saneleminasi aikoina. Jos se on kerran viikossa tai kerran vuodessa, niin se on mikä on. Halu pitää lähteä häneltä itseltään."

No tämä ! kerran viikossa on jo ihan sitoutuminen eikä aina varmasti sopisi tai jaksaisikaan. Puhu asiasta eri tavalla ja anna hänen tosiaan valita, itse sitten hoidat muulla tavoin jos on päiviä ettet pääsisi.

Kommentissa ei ollut mitään ihmeellistä eikä mitään mistä kuuluisi loukkaantua, ihan tyypillinen ja fiksukin äitikommentti ! Nyt lumihiutale vähän ryhtiä, itseesi.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.1.26 11:52:25

Onnea uudesta hevosesta, mutta en minäkään ymmärrä miten ehdit ja jaksat

Päivämäärä:   11.1.26 11:54:19

Lähettäjä....

Päivämäärä11.1.26 11:44:48

"Mikäs Essu sinä olet ketään täällä mulkuttelemaan. Ehkä olisi syytä katsoa itse peiliin"

Ihan kuule mulkuttelen niin paljon kuin sielu sietää :D

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.1.26 11:59:20

Hiilarilla taas jäänyt lääkkeet ottamatta.

Lähettäjä: Juuei 
Päivämäärä:   11.1.26 12:22:27

Olisiko aloittajasta ok jos joku ystävä pyytäisi semmoisen tosi vähäisen pikkuavun, että kerran viikossa ajat hoitamaan hänen hevosensa, tai parin, liikutuksen ja heinät? Ei mikään iso vaiva, tottakai käy?

Arvosta äitiäsi enemmän. Ei ihme jos hänestä ei näytä että tietäisit kovin hyvin mitä teet.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.1.26 13:34:55

Onnittelut uudesta hevosesta! Ihana tilanne, että sinulla on kaksi kivaa hevosta. Luulen, että äitisi harmitus on vain huolta jaksamisestasi. Anna hänelle aikaa tottua "uuteen normaaliin".

Lähettäjä: Rex 
Päivämäärä:   11.1.26 13:35:29

Ollaanko täällä nyt tartuttu vähän epäoleelliseen ja vastoin aloitusta päätetty ettei äiti halua hevostella kerran viikossa :D. Jos kyse olisi kaverista niin täällä vaahdottaisiin siitä tarvitseeko antaa ilmaiseksi harrastaa. Hevosen omistajalla menee tallilla helposti 14- 20 tuntia viikossa. Siihen suhteutettuna n. 1h pyydetty apu on mun mielestä aika vähän.

Jos ihminen hoitaa työnsä ja hevosensa itse niin mikä äiti on siihen tuomitsemaan. Itse äitinä pyrin kannustamaan lapsiani haaveissaan, tukemaan kun tarve ja ottamaan koppia jos käy huonosti. Ei toisen auttaminen kohtuuden rajoissa ole mikään ongelma vaan osa äitiyttä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.1.26 13:40:30

Kylläpä on taas ikävää kommentointia aloittajalle.

Aloittaja, elä välitä näistä ilkeitten ihmisten kommenteista. Ja elä ota äitisi kommentteja itseesi. Äidit on aina huolissaan, ei ole minunkaan äiti koskaan ollut innoissaan uusista lemmikeistä, vaikka sitten kuitenkin seuraavassa sekunnissa on ruinaamassa niitä hoitoon.

Loukkaantumisen sijaan ehkä varovasti nostaisin tuon apuasian esille äidin kanssa, jaksaako äiti varmasti käydä, vai olisiko hänestä mukavampaa, että ottaisit vuokraajan?

Päivämäärä:   11.1.26 13:42:52

Rex: eihän aloittaja ole hoitanut itse sitä yhtäkään hevosta kun äitiä on tarvinnut joka viikko...

Päivämäärä:   11.1.26 13:43:04

Mulla on homma vähän toisin päin vinksallaan. Äitini ottaa uusia eläimiä ja saa olla päivittäin auttamassa. Nytkin katselee koiranpentua, vaikka olen suoraan sanonut, ettei tarvitse enää yhtään eläintä.

Päivämäärä:   11.1.26 13:51:03

Täällä mennyt taas niin, että vanhempia on pitänyt auttaa vuosia päivittäisissä asioissa ja eläinten hoidossa. Sitten jos itse pidän omaa eläintä ja hoidan sitä siinä samalla kun kaikkia muitakin, niin mulle valitetaan siitä mun eläimestä ja tehdään selväksi että saan todellakin hoitaa sen itse. Jos tarvitsen apua, pitää nöyrästi ja lähes anellen sitä pyytää... Apua annetaan vastentahtoisesti. Ei toki aina, mutta pääsääntöisesti näin. :D

Päivämäärä:   11.1.26 13:54:06

"Et selvästi arvosta ketään, olet täynnä itseäsi etkä mistään kiitollinen. Ei ole ihme ettei ole miestäkään löytynyt."

Aika syvällinen ja perinpohjainen kommentti tuntemattomasta ihmisestä, jonka lyhyitä viestejä olet lukenut peräti muutaman. Lyttäätkö kaikkia ihmisiä samalla tavalla, tuleeko sinulle hyvä mieli kun haukut muita? Muista, että nuo sinun sanasi eivät kerro mitään aloittajasta, vaan enemmän sinusta ja sinun ajatusmaailmasta.

Päivämäärä:   11.1.26 14:14:31

No kyllähän tuolta ketjun alkupäästä väkisin tulee sellainen viba ettei aloittaja pidä äidiltä saamaansa apua missään arvossa. Mutta itse on kyllä auttanut paljon kun on talonmaalaustalkoissakin ollut mukana.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.1.26 14:18:09

Sanoitko äidillesi että tämä käytös oli sinusta asiatonta ja loukkaavaa?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   11.1.26 14:26:13

Mun äiti arvostelee myös ihan kaikkea. Ostettiin toinen auto niin oli tosi nyreänä siitä. Myöhemmin tajusi, että se todella tuli tarpeeseen.

Kaikkia vaatteita, laukkuja yms kommentoi myös aina. Oon vuosi sitten vaihtanut suorittavasta työstä toimistopainotteisiin hommiin niin kyselee, että olenko ollut oikeissa töissä vai toimistolla.
"Mikä tuommonen bisnesbleiseri on"
"Ai sulla on muka tuommonen bisneslaukku".

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.1.26 14:27:03

Kyllä äitien velvollisuus on auttaa lapsiaan, ja kerran viikossa on vähän.

Tässä ei ole tapahtunut pahaa mistään suunnasta.

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   11.1.26 14:43:14

Jännästi kaikki mummotkin valittaa jatkuvasti hoidossa olevista lapsenlapsista mutta niille asianosisille, eli lapsiaan hoitamaan tunkeville vahemmille, asiasta ei tietenkään sanota. Pikkuisen raskasta kuunnella. Eikä ole yksi mummo, keneltä olen tätä kuullut.. pätee varmasti hevosiinkin. Aloittajan äiti voi pelätä, että kohta tallilla pitää käydä 2x kertaa viikossa tai aikaa menee enemmän. Kieltäytyäkään ei kehtaa.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   11.1.26 15:01:21

Ymmärrän erittäin hyvin, että harmittaa. Mitä aloittaja koostuu siitä, että toinen kritisoi ja valittaa kun maito on jo kaatunut.

Eri asia, jos vasta pyörittelisit ajatusta toisesta hevosesta ja pohtisit onko se kannattavaa ja kysyisit äitisi mielipidettä.

Se, että päätös ja toiminta on jo tehty, ja toinen sitä kritisoi, niin ei aiheuta muuta kuin pahaa mieltä.

Lähettäjä: mingo 
Päivämäärä:   11.1.26 15:08:30

Onnea uudesta hevosesta!
Mutta ymmärrän kyllä äitisi huolen. Varsinkin kun hän sinua noin paljon tallilla auttaessaan varmasti on nähnyt ja ymmärtänyt miten paljon jo yhdestä omasta hevosesta on vaivaa ja rahanmenoa, saati sitten kun niitä on kaksi. Jos molemmille hevosille vaikka osuu yhtäaikaa niin sanottuna pa*ka tuulettimeen esim sairauksien tai loukkaantumisten muodossa, niin onhan se kahden hoitaminen aika eri kuin yhden. Äideillä on taipumus kantaa huolta lapsistaan, koita ymmärtää että hän on vaan huolissaan eikä tarkoita sillä pahaa :)

Päivämäärä:   11.1.26 15:11:26

Mutta jos jo yhden hevosen kanssa olet tarvinnut ulkopuolista apua lähes joka viikko, niin mitenkäs sitten, kun niitä on kaksi? Kaksi ratsastusta, kahden hevosen hoitaminen. Se on äkkiä puolitoista tuntia lisää tallikäyntiin. Käykö niin, että kohta äitisi pitäisi auttaa jo kaksi päivää viikossa?

Tarkoitan, että ethän sinä jaksa yhtäkään hevosta hoitaa itse, vaan äitisi on ihan säännöllinen arjen apu.

Päivämäärä:   11.1.26 15:15:09

Tuli vain mieleen, että mitä aloittaja niillä hevosilla tekee? Kisataanko niillä vai harrastetaan?

Jos "vain" harrastetaan niin mihin tarvit kaksi hevosta?

Lähettäjä: Rex 
Päivämäärä:   11.1.26 16:49:04

Kyllä se mun mielestä on ihan itse hevosensa hoitamista jos tosiaan "ulkopuolista apua" tarvitsee vain yhtenä päivänä viikossa tunnin verran. Siinä jää aika iso homma silti omistajalle hoidettavaksi. Onko tämä jotenkin suomalainen juttu että itse pitää pärjätä ja on häpeä jos tarvitsee apua?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.1.26 16:51:26

^ todennäköisesti kyseessä suomalainen mentaaliteetti että kaikki pitää tehdä yksin.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   11.1.26 16:51:55

Rex: no jos ei yhdestä selviä ilman säännöllistä, viikottaista apua, niin miksi pitää olla kaksi? Kyllä suurin osa ihmisistä mieltää asian niin että hoitaa itse = hoitaa itse. Se, että on vuokraaja tai äiti säännöllisesti hoitamassa perusasiat ei ole sitä että on itse hoidettu.

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   11.1.26 16:56:39

Jos hevonen on täysihoitotallissa, niin eihän sitä kauheasti itse edes hoideta...

Päivämäärä:   11.1.26 17:02:18

Totta, hah. Ja jos siitäkään ei selviydy niin miksi pitää ostaa toinen?

Päivämäärä:   11.1.26 17:09:20

"LähettäjäRex

Päivämäärä11.1.26 16:49:04

Onko tämä jotenkin suomalainen juttu että itse pitää pärjätä ja on häpeä jos tarvitsee apua?"

Nyt puhut kuin tässä olisi kyse jostain jalan murtamisesta ja siitä, että silloin tarvitsee apua. Nyt on kyse siitä, että aloittaja tarvitsee joka viikko apua jo yhdenkin hevosen kanssa, koska ei jaksa ja kokee tarvitsevansa vapaapäivän. Silloin on ihan validi huomautus, että olikohan järkevää ostaa vielä toinen.

Jos sen yhden jaksaisi helposti hoitaa itse ja tarvitsisi apua vain johonkin lomareissuun ja satunnaisessa flunssassa, olisi tilanne toinen. Nyt aloittaja tarvitsee apua perusarjessa.

Päivämäärä:   11.1.26 17:24:39

Edelleenkin se äidin auttaminen ensimmäisen hevosen kanssa on ollut aivan vapaaehtoista ja kyse ei ole ollut mitenkään siitä että en pärjäisi ilman äitiä. En ole kaivannut tallivapaata, vaan viimeksi kysyin äidin apua lauantaille kun palasin työreissusta vasta lauantai iltana. Jos äidillä olisi ollut muita suunnitelmia, niin olisin illasta käynyt tallilla itse.

Kerroin kyllä äidille myös että uudelle hevoselle tulee 2x viikossa ratsuttaja joka hoitaa hevosen niinä päivinä.

Äidin tuskastuminen ei liittynyt mitenkään hänen tallilla käyntiin tai siihen että kokisi sen epämiellyttäväksi. Vaan ennemmin siihen että miksi otan itselleni lisää työtä/vastuuta ja eikö elämässä voisi olla muutakin .

Päivämäärä:   11.1.26 18:43:46

No miksi aloitat ketjun jos tiedät miksi sait äidiltäsi marisemasi kommentin?

Vaikutat elämässä helpolla päässeeltä prinsessalta kun aivan asiasta saamasi kritiikki on niin kauhea asia että et tiedä miten päästä yli. Ehkä kannattaisi vähän aikuistua.

Lähettäjä: Nikko 
Päivämäärä:   11.1.26 19:02:40

Lähettäjä: Rex
Päivämäärä: 11.1.26 16:49:04

Kyllä se mun mielestä on ihan itse hevosensa hoitamista jos tosiaan "ulkopuolista apua" tarvitsee vain yhtenä päivänä viikossa tunnin verran. Siinä jää aika iso homma silti omistajalle hoidettavaksi. Onko tämä jotenkin suomalainen juttu että itse pitää pärjätä ja on häpeä jos tarvitsee apua?

Eihän se mikään häpeä ole, jos tarvitsee ja pyytää apua eikä yksin tietenkään tarvitse pärjätä! Mutta jos viikottain joku auttaa, niin eihän se ihan yksin hoitamista. Mutta edelleenkään, se ei ole häpeä ja siksi sen voi myöntää ääneen eikä kääntää yksin hoitamiseksi.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   11.1.26 20:33:38

Mihin aloittaja tarvitsee toisen hevosen? Tai siis kahta hevosta? Jos uusi on parempi, niin myy vanha.

Ratsuttaja käy kahdesti viikossa uuden luona, äiti hoitaa molemmat yhden päivän. Silti neljänä päivänä jää aloittajan hoidettavaksi ja liikutettavaksi kaksi hevosta, ja 6 päivänä yksi. Työpäivän jälkeen. Jos hevoset hyvin hoitaa, niin aika pirun raskasta. Ymmärrän hyvin äidin huolen lapsestaan, ja tämän hevosista.

Itse ajattelen, että vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta auttaa aikuista lasta. Vanhempi on jo parikymmentä vuotta sitä tehnyt. Lapsella taas on "velvollisuus" auttaa aikuisena vanhempiaan. Se, että kerran kesässä käy maalaustalkoissa ja tekee joskus lumityöt on ihan normaalia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.