Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisen vatsalihasten erkauma

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   9.1.26 08:22:38

Kuinka hoidettu, oliko isokin erkauma?
Jos leikattu, kuinka kauan kesti toipuminen?

Re: Ihmisen vatsalihasten erkauma

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.1.26 10:45:50

Jumppaamalla yrittänyt hoitaa, mutta kun ei ole tullut tavaksi liian usein harjoitella, erkauma on mulla edelleen. Ei ole onneksi kovin suuri, leveimmillään varmaan noin 3 cm.

Päivämäärä:   9.1.26 11:43:15

Fyssari sanoi että erkauma niin iso ettei voi tehdä mitään. Ainoa vaihtoehto hänen mukaansa on leikkaus.
Erkauma 6cm. Navasta ylöspäin 2 kämmenleveyttä ja nyt ilmestynyt navan lähelle kämmenen kokoinen pahkura.
Erkauman "reunat" kirvelee. Ja jos nostelee jotain, vesiämpäriä, heinäpaalia tms, ärtyy moneksi päiväksi.

Tämä tullut ylipainosta. Painoindeksi pitäisi olla alle 30 että voisi operoida.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.1.26 11:53:16

Mulla oli n. 6cm. Ensin piti pudottaa paino normaalipainon puolelle ja sitten hoidettiin leikkaamalla. Tuli hyvä, vaikka alussa leikkauksen jälkeen oli todella kipeä pitkään. Meni pari vuotta, että vatsasta tuli taas "osa minua". Se tuntui jotenkin erilliseltä pitkään.

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   9.1.26 13:09:54

Ei välttämättä tarvitse leikkausta. Riippuu sun soluista, miten niitä rakentuu uudelleen. tärkeintä on se, että sulla on halua tehdä jumppaa joka päivä laadullisesti oikein ja määrällisesti mitä tarvitsee, vie jumpan teko tunnin tai kaksi päivässä. Leikattu on leikattu, arpeumat jne. Mene fysioterapeutille, joka on erikoistunut faskioiden toimintaan eli on useamman vuoden erikoiskoulutus niihin. Terveisin fyssari

Päivämäärä:   9.1.26 14:43:26

Terveyskeskuksen fyssari oli ensimmäinen jonka luona kävin. Sanoi heti ettei hänestä ole apua. Kävin toisella fyssarilla joka näitä on kymmeniä hoitanut, sanoi että ei jumppaamiset auta tähän ongelmaan. On niin iso ja pitkä erkauma.

S:missä leikattiin? Oliko monta sairaala päivää? Alussa varmaan rajoituksia tavaran nostamiseen.

Tukiliivi harkinnassa, onko kellään ehdottaa hyvää edullista mallia?

Lähettäjä: mannu 
Päivämäärä:   9.1.26 18:16:37

"Tämä tullut ylipainosta. Painoindeksi pitäisi olla alle 30 että voisi operoida."

Tämäkin ilmeisesti vaihtelee tekijästä/operoijasta/kirurgista/HVA:sta riippuen. Olen lukenut ja kuullut ihmisten kokemuksia. Yleisestihän ei-kiireellisissä leikkauksissa BMI-raja on 30, mutta erkaumaleikkauksissa voi olla 28 tai 27. Ja tuo alempi raja ärsyttää esim. päärynävartaloisia, joilla kroppa vyötäröstä ylöspäin voi olla hyvinkin hoikka ja siro, mutta vyötäröstä alaspäin todella iso, joten pelkkä BMI ei sano mitään. Mutta operaatioonkaan ei pääse kun on niin iso perC ja paksut reidet, vaikka keskivartalossa ei mikään enää estäisikään erkauman korjausta...

Jokainen ymmärtää sen, että jos keskivartalossa on paljon viskeraalirasvaa, niin erkauman operointi on turhaa/mahdotonta, joten keskivartaloa pitää sutjakoittaa niin, että erkauma on mahdollista korjata. Mutta silti on outoa, jos tuijotetaan vain sitä BMI:ä...

Eikä koske itseäni, ei ole mikään aiheuttanut erkaumaa, ei ole mitään korjattavaa ja minun BMI:ni ei ole koskaan ollut yli 22. Kunhan olen muiden kokemuksia ihmetellyt. Esim. juurikin yksi tapaus, joka on päärynävartaloinen ja yläkropasta ja keskivartalosta ihan hoikka, mutta ei pääse erkaumaleikkaukseen, kun BMI on liian suuri. Ensin hänelle oli sanottu, että pääsee, kun BMI on 28, ja kun tämä oli saavutettu, sanottiin, että BMI:n pitääkin olla 27. Hohhoijakkaa...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.