Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmetyttää nämä köyhyyttään jatkuvasti valittava

Lähettäjä: En ymmärrä 
Päivämäärä:   7.1.26 18:08:48

Minulla on työkaveri joka jatkuvasti voivottelee kuinka peeaa on, mutta pakko pitää hyvää autoa kun työmatka on melkein 30 km. Ruokakin on niin kallista, mutta pitää syödä eväiden sijaan se reilu 9€ annos työpaikan ruokalassa joka päivä, että tulee syötyä hyvin ja jaksaa. Ei varmaan viikkoa etten kuulisi hänen valitustaan kuinka ei ole rahaa mihinkään jne. Ja kappas, taas joululomalla kutsui Teneriffa, kesällä oli karibian risteily yhdistettynä lyhyeen lomaan jenkeissä, kun on järkevää lomailla siellä samalla kun ei tule paljoa kalliimmaksi.
Kyllä olen kateellinen, koska ei minulla ole varaa tuollaiseen elämään samalla palkalla.

Toinen vastaava valittaja on lapseni kaverin äiti. Hän ohjeistaa jopa lapsiaan syömään aina kylässä, että ei mene kotona niin paljoa rahaa ruokaan. Uimahalliin ei voi mennä ellei kaverin vanhemmat maksa kun ei ole rahaa. Rahaa kuitenkin löytyy lapin laskettelulomaan nyt joululomalla, syyslomalla olivat kreikassa jne. Jep, valinta kysymyksiä, mutta aika raskasta kuunnella aina nähdessä valitusta kuinka kaikki on kallista ja mihinkään ei ole varaa kun on yh. Pyytää vielä lapsia kysymään voivatko syödä kavereillaan. Juu ei taida tajuta tämä mama, että hänen lapsensa puhuu puheluita kaijutin puheluina ja minä kuulen kaikki hänen ohjeistuksensa. Lapselle tämä näyttää olevan ihan normaalia eli ei edes ihmettele äitinsä ohjeistuksia, kun pyytää kaverin vanhemoia maksamaan uimahallin sisäänpääsyjä tai syömään kunnolla kyläillessä.

Re: Ihmetyttää nämä köyhyyttään jatkuvasti valittava

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.1.26 18:16:07

Noita kutsutaan loisiksi jotka maksattaa kaiken muilla. En suostuisi. Silloin kun minä olin lapsi niin käytiin kaverini kanssa ratsastamassa. Molempien vanhemmat kuskasi vuoroviikoin tallille ja tunti maksettiin itse. Vaikka joku uimahallin maksu ei iso ole niin sen maksattaminen muilla on täyttä loisimista ja vain tyhmä suostuu sen maksamaan.

Nuo "köyhyydestä" valittavat jotka ei oikeasti ole sitä, on vain sellaisia ihmisiä jotka haaveilevat leveämmästä elämästä kuin mihin rahkeet riittää. Todella ärsyttäviä, etenkin jos itse kamppailee rahojen riittämisen kanssa.

Lähettäjä: ,? 
Päivämäärä:   7.1.26 18:20:12

Töissä myös ihmettelen työkavereiden rahahuolia. Jokainen heistä tienaa enemmän kuin minä enkä ymmärrä miten 55K vuosituloilla voi olla aina täysin peeaa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.1.26 18:40:48

Se on suhteellista. Olen pienipalkkaisessa työssä ja kuulen asiakkailta tätä köyhyydestä voivottelua. Monella jää eläkkeestä kulujen jälkeen enemmän käteen kuin minulla on kuukausipalkka. Hämmentävää olla kaupassa vanhuksen kanssa jolla kauppalaskun loppusumma on omasta näkövinkkelistä huumaava.

Lähettäjä: Jäässä 
Päivämäärä:   7.1.26 18:46:26

No näitä riittää. Ite ihmettelen töissä (matalahko palkkataso) näitä ketkä olleet 30v samassa hommassa ja hirvee itku kun "eihän näillä palkoilla nönnönnöö". Niin siis teillä on ollut koko työura aikaa tehdä asialle jotain, mutta itkette täällä huonoa palkkaa? =D

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.1.26 19:02:17

Aloittajan tuttu on yli varojensa eläjä-törsää rahansa matkoihin ja itkee sitten kun tili tyhjä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.1.26 20:38:28

Yksi syypää rahan riittämättömyyteen ovat nämä pakolliseksi kuvitellut lomailut. Joihin osa ottaa vielä velkaa! Ei, ihminen ei tarvitse huvimatkusteluja. Eri asia jos on kovin varaa ja aikaa ja huvittaa. Jollei ole, pitää ymmärtää olla ilman.

Samoilla ihmisillä on korttivelkaa kaikkialle ja aina uusi auto, uusia vaatteita jne. Tipakkaa jopa 3 askia päivässä tahdilla. Auto oltava vaikka asuisi työpaikan asunnoissa täysin vieressä, ruokakauppa samoin vieressä, bussireitin vieressä. Vaikka koko ajan valitetaan miten ei riitä. Kokoaikavuorotöissä kaikilla lisillä, lapsilisillä, elatusmaksuilla, sukulaisia kuppaavina mutta lapset jännästi ruoatta, ryysyttä ja petivaatteita, koti kuin roskislavalta, nähdään vaivaa muiden tavallisista kodin perusasioista tai -40% ostetusta talvitakista, kympin aleverhoista. Valitetaan mikaei kukaan tuo kirpparille pyyhkeitä heidän ostaa. Aina viemässä rahana tai tavarana muilta. Jopa neulepuseroa päältä. Jonnekin ne omat menneet. Mihin, kuka tietää?

True story. Näitä on itse koettu joutuen kestämään jopa vuosikymmeniä.
Nykypäivänä toivottaisin hevon kuuseen. Saman neuvon annan.

Ap, pistä kuri. Soita ja sano suoraan tietäväsi nuo ja vinkkaa, kannattaa vetää oma elämä sille tasolle, millä on vara ruokkia omat lapset ja maksaa näiden kulut eikä laittaa lapsia kerjäämään muiden järkevämpien pöydistä ruokaa. Vanhemmat jotka kehtaavat noin varmaan eivät häpeäisi laittamasta lasta varkaisiin kaverien koteihin. Tuollaiset perheet ovat huono esimerkki omille lapsillesi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.1.26 21:07:47

Alottaja voi sanoa kesken puhelun sille äidille että Ei, Pirkkopetteri ei voi nyt syädä meillä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.1.26 13:40:41

Ihan samaa juuri tässä mietin, että niillä ketkä eniten valittaa kuinka ei ole rahaa mihinkään, on hevonen tai pari, lauma koiria ja lapsia ja ainakin pari koko perheen lomamatkaa vuodessa.

Mutta se varmaan juuri selittää, että miksi sitä rahaa ei ole päivittäisiin asioihin, kun kaikki törsätään näihin matkoihin ja "pakollisiin" harrastuksiin.

Itse käyn kerran vuodessa ehkä jollain Tukholman risteilyllä ja jos oikein hurjaksi heittäydyn, niin porukassa useamman maksajan kanssa vuokrataan joku lomamökki muutamiksi päiviksi. Ei ole hevosia eikä kalliita harrastuksia.

Ja kyllä, olen vähän kateellinen, miten suunnilleen saman suuruista palkkaa saavalla on varaa noihin kaikkiin huvituksiin. Vaikkakin sitten joutuu valittamaan siitä, että tulipa iso eläinlääkärin lasku just samalla kun ihan yllättäen tuli sähkölasku. Sekin hieman hämmästyttää, miten monelle tulee näitä yllättäviä laskuja niin paljon. Toki eläinlääkäri tai joku koneen rikkoutuminen on yllättävä kulu. Mutta miten joku vakuutuslasku ja sähkölasku tulee niin monelle ihan puskista. Kyllä mulla ainakin on ihan tiedossa, että milloin on maksukuukausi missäkin ja minkä verran kulutan sähköä. Ja näihin ja myös niihin yllättävämpiin voisi varautua säästämällä. Mutta jos valitsee laittaa rahat lomamatkoihin ja harrastuksiin, niin sitten ei auta muuta kuin valittaa, kuinka taas on rahat loppu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.26 13:54:18

No usein köyhyyttä valittavilla ei vaan ole rahataitoja. Ei osata budjetoida ja menot ylittää tulot.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.1.26 14:39:37

Minusta tuntuu ruhtinaalliselta olo kun on ylipäätään byrokratiamattomat vakitulot. En pakosta mieti enää saanko tuloja ajoissa laskuihin ja milloin minä tulevana vuonna tuohikuussa pukinpäivän aikaan voisin ostaa pannun tai kattilan. Vielä viime, toissa ja sitä edellisenäkin vuonna keväällä mietin ja aprikoin kuumeisesti voinko milloin korvata huonon ruoanlaittovälineen ja mistä halpakaupan tarjousrevohkasta ostaisin pesuaineita ym. Ei ollut varmaa vakituista tuloa. Nyt on nykyään ja se talouskapinekin tuli tätä vuotta vasten ostettua sekä saatoin käyttää tuplabonuspäiviä. Ostin muutaman halvan mukin. Ostin kännykän jne. Olen ostanut hyvistä alennuksista asioita. Ei enää tarvitse 1, 2, 5, 10 ja 25 kokoisia menoja kirjoitella toivomuslistoille joita pähkäillä lehtiöstä suunnitellen ja vekslaten sata kertaa kuukausia etukäteen, tyyliin missä kuussa ostan patapataa ja missä kuussa pesuainepullon. Voin tilata lääkinnällisen jalkahoidon tarvitessa. En lykkäile laskuista eräpäiviä vaan maksan heti pois. Ajattelin maksaa alkuvuoden ekan neljänneksen vuokrat kerralla pois. On varaa harrastaa sen vähän mihin pystyn kun vain katson milloin ostan millä hinnalla järjen rajoissa ja se taas on helppoa koska tarjouksia on aina. Kun on tottunut kyttäämään hintoja hulluna, sen taidon osaa. Saisin irti muutoinkin, mutta näin saan huonotta omattatunnotta sekä rahalleni paremman vastineen, enemmän samalla ja sitten muutakin.

Tasan koska on vakitulot.
Ja nekin niin pienet, niitäkin pidetään ymmärtääkseni köyhyysrajan alla olevina.

Päivämäärä:   8.1.26 15:29:46

Näin oikeasti köyhänä kuulostaa rikkaiden ihmisten ongelmilta. :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.1.26 15:48:45

Rahaongelmia harvoin ratkaistaan rahalla ja osa ihmisistä valittaa ihan vaan valittamisen ilosta.

Päivämäärä:   8.1.26 15:56:26

Noita kutsutaan loisiksi jotka maksattaa kaiken muilla.

Tämä!

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   8.1.26 16:02:13

työn puolesta tullut huomattua että yllättävän isoilla tuloilla ollaan ulosotossa. toki voi olla sairastelua/huonoa tuuria/osaamatonta rahankäyttöä jne taustalla mutta kyllä minä jaksan ihmetellä miten 70K vuosituloilla ei saada laskuja maksettua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.