Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kutittavat villapaidat

Lähettäjä: maija 
Päivämäärä:   10.1.26 16:01:46

Minulla on kaksi Norwoolin villapaitaa, jotka kutittavat kovasti, vaikka alla olisi pitkähihainen paita. Pesin ne eilen Sonettin villapesuaineella, ei auttanut. Googletin, että etikkapesu ja lanoliini saattaisi auttaa. Kumpaako suosittelette vai molempia vai mahtaako kumpikaan auttaa, auttaako mikään? Etikkaa löytyy kaapista, lanoliinia pitäisi ostaa.

Muita villapaitojani pystyn pitämään ihan huoletta ja kutinatta, samoin kuin villasukkia. Mikähän noissa Norwoolin paidoissa on "vikana"..? Haluaisin saada ne pidettävään kuntoon, ovat tosi lämpimät.

Re: Kutittavat villapaidat

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   10.1.26 17:43:45

No jos etikkaa on kaapissa, kokeile sillä. Se on halpa kokeilu.

Minä olen karkeasta vironvillasta tehtyjä huiveja saanut pehmenemään kastelemalla ne huuhteluainevedellä läpikotaisin (vähintään 15-30 min vedessä, että kuitu todella kastuu) ja sitten pingottamalla kuivumaan. En tiedä toimisiko villapaidalle.

Jossain vinkattiin joskus, että huuhteluaineen voi korvata hiustenhoitoaineella. Tästä ei ole omia kokemuksia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 17:48:48

Villoja on erilaisia. Kaikki ei vaan siedä kaiken tyyppistä villaa. Itse en voi sietää suomenlammasta. Sen sijaan Istexin villalangat, joita moni sanoo karheiksi ja kutittaviksi, ei aiheuta mitään reaktiota.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.1.26 17:57:24

Lettlopi on itselleni se kenties kamalin. Niin lämmin ja pidän omasta paidastani älyttömästi, mutta voin pitää sitä vain ulkotakin päällä.

Päivämäärä:   10.1.26 18:35:01

Mun järjen mukaan mitä enemmän niitä peset, sen enemmän niistä lähtee pehmentävä lanoliini ja sen enemmän ne kutittavat.

Päivämäärä:   10.1.26 18:38:38

Jos ei auta niin kokeile laittaa hiusten hoitoaineen kanssa likoamaan. Voi pehmittää villaa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.1.26 19:07:46

Ei kai lettlopipaitoja juuri kukaan sisällä pidäkään, vaan ovat parhaimmillaan nimenomaan ulkona päällimmäisenä kerroksena?

Päivämäärä:   10.1.26 19:25:21

No ei kai niitä sisällä pidetä, mutta jos alle täytyy joka tapauksessa laittaa kunnon takki, niin en varsinaisesti näe sille paidalle käyttötarkoitusta. Oli se kiva neuloa ja on nättikin, mutta kaapissa se pysyy, koska ei sille ole käyttöä

Päivämäärä:   10.1.26 19:28:59

"Ei kai lettlopipaitoja juuri kukaan sisällä pidäkään.."

Kyllä ainakin mun suvussa pidetään. Maalla asutaan kaikki. Mulla on nytkin yläkerrassa 13-14 astetta ja alakerrassa 18. Hyvin lämmittää paita.

Päivämäärä:   10.1.26 19:33:16

Lettlopista tehty paita menee mulla, jos alla on aluspaita jossa on myös poolokaulus. Paljaalle iholle on aika karhea.
Oma mutu-kokemus on, että paita muotoutuu käytössä, eikä se enää kutise niin paljoa kun aluksi

Lähettäjä: mellis 
Päivämäärä:   10.1.26 20:27:01

Lanoliini tekee villasta todella lähmäisen, enkä sillä todellakaan haluaisi käsitellä vaatteita. Toki jos sinua ei haittaa, niin anna mennä vain.

Lähettäjä: maija 
Päivämäärä:   10.1.26 20:29:02

.: ensimmäisen kerran pesin nyt. Toinen on lojunut käyttämättömänä kaapissa vuosikausia, toinenkin pari vuotta. Nyt kovien pakkasten tultua olisin halunnut ottaa ne käyttöön ja kokeilla, kutittaako ne niin pahasti kuin muistin.

Päivämäärä:   10.1.26 20:56:47

"Ei kai lettlopipaitoja juuri kukaan sisällä pidäkään.."

Voin luetella meidän noin 80-henkisestä työporukasta heti parikymmentä, joka pitää. Tai aika moni käyttää lettlopin sijaan alafosslopia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.1.26 21:53:17

No minä ainakin pidän sekä lettlopi että alafoslopi paitaa sisällä, paljaalla iholla ja kyllä, päivittäin nyt talviaikaan jompaa kumpaa. Oon helposti paleleva. Näiden kanssa on mulla sisälläkin just sopivan lämmin. Muu perhe saattaa samaan aikaan olla t-paidoissa.

Lähettäjä: mreta 
Päivämäärä:   10.1.26 22:37:06

Oletko kokeillut ajella villapaidan sisäpintaa nypynpoistajalla esim. osaa hihasta, jos toimisi? Poistaa törröttäviä kuituja, jotka yleensä aiheuttavat kutinan. Työläs homma, mutta jos saat sillä puseroista pitokelpoiset niin hyvä. Ihan aivot vapaalla ei voi ajella ettei vahingossa katko silmukoita.

Lähettäjä: Jäässä 
Päivämäärä:   11.1.26 11:56:16

"Ei kai lettlopipaitoja juuri kukaan sisällä pidäkään"

Mitäh??

Päivämäärä:   11.1.26 12:21:02

Helpommalla pääsee, kun ostaa/tekee pehmeämmästä villalangasta tehdyn paidan. Vaihtoehtoja onneksi löytyy paljon :)

Päivämäärä:   11.1.26 13:24:29

Usein huonolaatuisemmat langat on lyhytkuituisia eli ne kuidut jää juuri tökkimään ihoa. Pitkäkuituinen kampautuu siistimmin langan sisään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.