Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitkä aktivoitumistavat sallittu työttömille?

Lähettäjä: lumikolaus 
Päivämäärä:   10.1.26 20:21:27

Jos on vaikka entinen aktiiviurheilija, ja nyttemmin työtön, mutta haluaa pysyä kunnossa ja aktiivisena, onko kiellettyä esim. kilpailla?

Esim. jos leipoo tuttaville ihan tekemisen ilosta, onko se kiellettyä?

Itse ymmärrän, että jos tekemisestä saa palkkaa, se on "työtä" - vaikka saman asian tekeminen ilman palkkaa ei ole. Mutta onko olemassa jokin raja, että vaikka 999/kk karjalanpiirakkaa saa leipoa huvikseen, mutta jos leipoo 1000 tai yli, se on kiellettyä?

Kyselee nimimerkki "Pohjois-Koreasta kotoisin"

Re: Mitkä aktivoitumistavat sallittu työttömille?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 20:22:19

Kaikkea saa tehdä jos työkkäri ei saa kuulla siitä.

Päivämäärä:   10.1.26 20:23:54

Jos homma työkkärin mielestä käy työstä, niin silloin et voi olla työtön. Kaikkea voi tehdä kunhan siitä ei jää kiinni.

Päivämäärä:   10.1.26 20:27:57

Älä siis lörpöttele ohi suun työkkärin tädin kanssa päivittäisistä puuhistasi, voi päivärahat katketa siihen paikkaan. Turvallisinta on kertoa makaavansa sohvalla ja syljeksivänsä kattoon. Ja tietysti hakea niin montaa työpaikkaa, kun on määrätty.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   10.1.26 21:05:28

Sellainen epäilyttävää, mikä vie paljon aikaa, vaikka ei tuottaisi mitään. Vaikkapa musiikin tai kuvataiteen tekeminen, aktiivinen käsitöiden ja leipomusten teko, iäkkään sukulaisen auttaminen. Eli kilpaurheilusta joutui taatusti antamaan selvityksen, samoin tuttaville leipomisesta jos näistä menee lörpöttelemään työkkärissä.

Lähettäjä: Kassan kanta 
Päivämäärä:   10.1.26 21:22:27

Minkäännäköisiin talkoihin tai vapaaehtoistoimintoihin ei kannata sekaantua, Työkkäri lopettaa päivärahat siihen paikkaan ja perivät aikaisemminkin maksetut takaisin. Tosiaan sohvalla löhöily ja pleikkarin peluu ainoita mitä saa tehdä.

Päivämäärä:   10.1.26 21:25:04

Älä kerro työkkärille mitään. Vasta kuulin miten oli tuet katkaistu kun joku oli kertonyt taideharrastuksestaan työkkärissä ja katsoivat että henkilö pystyy sillä työllistämään itsensä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.1.26 21:25:38

Komppaan edellä olevia. Välillä tuntuu, että työkkärin tärkein tehtävä on tiputtaa ihmiset työelämästä lopullisesti. Mitä vähemmän itseään kehittää, sen enemmän sapiskaa. Tee siis kaikki mitä teet, salassa.

Päivämäärä:   10.1.26 21:29:17

On ihan totta mitä yllä kerrotaan. Harrastuksista tai mummun auttamisesta ei saa sanoa.

Ellette usko, googella löytyy ylen artikkeleita jossa työtön menettänyt edun harrastamisesta.

Tai jos asia on selvinnyt jälkikäteen, on joutunut maksamaan työttömyysedun takaisin.

Voi vaikka kertoa kuluttavansa aikaa kirjastossa päivälehtiä lukien tai tekemällä kävelylenkkejä. Sen sijaan älä kerro että käyt auttamassa eläinsuojassa, kirjoitat pöytälaatikkoon runoja tai että opiskelet youtube-videoista ohjelmointia.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   10.1.26 21:52:04

Toi on just niin älytöntä. Eihän ihmisten harrastukset tai vapaaehtoistyö vaikkapa SPR: ssä, Tiepalvelussa, seurakunnassa tai eläinsuojeluyhdistyksessä ole haitanneet työntekoa ennen kuin ovat jääneet työttömiksi niin miksi ne mystisrsti estäisi työllistymistä työttömänä? Kun juuri ne harrastukset, vapaaehtoistyöt ja vastaavat on sitä verkostoitumista mitä nykypäivänä tarvitaan. Ja juurikin kaikenlaista opiskelua oli se sitten kansalaisopiston kurssit tai erilaiset netin kurssit pitäisi tukea eikä antaa niistä sanktioita.

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   10.1.26 22:22:15

Kaikkea saa tehdä kunhan työkkäri ei siitä kuule. Pienellä paikkakunnalla kannattaa olla varovaisempi, sillä kilpailutuloksissa oleva nimi voi hypätä työkkärin tädin silmiin vaikkapa lehdestä. Jotkut ovat myös niin katkeria että ilmiantavat vaikkapa vapaaehtoistyötä tekeviä työkkärille...

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   10.1.26 22:34:38

Itse olen sanonut vain hiovani cv:tä ja etsiväni työpaikkoja ja lenkkeilen jotta pysyn kunnossa. Oikeasti ei v.ttuakaan kiinnosta olen 58 ja en tule enää työllistymään ja piste.

Lähettäjä: Kassan kanta 
Päivämäärä:   10.1.26 23:00:50

Työtön ei saa osallistua mihinkään. Laki sanoo niin. Sitten vielä ihmettelevät syrjäytymistä. Kyllä ihmiskunta tuhoaa vielä itse itsensä.

Lähettäjä: Sad but true 
Päivämäärä:   10.1.26 23:00:53

Lähettäjä...
Päivämäärä10.1.26 21:25:38

Komppaan edellä olevia. Välillä tuntuu, että työkkärin tärkein tehtävä on tiputtaa ihmiset työelämästä lopullisesti. Mitä vähemmän itseään kehittää, sen enemmän sapiskaa. Tee siis kaikki mitä teet, salassa.

Tämä. Ihan jo se että harrastat aktiivisesti jotain urheilua, saati jos osallistut urheiluseuran harrastekisoihin tai ihan vaan kerrot tykkääväsi maalata tauluja helposti tulkitaan työkkäristä syyksi katkaista sulta tuet. Tai saati jos teet sen virheen, että sivistät itseäsi esim jollain avoimilla nettikursseilla - iso virhe, tuet pois! Eli älä kerro työkkärille mitään siitä miten yrität pitää itseäsi kiinni aktiivisen ihmisen elämässä tai edistää mielen hyvinvointia ja virkeyttä työttömänä. Sitä ei nimittäin katsota hyvällä. Jätjetöntä, mutta totta.

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   10.1.26 23:08:01

Aiemmin olisin väittänyt, että edellä kerrotut jutut ovat höpöhöpöä, mutta nyt kun olen tilanteessa itse, yhdyn tuohon: älä kerro mitään, siis yhtään mitään! En olisi voinut kuvitellakaan, että kaikesta (työllistymistä edistävästäkin) toiminnasta, vähäisestäkin, saatetaan tuet katkaista.

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   10.1.26 23:24:51

Kuulostaa tosiaan yhä enemmän siltä, että ainoa mitä yksilö saa oman tilanteensa edistämiseksi tehdä on, että ei tee yhtään mitään sellaista, mikä kehittää jotenkin elämässä eteenpäin. Kaikki yritteliäisyys johtaa sanktioihin. Että älä yritä mitään tai tulee nälkä.
Suu auki saa istua sohvalla ja odottaa, että joku muu kauhoo lusikalla soppaa suuhun. Vain sillä tavalla se soppa on saatavilla säännöllisesti, yritteliäisyys tuo mukanaan konkreettista turvattomuutta ihan perustarpeista (koska sanktiot).
Suomi nousuun ja työllisyys kasvuun näillä ehdoin, kuten olemme saaneet vallitsevista tilastoista nähdä.
Ehkä olen ymmärtänyt tämän ihan väärin, toivon kovasti että olen.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   11.1.26 10:43:26

Työkkäri ja Kela muuten stalkkaa sitten myös sosiaalisia medioita, esim. facebookin päivitysten vuoksi on ihmisille tullut selvityspyyntöjä ja karenssia.
Ei kannata siis laittaa julkiseksi mitään harrastuksiin ja talkoisiin yms. liittyviä kuvia ja päivityksiä.
Itse oli hetken työttömänä noin 15 vuotta sitten ja jo silloin sain selvityspyynnön ja karenssiuhan, koska menin kertomaan musiikkiharrastuksestani. ( Siis soitin huvikseni instrumenttia kotona). Jouduin todistamaan, etten ole ammattimuusikko eikä tunnin soittelu päivässä estä työnhakuani.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.