Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko 90kg/165cm n olla ”vaan lihaksikas”?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 10:03:54

Hevostani ratsuksi kysyi 90kg/165cm nainen, joka kertoo olevansa lihaksikas ja siksi ”niin painava”.

Olen itse 170/65kg ja koen olevani keskivertoa lihaksikkaampi reisistä ja selästä, niin vaatekoko on M.

Hevonen on 160cm korkea pv, ei siroimmasta päästä muuttei mikään mörssäri. Klinikalla vaaka näytti alle 600kg. Olen pitänyt hevosella painorajana 85kg, mutta mietin että jos tosiaan tuo on vaan lihasta, niin silloinhan hän voisi olla tasapainoltaan parempi ratsastaja kuin joku kevyempi, mutta lihakseton ihminen. Mutta voiko tosiaan olla että 90kg on täyttä sporttia lihasta tuon pituisella ihmisellä?

Re: Voiko 90kg/165cm n olla ”vaan lihaksikas”?

Lähettäjä: Tiiti 
Päivämäärä:   10.1.26 10:06:17

Kuulostaa aika paljolta mutta eihän sitä voi todeta vasta kun näkee.

Lähettäjä: Nou 
Päivämäärä:   10.1.26 10:06:40

Oli sitten lihasta tai mitä vaan muuta, niin hän on liian painava ja thats it. Turhapa sun on alkaa sen enempää päätäsi sillä rassaamaan. Sanot vaan kiitos ei kyseiselle ehdokkaalle. Yksinkertaista.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   10.1.26 10:08:22

Anteeksi mutta en näe mitään pointtia tällä asian julkisella pohdinnalla. Kenekään vartalonkoostumuksen arvailu ei johda yhtään mihinkään. Tyhmäkin tietää mitä tästä aloituksesta seuraa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.1.26 10:11:09

Hahhaa, ei.

Mä olen 177cm, naiseksi lihaksikas, mutta rasvaahan on hieman liikaa. Paino 82kg. Saa olla melkonen tykinkuulaa, että noin lyhyenä (vieläpä naisena), lihaksista paino tulis.

Sitä paitsi aivan mistä paino koostuu, liika on liikaa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.1.26 10:13:00

Lähettäjä: ,,
Päivämäärä: 10.1.26 10:08:22

Anteeksi mutta en näe mitään pointtia tällä asian julkisella pohdinnalla. Kenekään vartalonkoostumuksen arvailu ei johda yhtään mihinkään. Tyhmäkin tietää mitä tästä aloituksesta seuraa.

Tämä.

Päivämäärä:   10.1.26 10:13:05

Jos kyseessä kerran pari viikossa ratsastus, ratsastaja on taitava/hallitsee hyvin kehonsa ratsastaessa, en näkisi ongelmaa tuossa. Voithan ehdottaa kokeilua, jos tyyppi muuten vaikuttaa sopivalta. Jos ei näytä hyvältä, niin eihän se paino silloin itsessään olisi syynä, vaan lähinnä kehonhallinta ja ratsastustaito.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.1.26 10:18:32

On se sitten 90kg voita tai perunaa, niin painoa hevosen selässä on silti se 90kg. Ei hevonen katso ulkonäköä tai bmi:tä.

Päivämäärä:   10.1.26 10:20:39

Jos hän on ammatti kehonrakentaja niin sitten voi olla muuten ei. Olen itse vähän pidempi ja tuolla painolla olisin todella ylipainoinen. Aika moni tikissä oleva lihaksikas ihminen tuolla pituudella painaa myös alle 80kg. Joka tapauksessa jos olet asettanut painorajan ja tuo on sen yli niin pidä siitä kiinni. Voit pyytää ihmisestä videon missä hän ratsastaa jos hän on sellaisen valmis jakamaan. Siitä voisi päätellä taitotason.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   10.1.26 10:24:23

On mahdollista, silloin ihminen pystyy esim maastavedossa yli 150 kg tulokseen. Tunnen muutaman, ja he ovat todella hyvässä kunnossa. Jos ja kun vuokraaja, sovi ratsastus treffit, mielellään niin että itse ratsastaa toisella hevosella ja vuokraaja ehdokas sillä sun omalla. Paras jos joku ystävällinen kaveri tulee vielä ohjaamaan teille sen tunnin, tai 45 min. Siinä se tunti kertoo paljon ja se, miten tunnin jälkeen hoitaa hevosen ja varusteet jne. vain huohottaen vain itsensä?

Lähettäjä: niin noh 
Päivämäärä:   10.1.26 10:29:45

Liika on liikaa, oli kyseessä sitten kehonrakentaja tai tavis harrasteliikkuja. Eli ihan sama tuossa tapauksessa miten on rakentunut keholtaan, kun on joka tapauksessa liian painava hevosellesi. Eli ei jatkoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.1.26 10:32:53

Paino on painoa, on se sitten lihasta tai läskiä. Eli jos hyväksyt hevosellesi 90kg selkään ei ole mitään merkitystä onko ihminen läski vai lihaksikas. Tai luultavasti vähän kumpaakin.

Päivämäärä:   10.1.26 10:38:51

20 minuuttia reipasta ravittyöskentelyä kertoo sekä ihmisen että hevosen kyvyn yhteistyöhön. Vaikka ihminen pystyisi mutta hevonen ei, on no go combo - tai hevonen kyllä suorittaa halukkaasti mutta ihminen ei, ei jatkoon.

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   10.1.26 10:56:59

Ammattilaiskehonrakentajamiehenä voi, naisena ei.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.1.26 11:02:44

Voi tsiisus. Tuolla on 49 kg ylipainoa.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   10.1.26 11:43:05

No ei varmasti ole :D Jos olisi kehonrakentaja niin olisi sen varmaan kertonut. Mikään perustyyppi ei ole lihaksikas ja 30 kg liikaa painoa. Voi voi.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   10.1.26 11:45:14

Lihaksikkuus ei tarkoita vakaata istuntaa. Ratsastamalla tuollaisia lihaksia ei saa (ja väitän että rasvaa on mukana paljon). Hän voi olla taitava puntilla, mutta se ei tarkoita parempaa tasapainoa ja ratsastustaitoa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.1.26 11:49:19

Mulla on ystävä, joka on EM-tason voimanostaja. Hän on 165 cm ka painaa 84 kg. Hänellä ei ole ylimääräistä, vaan lihasta. En jotenkin usko, että tavallinen ihminen voisi olla vielä painavampi ja vaan lihasta.

Sitä paitsi lopulta kuitenkin ratkaisee paino hevosen selässä.

Päivämäärä:   10.1.26 13:18:56

"Ammattilaiskehonrakentajamiehenä voi, naisena ei."

Hevonen ei kuitenkaan siitä piittaa onko selässä lihaksikas kehonrakentajamies vai lihava nainen, jos sitä painoa on liikaa niin sitten sitä on liikaa oli se lihasta tai rasvaa.

En ymmärrä mikä tämän keskustelun tarkoitus on, ylipainoisten haukkuminen? Jos hevoselle sopiva paino ylittyy niin ei sillä ole väliä kuuluuko paino lihavalle vai lihaksikkaalle.

Päivämäärä:   10.1.26 13:26:43

Saman mittaisena painan 63 kg ja tästäkin voisi pudottaa kilon tai pari. Päättele siitä, voiko liki 30 kg painavampi olla "ihaksikas".

Lähettäjä: ./ 
Päivämäärä:   10.1.26 13:49:37

Ihan sama onko lihaksikas vai ei, mutta jos sanoo olevansa 90kg, on todennäköisesti 95kg ja satulan kanssa sata.

Olen itse persevä ja reitevä 163cm/65kg, mutta en lihaksikas, joten käytän kokoja XS-M (vyötärö 70cm, rinnanpärys 86cm).

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   10.1.26 14:27:52

Olen 161 ja 82 kg. En todellakaan lihava, vaan ikäni ruumiillista työtä tehden melko voimakkaaksi rakentunut. Vähän mahaa alkaa iän myötä olla, mutta em kyllä ole lihava.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.1.26 14:49:23

Ensimmäisenä voi lähteä siitä, että 90kg on 90kg vaikka se olisi lihasta.
Jos vertaa esim. 70kg ylipainoista ja kokematonta ratsastajaa 90kg kokeneeseen ja lihaksikkaaseen, voi ehkä se 90kg ratsastaja olla parempi hevosen kannalta. Mutta eri asia sitten on, onko kumpikaan ratsastaja hyvä hevoselle. Kun voisi yrittää löytää vaikka sen 70kg kokeneen ja lihaksikkaankin.

Lihaksikkuus ei myöskään tuo ratsastustaitoa eikä kehonhallintaa. Lihaksikkaallakin voi olla huono kehonhallinta, jos ei ole sitä harjoittanut.

90kg on varsinkin naiselle paljon painoa. Kyllä tuon kokoisella on jo sitä rasvaakin reippaasti. Voi suhteuttaa siihen, että monet huippu-urheilihanaiset, esim. tanssijat, voimistelijat, kestävyyslajien harrastajat yms. ovat todella kovassa kunnossa ja erittäin lihaksikkaita ja silti paino ei ole BMI:n mukaan ylipainon puolella. Sen sijaan jos katsoo esim. huipputason painonnostajia tai kuulantyöntäjiä, heillä on kyllä sitä rasvaakin usien aika reippaasti, vaikka lihaksia onkin valtavasti (ehkä siksi, että heillä ei ole tarpeen pitää rasvaprosenttia alhaalla. He syövät reilusti jotta lihas kasvaa, mutta samalla tulee myös rasvaa).

Ratsatsuksen osalta pitää vielä muistaa, että jos tuo on aamupaino, siihen päälle tulee päivän kilot ja vaatteet ja varusteet. Saati että punnitseeko kukaan painoaan joka päivä (tai ilmoittaisi lukemaa hevosen omistajalle...). Tilanne voi olla se, että puoli vuotta sitten on punnittu aamupainoksi 90kg, nyt paino voikin olla jo yli sen ja vuoden päästä ollaan jo vähintään 95kg. Varusteineen talvisin yli 100kg.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.1.26 14:52:04

Minna Pajulahti on 165cm ja painaa 80 kg niin siinä vähän vertailupohjaa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.1.26 14:53:22

"Oli sitten lihasta tai mitä vaan muuta, niin hän on liian painava ja thats it. Turhapa sun on alkaa sen enempää päätäsi sillä rassaamaan."

No olennainen tämä. Varsinkin kun tod näk se on 92 tai 94 tai jotain muuta sellaista ja pyöristetty puheissa 90.

165 oikeasti voimalajien kisatason harrastaja voi olla vähän yli 80 kisakauden ulkopuolella, mutta ei 90. Itsekin olen lihaksikas ja vahva ihminen, 8 senttiä pidempi enkä tuollaisessa painossa lähelläkään hoikkaa tai mikään läskitön.

Mutta selässä se 90 on 90, koostuu sitten missä suhteessa rasvasta ja lihaksesta vain.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.1.26 14:58:44

LähettäjäÅ 

Päivämäärä10.1.26 14:27:52

Olen 161 ja 82 kg. En todellakaan lihava, vaan ikäni ruumiillista työtä tehden melko voimakkaaksi rakentunut. Vähän mahaa alkaa iän myötä olla, mutta em kyllä ole lihava.

@!#$ mitä kehopositiivisuutta.
161/82 todellakin on lihava. Bmi yli 31.

Päivämäärä:   10.1.26 15:59:54

LähettäjäHeh

Päivämäärä10.1.26 14:52:04

Minna pajulahti on myös todella rasvaton. Jos samaan lihas määrään lisätään rasvaa niin äkkiä on 90 puntarissa

Lähettäjä: ,-, 
Päivämäärä:   10.1.26 17:09:32

Jotenkin en usko että aloittajan vuokraajaehdokas on steroideja vetävä ammattikehonrakentaja tms.

Ja aivan sama mistä massa koostuu, jos menee painorajan yli, sitten menee.

Päivämäärä:   10.1.26 17:12:20

Tietysti voi katsoa ihmisestä hänen vyötärön ympärysmitan.

Lähettäjä: oh well 
Päivämäärä:   10.1.26 17:13:58

Vaikka olisi kuinka Minna Pajulahti, niin hänkin on silti yksinkertaisesti painoltaan liian isokokoinen monien hevosten selkään. Jos on ihmisellä on 90 kg painoa, niin se vaan on liikaa monille hevosille, ihan sama vaikka olisi kuinka kehonrakentaja.

Lähettäjä: lddkk 
Päivämäärä:   10.1.26 17:55:10

Voi olla myös lihaksikas, muttei tuolla painolla "vain lihaksikas", vaan siinä on aika paljon rasvamassaakin, usein myös höttönestettä.

Kun vertaa serkkuuni (mies), joka kilpailee painonnostossa, painaa 100 kg ja on 180 cm pitkä, eli on todellakin keskivertotreenaajaan verrattuna huomattavasti lihaksikkaampi ja oikeastaan aika vähärasvainen, melkoinen järkäle. Niin ei todellakaan kukaan nainen ole 165 cm 90 kg "vain lihaksikas".

Aina sanotaan, ettei kehonkoostumuksella ja ulkönäöllä ole hevoselle väliä, vain painolla, mutta totuus on se, että kyllä se kehonkoostumuskin merkitsee. Läskit hyllyy, lihas ei. Paksu maha ja reidet hankaloittaa oikeaa istuntaa ja tämän huomaa kyllä jokainen ratsastaja, joka on lihonut. Moni tajuaa, että kun paino laskee, istunta parani tai kun paino nousi, istunta huononi. Jos jotain muuta väittää, niin valehtelee.

"mutta mietin että jos tosiaan tuo on vaan lihasta, niin silloinhan hän voisi olla tasapainoltaan parempi ratsastaja kuin joku kevyempi, mutta lihakseton ihminen. "

^ Tätä minä en tajua. Täysin lihakseton ei voi ratsastaa ja jos meinaat, että joku 165 cm olisi lihakseton, tai siis sillä tavalla, että vielä omin voimin pystyssä pysyy, niin silloin hän painaisi ehkä 35 kg. Siis what??

Ei ole mitään syytä päästää liian painavaa hevosen selkään. Ja tuo 85 kg painorajakin on aika iso, voi ihan suoraan ottaa siitä vielä 10 kg pois, jos nykyinen ei sisällä satulaa ja härpäkkeitä vaan pelkän ratsastajan aamupainon alastomana kakalla käynnin jälkeen.

Oma hevoseni on 162 cm pv, alle 600 kg sekin. En missään nimessä päästäisi selkään sellaista, joka sanoo olevansa 90 kg. Yleensä tuo paino on se, mikä on ennen aamiaista, joten siihen tulee helposti vielä pari-kolme kiloa lisää syömisistä ja vaatteista, varsinkin kun pukee päälleen ja ottaa varusteet painoon mukaan. Eli silloin hevosen selässä olisi yli 100 kg, helposti 105 kg. Olisiko se sinusta sopiva?

Ratsastustaitoon vaikuttaa moni asia, ei pelkkä paino. Olen itse ollut aina alle 60 kg, vaikka olenkin jo päälle nelikymppinen. Olen 163 cm pitkä.

Sano sille ratsastajakokelaalle, että tekee valakyykyn esim. harjan- tai mopinvarren kanssa, 90-90 -sennon ja eteen-taakse -spagaatin näyttääkseen, kuinka suora ja tasapainoinen kroppa hänellä on. Nuo on kaikki äärettömän hyviä liikkuvuustestejä ja niistä huomaa, onko kropassa liikkuvuuden kanssa ongelmia tai puolieroja.

Enkä tarkoita, että pitää saada spagaatti lattiaa myöten vaan näyttää, että se menee saman verran molemmin puolin, eikä ole selkeää puolieroa oikean ja vasemman puolen välillä. Liikkeitä ei siis tarvitse tehdä täydellisesti vaan näyttää, että ne menee yhtä hyvin/huonosti kropan molemmin puolin, eli kroppa on suora ja tasapainoinen.

Paitsi tuo valakyykky, se pitäisi kyetä tekemään oikein edes korokkeet kantapäiden alla. Jos sekä menee köyryyn ja keppi pään päälle/etupuolelle, niin silloin ei osaa/kykene aktivoimaan yläselän lihaksia, joka taas on ratsastajalle välttämätöntä oikeanlaisen istunnan hallitsemiseksi.

Minulla on selkeät puolierot, jota siis joudun työstämään jatkuvasti. Kun hevosellani joku muu ratsastaa, niin hänen pitää olla suora, että hevonen saa selkäänsä minun sijaani suoran ratsastajan. En anna kenenkään vinon sillä mennä.

Minulla spagaatissa vasen jalka edellä kroppa pysyy suorana eikä lantio lähde kiertämään kummallekaan puolelle, jalat saan melko suoraksi ja haarat jää n. 20 cm päähän lattiasta. Mutta oikea jalka edessä olen aivan katastrofi, lantio yrittää kiertää vasemmalle, jalat on ihan koukussa ja minä eteenkumartuneena, haarat jää silti 30 cm päähän lattiasta. (Joo, on lonkissa ongelmia...). 90-90 -asennossakin on todella selkeä puoliero ja valakyykyssä pidän korokkeita kantapäiden alla ja koetan treenata ongelmakohtia pois, en siis todellakaan yritä päästä syväkyykkyyn vaan teen vain sen verran, mitä kroppa antaa myöten. Treeniä tarvitaan ja fyssarillakin on käyty monet kerrat.

Hevoseni liikutuksesta huolehtii aika pitkälle eräs kaverini, jolla ei näitä mainitsemiani ongelmia ole, joten hevoseni saa liikkua paljon ihan suoran ratsastajan alla, ei vain minun allani.

Ja jos joku ei tiedä mitä nuo liikkuvuustestiliikkeet on, niin tässä:

valakyykky:
https://youtu.be/W9MJBEdIKB4?si=tjvNjjdRNOh5miWz&t=26

90-90 -asento:
https://youtu.be/70JzmJystjw?si=NUDgrFvx3wrS6fYC&t=55

eteen-taakse -spagaatti:
https://youtu.be/aT0REdg2XMA?si=ATuGyGyPSyRWRuFx&t=144

Lähettäjä: vartos 
Päivämäärä:   10.1.26 17:57:17

Itse olen saman pituinen, paljon urheileva 57-kiloinen. Hoikka ja suht lihaksikas, ylimääräistä ei juuri ole. Vaikea olisi kuvitella, että samanpituisella kanssasisarella olisi lähes 35 kiloa silkkaa lihasta tähän päälle.

Päivämäärä:   10.1.26 17:58:50

Täytyis olla ihan todellinen bullmentula. Itse olen samoissa mitoissa ja lihastakin on mutta myös läskiä ihan muille jakaa. Ja olen ehdottomasti liian painava minkään hevosen selkään.

Lähettäjä: lddkk 
Päivämäärä:   10.1.26 18:08:08

Ja tosiaan testaa hänen liikkuvuus siksi, että jos selkeitä puolieroja on, niin silloin myös tasapaino on huono eikä hän voi olla osaava, joten turhaan pohdit, olisiko hän parempi ratsastaja kuin joku "lihakseton ja kevyt". Pidät varmasti minuakin lihaksettomana kun olen kevyt, mutta todellisuudessa olen kaukana lihaksettomasta.

Ongelmani onkin lähinnä lonkissa, joka nuo puolierot aiheuttaa, mutta joka tekee istunnastani HUONON. Eriparilonkat on ihan ahterista :D Kun yläkroppa kompensoi alakropan vinoutta, olen kiero kuin korkkiruuvi. Alakroppa on koko ajan menossa oikealle, yläkroppa vasemmalle. Jippii.... Siksi en koskaan suostu ratsuttamaan kenenkään muun hevosta, koska minulla on niin vino istunta. Vaikka moni pyytää kyllä, kun oman hevoseni olen kouluttanut VaB-tasolle ja olen ponikokoinen, mutta minun hevoseni tosiaan tottunut vinouteeni, mutta joku suorempaan tottunut varmasti liiraisi ja kanttaisi ja kiemurtelisi allani aivan kaikkiin mahdollisiin suuntiin...

Eli pelkästään ratsastajan koon perusteella ei kannata ratsastajaa valita, vaan muutkin asiat vaikuttavat. Painoa ei saa liikaa olla, mutta mikään asia ei pelasta, jos painoa on liikaa. Varsinkin, jos hevonen ei ole tottunut painavaan ratsastajaan.

Koska minä ja kaverini olemme molemmat aika saman kokoisia ja hevonen tottunut tämän painoisiin ratsastajiin, olisi hevoselle silkkaa kiusaamista laittaa selkään (yli) 30 kg painavampi ratsastaja, vaikka kuinka olisi omasta mielestään "vain lihaksikas" tai "osaava".

Ihan ensin pitää olla suora ja tasapainoinen, että voi olla osaava. Eli vaikka minä olenkin hevoseni osannut kouluttaa VaB-tasolle, niin en täytä osaavan kriteerejä niin kauan kuin lonkkani ovat selkeästi eri paria.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.1.26 18:18:36

"Lähettäjä...

Päivämäärä10.1.26 15:59:54

LähettäjäHeh

Päivämäärä10.1.26 14:52:04

Minna pajulahti on myös todella rasvaton. Jos samaan lihas määrään lisätään rasvaa niin äkkiä on 90 puntarissa"

Nimenomaan ja kyseessä kuitenkin ammattilaistason kehonrakentaja.

Lähettäjä: lrlr 
Päivämäärä:   10.1.26 18:21:42

Painorajahan on tosiaan se kilomäärä, joka hevosen selkään kokonaisuudessaan tulee. Ei pelkkä ratsastajan paino, vaan selkään tuleva kuorma.

Painorajaan toki vaikuttaa moni asia, esim. hevosen rakenne, lihaskunto, mihin se on tottunut, jne.

Laskennallisesti 15 % kilomäärä hevosen IHANNEPAINOSTA, eli lihavalla tai laihalla vähemän kuin 15 %.

Et sanonut tarkkaa kilomäärää, mutta "alle 600 kg" sen voisi ajatella olevan 570 kg, josta 15 % olisi 85,5 kg. Ja tuo siis se kuorma, joka selkään tulee, eli se sisältää kaikki vaatteet, varusteet, härpäkkeet, ym.

Joten jos satula härpäkkeineen painaa 10 kg, vaatteet ja varusteet vaikka 4 kg (ainakin nyt talvella, voi olla enemmänkin, ainakin minulla paino on talvella alastonpaino + 6 kg eli pari kiloa enemmän kuin kevyemmissä kesävaatteissa), niin ratsastajan painoksi ei tuossa 85 kg kuormassa jää kuin 70 kg, jos ajattelee vaatteiden ja varusteiden painavan 15 kg... Minun hevosella nahkasatula puurungolla, toki joku synteettinen satula hiilikuitu- tai muovirungolla voi olla paljonkin kevyempi.

Eli on se ratsastaja aika painava 90 kiloisena + vaatteet ja varusteet..... En päästäisi selkään, jos hevonen ei ole tottunut kantamaan yli 100 kg kuormaa. Eikä ilmeisesti ole, jos pidät painorajana 85 kiloa.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   10.1.26 18:21:43

"En ymmärrä mikä tämän keskustelun tarkoitus on, ylipainoisten haukkuminen? Jos hevoselle sopiva paino ylittyy niin ei sillä ole väliä kuuluuko paino lihavalle vai lihaksikkaalle."

No tämä?
Kyllähän sen nyt jokainen järjellä ymmärtää, ettei kyseessä ole (pelkästään) lihasmassasta koostuva paino.
Mitä väliä asialla edes on, jos ja kun se 90 kg joka tapauksessa on hevosellesi liikaa?

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   10.1.26 18:43:55

Jos tuo 90 kg on pelkkä ratsastajan paino niin silloinhan hevosen selässä oleva kuorma on jo yli 100 kg... Eli ihan liikaa, jos laskennallinen maksimi olisi 85 kg kuten lrlr jo sanoi.

Lähettäjä: kunna 
Päivämäärä:   10.1.26 18:56:27

Minä pidän yhtenä mittarina myös sitä että miten ketterästi pääsee hevosen selkään. Jakkaralta/korokkeelta tietenkin, ihan satulaa säästääkseen ei koskaan maasta jos ei ole pakko. Mutta pitäisi kyetä ponnistamaan sillä maassa olevalla jalalla niin että jalustimessa oleva jalka on vain tukena. Ei siis missään nimessä siten miten yleensä näkee, eli jäädään koko painolla roikkumaan jalustimessa olevan jalan varaan ja koetetaan siitä punnertaa selkään. Monilla ei selkäännousulihaksissa ole yhtään voimaa ja maasta ponnistavassa jalassa vielä vähemmän. Ja nykyään tuntuu ettei ihmisten liikkuvuus edes riitä saamaan jalkaa jalustimeen, jos jalustinta ei laita niin pitkäksi kuin yltää....

Eli jos haluat tietää onko hän osaava ratsastaja, niin ehdottomasti laita hänet nousemaan ilman tukea haarojensa korkeudella olevalle korokkeelle, tai saa se hitusen matalampikin. Mutta niin, että joutuu nostamaan jalkaa, ponnistamaan maasta ja näyttämään ettei jää roikkumaan jalustimessa olevan jalan varaan. Ja tämä liike täytyy kyetä tekemään molemmilla jaloilla eli pitää kyetä nousemaan hevosen selkään kummaltamkin puolelta. Jos kykenee vain toiselta niin silloin on vino ja toispuoleinen joka on huono asia. Ja myös satula kärsii jos aina noustaan vain toiselta puolelta.

Tämä on asia joka minulle opetettiin vasta noin 10 v sitten. Ja kun mietin niin kyllä olisi pitänyt opettaa jo lapsena.... Oli nimittäin melkoinen ero omassa kropassa ja selkäännousulihaksissa. Aloinkin treenata lihaksia ja selkäännousua kotona. Nuo lddkk:n vinkin on myös hyviä, itsekin testaan puolieroja spagaatilla ja 90-90-asennolla mutta tuo valakyykky on uusi tieto.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   10.1.26 19:02:28

Ei voi olla lihasta! Kysy miten on lihakset hankkinut.

LähettäjäÅ
Päivämäärä10.1.26 14:27:52

Oletko Å käynyt kehonkoostumusmittauksessa?

Lähettäjä: whwh 
Päivämäärä:   10.1.26 19:03:03

190-senttiselle hyväkuntoiselle miehelle tuo 90 kg paino olisi ihan ok, mutta silloin ratsuna ei olisi 160 cm alle 600 kg hevonen. Ei, vaikka ratsastaja olisi GP-tasolla menestynyt ammattialinen. Ja ne kovalla tasolla menestyneet ammattilaiset ovat todella hyvässä kunnossa, ei heitä voi ikinä verrata harrastajiin.

Lisäksi jos on tooodella lihaksikas, niin harvoin kunto on oikeasti hyvä. Yleensä jos lihaksia on paljon, ei jaksa kamalasti juosta. Jos taas jaksaa juosta helposti ja pidempään, niin lihakset ei kovin suuret ole.

Eli laita hänet juoksemaan reippaasti pari kertaa kentän/maneesin ympäri. Jos ei jaksa, niin älä päästä hevosen selkään. Tuo paino on hevoselle ihan liikaa varusteiden kera, eikä auta, vaikka laardin alla olisi lihaksiakin. Eikä hevonen ilmeisesti ole edes tottunut kantamaan yli 100 kg kuormaa kun sinäkään et tuon enempää paina ja kyselet, että voisiko tuo painava alkaa ratsastaa hevosellasi. Tiedät itsekin täältä vastauksia lukematta, että ei voi.

Lähettäjä: Pim 
Päivämäärä:   10.1.26 19:06:43

Jos sun painoraja hevoselle on 85 kg, on 90 kg yli sen, oli kyse sitten rasvasta tai lihaksesta. Paino on painoa, oli se sitten mitä vaan tavaraa.

Päivämäärä:   10.1.26 19:06:54

Voi luoja... Laita juoksemaan maneesin ympäri?! :D

Lähettäjä: www 
Päivämäärä:   10.1.26 19:10:11

"Tietysti voi katsoa ihmisestä hänen vyötärön ympärysmitan."

Haha :D Mitä se muka kertoo?

Joillakin naisilla on tiimalasivartalo, eli vyötärö voi olla alle 70 cm vaikka persauksen ja rintojen ympärys on yli metrin ja BMI 30 tuolla puolen.

Minä 162 cm 53-kiloinen ja nakkivyötäröinen sen sijaan olen tiimalasin vastakohta. Vyötärö hätyyttelee 80 sentin rajaa aamulla ennen aamiaista ja jos edes vettä juon, mahanympärys kasvaa 80 senttiin ja sen yli. Silti kroppa on timmi ja vatsalihakset piirtyy esiin, joten mitä väliä vyötärönympäryksellä on, kun se ei kerro kropan muodosta, kehonkoostumuksesta, henkilön painosta tai ratsastustaidoista mitään?

Eihän pelkkä paino tai painoindeksikään kerro mitään muuta kuin painon tai painon ja pituuden suhteen toisiinsa. Minä näytän läskiltä edestä ja takaa vaatteet päällä, mutta sivusta katsottuna näytän litteältä ihan joka tavoin. BMI ei ole korkea, en ole lihakseton tai huonokuntoinen, mutta minulle ei todellakaan mahdu mitkään XS-koon housut, vaikka pylly on pieni ja reidet ohuet, kun vyötärö on suora ja vyötärönympärys iso.

Päivämäärä:   10.1.26 19:19:31

Joo, kutsu hänet ja ota vyötärön mitat, ja laita sitten juoksemaan kentän/maneesin ympäri!

Lähettäjä: kudea 
Päivämäärä:   10.1.26 20:01:48

Jos joku sanoo olevansa taitava ja osaava ja lähes sadan kilon paino on pelkkää lihasta, niin kyllä minä haluan hänen todistavan, että on oiekasti hyvä ja osaava ja hyvässä kunnossa ennen kuin päästän selkään. Eli sinänsä nuo liikkuvuus- ja kuntotestit ei ole edes huono idea.

Sen sijaan jos joku sanoisi, että on vino, kiero, huonokuntoinen ja ratsastajana aika aloitteleva tai maksimissaan keskinkertainen mutta kuitenkin vain 162 cm 52 kg, niin tuskinpa alkaisin vaatia häntä osoittamaan, miten osaava on, kun itse myöntää, ettei ole osaava.

Miettikää nyt vaikka työhaastattelua. Jos olette ilmoittaneet osaavanne käyttää sujuvasti exceliä ja puhuvanne täydellistä ruotsia, englantia ja saksaa, niin ihan varmasti työnantaja testaa nuo taitonne ettekä paikkaa saa, jos takeltelette puhuessanne ja olette sormi suussa excelin edessä.

Eli jos et ole osaava, niin älä väitä olevasi osaava. Kannattaa olla rehellinen ja myöntää puutteensa, niin silloin ei tarvitse nolata itseään jäämällä valheesta kiinni.

Esim. tuo aloituksessa mainittu ratsastaja voisi laittaa videoita ratsastuksestaan, jolloin aloittaja näkisi, minkä tasoinen ratsastaja on kyseessä ja myös sen, sopiiko hänen ratsastustyylinsä aloittajan hevoselle.

Omalle hevoselleni ei sovi se, että ratsastaja vetää kaulan ohjilla lyhyeksi, nojaa taakse tai kaataa yläkroppansa ympyrän/käännöksen suuntaisesti, joten en päästä selkään sellaista ratsastajaa, vaikka hän olisi kilpaillut menestyksekkäästi HeA-tasolla. Kaverini nimittäin on tällainen, ja oma hevosensa ja ainakin pari muuta jotka olen nähnyt, liikkuu hänen allaan ihan hyvin, mutta minun hevostani ei noin voi ratsastaa.

Sen sijaan minun hevosesni passaa vaikka aloittelijalle, joka pitää harjasta kiinni ja pomputtaa ravin tahdissa (pomppijan ei kannata olla kovin painava, muuten hevonen hidastaa käyntiin), kunhan ei tosiaan roiku ohjissa ja nojaa mihinkään suuntaan kuin maksimissaan eteen. On siis mielettömän hyvä ratsu kevyille ihmisille ja osaamattomille lapsille ja se tosiaan pysähtyy, jos ratsastaja meinaa pudota. Mutta osaavan tai mitenkään isokokoisen ratsastajan pitää tosiaan osata ratsastaa ja ohjat osata ottaa tuntumalle ja pitää tuntuma vakaana.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   10.1.26 20:18:21

Onko sillä jotain väliä, mitä se 90kg on, jos nyt kerran tuo kilomäärä on aloittajan hevoselle liikaa? Sanoo suoraan, että näin on, oli se ihminen sitten pituudeltaan mitä tahansa.

Lähettäjä: mellis 
Päivämäärä:   10.1.26 20:22:07

Kun etsin vuokraajaa ponilleni niin pyysin ratsastusvideon yhteydenoton kanssa. Jätin huomiotta kaikki ne yhteydenotot joissa ei videota ollut. Ihan sama mitä joku sanoi omista taidoistaan, vain todellisuudella oli merkitystä.

Otin vuokraajaksi sellaisen tytön joka oli ponilleni vähän liian pitkä, mutta todella osaava ja hän laittoi ekaan yhteydenottoon sometilinsä jossa oli ratsastusvideoita. Ja hän tosiaan sai minun ponini tasoa nostettua niin että kisasi sillä avoimessa luokassa HeA-tasolla ja voitti jopa hienot puokit :D Painava hän ei ollut, mutta ihan ylärajalla minun ponilleni ja siinä ja siinä mahtui koulusatulaan.

Eikä hän edes ollut vuokraaja, kun ei maksanut minulle mitään kun oli sen verran osaava ja hoiti ponin hyvin, etten rahaa siitä pyytänyt. Alkoi myös liikuttaa kahta muuta hevostani enkä siitäkään pyytänyt maksua.

Eli jos aloittaja edes harkitsee liikuttajan/vuokraajan ottamista, niin pyydä ratsastusvidedo niin näet, miten hän todellisuudessa ratsastaa.

Lähettäjä: hbhvu 
Päivämäärä:   10.1.26 20:27:19

"Lähettäjä: RR
Päivämäärä: 10.1.26 20:18:21

Onko sillä jotain väliä, mitä se 90kg on, jos nyt kerran tuo kilomäärä on aloittajan hevoselle liikaa? Sanoo suoraan, että näin on, oli se ihminen sitten pituudeltaan mitä tahansa."

Tämä. Minuakin ihmetyttää miksi aloittaja pohtii olisiko tuo 90 kg ratsastaja parempi kuin "kevyempi, mutta lihaoseton". Siis mikä hemmetin lihakseton? Jos on lihakseton, niin on täysin autettava eikä todellakaan omin voimin kykene edes sängystä nousemaan.

Lähettäjä: Ridaaja 
Päivämäärä:   10.1.26 20:28:39

Voit antaa ratsastaa ihan hyvin hevosella. Se on turvallista molemmille. Saat saman vastauksen ChatGPT:ltä :) Kivaa ridaamishetkeä teille!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.