Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työhöntulotarkastus

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   8.1.26 12:58:13

Sain vakipaikan ja nyt on varattava aika terveystarkastukseen vai mikä sen nimi on. Aiemmin kun olen ollut joskus, hoitaja sanoi kaikki tulokset ja kommentoi onko hyvä vai huono. Olin omasta mielestäni tuolloin melko hyvässä kunnossa mutta vastaukset eivät kuitenkaan olleet hyviä ja masennuin niistä moneksi päiväksi.
Nyt olen ainakin lihonut noilta ajoilta enkä usko että tulokset ovat ainakaan parantuneet. Minua ei tsemppaa yhtään se että minulle kerrotaan kuinka huonot tuloksena ovat. Masennus vain siitä. Harrastan kyllä liikuntaa, mutta en mitään mikä olisi hyvin korkean sykkeen harjoittelua.
Kannattaako puhua tästä työterveyshoitajalle että tilanne on nyt mikä on eikä huonot tulokset saa minua tsemppaamaan vaan sillä on vain päinvastainen vaikutus?

Oletteko muut saaneet tarkastuksissa huonoja tuloksia ja laskeeko se mielialaanne?

Takana vuosien masennus ja olen vihdoin saanut elämästä taas kiinni. Lapsuudessa ja nuoruudessa paljon koulukiusaamista ja liikuntatunnit olivat kamalia. Olen aina ollut kömpelö ja olen valittu viimeisenä joukkueeseen. En pysty käymään esimerkiksi missään ryhmäliikuntatunneilla sillä koen olevani huonoin kun en taivu samaan kuin muut.

Re: Työhöntulotarkastus

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   8.1.26 15:27:28

Ymmärrän pelkoasi siinä mielessä, että minullakin on negatiivinen kokemus työterveydestä. Mutta myös monia positiivisia, eli ei välttämättä tilanne ole yhtään niin paha mitä pelkäät :) Toivon paljon, että kohdallesi sattuisi hyvä ja mukava hoitaja, joka korjaisi aiempia huonoja kokemuksiasi. Hoitajissa ja heidän tavassaan ilmaista asioita kun on isoja eroja.
Minä sain viimeksi työterveystarkastuksessa moitteet ja luennon painon noususta ja lihomisen ennaltaehkäisystä, koska olin saanut vuodessa reilun kilon lisää painoa, olin vaan tämän painonnousuni kanssa edelleen kylläkin vähän alipainon puolella. Se kyllä sattui sieluun ihan suoraan sanoen, koska olen entinen / toipuva syömishäiriöinen ja sen takia moinen paasaus osui ja upposi todella syvälle. Sanoin kyllä taustastani (ja että painon tarkkailu on tuhoisinta mitä voin itselleni tehdä) ja se oli ihan tiedossa työterveydessä, mutta sillä ei tilanteessa ollut hänelle painoarvoa. Silloin lähdin kyllä kyyneleet silmissä kotiin tuolta käynniltä.
Mutta onneksi kaikki tuota viimeisintä edeltävät hoitajat ja työterveydessä käynnit on ollut aina tosi positiivisia kokemuksia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.1.26 16:00:06

Huonot tulokset mistä? Joku kuntotesti vai verikokeet vai mistä ihmeestä puhut??

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   8.1.26 16:14:05

Mun työhöntulotarkastuksessa on katsottu näkö ja kuulo. Käyty lista läpi sairauksista, onko jotain niistä. Kiitos näkemiin. Missä kohtaa tuossa ehtii tai voi tulla paha mieli?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   8.1.26 17:47:09

Mun terveystarkastuksissa on kyselty vaan miten menee, onko sairauksia ja otettu verikokeet. Joissain paikoissa on kerrottu huumetestin tulos, kun siinä on pitänyt käydä ennen tarkastusta.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   8.1.26 17:51:18

Kupu: meillä ainakin kuuluu labrat terveystarkkeihin. Kai jostain niistä voi paha mielikin tulla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.26 17:58:31

Joo mutta voihan ylipainollisellakin olla hyvät labrat. Ja monella onkin.
En ole tollasissa käynytkään muttei kai niissä cooperin testiä oo?

Päivämäärä:   8.1.26 21:22:04

Jos se on työhöntulotarkastus, niin ne ovat vapaaehtoisia. Jos lakisääteinen alkutarkastus, niin siitä ei voi kieltäytyä. Kannattaa varmaan työterveyshuollon toimintasuunnitelmasta katsoa kriteerit. Joka tapauksessa sun terveyden kannalta olisi hyvä käydä, etenkin jos edellisestä on aikaa. Työterveyshoitajia/-lääkäreitä on moneen lähtöön. Aiheesta siellä puhutaan. Ja kannattaa tehdä niitä hyviä valintoja jatkossa.

Päivämäärä:   8.1.26 21:26:41

En ymmärrä paljoa mitä . selittää, mutta työpaikat usein vaativat työterveydeltä puoltavan lausunnon työkyvystä ennen kuin soppari vakinaistetaan. Ja aloittaja varmaan sen vakkarisopimuksen haluaa.

Päivämäärä:   8.1.26 21:32:00

??, siitä että on kahta erilaista terveystarkastusta työn aloittaessa: työhöntulotarkastus, joka on täysin vapaaehtoinen. Ja sitten lakisääteinen alkutarkastus työntekijälle, jonka työssä on terveyttä vaarantavia altisteita, kuten melua, kemikaaleja, yötyötä. Ne on työntekijälle pakollisia tarkastuksia. Että kummasta tässä aloittaja mahtaa puhua?

Päivämäärä:   8.1.26 21:34:49

. No mistä sun mielestä on kyse jos vakipaikan saadakseen on pakko käydä tarkastuksessa jotta sen vakkarisopparin saa?

Päivämäärä:   8.1.26 21:38:34

Toisin sanoen siis, onko työpaikalta laitonta vaatia käymään tarkastuksessa ja jos kieltäytyy, niin työpaikka einsiihen vedoten perua vakkarisopimusta?

Lähettäjä: hippi 
Päivämäärä:   8.1.26 21:43:35

Jos ei ole mitään vaaratekijöitä työssä, niin tarkastus on vapaaehtoinen. Esimerkiksi mun ei olisi tarvinnut mennä siihen, mutta halusin. No en siitä totta puhuan mitään irti saanut, kuten en koko työterveydestä - meillä siis vain ennalta ehkäisevä.

Päivämäärä:   8.1.26 21:46:17

?? Ei aloituksessanlue, että pitää käydä tarkastuksessa saadakseen vakkaripaikan? Hän oli saanut vakkaripaikan ja nyt pitäisi käydä tarkastuksessa. Ja kyllä, jos tarkastus ei ole lakisääteinen, niin sen vapaaehtoisessa käymisen vaatiminen on vähintäänkin kyseenalaista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.26 21:55:10

"Aiemmin kun olen ollut joskus, hoitaja sanoi kaikki tulokset ja kommentoi onko hyvä vai huono."

Siis työhön liittyvässä tarkastuksessa on käynyt näin? Mitä tuloksia se hoitaja ehti edes saada käynnin aikana? Meidän tapauksessa pointtina oli käydä virtsakokeessa koska huumeidenkäyttö estää työskentelyn, muu tarkastus oli lähinnä "onko lääkityksiä tai perussairauksia joilla on tekemistä työn kanssa"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.26 22:01:14

Meillä oli hyvän kattava työhöntulotarkastus. Tunti kaikkineen meni, käytiin läpi ihan kaikki eli miten menee elämässä yleensä, miten syön, nukun, kusen, paskon, mitä harrastan, minkä verran liikun, minkälainen työ, mitä vanhoja vammoja, mitä nykyisiä vammoja, kipuja, sairauksia, lääkityksiä, vitamiinit, lisäravinteet jne.. kaikki. Lisäksi tietenkin pituus ja paino, näkö (ei tarkistanut, koska olin käynyt just tarkistuksessa) ja hampaista kysyi myös. Kuulosta ei kysynyt, varmaankin tarkkaili kysellessä sen osalta.
Sitten verikokeet päälle vielä. Mutta ei nyt mitään mistä erityisesti voisi tulla paha mieli? Itse pidin tästä, koska olen reilusti ylipainoinen ja samalla ohjattiin lääkärille ja senkin on nyt hoidossa. Tuskin olisi itsekseni viitsinyt vaivautua lääkärille sen suhteen ja tämä oli hyvä alkusysäys kyllä painonpudotukselle.
Tämmönen sais olla minusta vuosittain rutiinisti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.