|
Lähettäjä: horsma
Päivämäärä: 8.1.26 20:18:16
Minulla alkoi oireet pari vuotta sitten. Epämääräistä huonoa oloa (luulin aluksi alkavaksi vatsataudiksi), maha toimi vähän miten sattuu ja pönttöön tuli välillä kirkasta verta. Tk-lääkäri määräsi happosalpaajia ja pukamavoidetta, totesi että koska olin vasta 45-vuotias niin tuskin mitään vakavaa.
Oireet jatkuivat samanlaisina kevään aikana, sain uuden tk-ajan toukokuulle. Nyt lääkäri kirjoitti lähetteen mahdollisten sisäisten pukamien hirttoon ja ylävatsan ultraan, kun sanoin että mahallaan maatessa tuntuu joku möykky ylävatsalla. Tunnustellessa nuori lääkäri ei tuntenut mitään erikoista.
Vatsan ultrassa sitten näkyikin joku iso massa ja toinen munuainen oli massan vuoksi siirtynyt paikaltaan. Lääkäri passitti minut samantien päivystykseen tietokone- ja magneettikuviin sekä verikokeeseen. Kuvissa näkyi maksassa pari isoa kasvainta ja suolessa pienempi, jota päivystävä lääkäri epäili primäärikasvaimeksi. Lääkäri myös sanoi että että tunnustelemalla tuntee selvästi että ylimääräistä on.
Sain ajan kolonoskopiaan n kolmen viikon päähän, mutta tuota ennen meni silmät keltaiseksi ja päädyin päivystyksen kautta osastolle. Maksan kasvaimet tukkivat sappiteitä sen verran että minulle asennettiin sappiteihin dreenit, jotka tulivat vatsan ulkopuolelle. Samalla maksan kasvaimista otettiin koepalat ja diagnoosiksi varmistui maksaan levinnyt paksusuolen syöpä.
Maksan kasvaimet olivat niin isot ettei leikkaus ollut mahdollinen. Sytostaatit kuitenkin aloitettiin, vaikka ensimmäinen syöpälääkäri antoi ymmärtää että haitat voivat olla suuremmat kuin hyödyt.
Sytostaatteja annettiin parin viikon välein. Haittoina niissä oli ihottuma (märkänäppyjä, ei kutissut), ohimenevää lievää pahoinvointia sekä kylmänarkuutta ja neuropatiaa sormissa ja varpaissa. Enemmän minulle aiheutti haittaa ulkoiset dreenit, jotka vaihdettiin sisäisiin n 9 kk kuluttua.
Seurantakuvaukset ja lääkärin tapaamiset ovat 3kk välein. Aluksi lääkkeet purivat hyvin, isot kasvaimet pienenivät. Leikkausta ei kuitenkaan voitu tehdä maksan huonon toiminnan vuoksi.
Ensimmäiset sytostaatit lakkasivat toimimasta n 9 kk aloituksesta ja siirryttiin seuraaviin. Ne toimivat puolisen vuotta, ja syksystä asti olen saanut kolmansia lääkkeitä. Jos nämä eivät toimi, seuraava osoite on palliatiivinen poliklinikka.
Kipeä en ole vielä tähän mennessä ollut, jos ei oteta lukuun niiden ulkoisten dreenien aiheuttamia kipuja. Sairaalassa olen ollut kahteen otteeseen, silloin alussa kun menin keltaiseksi ja toisen kerran tuli joku kuumeen nostanut tulehdus.
(Suolisto)syövän riskitekijöitä minulla ei ollut muutaman kilon ylipainoa lukuunottamatta; olen aina liikkunut kohtuullisen paljon, syönyt kasvisvoittoisesti, en ole tupakoinut ja alkoholiakin käyttänyt hyvin kohtuullisesti.
Nyt toivon että tämänhetkinen lääkitys purisi mahdollisimman pitkään ja saisin olla alakouluikäisen lapseni elämässä mukana niin kauan kuin mahdollista.
Pitkä tarina tuli, mutta välillä tekee hyvää kertoa.
|