|
Lähettäjä: "
Päivämäärä: 8.1.26 07:56:32
Miten niin ei voi olla harrastuksia vajaan parin tonnin kk tulotasolla?
Tarvitseeko maksullistenkaan harrastusten olla jotain hullujen ja rikkaiden tasoa? Voisivatko ihmiset millään harkita voivansa yrittää laskeutua sieltä yläilmoista alas normaalien ihmisten tasolle? Minulle ei tule nettona edes 1500 kuussa, mutta minulla on silti harrastamista ja maksunsa niistä. En väittäisi kalliiksi, mutta tietysti joidenkin mielestä ei saisi varmasti niitäkään olla. Mutta ei se, onko niihin varaa ole tulotasosta niinkään välttämättä kiinni jos minäkin niihin olen pystynyt. Enempi se lienee pakollisista menoista tai muutoin kiinteiksi menoiksi itse valituista ja niiden kustannustasosta kiinni?
Ihmisillä on erilaisia menoja, mikä osaltaan johtuu siitä millaisia pitkäkestoisia valintoja on tehty. Esimerkiksi omistusasunnot, omat autot, lainat ja velat sekä muu isompi rahankäyttö.
Minun on nyt kerrottava hauskahko juttu:
Tiedän yhdenkin ihmisen joka aina räyhäämässä muiden suoratoistoista tai puhelimista, luurien osareista ja muusta vastaavasta. Siellä itsellä menee rahat tupakkaan, alkoon, autoihin, bensaan, kapakkaan, ulkona syömiseen ja juomiseen, wolttiin, lomiin, ja vaikka mihin mutta omasta mielestä oma perikato ei mitenkään johdu niistä, vaan hän tavoilleen uskollisena koko ajan pauhaa ympärilleen jonkin suoratoistojen, osarien ja puhelinten vievän ihmiset vararikkoon. Herraa vaivaa silmittömästi se, joku muu ostaa korotta kulutta 3v osarilla luurinsa tai katselee telkusta jotain. Tämä on hänestä köyhyyden syy muille ja samoin sille itsellä ei mene niin järkevästi vaikka hänhän nyt ei katso muuta kuin kalliita urheilukanaviansa (niitä ei tietysti lasketa) ja luuri on työnantajalta :)
En viitsi pureutua siihen, missä miten isoissa veloissa perustaltaan ja mistä syistä, mutta saattanette arvata.
Aina valitetaan miten mihinkään ei ole varaa. Ai ei vai? Ja jollei ole, mistäköhän syystä? Kaikkeen ei varmaan riitä, pitäisi hieman valita. Mutta mielestäni riittää ihan hyvin. Eri asia mihin valitsee laittaa.
|