|
Lähettäjä: Noup
Päivämäärä: 9.1.26 08:59:22
Olihan yhdellä lammastilallisella petoaidat ja karkottimet saatuna ja silti melkein koko lammaslauma joutui susien suuhun. Susi pystyy mennä lähes 2m aidasta yli halutessaan. Meillä hevosia ja sudet pyörii lähistöllä. Siinä määrin, että itsekin olen ne nähnyt jo pari kertaa. Pahinta on se, kun ne ei väistä enää ihmistä, tunkevat pihoihin ja lapset kulkee tuolla pimeässä noiden keskellä. Omat kuljetan kouluun ja venytän työpäivää yöhön asti sen takia, mutta alkaa olla jaksaminen jo kortilla kun on ollut terveysongelmia muutenkin. Tänne alueelle ei ollut yhtään kaatolupaa, kunta ei myönnä lapsille kuljetusta, kun ei ole mitään pahempaa vielä sattunut.
Hevosia käsitellessä olen jäänyt pari kertaa jo jalkoihin, kun ne ovat saaneet paniikkireaktion ja yrittäneet aidoista läpi. Liikuttaminen maastossa on vaarallista, kun aina hyvin toimineet hevoset ryysää kotiin kesken maastolenkin susien takia. Ulkona ne ovat aamusta iltaan, otan sisälle jos näen että pelkäävät. En voi niitä talliinkaan sulkea kokonaan, kun pitkästyvät siellä ja ovat tottuneet pitkään ulkoiluun. Mitään petoaitoja ei harrastelija saa, ne pitää omalla kustannuksella pystyttää. Toivottavasti valtio korvaa elukat, jos susi ne tappaa. Olen jo miettinyt hevosten poislaittoa, koska harrastaminen on jo vaikeaa, hevoset houkuttelevat pedot nurkkiin ja alueen susikanta lisääntyy vuosi vuodelta. Meiltä on vartti isoon kaupunkiin, tässä on tänä talvena ollut pienellä alueella kolme eri laumaa, joissa 3-6 sutta. Kun ne penikoi, niitä on varmasti tuplamäärä.
|