Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotieläinten aitaaminen petoturvallisesti ym

Lähettäjä: Kustannukset ym 
Päivämäärä:   8.1.26 22:40:47

Nyt. Mitä maksaa aidata kymmenille lampaille laidun? Kuinka isot laitumet lampailla yleensä on? Entäs hevosilla? Lehmillä?

Lohkolta toiselle siirtelyt, joku lohko uusittava välillä jne.

Petoeläinten rajoittamattomaksi halutun lisääntymisen ja liikkumisen takia. Tällainenko on luonnonsuojelua? Paljonko maksaa tämä aitaaminen, siis sellainen että pedot pysyvät oikeasti aidan toisella puolella, eivätkä pääse kaivautumaankaan. Useilla tiloilla hehtaarien alueita.

Laumanvartijat, siinä toinen mitä pitäisi olla? Niiden kulut? Päälle se, että kuka haluaa isoja koiria? Ei niitäkään niin vaan oteta.

Jos minä haluan varsottaa pari tammaani ja että ne varsoineen laiduntavat edes hehtaarilla, niin paljonko maksaa se aitaaminen? Sitten se on syöty ja pitäisikö aidata toinen hehtaari?

Näistä kustannuksista joita petojen halutaan eläinten pitäjille aiheuttavan, ei olekaan vielä väännetty tarpeeksi. Huutaminen kun on keskittynyt lähinnä siihen miksi ei saa tappaa ja miksi pitää tappaa. Vaikeampiin kysymyksiin ei tunnu löytyvän suojelijoilta mielenkiintoa, toki vain mustavalkoinen ja ylimielinen kehotus aidata ja suojata ja ne vtun koirat. Kuka maksaa ja MIKSI PITÄÄ MAKSAA?

Re: Kotieläinten aitaaminen petoturvallisesti ym

Päivämäärä:   8.1.26 22:42:10

Ja paljonko maksaa??!!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.26 00:54:46

Eikös noita petoaitoja saa valtiolta ilmaiseksi jos on osoittaa että pedoista on haittaa? Täällä sai yks hevosenomistaja itselleen petoaidan tonttinsa ympärille kun oli petohavaintoja. No, aidat on nyt miten sattuu; langat roikkuu ja tolppia vinossa. Lisäksi lankaportit korvattu ei sähköisillä porteilla että ne "vähän" vesittää tuota petoaidan ideaa. No, saipahan ilmaiset laidunaidat hevosille. Muuten olis se ja sama nuo aidat, mutta koska näiden maiden kautta on kulkuoikeus, niin ketuttaa hieman noiden porttien aukominen tuossa muka petoaidassa joka ei varmasti yhtään petoa pidä ulkopuolella.

Lähettäjä: nippe 
Päivämäärä:   9.1.26 08:40:51

Siis harrastelijat ei saa petoaitoja valtiolta. Pitää olla ammattimaista eläintenpitoa ja sittenkin pitää olla todistetusti jo sattunut petovahinkoja. Tiedän yhden ainoan harrastelija hevosenomistajan, joka sai pienehkön petoaitauksen kustannukset valtiolta todella pitkän tappelun jälkeen. En muista että menettikö sitä ennen yhden ponin jo pedoille.

Sinänsä koko petoaitajuttu on silmänlumetta, koska susi kyllä hyppää aitojen yli jos tahtoo.

Lähettäjä: Noup 
Päivämäärä:   9.1.26 08:59:22

Olihan yhdellä lammastilallisella petoaidat ja karkottimet saatuna ja silti melkein koko lammaslauma joutui susien suuhun. Susi pystyy mennä lähes 2m aidasta yli halutessaan. Meillä hevosia ja sudet pyörii lähistöllä. Siinä määrin, että itsekin olen ne nähnyt jo pari kertaa. Pahinta on se, kun ne ei väistä enää ihmistä, tunkevat pihoihin ja lapset kulkee tuolla pimeässä noiden keskellä. Omat kuljetan kouluun ja venytän työpäivää yöhön asti sen takia, mutta alkaa olla jaksaminen jo kortilla kun on ollut terveysongelmia muutenkin. Tänne alueelle ei ollut yhtään kaatolupaa, kunta ei myönnä lapsille kuljetusta, kun ei ole mitään pahempaa vielä sattunut.
Hevosia käsitellessä olen jäänyt pari kertaa jo jalkoihin, kun ne ovat saaneet paniikkireaktion ja yrittäneet aidoista läpi. Liikuttaminen maastossa on vaarallista, kun aina hyvin toimineet hevoset ryysää kotiin kesken maastolenkin susien takia. Ulkona ne ovat aamusta iltaan, otan sisälle jos näen että pelkäävät. En voi niitä talliinkaan sulkea kokonaan, kun pitkästyvät siellä ja ovat tottuneet pitkään ulkoiluun. Mitään petoaitoja ei harrastelija saa, ne pitää omalla kustannuksella pystyttää. Toivottavasti valtio korvaa elukat, jos susi ne tappaa. Olen jo miettinyt hevosten poislaittoa, koska harrastaminen on jo vaikeaa, hevoset houkuttelevat pedot nurkkiin ja alueen susikanta lisääntyy vuosi vuodelta. Meiltä on vartti isoon kaupunkiin, tässä on tänä talvena ollut pienellä alueella kolme eri laumaa, joissa 3-6 sutta. Kun ne penikoi, niitä on varmasti tuplamäärä.

Lähettäjä: Noup 
Päivämäärä:   9.1.26 09:07:13

Ja lisäyksenä, Luken mielestä täällä ei ole kuin kahden suden lauma. Kyläläisillä on kuitenkin videoilla/riistakamerassa todisteet, että niitä on aika paljon enemmän. Myös jälkihavainnot sen todistaa nyt kun lumi on satanut maahan.
Peuroja ja kauriita on ollut paljon, mutta on vähentynyt nyt alueelta. Toki vahva ilveskanta niitä myös napsii. Kun ne peurat loppuu, mitä sitten tapahtuu.

Lähettäjä: Jhu 
Päivämäärä:   9.1.26 09:16:39

Ei niitä helpolla saa. Meillä vasikoita ja poneja, kolmantena vuotena kun hain sain viidesosan siitä mitä hain. Osassa oli jo itse tehty, laitumille en saanut. Tilakeskus nyt petoaidassa. Tulleet tolpat vaan oli sen verran lyhyitä että piti itse tilata lava pidempiä ja käyttää niitä vaan joka toisena kun ei saanut maahan laittaa kovin syvälle niin eivät olleet tukevia. Tietty loput itse ja nauhaahan noihin täytyy vaihtaa parin vuoden välein ja tolppia uusia taroeen mukaan. Onneksi sai tuon paeintonnin paketin. Muutoin on kans itse sijoitettu se pari tonnia vuodessa aitauksiin. Mutta ei niitä ilmaiseksi siis saa, maatilana kun jaksoi hakea niin lopulta tuli edes se pätkä.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   9.1.26 12:25:33

Nuo petoaidat toimivat teoriassa. Mut kuten tuolla aijemmin kerrottiin susi pääsee melkoisen aidan yli. Ja ne kaivaneet suden mentävän kuopan aidan alle. Ja sähköpaimenlagat joustavat, eli niiden välistä pääsee vauhdilla läpi.
Eli sähköpaimenella toteutettu petoaita ei välttämättä toimi ja toimiva aita tulee älyttömän kalliiksi.

Käytännössä siun pitäis tehdä betonisokkelilla oleva 2 metrinen aita panssariverkosta ja laitaa aidan päälle piikkilangan, jos haluat petoeläimen pysäyttävän aidan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.26 12:36:10

"MIKSI PITÄÄ MAKSAA?"
Toinen vaihtoehto on syöttää eläimet pedoille, et pääse niistä eroon. Ei kukaan muu tule kuittaamaan sinun harrastukseksi kuluja.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   9.1.26 12:46:49

Jk. Käy katsomassa millaiset hirviaidat tielaitos on tehnyt. Ne pysäyttävät ison eläimen. Mut eivät estä alta kaivua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.1.26 13:29:45

Täällä etelässä on esim kettuja. Jos nyt päättäisin ottaa lemmikkikanoja ja ketut söisi niitä, niin pitäisikö valtion = veronmaksajien kustantaa mulle ketun pitävät petoaidat, että voisin pitää niitä lemmikkikanoja?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.1.26 13:32:46

Jos valtio estää haittakettujen metsästyksen, niin silloin korvannee kanasi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 15:36:13

"Toinen vaihtoehto on syöttää eläimet pedoille, et pääse niistä eroon. Ei kukaan muu tule kuittaamaan sinun harrastukseksi kuluja."

Meidän tilalla on ollut kotieläimiä 1900-luvun alusta saakka. Ei ole koskaan aikaisemmin 120 vuoden aikana ollut petojen kanssa ongelmia ja ihan itse on harrastukset maksettu.
Mutta nyt pitäisi lopettaa kotieläinten pito että pedot saa vapaasti temmeltää.

Päivämäärä:   9.1.26 16:05:02

"Täällä etelässä on esim kettuja. Jos nyt päättäisin ottaa lemmikkikanoja ja ketut söisi niitä, niin pitäisikö valtion = veronmaksajien kustantaa mulle ketun pitävät petoaidat, että voisin pitää niitä lemmikkikanoja?"

Ja on haukkoja ja kotkia. Kanojen aitaus on ihan pennihommaa verrattuna mahdollisesti hehtaarien alueisiin. Eihän kanat tarvitse likikään niin isoja läänejä.

"Meidän tilalla on ollut kotieläimiä 1900-luvun alusta saakka. Ei ole koskaan aikaisemmin 120 vuoden aikana ollut petojen kanssa ongelmia ja ihan itse on harrastukset maksettu.
Mutta nyt pitäisi lopettaa kotieläinten pito että pedot saa vapaasti temmeltää."

Niin ilmeisesti kaikkien pitäisi, etenkin niiden joilla ei ole varaa rakentaa sellaisia aitoja. Eli hevostenpito pois, lampaiden pito pois, lehmät pois...

Joillekin on ilmeisesti ihan ok vaatia muilta ihmisiltä mitä vaan jotta se oma ajatusmaailma toteutuu. Tuollaiset kunnon aidat ovat tonneja. Ei riitä siis useampikaan tonni, sen arvelen ja itse asiassa luulen, että jos aletaan aitaamaan vaikka kaksi- kolme hehtaarin laidunta, niin riittääkö kymppitonnikaan??
Ja ne koirat. Kaikista naurettavin ehdotus. Sun pitää olla kokenut koiraihminen jos meinaat laumanvartijoita pitää.

Suoraan sanottuna aika uskomatonta. Voisiko joku tällä palstalla nuuhkiva näitä asioita ehdotteleva luonnonsuojelija antaa jotain uskottavaa vastausta asiaan. Ei riitä mikään että hanki tai luovu.

Lähettäjä: Tinka 
Päivämäärä:   9.1.26 16:16:53

Laumanvartijaa tuputettiin meillekin. Toimisi varmaan hyvin kun perheessä ei kenelläkään ole koirakokemusta ja pihassa on ratsastuskoulu.

Päivämäärä:   9.1.26 16:29:19

Just. Kuvastaa hyvin tuputtajan järjen juoksua. Eikä vissiin yksi edes riittäisi, mikä olisi vielä mainiompaa. Johan niille pitäis pistää hevonen kuussa lihoiksi että ruuassakin pysyvät..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 16:31:37

"Ja ne koirat. Kaikista naurettavin ehdotus. Sun pitää olla kokenut koiraihminen jos meinaat laumanvartijoita pitää."

Juu ja jokaisenoikeudet loppuu siihen kun joka tilalla pyörii useampi laumanvartija. Eipä meillä hätää joilla on omat marjametsät mutta kuinkas muilla suu pannaan sen jälkeen?

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   9.1.26 16:38:08

"Käytännössä siun pitäis tehdä betonisokkelilla oleva 2 metrinen aita panssariverkosta ja laitaa aidan päälle piikkilangan, jos haluat petoeläimen pysäyttävän aidan."

Tämä.
Sanoisin vielä, että se piikkilanka ei välttämättä riittäisi, voivat mennä välistä, vaan ylimpänä väh. 0,5m ulospäin kalteva osa tai sähköt aitaan.
Ja vaikka ottaisi niitä laumiksia, ( vähintään 2, mieluiten 3-4 kpl) niillekin pitäisi olla kaikki laitumet ympäröivä kohtuu jykevä aita, ettei niistä olisi vaaraa naapureille, lenkkeilijöille yms. Vaatii aika vankan koirataustan että pystyy ne opettamaan ja hallitsemaan. Ja sille alueelle ei sitten olisi asiaa kenelläkään ihan lähiperheeseen kuulumattomalla...
Että ei helppo rasti sekään ;/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.