Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Satulan löytämisen mahdottomuus

Lähettäjä: itkettää 
Päivämäärä:   9.1.26 09:39:07

Ihan totta, alkaa olla epätoivo ja itkettää. Lähettely ja sovittelu rumbaa takana nyt kuukausia. Vieläkään ei maalissa, treenit ja suunnitelmat painaa päälle.

Re: Satulan löytämisen mahdottomuus

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.1.26 09:40:32

Wow. Ei ole halpa ratkaisu, mutta istuu taatusti molemmille osapuolille.

Päivämäärä:   9.1.26 09:46:31

Kaikki budjetin satulat mitkä menee hevoselle jotenkin on sellaisia että saa omat jalat lepattamaan vaakatasossa ja lonkat repeää. Tutkitaan myös tuo Wow

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   9.1.26 10:23:40

Minkä kokoinen hevonen ja minkä pituinen ratsastaja? Koulu- vai estesatula haussa (oletin, että koulu).

Lähettäjä: Budjetti 
Päivämäärä:   9.1.26 10:26:52

Tiedän tunteen. Täällä meni 1,5 vuotta sopivan satulan löytämiseen. Herkkä hevonen, joka viimeistään toisella ratsastuskerralla näyttää, jos satula ei ole sopiva.

Budjetti piti unohtaa. Lopulta Prestigeltä löytyi sopivat satulat. Vaati myös hevosen kuljetuksen 200km:n päähän Presigen satuloihin erikoistuneen sovittajan luo. Nyt 4 vuotta ollut nuo satulat käytössä ja tyytyväinen olen. Pari kertaa on leveyttä muokattu ja satulaa topattu. Muuten ei ole ollut ongelmia ja hevonen on tyytyväinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 10:33:47

Kokeile sydney

Lähettäjä: Tiger 
Päivämäärä:   9.1.26 10:36:19

Lähettäjä***
Päivämäärä9.1.26 09:40:32

Wow. Ei ole halpa ratkaisu, mutta istuu taatusti molemmille osapuolille.

Meille taas ei saatu wowia toimimaan ollenkaan yrityksestä huolimatta, sitä kyllä vaikka kuinka paljon säädettiin ja vaihdeltiin osia (ihan siis sovittajan toimesta tapahtui kaikki). Ei vaan tullut hevoselleni sopivaa, eikä kyllä minullekaan.
Molemmille sopiva satula löytyi sitten lopulta Passierilta.

Päivämäärä:   9.1.26 12:06:30

Ratsastaja 162 cm, koulusatula etsinnässä. Hevonen lyhyt, leveä, isot lavat, matala leveä säkä.
Toivon satulalta että omat jalat pääsee laskeutumaan alas hevosen ympärille. Lonkkavaivaa on.
Prestigeltä kokeiltu Roma, Modena, ID, Optimax, Leonardo, Passion...En tiedä muistinko edes kaikkia. Kaikissa jää säkä puristuksiin, on lavoilla tai esim. killuu aivan irti takaa.
Satula-autokin kävi eikä tultu sen viisaammiksi.

Hirvittää laittaa tuhansia euroja satulaan kun se todennäköisesti on parin kuukauden päästä taas vaihdettava.
Kun niin on kuitenkin tehtävä, olisi kiva tietää edes mitkä satulat menee edes jotenkin kaupaksi

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   9.1.26 12:14:51

Tarvitsisit siis satulan, jossa istuinosa on kapea ja "korkea", mutta hevoselle pitää löytyä rungossa leveyttä. Valitettavan monessa satulassa leveys on myös istuinosassa, jolloin lyhyempi ihminen ei mitenkään saa jalkoja hevosen lähelle enää järkevästi.. Valitettvasti ei tule mieleen merkkisuosituksia :(

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   9.1.26 13:13:50

Tässä maailman tilanteessa pienet on sinun murheet.

Lähettäjä: swan 
Päivämäärä:   9.1.26 18:17:22

Oletko kokeillut Passierin malleja? Prestiget on tosiaan lähtökohtaisesti hyvin leveitä istuimeltaan, samoin esim Erreplussat. Minulle tällaisena pienenä ja kapealantioisena ratsastajana sovittaja sanoi heti, että kyseiset merkit ei luultavasti ole meille siksi hyviä. On aika paljon helpompi istua ja ratsastaa, kun satula ei revi lonkkia väkisin anatomiaan nähden luonnottoman leveälle :D Meille sopivaksi koulusatulaksi osoittautui vanhan mallin Butet. Tosin hevosellani onneksi aika ns normaali puoliverisen selkä, lyhyt ja matala säkä muttei mitään ihmeellisyyksiä. Tsemppiä etsintään :)

Lähettäjä: fdd 
Päivämäärä:   9.1.26 18:33:34

Hevonen kannattaa viedä johonkin, missä niitä satuloita on sovitettavissa ja ottaa mukaan henkilö, joka osaa sovittaa. Mukaan myös vyö, koska pelkkä satulan selkään asettaminen ei kerro mitään, ja vyön kiirstäminen saattaa muuttaa satulan asentoa. Saati sitten jalustimet, niiden kiinnityspaikat on joskus oudot tai kyseiselle ratsastajalle väärässä kohdassa (esim. liian edessä tai takana) ja ohjaavat jalan ihan väärään asentoon.

Satulakauppiaat tunkevat aina niitä kalleimpia ja väittävät täysin epäsopivastakin, että se on täydellinen, joten heidän sanaansa ei kannata luottaa. Ja jos satula tuntuu itselle vähänkään huonolta, niin älä osta.

Raaka fakta on se, että kun nostaa budjettia, niin alkaa löytyä parempi satuloita. Toki on niitäkin hevosia, joille muutaman satasen wintec on täydellinen, mutta vielä enemmän niitä, jotka tarvitsevat sen useamman tonnin erreplussan, jotka käytettynäkin maksaa mukavasti.

Kaverin heovsella oli jatkuva satularumba. Alkuun toki siksi, että hevosen lihaksisto muuttui niin paljon ratsutuksen edetessä, mutta lopuksi siksi, että osteli aina niitä max tonnin satuloita. Kun sitten sanoin, että tuplaa budjetti, niin alkoi löytyä satuloita, joiden tilalle ei tarvinnutkaan olla heti etsimässä parempaa.

Omilla hevosillani on ollut vuosien varrella equipe, erreplus, CWD, pessoa ja antares. Ei siis halvimmasta päästä käytettynäkään. Mutta on löytynyt hevosille sopivat ja pessoassa hyvää oli vaihdettava kaari.

Lähettäjä: rkeyy 
Päivämäärä:   9.1.26 19:08:56

Minä en pysty ainakaan prestige versaillesisssa istumaan. Kippaa lantion etukenoon, jolloin olen notkoselkäisenä. Hevoseen vaikea vaikuttaa oikealla tavalla kun ns. istun pimpilläni enkä istuinluillani. Kaverin hevosella oli siis tuollainen estesatula ja hän totesi saman asian ja vaihtoi satulan CWD:hen. Hypätessä se oli hyvä, mutta sileällä ei, joten sillä pystyi käytännössä menemään vain kevyessä istunnassa, eli esteiden välillä oli aika turha istua satulaan kun ei persluita saanut satulaan ja painoa niille. Sileällä työskentelykin oli vaikeaa kun oli vain yksi satula.

Toisen kaverin hevosella oli prestigen koulusatula, muistaakseni prestige roma. Se ohjaa ratsastajan myös istumaan ns. pimpillään, eli lantio etukenossa, mutta tuota kaveriani ei haittaa istua satulassa notkoselkäisenä kun hänen alaselkänsä ilmeisesti kestää sen. Minua se haittaa, sillä minulla on alaselkäongelmia muutenkin. Eli paljon on ratsastajasta kiinni mikä passaa ja mikä ei.

Prestige dogesta (koulusatula) olen kuullut, että se ohjaa ratsastajan tuoli-istuntaan, eli sopii sellaisille, jotka eivät ns saa lonkkia kunnolla auki, mutta ei passaa sellaiselle, jonka jalka luonnostaan ns. putoaa lonkasta suorana alas.

Minulla on alaselän ja lonkkien kanssa ongelmia, joten harva koulusatula tuntuu passaavan minulle. Aina on jalustinten kiinnityskoulut väärissä kohdissa, hankalan mallinen istuin tai polvituet ohjaa jalat väärään asentoon. Onneksi olen enemmänkin maastoilija ja humputtelija ja pärjään pelkällä estesatulallakin, vaikka välillä haaveilen kunnon koulusatulasta.

Lähettäjä: .7u.7 
Päivämäärä:   9.1.26 19:14:41

Auttaisiko ns. oreille suunniteltu tai topattu satula? Usein kuulee, että oreille satulassa tarvitaan tilaa lavoille, eli ne on tehty/topattu niin, että lavoilla on tilaa.

Toki jos säkä jää silti puristuksiin, niin ei auta. Kannattaakin valita satula, jossa etukaari on sen mallinen, että antaa sä'älle tilaa.

Valitettavasti en osaa sen enempää suositella malleja ja merkkejä. Mutta kannattaa tosiaan nostaa budjettia, kun se voi olla se tekijä, jolla alkaa löytyä sopiva satula. Jospa sitten ei enää itkettäisi se, ettei sopivaa satulaa löydy. Vaikka saattaahan silloin itkettää se, miten iso lovi lompakkoon tuli, mutta... :D

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.1.26 19:20:52

Kokeileppa Sydneystä. Meillä sopi tuon malliselle hevoselle . Hyvä itsellekin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.