Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harrastehevosen etsintä ja ostaminen

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   9.1.26 11:37:48

Miten teillä on hevosen ostaminen sujunut? Kuinka montaa kävitte kokeilemassa? Mulla on hevosen ostoprojekti meneillään. Kriteerejä täyttäviä hevosia ei montaa ole markkinoilla ja sitten vielä se, että sen pitäisi "kolahtaa" ja tuntua siltä, että tämä se on.

Saakeli, että on vaikeaa. Pari melkein kriteerit täyttävää ehdokasta on mutta jokaisessa on joku juttu tai ominaisuus, jota olen kuitenkin jäänyt miettimään. Ostolla ei ole mikään kiire mutta en halua myöskään etsiä loputtomiin. Hevonen tulisi loppuelämän kotiin, tiedän tosi hyvin mitä haen ja tässä on edesmenneen hevosen paikka täytettävänä. Lähinnä se, että mistä kriteereistä on valmis tinkimään. Sitten kun vatvoo liian kauan niin hevoset menee nenän edestä.

Re: Harrastehevosen etsintä ja ostaminen

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.1.26 13:57:17

Saattaapi olla että tuolla tavoin et saa hevosta. Aika lottoamista. Muista että mikään hevonen ei ole samanlainen sinulla kuin edellisessä kodissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 14:18:26

Itse en ole käynyt ikinä yhtäkään kokeilemassa. Kaikki ostanut ihan hetken mielijohteesta näkemättä. Pisimpään ollut on ollut nyt 17 vuotta. Olen ollut super tyytyväinen

Päivämäärä:   9.1.26 14:39:44

H: tämä on erittäin hyvin tiedossa, mulla on ollut elämäni aikana useita hevosia ja on nytkin, mutta iän myötä sitä tulee näköjään tosi krantuksi :D Nuorempana ei ollut niin väliä, vaan ostin aiemmat hevoset aikalailla "sika säkissä".

Päivämäärä:   9.1.26 14:55:20

Hevonen on todella kallis sijoitus. Ihan syytäkin että ei huoli mitään sinne päin, maksa vähintään 10t e ja sitten myöhemmin totea, että ei tää ole yhtään mitä halusin hevoselta.

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   9.1.26 16:26:28

Kai niitä kriteereitä kannattaa miettiä, että onko ne oleellisia. Jos kriteerinä on, että saa ja pitää olla 1 sukka, niin ehkä sellaisesta voisi joustaa. Mutta en itse ainakaan ostaisi esim.luonteeltaan sellaista hevosta,,joka ehkä on ihan ok. En vaan jaksa pelleillä enää minkään huonosti koulutetun tai elämäntapa-ahdistujan kanssa tms. Ennemmin olen ilman hevosta.

Päivämäärä:   9.1.26 17:36:21

No ei ole kriteerit sitä luokkaa, että pitää olla yksi sukka.... Kriteereinä on rotu, ikähaarukka, sukupuoli, säkäkorkeus, tietyt asiat terveydentilassa, hintaluokka, koulutustaso, hevosen luonne. Eli ihan perusjuttuja.

Päivämäärä:   9.1.26 18:22:22

Onks tää taas niitä "Ei tarvitse osata mitään kunhan on kaikkien käsiteltävissä ja pomminvarma maastossa, hintaluokka 1-3000 e"...

Lähettäjä: Taasnäitä 
Päivämäärä:   9.1.26 18:39:31

Aloittaja taitanee olla perus yksisarvisen etsijä, pitää olla terve, osaava, sopia siihen tähän-tuohon ja pitäisi saada ilmaiseksi.
Itse olen katsonut markkinoilla olevan montakin hyvää harrastehevosta.

Lähettäjä: Taikurin poika 
Päivämäärä:   9.1.26 18:59:20

Ymmärrän aloittajaa. Vähän sama kuin asuntokaupoilla: paperilla kaikki kunnossa, mutta se jokin puuttuu, ei tunnu omalta. Hevosta on hankalampi remontoida mieleisekseen kuin asuntoa, joten jatka etsimistä, kunnes löydät sen, joka kolahtaa. Se oikea ei välttämättä täytä kaikkia kriteereitäsi, mutta joskus sydän tietää paremmin kuin järki!

Päivämäärä:   9.1.26 19:09:41

Kummankaan osto aikoinaan ei mennyt ihan nappiin joskaan eivät mitään ihan pommejakaan olleet.
Myönnän että on vaikeaa ja siihen hommaan en enää ryhdy. Aamen!

Lähettäjä: satula 
Päivämäärä:   9.1.26 19:31:23

Terveys, luonne ja ikä, mieluusti 7-10v. Ja semmoisesta kannattaa maksaa 10.000>

Noilla kriteereillä saa jo asiallisen.

Mukaan prosessiin joku todella kokenut hevosammattilainen, ja ostotarkastus.

Siinä se.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.26 19:39:00

5 vuotta etsin että löytyi sellainen joka kolahti.

Päivämäärä:   9.1.26 19:41:50

Kyllä perusasioista kannattaa tietysti pitää kiinni. Olen tuttavien hevoskauppoja katsonut ja todella monen kohdalla ihmetellyt, millaisia hevosia ihmiset hankkii.. varsinkin harrstehevosen kanssa luonne ja toimivuus on ensiarvoisen tärkeää, että harrastaminen on mukavaa.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   9.1.26 20:28:18

Ihanaa että joku viitsii etsiä rauhassa oikeaa. Tämä antaa rohkeutta ehkä myydä helmi jossain vaiheessa kun oma kunto heikkenee.

Päivämäärä:   9.1.26 21:13:09

Hauskaa mitä johtopäätöksiä täällä vedetään :D Ei tässä olla mitään yksisarvista etsimässä minimibudjetilla... Olen ostamassa perheenjäsentä omaan talliin, en mitä tahansa harrastusvälinettä.

Lähettäjä: Vuokris 
Päivämäärä:   9.1.26 23:14:55

Ensimmäisellä kerralla ostin pitkäaikaisen vuokrahevoseni. Se oli minulla 7 vuotta, kunnes jouduttin lopettamaan. Pidin hetken taukoa hevosista, sitten menin ratsastuskouluun. Kävin siellä vuoden ja sen jälkeen etsin uuden vuokrahevosen. Pari vuotta vuokrasin ja sitten taas tuli ostettua vuokrahevonen. Nyt olen sen omistanut 4 vuotta ja toivottavasti vielä monta yhteistä vuotta edessä.

En tiedä, miten uskaltaisi ostaa ”vieraan” hevosen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.1.26 23:43:46

Sehän siinä onkin, että ostaessa sä ostat vieraan hevosen. Ei voi ikinä tietää, miten se sopeutuu olemassa olevaan talliin ja siellä oleviin hevosiin.
Lottoamista se on joka tapauksessa. Osta hevonen, josta tykkäät, ja sopii sulle. Voit sen myydä pois vuoden tai parin päästä, jos teillä ei synkkaa. Mut sun pitää antaa aikaa uudelle hevoselle, ei se yhteys synny hetkessä, ei välttämättä edes vuodessa tai parissa!

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.1.26 09:18:03

Viimeisin ostamani hevonen ei mitenkään " kolahtanut" , mutta muut asiat olivat ihan aika kohdillaan. Hevonen oli mielestäni tavallinen ja aika persoonaton. Nyt ollut minulla 7 vuotta, ja on tosi sopiva ja rakas. Vaikeuksiakin on ollut, ja olosuhteita on pitänyt muuttaa hevosen ehdoilla, mutta ne asiat on hoidettavissa.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   10.1.26 09:31:15

”En tiedä, miten uskaltaisi ostaa ”vieraan” hevosen.”

Tämä! Itsekin ostin vuokrahevoseni. Hevonen jäi samalle tallille asumaan, eikä mitään yllätyksiä ole tullut.

Kun tästä aika jättää, on seuraavankin hevosen tiputtava samaan tapaan syliin. Tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta ostaa vieras hevonen ja toivoa parasta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.1.26 10:46:17

Mulla oli kriteerinä muutama vuosi sitten alle 10v, musta, halpa, ratsastettu, terve ja kiltti. Kävin yhtä katsomassa 400km päässä, perillä omistaja kertoi mitä vikoja sillä on eli miksi on myynnissä, menin sen karsinaan ja heppa tuli mun luo ystävällisen uteliaasti ja olin ihan myyty. Raha vaihtoi omistajaa ja heppa lähti mun mukaan. Sain juuri mitä hain. En tähtää kisoihin vaan jyvän mielen harrasteratsu ja siihen se on oikein hyvä projekti, joskin välillä vähän haastava. Siinä kehittyy itse kun joutuu välillä miettimään eri vaihtoehtoja miten saada hevonen toimimaan halutulla tavalla. Mitään se ei anna ilmaiseksi mutta kun oppii uuden asian, itselle tulee voittajaolo.

Lähettäjä: Si 
Päivämäärä:   10.1.26 11:46:04

Taitaa olla aika luopua harrastuksesta.

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   10.1.26 12:30:48

Olen viime vuoden aikana seurannut tallikaverien 5 eri hevoskauppaa. No huhhuh. Ja nämä on kaikki sellaisia joilla ei ole rahasta kiinni, 30.000-50.000 hevosia on osteltu, ja myös parin kk päästä osa myös myyty koska "ei tää oo tarpeeks hyvä!"

Valtaosalla ei mitään käsitystä omasta ratsastustaidosta, tai pikemminkin sen puutteesta. Hevosen management huonoa vaikka täysihoitotallilla. Liikutetaan miten sattuu ja kuka sattuu. "Miten kaikissa hevosissa joita olen ostanut paljastuu joku ongelma vaikka tehtiin tarkka ostotarkastus?" Niinpä, oisko sun hevosenpidolla ja ratsastuksella jotain tekemistä asian kanssa...
Ei malttia tutustua uuteen hevoseen ja opetella ratsastamaan sillä, vaan heti pitää mennä kisoihin ja pitäis saada rusetti. No kun niitä ei tulekaan, niin vika tietty hevosessa. "Tämän piti olla Yrjö-tasoinen ja se sai HeA 58%" Kas kummaa...

Eräs rouva laittoi kriteeriksi kun kysyin millaista hevosta etsii "En mä muusta mutta sen pitää olla hieno! Todella hieno!!!" No hevonen oli todella hieno, vaan meni myyntiin 6kk oston jälkeen kun ei ollutkaan rusettiautomaatti.

Näitä täss sivusilmällä olen seuraillut;)

Päivämäärä:   10.1.26 12:46:21

Itsekin seurasin sivusta, kun harrastelija osti hienon mutta aika raa'an hevosen, ikäistään jäljessä. Näin sen liikutuksessa joskus ja rtasastaja antamassa koko ajan taukoja, kun muka nuori hevonen. Ei ollut nuori, vaan raaka. Sittenpä hevonen viskoi selästä ja kiikutti menemään, jotain terveysmurheitakin tuli... jne. Hohhoijaa. Miksi ostaa tuollainen, kun tarve on valmiille perusharrastehevoselle??? Ihan käsittämätöntä.

Lähettäjä: ./ 
Päivämäärä:   10.1.26 13:55:16

Ei hevosta tietenkään voi mahdottomasti muuttaa, mutta aika paljon vaikuttaa se, mitä hevosen kanssa tekee ja millainen ihminen itse on. Mulla ei ole ollut omaa hevosta koskaan, mutta olen monen hevosen kanssa ollut niin paljon tekemisissä, että ne ovat tulleet ”melkein omiksi”.

Harvoin on tullut vastaan hevosta, johon suhde ei olisi tullut hyväksi vuoden sisällä - jos näin ei ole kåynyt, ei omat taidot ole riittäneet.

Päivämäärä:   10.1.26 14:01:11

Etsin ajoon lämpöstä joka on suhteellisen järkevä luonteinen ja terve. "Pikkuvikaisia" humputteluun on tarjottu pilvin pimein ja vaikea ymmärtää että haluan / tarvitsen sen oikeasti terveen ja normaalia käyttöä kestävän mutta suurin osa ymmärtää niin että jos ei kilpaile niin köpöttelee sunnuntaisin. Minulle taas ei ole väliä onko koskaan edes selässä käyty kun en ratsasta..

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   10.1.26 16:07:12

No juuri tuo, että kun pitää ostaa ihan vieras hevonen :O

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.