Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako yksinäinen asua kolmiossa?

Lähettäjä: Alma Jusukki 
Päivämäärä:   7.1.26 17:14:03

Ostin viime syksynä kerrostalokolmion, koska se oli edullinen ja sijainnin ansiosta työmatkani lyheni lähes puoleen.
Nyt kuitenkin naapurissa asuva vanhampi rouva on ottanut minut silmätikukseen, kun olen sinkku ja ikääkin jo sen verran, että tuskin enää tulen perhettäkään perustamaan. Aina minut nähdessään hän alkaa selittää että yksinäisen ihmisen kuuluu asua yksiössä, kaksiossa asuu kaksi ihmistä ja kolmiossa pitää asua kolme ihmistä. Nyt vien itsekkyydelläni kuulemma kodin joltain lapsiperheeltä.

Onko tämä nyt kovinkin yleinen näkemys (iäkkäämpien) ihmisten keskuudessa?

Re: Saako yksinäinen asua kolmiossa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.1.26 17:15:07

Häh, seko mummeli vaan :D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.26 17:15:28

Johan on mummeli :D

Kieltäisiköhän hän esim. kaksilapsista perhettä asumasta kolmiossa? Ihmisiähän olisi jo neljä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   7.1.26 17:16:36

Sano sille mummolle, että mä asun 200 neliön okt:ssa yksinäni - ihan koska mä voin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.26 17:16:39

Tiedöt itsekin, ettei ole yleinen näkemys muiden kuin parikymppisten vihervassareiden mielestä.
Ei varsinkaan terveipäisten yli viiskymppisten mielestä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.26 17:17:33

Ei saa asua, laki kieltää. Pitää asua vähintään kaksi henkeä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.26 17:18:13

Sano sille, että jokainen saa ostaa omilla rahoillaan, mitä haluaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.1.26 17:23:34

Sano, että kun maksaa tarpeeksi, saa päättää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.1.26 17:24:52

Olen nelikymppinen sinkkunainen ja ostin ison kaksion. Muuton alussa oli maksettujen miesten (hih) lisäksi pari sukulaista apukäsinä ja sain naapureilta kyselyitä, yksinkö asuntoon muutan. Mutta alku-uteluiden jälkeen kukaan ei ole sanonut yhtään mitään.
Niin, ei ole sanonut, vaikka selvästi aiheutti ihmetystä :D

Olin aiemmin asunut useammassakin vuokrayksiössä, joten halusin ostaa ison asunnon, koska halusin ympärilleni tilaa. Ajattelin myös, että jos hankin ukon tai perustan perheen, kaksiosta ei tarvi ihan heti muuttaa pois. No, en ole perustanut, mutta tästä jos joskus lähden, ostan kolmion. En aio enää muuttaa pienempään asuntoon kuin pakon sanelemana.

Aloittajan tapauksessa en korvaani lotkauttaisi. Sanoisin ehkä mummolle, että jokainen asuu missä ja miten haluaa. Ostajan markkinat. Jos joku lapsiperhe olisi asuntoa kärkkynyt, niin olisi laittanut enemmän pätäkkää pöytään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.1.26 17:28:16

P.s. hieno nimimerkki :)

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   7.1.26 17:34:40

Ei missään tapauksessa! Eksyt vielä, kuolet nälkään, eikä kukaan löydä ruumista ennen kuin se alkaa haista.
Nyt merkkaat siihen asuntoon turvalliset reitit, ettei käy huonosti. Suljet yhden huoneen, kutsut sitä saliksi. Vain arvokkaimmat vieraat saavat olla siellä.
Tai opaskoira! Se ohjaa suo valtavassa tyhjyydessä oikeaan paikkaan, jos on labbis, niin keittiön löytyminen on varmaa.
Ja se vaarallisuus. Noin iso asunto, tulet yöhipoista, ja sarjamurhaaja voi vaania missä vain, kun asunto on noin valtava. Et pienessä hiprakassa tajua tarkistaa verhojen takaa, sängyn alta jne. Tämäkin narratiivi päättyy huonosti.

Muuta heti, alle 20 m2 on yhdelle ihmiselle riittävää ja nimenomaan soveliasta. Suomalaisen pitää olla nöyrä, harmaa ja hissukka, ainakin naisen. Tuollainen omaisuudella lesoilu ei kerta kaikkiaan käy.

Lähettäjä: Vai Essari 
Päivämäärä:   7.1.26 17:38:56

Myy kolmio pois ja osta iso omakotitalo. Jos voit.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.1.26 17:42:55

Tuollaisten takia en millään haluaisi asua kerrostalossa. Keksi nyt jotain nasevaa takaisin, ei ole asiallista tuollainen puhe!

Itse asun yksin omakotitalossa, jossa on reilu 150m2 asuinpinta-alaa ja lähes saman verran kylmää tilaa. Löytyy porealtaat ja kaikki mukavuudet.
Minäkään en löytänyt miestä, enkä sitä myöten saanut lapsia. Palkka on kuitenkin kohtalainen ja omaksuutta, joten jos en omaa perhettä saanut, niin todellakin sitten panostan senkin edestä itseeni.

Päivämäärä:   7.1.26 18:21:23

Jotain nasevaa pitäisi kyllä keksiä. Toisaalta en kyllä haluaisi loukata vanhaa ihmistä, mutta pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää jatkuva taivastelu siitä miten itsekäs olen.

Kiitos mama huolenpidostasi :D. En kuitenkaan pelkää eksyväni, olen sentään nuorempana harrastanut suunnistusta. Vähän.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.1.26 18:35:37

Mä sanoisin, että miksi asua yksiössä, kun on vatsa kolmioon. Millaisessa asunnossa mummo asuu?

Päivämäärä:   7.1.26 18:40:50

En tiedä millaisessa asunnossa mummeli asuu. Välillä tuntuu kuin hän asuisi rappukäytävässä, kun on jatkuvasti tulossa tai menossa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.1.26 18:43:41

Minä etsin jossain vaiheessa itselleni yksin isoa siistiä kaksiota Helsingistä. Yhdessä asuntonäytössä toinen ehdokas jotain jutteli, kun odotettiin välittäjää, ja jotain sitten kysyi että yksinkö muutan. Vastasin että juu, yksinhän minä. Tätä sitten mies oikein taivasteli että miten on varaa, hän tekee työkseen asiaa x (en enää muisat mikä se oli) ja muuttaa pojan ja vaimon kanssa eikä mitenkään olisi yksin varaa tuota maksaa. Jotain muutakin mies siinä selitti ja kuulosti kovin syyllistävältä, että kehtaan tätä kohtuuhintaista isoa kaksiota katsoa vain itselleni, kun hänen pitäisi löytää asunto perheelle.

Mitäpä tuosta, lähinnä huvitti reaktio. Vuokraan tasan sellaisen asunnon mikä kiinnostaa itseä ja mihin on varaa.

Tuota asuntoa en ottanut, mutta vuokrasin toisen uudehkon 60m2 kaksion. Kallishan se oli, mutta asunto sopi siihen elämäntilanteeseen joksikin aikaa. Kyllä sitä ihmiset jaksoi taivastella, että miten asun niin kalliisti yksin. Että eikö pienempi riittäisi.

Lähettäjä: hohoijakkaaa 
Päivämäärä:   7.1.26 18:56:53

Luulee, että oot vuokralla ja saat asumistukea. Sano sille, että missään ei ole kielletty ostamasta itselle niin isoa asuntoa kuin haluaa.

Lähettäjä: hohoijakkaaa 
Päivämäärä:   7.1.26 18:57:45

Niin ja sano sille,vettä sun lisäksi siellä asuu myös niitä henkiä. Kiertää sut kaukaa sen jälkeen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   7.1.26 19:21:37

Tuli kans mieleen et kuvittelee sun asuvan vuokralla ja nostavan asumistukea.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   7.1.26 19:24:33

Olen mielestäni tarpeeksi iäkäs eli lähempänä 70 kuin 60 ikävuotta. Täällä maalla asuu paljon yksinäisiä ihmisiä yli sataneliöisissä omakotitaloissa. Kerro se naapurillesi. Tietenkin voit kertoa, että kun ei sinulla ole rahoillesi mitään muutakaan käyttöä, niin päätit sijoittaa niitä vähän tähän pienempään asuntoon, kun edellinen oli se 300-neliöinen omakotitalo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 19:27:18

Aloittaja tekee suuren palveluksen jollekin joka saa yksiön siksi että aloittaja asuu kolmiossa. Niitä on paljon paremmin tarjolla kuin yksiöitä. Mutta kun kyseessä on omistusasuminen niin ethän sinä yhdeltäkään perheeltä siinä voi viedä edes kotia, niitä kun on vuokralla tyhjillään isoissakin kaupungeissa :D

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   7.1.26 19:43:23

Vastaa hänelle: 'jaa että YKSINÄISEN ihmisen kuuluu asua yksiössä..mutta kun en ole yksinäinen (toisin kuin sinä), satun vain asumaan yksin.

Lähettäjä: bulibuli 
Päivämäärä:   7.1.26 19:52:02

Varmaan joku muistisairaus aluillaan ja päälle jotain muuta mielenvikaa. Sanot seuraavan kerran että sait perintönä kämpän. Sitten taas seuraavana kertana uudestaan " sanoinkos viimeksi että sain perintönä ". Kolmantena " Olenko kertonut että sain perintönä ".. Samalla voi selvitä että muistaako että olet kertonut saaneesi sen perintönä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.1.26 21:04:05

Sano että oli pakko ostaa kolmio, kun joku itsekäs mummo, jonka paikka olisi jo vanhainkodissa, ei suostunut myymään yksiötään.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.1.26 21:16:16

Asua saa vaikka linnassa, jos itse sen maksaa.

Naapurille sanot vaan "huomenta" tai "päivää". Pieni kohteliaisuus, mutta ei mitään keskustelua mistään. Jätä vinkunat huomiotta.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.1.26 21:21:44

"Milläs sitä muuten riittäisi köyhille sopivia asuntoja."

Lähettäjä: Missä on m strömsö 
Päivämäärä:   7.1.26 21:38:03

Tämä mummeli taitaa olla sen talon #häirikkö". Luultavasti hänen takiaan on asunto laitettu myyntiin.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   7.1.26 21:47:01

Voit myös todeta hänelle yksinkertaisesti että 'mitäpä jos vain pitäisit huolen omista asioistasi'.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.1.26 21:57:33

Asuisin itsekin kolmiossa, jos olis rahaa ostaa oma tai maksaa vuokraa :D nyt kelpuutan kaksion, yksiöön en muuttaisi ikinä. Veljeni on sinkku ja asuu myös kolmiossa.

Lähettäjä: Pomppijaaaaaaaa 
Päivämäärä:   7.1.26 21:59:24

Saako hullu hyppiä stadin kerrostalossa päivinöin vaikka toistuvia ilmoituksia jepareille. Missä toimet tuon torven suhteen?

Päivämäärä:   7.1.26 22:05:27

Sitähän voi jutella ihan normaalisti tai kohteliaan epänormaalisti vaikka toinen puhuisi outoja. Että tykkää asua niin että on tilaa, tai että halusi ostaa kerralla tarpeeksi ison tai että pitää panttivankeja ylimääräisissä huoneissa tai että aikoo ostaa kangaspuut ja pianon tai alka kasvattamaan marakatteja asunnossa.

Lähettäjä: Nöftäkoti 
Päivämäärä:   7.1.26 22:21:00

Asuin puolet aikuiselämästäni epätrendikkäästi yksiöissä, koska opiskelin tai jouduin muuttamaan töiden ja harjoittelujen perässä ja ei ollut varaa vuokrata isompaa.
Veljeni, joka on armeijan jälkeen siirtynyt järjestetyistä asunnoista toiseen ja taloista toiseen kiinteillä tuloilla, ihmetteli ihan vasta, miksi asun vieläkin "pikkuisessa loukussa" niin kuin silloin nuorena: asun nyt vanhana akkana itse ja omalla palkalla ostamassani mummonmökissä ja uskollisena niille pienille, mutta käytännöllisille neliöille.
Ehkä ihmisellä pitää nykyään ilmeisesti olla tilaa ja huoneita ja eihän siinä mitään väärää ole. Maailma on muuttunut.
Aloittajan naapurilla on voinut jäädä trauma pikkuisista loukuista ja viisihenkisestä perheestä tehtaan yksiössä.

Päivämäärä:   7.1.26 23:33:12

Mummo on vain tainnut toivoa kolmioon lapsiperhettä asumaan. Anna mennä toisesta korvasta ulos.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.26 00:27:20

Ihan niin kuin kolmio olisi joku lukaali:D Eihän siinä ole oman makuuhuoneen lisäksi kuin yksi ylimääräinen makuuhuone työ- tai vierashuoneeksi, tai mihin nyt haluaakaan käyttää. Mummelin mielestä kolmio on näköjään joku Versaillesin palatsi jossa saa vuoden joka päivälle uuden makuuhuoneen. Minun mielestäni kolmio on normi yhdelle ihmiselle, jos haluaa elää jotakuinkin normaalisti. Ja asun siis itse yksiössä, mutta v*tuttaa tilan puute ja ettei ole esimerkiksi ruokapöytää erikseen. Haluaisin myös että olisi työhuone erikseen, makuuhuoneen ja olohuoneen lisäksi. Voisin asua helposti vaikka neliössä.

Päivämäärä:   8.1.26 01:20:53

Toteaisin mummulle, että Suomesta ei ole asunnot loppumassa. Joissain kaupungeissa seisoo upouusia kerrostaloja lähes tyhjillään ja maaseutu on täynnä omakotitaloja vailla ostajaa, ei joudu yksikään lapsiperhe kadulle tässä maassa asuntopulan takia. Jos sössötys vielä jatkuu, sanoisin, että sinun tilantarpeesi on oma asiasi ja hänen mielipiteensä on kuultu, ei tarvitse toistaa. Jos ei lopeta ja alkaa todella olla häiriöksi, kertoisin isännöitsijälle ihan jo siitä syystä, että jos mummu on tarpeeksi seko, saattaa alkaa tekaista valituksia tai muuten savustaa sinua ulos.

Olen itse sinkku, joka asuu kaksiossa, iik. Haluan erillisen makuuhuoneen ja minulla on eläimiä. Tosiasia on se, että yksiöön sopii mukavasti vain ne, jotka ei halua avo- tai aviokumppania eikä lemmikkejä, eivätkä harrasta mitään mikä vaatisi tilaavievien tavaroiden säilytystä omassa kodissa. Käytännössä siis nuoret opiskelijat, vanhukset ja juuri omilleen muuttaneet sekä jotkut harvat minimalistit joiden elämä on lähinnä kodin ulkopuolella. Liekö mummukka sitten asunut lapsuutensa jossain 20 neliön pirtissä ja nukkunut perhepedissä 5 muun kanssa, mutta ei sitä tarvitse muille kostaa jäkättämällä.

Päivämäärä:   8.1.26 01:23:11

>olen itse sinkku ja minulla on eläimiä

Hullu kissanainen?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.1.26 05:53:39

"Tuota asuntoa en ottanut, mutta vuokrasin toisen uudehkon 60m2 kaksion. Kallishan se oli, mutta asunto sopi siihen elämäntilanteeseen joksikin aikaa. Kyllä sitä ihmiset jaksoi taivastella, että miten asun niin kalliisti yksin. Että eikö pienempi riittäisi."

No jopas on, että 60 neliön kaksiokin on jotain kallista luksusta ja liian iso yhdelle. Itse asun (vain) 90 neliön omakotitalossa yksin ja vähän loppuu tila kesken. Eihän tässä ole keittiön ja olkkarin lisäksi kuin makuu- ja työhuone. Saisi olla lisäksi vierashuone ja vielä neljäs huone, josta tekisin kuntosalin. Myös kaappitilaa saisi olla enemmän.

Kaikenlaisia naapureita sitä ihmiset löytääkin. Aloittaja ei taida asua ainakaan pääkaupunkiseudulla, eihän siellä naapuria edes tervehditä, saati että jäätäisiin juttelemaan ja kuuntelemaan toisen ihmettelyitä.

Päivämäärä:   8.1.26 06:19:32

Minä asuin parikymmentä vuotta kolmiossa;) Muutin pois kun oli vaan aivan turhaa tilaa.

Lähettäjä: ¨ 
Päivämäärä:   8.1.26 08:52:58

Just joo. Mulla on 100 m2 tilaa ihan itselleni ja yhdelle lapselle, aivan sopivasti meille.

Lähettäjä: DiNo 
Päivämäärä:   8.1.26 13:49:51

Sano sille että yksiöt on tarkoitettu alle 25-vuotiaille ensiasunnoiksi ja kiittelet vuolaasti että miten nuorekkaana hän sinua pitää.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   8.1.26 13:57:23

Ota kissa niin voit sen jälkeen sanoa että asunnossa asuu 10 henkeä (kissalla 9) :D

Lähettäjä: Zei 
Päivämäärä:   8.1.26 14:21:02

Ei, Eikä nuori nainen saa ostaa isoa autoa. Halpa kauppakassi sen pitää olla:D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.1.26 14:22:26

Yksinäinen saa asua vaikka palatsissa kun itse asumisensa kustantaa. Mummon puheet voi ohittaa, kuten koko mummonkin.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   8.1.26 14:32:02

Saahan sitä omassaan asua - oli miten iso hyvänsä - kunhan on varaa. Mitä se muille kuuluu. Kannattaa naapurin höpötykset päästää korvasta sisään ja toisesta ulos...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.1.26 18:11:52

"Ei, Eikä nuori nainen saa ostaa isoa autoa. Halpa kauppakassi sen pitää olla:D"

Jep, eikä nuori nainen saa saada isoa palkkaa. Isot palkat kuuluvat perhettään elättäville miehille.

Päivämäärä:   9.1.26 00:16:09

""Ei, Eikä nuori nainen saa ostaa isoa autoa. Halpa kauppakassi sen pitää olla:D"

Jep, eikä nuori nainen saa saada isoa palkkaa. Isot palkat kuuluvat perhettään elättäville miehille."

Tuli mieleen kun ehkä muutama vuosi sitten oli lehdessä juttu siitä, kun kaksikymppinen nuori nainen palkkasi siivojan yksiöönsä, ja sehän oli saanut ihmiset aivan raivoihinsa:D Siellä oli kommenteissa Pentit, Marjatat ja Jonnet huuli väpättäen kiukuttelemassa ja polkemassa jalkaa että ei ole tästä laiskasta tytöstä vaimoksi eikä äidiksi kun ei jaksa eikä osaa siivota, ei saa mies tästä hyvää vaimoa! Hyvä ettei tappouhkauksia sadellut, tai no en yhtään ihmettelisi jos niitäkin olisi ollut.

Jutussa kerrottiin että tällä naisella oli paljon työkiireitä (eli maksoi siivoojan omasta pussista eikä valtion tuilla), eikä puhuttu mitään lasten hankinnasta tai miehestä. Silti vedettiin tämä mies ja lapset -kortti, sillähän ne tietynlaiset ihmiset tykkää uhkailla. Että pitää olla mies ja lapsia, paitsi jos et ole tietynlainen niin sitten et ainakaan edes saa niitä kun et ole tarpeeksi hyvä, ei väliä vaikket olisi alunperin halunnutkaan.

Oho, lähtipä vähän sivuraiteille.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   9.1.26 02:31:52

Ehdottomasti! Käskin tuttavanaistani ostamaan kolmion kun Kampista tänne Espoon perukoille muutti. Isompi keittiö, isompi olohuone, isompi partsi ja vielä vierashuone tms mullekin tai koirille, vanhemmilleen...

On ollut valintaan(sa) tyytyväinen. Tilanteen pakosta asun nyt pienesti, mutta okt oli kyllä mukavampi. Ei kuitenkaan ehkä kannata ostaa kolmiota alueelta jossa on liikaa kadehtijoita.

Lähettäjä: jeesjees 
Päivämäärä:   9.1.26 08:23:27

Asuin aikoinaan kaksiossa, kun silloinen työkaverini sanoi minulle, että asun aivan liian isossa asunnossa. Mitähän se nyt sanoisi, jos kuulisi, että nykyään minulla on 5 huonetta ja yli 100 neliötä :D Ja edelleen asun yksin.

Lähettäjä: aaaah 
Päivämäärä:   9.1.26 08:34:27

"Välillä tuntuu kuin hän asuisi rappukäytävässä, kun on jatkuvasti tulossa tai menossa."

Mä niin tiedän tän ihmistyypin!

Eikös tuossa pitäisi sanoa että joo, on tärkeää että lapsiperheet saa tilaa. Möin mun 300 neliön ok-talon että pääsin tähän pienempään...

Olen itsekin nuorena asunut suhteellisen isossa asunnossa silloin kuin useimmat ikätoverit asuivat soluissa. Siinä unohtui monilta se tosiasia että vuokra-asuntojen laatu ja hinta vaihtelee, jotkut maksoivat solukämpästään lähes saman mitä minä kaksiosta!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.