Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö isännöitsijälle lähettää koko perukirja?

Lähettäjä: Hys hys 
Päivämäärä:   9.1.26 00:19:03

Jos vainajalla on vain yksi perillinen eikä testamenttia ole (nämä käyvät ilmi perukirjan ensimmäiseltä sivulta), riittääkö, että perintöön kuuluvan asunnon isännöitsijälle lähettää perukirjan ensimmäisen sivun, sivun jossa asunto mainitaan ja allekirjoitussivun? Vai pitääkö koko perukirja lähettää? Isännöitsijän kun ei tarvitsisi tietää muusta perittävästä omaisuudesta.

Re: Pitääkö isännöitsijälle lähettää koko perukirja?

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   9.1.26 03:08:29

Itse ainakin lähettäisin vain tarvittavat sivut ja jos isännöitsijä kysyy muita sivuja, niin esittäisin vastakysymyksen, että mihin tarvitsee niitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 06:33:18

Isännöitsijälle saattaa riittää pelkkä ote perukirjasta, mutta jos osake on rekisteröity Maanmittauslaitokseen ja saannolle pitää sieltä hakea kirjaamista, niin sinne tarvitaan peittelemätön kappale koko perukirjasta. Molemmat tietysti tarvitsevat lisäksi perukirjan liitteeksi kuuluvat virkatodistukset/sukuselvityksen.

Lähettäjä: Diili 
Päivämäärä:   9.1.26 09:29:38

Meidät piti vuonna 2021.
Aivan käsittämätöntä nykyisenä tietoturva-aikana, ei kuulu mielestäni mun perimä omaisuus muille, kuin verottajalle. Toki omaisuuden siirto täytyy voida todistaa, mutta luulisi siihen olevan hyviä nykyaikaisia ratkaisuita.

Oisko v 2027, kun nää perintöasioiden käytännöt tulevat ainakin joiltain osilta järkevöitymään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.26 09:44:11

Meillä oli avioehto ja puolison kuoltua kuolinpesä oli varaton ja velkainen. Velkojille piti toimittaa kopio perukirjasta, myös apteekkiin. Vein sen sinne ja heti kaksi ihmistä alkoi tutkimaan sitä. Vähän tuli epämukava olo kun siinä oli minun (lesken) kaikki tulot, omaisuudet ja velat niiden luettavissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 09:56:18

Me ostimme kuolinpesältä asunnon, olipa kiva perukirjasta lukea tuntemattomien ihmisten raha asioita ja muita elämän käänteitä!

Lähettäjä: kyllikki 
Päivämäärä:   9.1.26 10:06:56

Minä jouduin viime vuonna hoitelemaan kuolipesän asioita, ja moni paikka pyysi koko perunkirjan kopiolta.
Totesin vaan, että ei mulla ole lupaa jakaa elossa olevien perillisten henkilötietoja, joten luovutan vaan tarvittavat sivut.
Ei mikään sähköyhtiö ynnä muut tarvitse niitä tietoja.

Ja mikä tässä on ihmeellistä jopa minun piti jakaa henkilötietoja täysin vieraille tahoille koska olin pesänhoitaja. Just juurikin näinä aikoina kun ei pitäisi jakaa ulkopuolisille tahoille hekilötietoja.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   9.1.26 11:56:04

Tää on tätä suomalaisten auktoriteettipelkoa tai -uskoa. Kyseenalaistamatta jaellaan vaikka mitä tietoja kelle tahansa joka nyt vaan keksii pyytää. Hyvä että osa on alkanut pitä puoliaan ja kyseenalaistaa tarpeet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.