Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko työhöntulotarkastuksessa kerrottavaa KAIKKI

Lähettäjä: Bipo 
Päivämäärä:   7.1.26 18:06:35

No niin, pitkän harkinnan jälkeen näin keski-ikäisenä olen päätynyt hakemaan opiskelemaan sosiaalialaa. Olen sairastanut pitkään kaksisuuntaista, mikä on remissiossa oleva ja "harmiton", eikä vaikuta töihini mitenkään. Jäin kuitenkin miettimään, että onko tuo diagnoosi AINA estämässä töihin pääsyä vai osaako työterveyslääkäri arvioida työnhakijan tapauskohtaisesti? Harmittaa, kun missään ei lue näitä sen tarkemmin :(
Kokemuksia työskentelystä sosiaalialalla diagnoosin kanssa?

Re: Onko työhöntulotarkastuksessa kerrottavaa KAIKKI

Lähettäjä: Tilipitappi 
Päivämäärä:   7.1.26 18:28:49

Jos kyse jostain lh opinnoista niin harva sen alan aikuisopiskelija ilman mt diagnooseja on.

Jos sulla on lääkitys vaivaan niin jäät kiinni työterveydessä, jos ei niin ei tarvitse kertoa. Hoitotasapainossa oleva mikään sairaus ei kumminkasn estä alalle työllistymistä.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   7.1.26 18:36:47

Sosiaalialalla diagnoosi on plussaa, pelkkiä sekopäitä.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   7.1.26 18:44:53

Jos työnantaja säästää, niin työhöntulotarkastuksen tekee hoitaja. Itseltäni kysyttiin lähinnä elintavoista eikä lääkityksiä edes käyty läpi. Voit kertoa mitä haluat. Nämä "loppuelämän" diagnoosit ovat joskus kuvauksia voinnista tietyssä elämänvaiheessa. Itse olen omat diagnoosini jättänyt kauas taakse samoin kuin psyykenmyrkyt

Lähettäjä: Ei vaikuta 
Päivämäärä:   7.1.26 18:45:45

Miksi ihmeessä sairautesi olisi este työn saannille, jos se tosiaan tosiaan ei oireile ja hoito on kunnossa

Päivämäärä:   7.1.26 18:52:52

Lääkitys on matalalla annostuksella, joten siitä "jää kiinni", jos ei ole pelkkä hoitajan haastattelu. Teen sijaiskeikkoja ja ei ole vaikuttanut mitenkään. Urheilen, syön yleensä terveellisesti ja nukun. En juo, en tupakoi. Nyt kun luin näitä vastauksia, niin tajusin itsekin, ettei pelkkä diagnoosi voi olla esteenä. Edelleen vaan itsellä nousee esiin, että mielenterveysdiagnoosi saattaa leimata, mutta täytyy vaan olla rehellinen ja kertoa miten asiat on.

Päivämäärä:   7.1.26 18:53:19

Kyse on sosionomiopinnoista.

Lähettäjä: teddy 
Päivämäärä:   7.1.26 19:06:15

Jos tilanne on tosiaan sulla hallussa ja oireeton, niin miksi ihmeessä pelkäät jotain siitä ”kiinni jäämistä”? Ei oireettomaksi hoidettu mielen sairaus estä työllistymistä eikä työhöntulotarkastuksessa se ole asia jonka takia ketään hylätään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 19:13:26

Kyllä mielisairaudesta on kerrottava, ilmi se tulee jokatapauksessa myöhemmin.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   7.1.26 19:16:04

Onko kyseessä mikä lääkitys? Monia valmisteita käytetään off label -tyyppisesti joten aine ei välttämättä suoraan kerro diagnoosista tai historiasta sen tarkemmin. Jos tarkastuksessa aletaan kaivella vanhoja juttuja niin voit sanoa että menneet on menneitä ja eikö nyt pitäisi keskittyä tämänhetkiseen työkykyyn

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.1.26 19:30:51

Itse kerroin työhöntulotarkastuksessa, että minulla on toistuva masennus vaikka mitään lääkkeitä ei ollut käytössä. Onneksi kerroin, koska olen voinut luottaa työterveyshuollon apuun myös silloin kun diagnoosi muuttui kaksisuuntaiseksi. Työpaikalla en ole kertonut sairaudesta. Olen sairaanhoitaja.

Lähettäjä: no siis 
Päivämäärä:   7.1.26 19:36:51

Tahallinen diagnoosin salaaminen tai tuo hassu kiinni jäämisen pelkääminen on paljon huolestuttavampaa, kuin avoimuus asiasta

Päivämäärä:   7.1.26 19:50:13

Ihan eri alan työhöntulotarkastuksissa olen kyllä kertonut mt-historiastani rehellisesti ja oman arvioni työkyvystäni, mikä toki siinä kohtaa on ollut olemassa kun olen töitä tehnyt. :D Minulla on traumaperäistä oireilu niin se saattaa olla lieventävä asianhaara kun ei ole sillä tavalla "hullu" mitä ihmiset pelkäävät.

Jos olet työkykyinen niin ei pitäisi olla yhtään mikään ongelma!

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.1.26 20:15:20

Ihan on hallinnassa ja ihan vaan tosi mieto eikä yhtään oireile.. pelkään kuitenkin jo ennen koulutusta miten ensimmäisessä työhöntulotarkastuksessa asiaan suhtaudutaan. Jep jep.

Bipoa kohtaann sitä paitsi saakin olla vähän stigmaa, ihan siis työkavereita ja turvallisuutta ajatellen.. Ja pitää olla edes työterveyden tiedossa. Ei ole kuitenkaan mikään pikku masennus tai "vähän ahdistaa", bipot hoitotasapainon heittäessä äärimmäisen raskaita ja tosiaan vaarallisia eikä mitään tapaa saada lääkkeensä ottamaan tai lääkitys takaisin paikalleen. Hai Kanye west nyt ihan julkisuudesta jos olet onnellisesti säästynyt henk koht kokemuksilta !

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   7.1.26 21:09:45

Mielestäni bibo pitäs sanoa kyllä.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   8.1.26 00:40:11

Kerroin itse, sama sairaus samassa tilanteessa. Ei vaikuttanut mitenkään. Palveluasiantuntijan työ erikoissairaanhoidon alalla.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   8.1.26 00:41:24

^ ja siis lääkäri tsemppas vaan ja onnitteli uudesta työstä

Päivämäärä:   8.1.26 04:42:20

Lähinnä pelkään sitä, että tämän takia joku muu valitaan, koska diagnoosi saattaa vaikuttaa valintaperusteisiin just tuon sairauden vakavuuden takia. Mulla kaksisuuntainen on lauennut traumaperäisesti. Toisaalta olen ollut samassa työpaikassa keikkalaisena pari vuotta ilman ongelmia, mutta työyhteisössä en ole siitä kertonut (enkä varmaan tulevaisuudessakaan, jos ei kukaan kysy). Työhöntulotarkastus varmaan vaaditaan, jos sopparia muutetaan, koska silloin olen oikeutettu työterveyslääkäriin. Joku kysyi, että mikä lääkitys mulla on, niin epilepsialääkitys.

Nyt tosiaan kommentteja lukiessa vahvistui ajatus siitä, ettei sairautta kannata peitellä ja ei se ole mikään suora hylkäämisperuste. Taidan elää vielä jossain ysärillä :D

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.1.26 06:50:14

No ei ole este. Läheisellä työkaverillani on kaksisuuntainen, työnantaja tietää, ei vaikuta hänen työskentelyyn millään tavalla.

Monilla ihmisillä on kaksisuuntainen ilman, että tiedätte siitä. Siitä ei vaan kehdata pitää ääntä, kun ihmisillä on näin järjettömät ennakkoluulot.

Niin ja ehdottomasti on kerrottava.

Lähettäjä: Wilja 
Päivämäärä:   8.1.26 07:27:01

Ei se todellakaan ole este työn saamiselle. Mutta sen sijaan sairauden salailun yrittäminen työterveydeltä on kyllä iso hälytysmerkki.

Päivämäärä:   8.1.26 08:58:00

Työhöntulotarkastushan tehdään vasta, kun henkilö on valittu tehtävään. Itse olin tehnyt töitäkin monta kk ennenkuin työhöntulotarkastus oli (tämä ei tosin tainnut mennä ihan oppikirjan mukaan :)). Korkeasti koulutettu kollegani tekee vaativaa asiantuntijatyötä, bibo ei estänyt työn saantia. Meillä tehdään huumetestitkin kaikille, niin niissähän näkyy kaikki, niin etukäteen käydään käytetyt lääkkeet yms. läpi.

Tsemiä aloittaja!

Päivämäärä:   8.1.26 09:57:31

Kiitos hyvistä kommenteista ja tsempeistä :)

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   8.1.26 17:25:10

Silloin kun hakeuduin ensin opiskelemaan lähihoitajaksi, niin jossain hakukriteereissä mainittiin että mielisairaus mikä ei ole tasapainossa on este. Mielestäni näitä asioita ei kannata salata. Tunnen parikin kaksisuuntaista sairastavaa lähihoitaja, tosin mielestäni heidän sairaudet eivät olleet mitenkään remissiossa. Toinen esimerkiksi oli aina koko kesät sairauslomalla ja palasi talvella hetkeksi töihin, oli vakituinen kokoaikainen. Muutenkin töissä hommaan täysin epäsopiva tyyppi, juorusi ja kiusasi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.1.26 17:29:21

En ole kertonut paniikkihäiriödiagnoosista, jonka sain joskus 20v sitten. Ei ole ollut koskaan lääkitystä eikä oireitakaan ole ollut tuon diagnoosin jälkeen.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.1.26 18:23:08

Tietysti kerrot.

Päivämäärä:   8.1.26 18:30:45

Kannattaa kertoa. Sitku stressaa eka kertaa ja jäät saikulle, jossa F-koodi ni kärähdät.

Päivämäärä:   8.1.26 18:37:28

Adhd diagnoosilla tunnen useamman eri tehtävissä, kuten lääkäri, nuorisotyöntekijä jne. Kokemukseni mukaan kaikki heistä hoitavat työtehtävät tosi hyvin ja energisesti. Itse olen myös sellainen ikiliikkuja, mutta tarvitsen myös palautumista niin kuin kaikki muutkin toki. Hermosto ei kestä samalla tavalla kovempaa rääkkiä eli esim. teen rankemmat treenit vapailla ja pyrin nukkumaan hyvin joka päivä. Samoin keskittyminen esim toimistotöissä ei ole priimaa, joten teen paljon juoksevia asioita ja hoidan asiakkaita aktiivisilla menetelmillä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.26 19:02:59

Adhd ei ole mielenterveysdiagnoosi

Päivämäärä:   8.1.26 19:09:47

... Joo totta ei olekaan, vaikka voi vaikuttaa työterveyteen / mielenterveyteen negatiivisesti ja sitä kautta altistaa mielenterveysongelmille.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.1.26 19:57:46

Aika pihalla olet jos vertaat kaksisuunaista ja aikuisen työssäkäyvän adhd:ta :D

Päivämäärä:   8.1.26 21:18:25

Oikeastihan kyse on erittäin harvinaisesta tilanteesta, että työterveyslääkäri toteaa työhön sopimattomaksi. Joku skitsofrenia voi olla yötyölle. Mielenterveyshaasteita on sosiaalityöntekijöillä pilvin pimein. Työhöntulotarkastuksissa ei edes kirjoiteta sopivuuslausuntoa, ne on vapaaehtoisia. Tarkoitat varmaan lakisääteistä alkutarkastusta, mutta sielloin täytyy olla työssä terveyteen vaikuttava altiste esim. se yötyö ja sosiaalityön paikoissa voi olla määritelty erityinen väkivallan uhka.

Lähettäjä: Puurot ja vellit 
Päivämäärä:   8.1.26 22:21:42

LähettäjäBipo
Päivämäärä8.1.26 18:37:28

Adhd diagnoosilla tunnen useamman eri tehtävissä, kuten lääkäri, nuorisotyöntekijä jne. ….

Adhd ja kaksisuuntainen ovat aivan eri asioita! Ei ole verrattavissa toisiinsa mitenkään. Adhd ei ole sairaus, bipo sen sijaan on hyvinkin merkittävä sairaus (ja hoitamattomana voi olla todella vakava ja rajuoireinen sellainen).
Kaksisuuntainen ei hoitotasapainossa ollessaan ole este työn saamiselle, älä aloittaja sitä murehdi. Mutta ei sitä tahallisesti salata todellakaan kannata. Ihan jo itsesi parhaaksi työterveyden on hyvä se tietää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.1.26 23:32:01

Ei ole este, voit piilottaa tiedot kannasta ja estää tietojen luovutuksen. Muista vaan sitten apteekissa avata kannan tiedot, kun käyt hakee lisää lääkkeitä.

Päivämäärä:   9.1.26 09:09:40

Näitä kommentteja lukiessa tulee mieleen, että missähän kivikaudella mä olen elänyt . Nykyään meininki on ihan erilainen kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten. Mutta joo, taidan kertoa häpeilemättä diagnoosini, jos sitä kysytään jossain terveystarkissa. Nykyisessä työyhteisössä ei ole ollut tapana ottaa esille yksittäisen työntekijän diagnooseja, joten jätän kertomatta ellei joku erikseen kysyisi. Olen työskennellyt paikassa noin 3 vuotta, joten tuntuisi hassulta alkaa selvittämään terveyshistoriaa, kun en haluaisi mitään erityiskohtelua ja "kevennyksiä". Pomon tuntien alkaisi varmasti hössöttämään etten vain kuormitu liikaa..

Päivämäärä:   9.1.26 09:13:11

"Ei ole este, voit piilottaa tiedot kannasta ja estää tietojen luovutuksen. Muista vaan sitten apteekissa avata kannan tiedot, kun käyt hakee lisää lääkkeitä"

Tuo kaikkien tietojen piilottaminen se vasta voisikin olla epäilyttävää? Tuli vain mieleen, että kyllähän tiedot on annettava / luovutettava, jos työpaikan haluaisi missä vaaditaan työhöntulotarkastusta.

Lähettäjä: kinna 
Päivämäärä:   9.1.26 10:22:17

Diagnoosin salailun yrittäminen työterveydessä bipon kohdalla nimenomaan on hälyttävä merkki! Se on huolestuttavaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.