|
Lähettäjä: lddkk
Päivämäärä: 10.1.26 17:55:10
Voi olla myös lihaksikas, muttei tuolla painolla "vain lihaksikas", vaan siinä on aika paljon rasvamassaakin, usein myös höttönestettä.
Kun vertaa serkkuuni (mies), joka kilpailee painonnostossa, painaa 100 kg ja on 180 cm pitkä, eli on todellakin keskivertotreenaajaan verrattuna huomattavasti lihaksikkaampi ja oikeastaan aika vähärasvainen, melkoinen järkäle. Niin ei todellakaan kukaan nainen ole 165 cm 90 kg "vain lihaksikas".
Aina sanotaan, ettei kehonkoostumuksella ja ulkönäöllä ole hevoselle väliä, vain painolla, mutta totuus on se, että kyllä se kehonkoostumuskin merkitsee. Läskit hyllyy, lihas ei. Paksu maha ja reidet hankaloittaa oikeaa istuntaa ja tämän huomaa kyllä jokainen ratsastaja, joka on lihonut. Moni tajuaa, että kun paino laskee, istunta parani tai kun paino nousi, istunta huononi. Jos jotain muuta väittää, niin valehtelee.
"mutta mietin että jos tosiaan tuo on vaan lihasta, niin silloinhan hän voisi olla tasapainoltaan parempi ratsastaja kuin joku kevyempi, mutta lihakseton ihminen. "
^ Tätä minä en tajua. Täysin lihakseton ei voi ratsastaa ja jos meinaat, että joku 165 cm olisi lihakseton, tai siis sillä tavalla, että vielä omin voimin pystyssä pysyy, niin silloin hän painaisi ehkä 35 kg. Siis what??
Ei ole mitään syytä päästää liian painavaa hevosen selkään. Ja tuo 85 kg painorajakin on aika iso, voi ihan suoraan ottaa siitä vielä 10 kg pois, jos nykyinen ei sisällä satulaa ja härpäkkeitä vaan pelkän ratsastajan aamupainon alastomana kakalla käynnin jälkeen.
Oma hevoseni on 162 cm pv, alle 600 kg sekin. En missään nimessä päästäisi selkään sellaista, joka sanoo olevansa 90 kg. Yleensä tuo paino on se, mikä on ennen aamiaista, joten siihen tulee helposti vielä pari-kolme kiloa lisää syömisistä ja vaatteista, varsinkin kun pukee päälleen ja ottaa varusteet painoon mukaan. Eli silloin hevosen selässä olisi yli 100 kg, helposti 105 kg. Olisiko se sinusta sopiva?
Ratsastustaitoon vaikuttaa moni asia, ei pelkkä paino. Olen itse ollut aina alle 60 kg, vaikka olenkin jo päälle nelikymppinen. Olen 163 cm pitkä.
Sano sille ratsastajakokelaalle, että tekee valakyykyn esim. harjan- tai mopinvarren kanssa, 90-90 -sennon ja eteen-taakse -spagaatin näyttääkseen, kuinka suora ja tasapainoinen kroppa hänellä on. Nuo on kaikki äärettömän hyviä liikkuvuustestejä ja niistä huomaa, onko kropassa liikkuvuuden kanssa ongelmia tai puolieroja.
Enkä tarkoita, että pitää saada spagaatti lattiaa myöten vaan näyttää, että se menee saman verran molemmin puolin, eikä ole selkeää puolieroa oikean ja vasemman puolen välillä. Liikkeitä ei siis tarvitse tehdä täydellisesti vaan näyttää, että ne menee yhtä hyvin/huonosti kropan molemmin puolin, eli kroppa on suora ja tasapainoinen.
Paitsi tuo valakyykky, se pitäisi kyetä tekemään oikein edes korokkeet kantapäiden alla. Jos sekä menee köyryyn ja keppi pään päälle/etupuolelle, niin silloin ei osaa/kykene aktivoimaan yläselän lihaksia, joka taas on ratsastajalle välttämätöntä oikeanlaisen istunnan hallitsemiseksi.
Minulla on selkeät puolierot, jota siis joudun työstämään jatkuvasti. Kun hevosellani joku muu ratsastaa, niin hänen pitää olla suora, että hevonen saa selkäänsä minun sijaani suoran ratsastajan. En anna kenenkään vinon sillä mennä.
Minulla spagaatissa vasen jalka edellä kroppa pysyy suorana eikä lantio lähde kiertämään kummallekaan puolelle, jalat saan melko suoraksi ja haarat jää n. 20 cm päähän lattiasta. Mutta oikea jalka edessä olen aivan katastrofi, lantio yrittää kiertää vasemmalle, jalat on ihan koukussa ja minä eteenkumartuneena, haarat jää silti 30 cm päähän lattiasta. (Joo, on lonkissa ongelmia...). 90-90 -asennossakin on todella selkeä puoliero ja valakyykyssä pidän korokkeita kantapäiden alla ja koetan treenata ongelmakohtia pois, en siis todellakaan yritä päästä syväkyykkyyn vaan teen vain sen verran, mitä kroppa antaa myöten. Treeniä tarvitaan ja fyssarillakin on käyty monet kerrat.
Hevoseni liikutuksesta huolehtii aika pitkälle eräs kaverini, jolla ei näitä mainitsemiani ongelmia ole, joten hevoseni saa liikkua paljon ihan suoran ratsastajan alla, ei vain minun allani.
Ja jos joku ei tiedä mitä nuo liikkuvuustestiliikkeet on, niin tässä:
valakyykky:
https://youtu.be/W9MJBEdIKB4?si=tjvNjjdRNOh5miWz&t=26
90-90 -asento:
https://youtu.be/70JzmJystjw?si=NUDgrFvx3wrS6fYC&t=55
eteen-taakse -spagaatti:
https://youtu.be/aT0REdg2XMA?si=ATuGyGyPSyRWRuFx&t=144
|