Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä viedä kasvattajalle?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.1.26 21:54:50

Olen pentujonossa ja kasvattaja kyseli haluaisitko tulla tutustumaan hänen koiriinsa jo ennen mahdollisten pentujen syntymää. Mietin, että se voisi olla ihan kiva juttu, mutta pitäisikö minun viedä sinne jotakin mukanani kun menen vierailemaan? Siis jotain syömistä, kahvia? Onko sellainen yhä tapana? Ja mitä kaikkea pitäisi huomioida ja kysellä?

Re: Mitä viedä kasvattajalle?

Lähettäjä: Ninnu 
Päivämäärä:   7.1.26 22:21:29

Veisin kukkia, suklaarasian ymv mikä ei olisi suora viesti ”toin tarjottavaa, joten odotan sinun keittävän minulle kahvia”.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 22:35:32

"kukkia
pikkupullo sampanjaa
suklaata
leffakortti yhdelle
viiden euron lahjakortti paikalliseen kahvilaan
linnunpönttö
lautapeli"

Jos se kasvattaja on aikalainen, on hyvä tapa viedä se kahvipaketti, mutta muuten unohda.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.26 22:36:14

Ei tarvitse viedä mitään. Annat kasvattajalle ison tukun rahaa sitten jos hän päättää myydä pennun sinulle. Tai no koirille voi viedä jotain herkkuja.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.1.26 22:36:49

Mikä tarkoittaa aikalainen kasvattaja?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.1.26 22:48:32

Suklaarasia tai joku muu karkkijuttu. Vaikka semmonen kilon irtokarkkiloota.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.1.26 22:52:04

Koirille jotain laadukkaita nameja veisin itse.

Ei nyt tosiaankaan mitään lahjakortteja, kukkia tai shampanjaa, voi luoja :D

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.1.26 22:52:38

Juu ei, lähinnä mietin jotain kahvijuttuja tai herkkuja :D uskaltaako sitä ostaa koirille jotain sitten kysymättä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.26 23:08:25

Aina lun mennään jonkun kotiin, niin viedään joku pikku tuliainen.
Karkkipussi, suklaalevy, kahvipullat, kahvipaketti...

Koiran kasvattajalle ei alkoholia.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.1.26 23:11:47

Eihän sitä tiedä käyttääkö se alkoholia, helpompi joku suklaarasia tai leivonnaisia tai jotain

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.1.26 23:15:11

Jos ei syö suklaata tai polta kynttilöitä, niin ne voi helposti viedä itse seuraavalle.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.1.26 23:18:55

Alkoholi on vaikeampi

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   7.1.26 23:23:39

Tsiisus, linnunpönttö??

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.26 23:27:20

Sinne kasvattajalle kun ei olla menossa istumaan iltaa viinipullon kanssa.

Kahvi, suklaa, kahvipullat, koiran nakit ok.

Päivämäärä:   7.1.26 23:32:41

En veisi mitään koirille kysymättä. Jos on vaikka erikoisruokavaliota tms. Kahvipullat on hyvä vieminen.

Päivämäärä:   8.1.26 06:07:45

En ole koskaan vienyt mitään ja aina on minulle pentu myyty. Olen myös muutaman pentueen kasvattanut ja suurin osa tutustumaan tulevista tai pennunkatsojista ei (onneksi) ole tuonut mitään mukanaan.

Ja en kyllä kehtaisi viedä mitään pullaa tmv. joka vahvasti liittyy kahvitteluun, kun kaikki kasvattajat eivät sitä kahvia halua tarjota :D jos on pakko jotain viedä niin vaikka sitten suklaarasia tai muu joka on helppo myös antaa eteenpäin jos sitä ei itse halua.

Se, mitä pitäisi kysellä taas riippuu siitä millaista koiraa etsit. Moni kasvattaja kyllä kertoo ne oleellisimmat asiat ihan kysymättäkin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.26 06:25:35

Minä en vienyt mitään. Ostin 1900e maksavan pennun, eiköhän siinä ole viemistä tarpeeksi.

Päivämäärä:   8.1.26 07:43:52

Tää kasvattajan lahjominen on naurettavaa. Ihan kuin 2t setelitukku pentua haettaessa ei riittäisi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.1.26 08:04:58

Ei kyseessä ole mistään lahjomisesta, vaan jos menee vieraana jonkun kotiin, niin monesta tuntuu kohteliaalta viedä jotakin tuliaisia. Itse en muista vieneeni mitään, mutta voisin viedä jotakin herkkuja koirille: possunkorvia tms. kotimaisia ja luonnollisia juttuja.

Päivämäärä:   8.1.26 08:13:48

Mä veisin joko jotain koirille tai kahvipöytään sopivaa. Koirille ottaisin jotain laadukkaita, lihapitoisia kotimaisia nameja, koska niitä menee vähintäänkin koiria kouluttaessa - monilla myös arjessa. Jos kasvattajalla käy paljon koiriin tai pentuihin tutustujia, niin säilyvät kahvipöydän tarjoilut luultavasti katoavat kyllä myös.

Kynttilät jättäisin ostamatta, vaikka ne voi antaa eteenpäin. Tiedän nimittäin aika monta koirataloutta (omanikin), jossa ei varuilta turvallisuussyistä polteta oikeita kynttilöitä. :D

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.1.26 08:18:58

On muuten kummallisia sellaiset kasvattajat jotka ei mielellään kahveja keitä, varsinkaan kauempaa tulleille. Siinähän sitä kahvitellessa ja jutellessa selviää paljon asioita puolin ja toisin. Rahat kyllä kelpaa mutta yhtään ei saisi ostajasta vaivaa olla.

Päivämäärä:   8.1.26 08:20:12

"En veisi mitään koirille kysymättä. Jos on vaikka erikoisruokavaliota tms."

Jos kasvattajalla on iso koiralauma, niin kyllä namit varmasti ainakin jollekulle yksilölle sopivat. Tai toivottavasti kasvattajalla ei ole ainakaan kovin montaa erikoisruokavaliolla olevaa - varsinkaan jos ovat jalostuskoiria.

Sen sijaan katsoisin koirien herkuista alkuperämaan ja nameissa myös lihapitoisuuden.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   8.1.26 08:22:17

Minä vein paikallisia herkkuja sekä koirille että kasvattajalle.

Lähettäjä: Likimain 
Päivämäärä:   8.1.26 08:23:19

Kun niitä pennunkatsojia ramppaa siinä vähintään sen nelisen viikkoa, välillä useita päivässä niin se kahvittelu on ihan turhaa ja aikaa vievää, ja niistä pennuista ihmiset on kiinnostuneita, eikä niitä tahdo saada edes poistumaan pentujen kimpusta, niin ei se kahvi ole tarpeellinen. Eikä tarvitse tuoda mitään...

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.1.26 08:23:54

Toimin kuten jms eli vein kasvattajalle (ulkomailla) ja koirilleen suomalaisia herkkuja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   8.1.26 08:31:03

"
Tää kasvattajan lahjominen on naurettavaa. Ihan kuin 2t setelitukku pentua haettaessa ei riittäisi."

Ymmärrän tämänkin pointin, mutta aloituksessa ollaan menossa kylään jo ennen kuin pentuja on edes olemassa eli ennakkoon niin siinä mielessä ymmärrän aloittajaakin ja ihan samanlaisen kasvatuksen olen saanut itsekin eli veisin.

Pentuja katsomaan tullessa se kahvien keittely ja esille laittaminen on ihan oma numeronsa ja yleensä läträtään vain niitä pentuja ! Jos katsotaan ihan jotain minipieniä tai juurikin käydään niin ettei pentuja vielä edes ole niin kahvit voi olla ohjelmassa ihan sujuvasti.

Lähettäjä: daifj 
Päivämäärä:   8.1.26 10:20:21

Mä en ole ikinä vienyt mitään ja nyt on vähän huono omatunto asiasta :D Mä olen jotenkin mieltänyt sen pentujen katsomisen ns liiketapaamiseksi enkä kenenkään ystävän kodissa vierailuksi.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.1.26 10:24:14

Juu pentuja ei ole vielä syntynyt eikä ultrassakaan käyty, kasvattaja ehdotti itse että jos haluan, voin tulla tutustumaan hänen koiriinsa. Niin sitä mietin olisiko soveliasta sitten viedä mennessäni jotain. Pentuja jos menisin katsomaan niin en ehkä veisi mitään, saati jos olisin pentua ostamassa ja hakemassa kotiin.

Päivämäärä:   8.1.26 10:29:02

Jos menette jollekin kaverille kylään kahville, viettekö sinne shampanjaa, lautapelejä ja kynttilöitä?

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   8.1.26 10:30:52

Miksi pitäisi viedä yhtään mitään?

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   8.1.26 10:44:13

No jos on jonossa, miksi yleensä mennä katsomaan koiria, kun pennun saaminen ei ole edes varmaa? Eli en varmaan edes menisi.
En veisi mitään. En vie yleensä kavereillekaan mennessä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   8.1.26 10:54:51

"Jos menette jollekin kaverille kylään kahville, viettekö sinne shampanjaa, lautapelejä ja kynttilöitä?"

Kyllä kun menen ensimmäistä kertaa tai esim istumaan iltaa niin, että sitä varten on tehty tarjoiluita tai muita valmisteluita.

Päivämäärä:   8.1.26 11:23:05

"No jos on jonossa, miksi yleensä mennä katsomaan koiria, kun pennun saaminen ei ole edes varmaa? Eli en varmaan edes menisi"

Saa sen pennun huomattavasti varmemmin kun menee. Ja ainakin itse haluan tutustua pennun sukulaisiin ennen kuin teen lopullisen päätöksen, ja emänkin luonne näkyy paremmin kun se ei ole pennuissa kiinni. Ja moni kasvattaja tapaa mieluiten ennen pentuja, kun silloin se keskustelukin onnistuu järkevästi. Pikkupennut kuurouttavat monet pennunostajat hyvin tehokkaasti :D

Monesti olen käynyt kasvattajilla ihan ilman kahvittelua. Vaivaa minusta on silti varmasti ollut kun vierailuilla on vierähtänyt tunti tai helposti parikin, mutta mielellään ovat minulle pentuja myyneet vaikka en ole rahan lisäksi muuta heille vienytkään.

Päivämäärä:   8.1.26 11:25:25

"Kyllä kun menen ensimmäistä kertaa tai esim istumaan iltaa niin, että sitä varten on tehty tarjoiluita tai muita valmisteluita."

Ekalla kerralla ostat shampanjaa, lautapelejä ja kynttilöitä? Miksi ihmeessä?
Illan istuminen ei kuulunut kysymykseen. Kahvittelukylästely ei ole illan istumista.

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   8.1.26 11:27:25

Sanomalehtiä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   8.1.26 14:15:54

Kahvipaketti tai koirille jotain terveellistä herkkua.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.1.26 14:38:58

Joo emmä mitään shampanjaa, lautapelejä ja kynttilöitä vie :D kaverille ehkä voisin, kun tietäisin tykkäätkö mut kyllä sekin varmaan ihmettelis.

Siis ihan vaan tutustumaan koiriin millaisia ne on, en ole ennen tämänrotuista omistanut.

Lähettäjä: ¨ 
Päivämäärä:   8.1.26 15:09:20

Joku tosi iso sisustusesine on hyvä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.26 16:02:38

Ei se ole mikään kyläily, jos käy katsomassa myytävänä olevaa "tuotetta", joiksi koiranpennut lain edessä luokitellaan. Jos käyn katsomassa vaikka jonkun myytävänä olevaa hevosta, asuntoa tai kesämökkiä, niin en silloinkaan vie mitään tuliaisia, vaikka näilläkin tapaamisilla saattaa vierähtää vaikka tunnin verran.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   8.1.26 16:08:51

Veisin jonkun suklaarasian, niitähän voi tarjota muille jos ei itse syö.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.1.26 16:12:53

Vein kahvipaketin ja suklaata, mutta vasta silloin kun hain pennun.
Kasvattaja tarjosi meille kahvit silloin kun käytiin pentuja katsomassa ja silloin kun haettiin pentu.

Lähettäjä: Kasvattajaakka 
Päivämäärä:   8.1.26 17:01:09

Ei tarvitse viedä mitään, mutta jostain syystä ne, jotka ovat jotain pientä tuoneet matkassaan, ovat jääneet mieleen. Ei niinkään tuomisen vuoksi vaan siksi, että tuliaisen tuominen kertoo ihmisestä itsestään aika paljon. Siis sen, että välittää muista ja on kiinnostunut tekemään mukavan vaikutelman. "Kylmät bisnesihmiset" eivät meiltä ole koiraa saaneet ostettua. Yksi jopa tarjosi enemmän kuin muut jotta saisi pennun....juu ei. Se tuliainen voi olla melkein mitä vain, mutta suosisin jotain syötävää. Jos tulette kauempaa niin viekää vaikka paikallisen leipomon leipää. Tai ihan vain sitä suklaata. Kyllä ne joku syö vaikka perheessä olisikin rajoitteita. Ele on tärkein.

Lähettäjä: annireetta 
Päivämäärä:   8.1.26 17:13:47

Vie sellainen pehmeä pentulelu, jonka sitten otat mukaasi kun haet pennun; siinä on pennulle tuttu tuoksu syntymäkodistaan.

Lähettäjä: Pe 
Päivämäärä:   8.1.26 17:17:33

En todellakaan veisi mitään, en minä tule sinne mielistelemään ja lahjoja ojentelemaan, varsinkin jos kyseessä ihan tuntematon ihminen. Rahaa saa koiraa vastaan sitten, jos pentu sieltä mukaan aikanaan lähtee.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   8.1.26 18:38:31

Minulla on tapana tarjota kahvit kaikille sisään tulijoille. Pihaan ilmestyvät kauppiaat ym. ovat asia erikseen. Koen positiivisena jos joku tuo jonkun pienen tuliaisen, mutta en myöskään loukkaannu jos ei tuo.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.1.26 19:26:19

Pennut eivät siis ole vielä syntyneet eikä ultrassakaan käyty eli todella auki koko juttu :D pitäisikö odotella ultraan ja vasta sen jälkeen sopia? Vai sopia jo nyt ultran jälkeen joku vierailu aika? Olen todella kiinnostunut pennuista ja haluan tietysti tehdä hyvän vaikutelman olemalla myöskin aktiivinen.

Päivämäärä:   8.1.26 19:45:01

"Pennut eivät siis ole vielä syntyneet eikä ultrassakaan käyty eli todella auki koko juttu :D pitäisikö odotella ultraan ja vasta sen jälkeen sopia? Vai sopia jo nyt ultran jälkeen joku vierailu aika? Olen todella kiinnostunut pennuista ja haluan tietysti tehdä hyvän vaikutelman olemalla myöskin aktiivinen."

No siis itse kävin kasvattajan luona vuosi ennen astutusta. Nyt on pentu kotona. Kiva kun sai rauhassa tutustua emään ennen kuin se oli pennuissa kiinni. Ainakin näin harrastuskoirapuolella tämä on hyvinkin tavallista ja kertoo samalla myös kasvattajalle siitä että pennunostaja on kiinnostunut myös siitä millainen se oma pentu on. Monilla lukee jopa kotisivuilla vaatimuksena että pitää käydä tutustumassa puolin ja toisin ennen pentuja ellei välimatka ole joku superpitkä.

Ja kyllä kun mulla ainakaan yksi pentue oli (seurakoirarotu) niin ensin tuli tarjottua pentua niille jotka olivat käyneet etukäteen tutustumassa. He kun sieltä tulivat ensimmäisinä mieleen kun lähdin miettimään kenelle siitä pentuja riittää, kun olivat paljon tutumpia kuin viestittelyn tai puheluiden varaan jääneet.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   8.1.26 20:43:50

Ei ei ei ei mitään alkoholipitoista.

Lähtökohtaisesti ei tarvi tuua mitään. Jos jotain haluaa tuua, niin Suomibrändin, suomalaisia purutuotteita tai vaiks nippu sanomalehteä, joista on poistettu niitit.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.1.26 20:59:46

No nyt on sovittu tapaaminen, täytyy miettiä sit veiskö koirille jotain vai jonkun suklaarasian. Olis täällä paikallinen leipomokin

Lähettäjä: Kasvattaja minäkin 
Päivämäärä:   8.1.26 22:46:13

Älä tuo minulle alkoholia, mikäli et halua jäädä ilman pentua.

Tuo koirille rouhepuruluita, koirankeksejä, pennuille leluja, ja jos olet varmuudella saamassa pennun, tuo pennulle pyyhe tai muu alunen, jonka saat sitten pennun mukana kotiisi.

Kahvia ja suklaata olen saanut paljon, ja ruukkukukasta tykkäsin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.26 22:49:53

Oletko joku nipo vassari?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.1.26 01:38:56

Mulla on kaksi koiraa samalta kasvattajalta ja olen käynyt molempia pentueita katsomassa useampaan kertaan ennen pennun hakua. Ekalla visiitillä olen vienyt paketin, jossa on ollut kahvia, teetä, jotain keksejä ja suklaata. Kasvattajan luona on aina tarjottu kahvit ja koska pentujen katsojia ramppasi siellä enemmänkin, ajattelin että tuollaisille perustarjottaville voisi olla menekkiä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.1.26 07:54:33

Ääni paikalliselle jutulle. Tai vaikka ei olisi paikallista, niin ruisleipä, hunajaa, konvehteja, kahvia...

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.1.26 09:50:22

Täytyy käydä sit kattomassa olisko paikallinen leipomo leiponut hyvää juuri leipää/ruisleipää tai sitten joku hyvä kahvipaketti ja keksejä

Lähettäjä: Oleellinen 
Päivämäärä:   9.1.26 10:19:34

Vie nyt itsesi vaan ekaksi.
Mitä tuollaistakin pitää erikseen miettiä?

Päivämäärä:   9.1.26 11:02:38

Kun käytiin kattomassa pentua, ei viety vielä mitään. Sit kun haettiin pentu vietiin suklaalevy ja kahvipaketti. Ja iso tukku rahaa

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   9.1.26 11:42:06

Ei minusta tarvitse viedä mitään. Yleensä en ole vienyt mitään.

Viimeksi kun mentiin katsomaan jo syntyneitä pentuja niin vein pienen joulukukan, kun oli sopivasti pari viikkoa jouluun. Sitten kun pentu haettiin niin annoin vaan ison tukun rahaa :D

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   9.1.26 11:45:38

Kahvi on perinteinen, mutta vähän huono tuliainen/lahja. Meillä on pavuista jauhava kahvikonsertti, eikä sinne voi laittaa suodatinjauhatusta. Meillä ei edes ole tavallista kahvinkeitintä. Monilla on kapselikeitin tms. Kahvipaketti on toki helppo antaa eteenpäin, mutta aina jää antajan puolesta vähän valju olo kun ei käytä sitä itse.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.1.26 13:26:02

Minä sain tuliaisiksi pannukahvia, kun antaja ei tiennyt, millainen kahvikone meillä on. Se oli oiva idea.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.