Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko tarvitsette rahaa vapaa-aikaan?

Lähettäjä: Dille 
Päivämäärä:   7.1.26 13:46:23

Jos on ruoka ja kaikki pakolliset (=asuntolaina, vesi, sähkö, vakuutukset, jne.) laskut maksettu, miten paljon tarvitsette budjettia vapaa-aikaan?

Mietin tässä sellasta kun palkkani on 3700€, sisältää puhelimen ja sähköauton latauksen, käteen jää tällä hetkellä n. 2400€ koska tuosta menee 100€ työsuhdefillariin (maksettu loppuun elokuussa).
Pakollisiin menoihin menee 1150€ kuussa ja ruokaan 200€. Harrastuksiin 112 euroa. Jää vielä n. 930 euroa.
Mietin, että voisinko ostaa auton ja maksella sitä n. 300 kuussa.
Mulla on säästöjä ja sijoituksia noin 70k euroa, en koe, että tarvitsee enää liiemmin säästää. Muutaman kympin-satasen olen laittanut johonkin rahastoon. Nuo tuottaa vuodessa osinkoa pari tonnia jotka sijoitan edelleen.

Tästä huolimatta kaikki mitä tulee, menee.
Ruokaan mulla menee mielestäni todella vähän, mutta aina tulee jotain keikkalippua, ravintolakäyntiä jne.
Ei ole lapsia ja asun yksin.

Re: Paljonko tarvitsette rahaa vapaa-aikaan?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   7.1.26 13:51:34

Voithan sä ostaa mitä vaan jos perse kestää. Kysymys kuitenkin kuuluu, tarvitsetko autoa oikeasti? Sen kanssa kun menee vähän muutakin kuin lainanlyhennykset, kuten vakuutukset, polttikset/sähkö/kaasu, renkaat (jotka painavissa sähkiksissä muuten kuluu sitten ihan järkyttävää tahtia), huollot, katsastukset jne. Henkkoht laittaisin nuo ylimääräisetkin sijoituksiin jos niille ei ole muuta käyttöä, auto on surkea sijoituskohde.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   7.1.26 13:57:03

Autosta tahtoo olla niitä kuluja.. siis 300e menee helposti kun miettii vakuutukset, polttoaineet, renkaat (parin vuoden välein sais olla vaihtamassa), huollot, äkilliset korjaukset.

Sanoit että sulla on sähköauton lataus-etu? Onko sulla tai aiotko ostaa siis sähköauton?

Päivämäärä:   7.1.26 14:01:01

Siis mulla on auto tälläkin hetkellä. Ajattelin sen käyvän ilmi tosta "sähköauton latauksen" :)
Kyllä ne kaikki kulut on tohon jo laskettu.

Päivämäärä:   7.1.26 14:03:13

Kyllä: on sähköauto ja ajattelin ostaa uuden sähköauton.
Tiedän että auto on huono sijoitus jne.
Nämä kaikki fraasit on ihan tuttuja sinänsä.
Nyt on ehkä omaan tarpeeseen vähän liian iso auto, mitään vikaahan siinä ei ole ja ajettukin vasta vajaa 50t km. Mutta suunnittelin ottavani n. 20k euroa lainaa (olisi pienempi korko kuin mitä sijoituksista saan) ja ostaa uuden.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   7.1.26 14:22:26

Ainakin mä uskaltaisin tehdä tuollaisen liikun jos kerran on rahaa 70ke sijoituksissa etkä ole suunnittelemassa vaikka asunnon ostoa vuoteen. Jos on raha-asiat balanssissa ja nyt jää paljon rahaa säästöön niin miksipä ei? Itselläni on vähän samantyyppinen tilanne ja myös uudehko auto tuli hankittua 2v sitten.

Ja tosiaan sijoituksia ei välttämättä kannata "syödä", toki siinä vähän paperiasioissa pääsee helpommalla jos on suoraan säästöistä antaa koko auton hinta. Mut toisaalta jos edullista lainaa kohtuullinen määrä niin eihän sekään ole iso ongelma.

Lähettäjä: pepsimax 
Päivämäärä:   7.1.26 14:30:28

Ymmärsinkö oikein, sulla jää siis 930 euroa HUVITTELUUN ja silti kaikki menee mitä tulee?

En käsitä.

Otsikon kysymykseen, mulle riittäisi n. 100 euroa kuussa kaikkeen ylimääräiseen.

Päivämäärä:   7.1.26 14:54:25

Joo, menee kyllä.
Joulukuussa ostin esim. joululahjoja jollain parilla sadalla eurolla, liput ja hotelli festareille, n. 250€, teatteri ja illallinen reilu 100€, Alkoonkin meni reilu satanen. Tietenkään en kaikkea 930€ pelkkään huviin laita, olen tästä palkasta myös säästänyt ja maksanut käteisellä autot ja remontit. Niihin on mennyt varmasti lähemmäs 100 tonnia säästöjä.

Lähettäjä: snif 
Päivämäärä:   7.1.26 15:09:33

Tämän ketjun tekijä vain pröystäilee...en edes tajua mitä kysyy mutta vastaa itselleen, kuinka on sitä pätäkkää. Säälittävä olet

Lähettäjä: Jykä 
Päivämäärä:   7.1.26 15:41:02

Minulla menee aika paljon kuukaudessa jotain 1500euroa. Libidoni on aika korkea ja käytän maksullisia naisia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.1.26 15:48:27

Jos tarvitset ja haluat auton, niin sen kun ostat. Varmasti sen pystyt maksamaan, mutta todennäköisesti tarkoittaa jostain huvituksista luopumista. Jossain vaiheessa auton vaihto tulee kuitenkin eteen, jos omaa autoa on pakko pitää. Toisaalta kannattaa huomioida, että sähköautoissa arvonalenema on todella iso vuosittain. Uudessa varsinkin todella iso, mutta myös muutaman vuoden vanhoissa.

Sinänsä en ymmärrä periaatetta, että ei tarvitsisi säästää enää, jos on hieman kertynyt säästöjä. Aina kannattaa säästää ja sijoittaa lisää. Minulla on ainakin tavoite päästä sellaiseen tilaan, että säästöjen tuotot tuovat vuosittain merkittävästi lisätuloja. Tällä hetkellä vielä kaikki tuotot menee edelleen sijoituksiin. Esim. eläkkeellä olisi kiva saada vaikka 10k€ vuosittain lisätuloa sijoituksista.

Päivämäärä:   7.1.26 16:43:07

"'Tämän ketjun tekijä vain pröystäilee...en edes tajua mitä kysyy mutta vastaa itselleen, kuinka on sitä pätäkkää. Säälittävä olet"

Tämä!! Aloittaja halusi vain sanoa, että hänellä on muuten rahaa. :D

Lähettäjä: pläh 
Päivämäärä:   7.1.26 16:51:54

Tätä tuli just mietityttyä. Karsin kaikki turhat pois, ainoa mikä jäi jäljelle on Playstationin kk-maksu, eli n. 10 e kuussa. Siinä on mun vapaa-ajan/harrastusten budjetti tällä hetkellä.

Olen kuukausia toivonut että jäisi sen verran rahaa että saisin ostettua lankaa (tiettyä väriä) villapaitaprojektiin. Ei ole ollut mahdollista. Olisi pitänyt täydentää vaatevarastoa, esim ostaa uusia villasukkia ja uusi lämpökerrasto reikiintyneen tilalle. Ei ole ollut mahdollista.

Tänään kuitenkin villiinnyin ja ostin suklaalevyn itselleni kun oli 30% alennus, ei ole varmaan vuoteen ollut varaa ostaa nykyhinnoilla.

Että siinä se vapaa-ajan budjetin mittakaava taitaa olla.

Onhan toi omanlaisensa ongelma että jää melkein tonni ylimääräistä rahaa eikä keksi mihin sen käyttäisi. Jaksuhali aloittajalle!

Päivämäärä:   7.1.26 17:55:33

"Tämän ketjun tekijä vain pröystäilee...en edes tajua mitä kysyy mutta vastaa itselleen, kuinka on sitä pätäkkää. Säälittävä olet"

EI! Ei todellakaan ollut tällainen tarkoitus. Ei mulla olisi varaa esim. pitää hevosta jollain maneesitallilla. Monella täällä kuitenkin on.
Miksei voi vaan vastata kysymykseen?

Päivämäärä:   7.1.26 18:43:47

Joopajoo...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 19:46:49

Minulla jää vuokran ja pakollisten laskujen (sähkö, vesi, halvin puhelinliittymä, kotivakuutus) kuukaudessa käyttörahaa 150-200e ja siitä maksetaan ruuat ja ihan kaikki.

Pidä muutama kuukausi kirjaa siitä mihin rahasi menevät. Tai voit toki sen tehdä takautuvasti tiliotteenkin perusteella jollain tasolla. Sitä omaa rahankäyttöä kannattaa järkeistää vaikkei siihen erityistä syytä juuri tällä hetkellä olisikaan. :) Riittää että teet tietoisia valintoja eivätkä rahat vain katoa, kerta on ylimääräistä noin paljon.

Päivämäärä:   7.1.26 20:00:09

"Tästä huolimatta kaikki mitä tulee, menee."

Minä saan reilusti alle kaksi tonnia palkkaa. Ja tälläkin se on vain tultava toimeen, mitään maksullisia vapaa-ajan harrastuksia ei minulla edes voi olla. Mihin sinä aloittaja oikein sitä rahaa syydät jos kaikki vain menee?

Ja meitä pienituloisia sitten väitetään yli varojemme eläjiksi.

Päivämäärä:   7.1.26 20:25:49

Piste: En ole missään sanonut eläväni yli varojeni. Olen hyvin toimeentuleva, mutta kuitenkin keskituloinen! Mm. omakotitalossa on aika paljon kuluja. Siitä olen jollain aikavälillä kyllä luopumassa. Halusin vaan kuulla, että miten paljon ihmisillä yleensä jää ja kuluu rahaa. Kukaan ei ole vastannut. Mun mielestä 200€ kk ruokakauppaan ei ole paljon. En käy ottamassa kynsiä, ripsiä, en koskaan käy kahvilassa. Kyllä multa rahaa jää myös säästöön, kuten olen kertonut. Mutta jos haluan ostaa kummilapsille lahjoja ja vähän matkustaa, kaikki menee.

Mulla on kavereita, joilla ei ole mitään säästössä ja saavat parempaa palkkaa kuin minä. En nyt ymmärrä miksi musta tehtiin tässä aloituksessa joku pahis? Ei mun tilannetta voi verrata johonkin joka elää toimeentulotuella, ajattelin, että joku suunnilleen samassa tilanteessa oleva vastaisi.

Päivämäärä:   7.1.26 20:40:22

No jos vapaa-aikaan luetaan perusarjen (työ, kotityö) jälkeen jäävä aika ja sen kulut, niin harrastuksiin voin käyttää tilanteen mukaan ehkä 100-150e kuussa ja on myös bensa-auto.

Päivämäärä:   7.1.26 20:55:30

Tässä ketjussa kyllä minäja nimimerkit pläh ja . kerroimme mikä summa meille riittäisi vapaa-ajan juttuihin.

Päivämäärä:   7.1.26 21:06:05

Ja pepsimax olet myös tällanen keskituloinen? Laitatko loput säästöön? Mitä sillä satasella teet?

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   7.1.26 21:16:26

Käytännössä vaan ratsastukseen menee tällä hetkellä rahaa. Olisiko noin 200-250 €/kk, riippuu kuinka monella tunnilla käy. Toki varusteisiin, lenkkikamoihin jne.menee rahaa mutta ei joka kk. Joskus käyn jumpassa, n.30 e/kk. En käy leffassa, harvoin ravintolassa, ei kynsiä tai ripsiä. Kampaajalle menee joku päälle 100 e joka toinen kk. Säästöön jää vaihdellen, joulukuussa taisi olla tiliotteen mukaan n.600 e. Joululahjoihin laitoin rahaa n.150 e.

Päivämäärä:   7.1.26 21:26:10

Mulla on viime kuussa mennyt joululahjoihin 250€ ja kaverin synttärilahjaan 70€. Teatterilippuun 30€, ravintolaan 50€, kampaajaan 120€ (käyn kaksi kertaa vuodessa), keikkalippuun ja hotelliin se 250€. Harrastukseen 112€, hammaslääkäriin 129€,
Passiin 42€, autopesulaan 25€.

1078 euroa yhteensä. Vaikken olisi noita lippuja ostanut, ois saldo silti 828 euroa. Eikä tossa mitään överikulutusta mielestäni ole?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.1.26 21:52:05

No miten sen nyt laskee... en kuluta vapaa-ajalla varsinaisesti erityisesti rahaa kovinkaan paljon, mutta mukavuuden halussani vietän vapaa-aikani mielellään miellyttävissä vaatteissa ja miellyttävässä ympäristössä, niin kyllähän sitä rahaa menee hurjasti, jos kaikki talon ja puutarhan kuntoonlaittokulut huomioi vapaa-ajan menoiksi.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.1.26 22:00:16

Nythän ei ole kysymys siitä mihin on varaa, vaan mistä saat iloa. Minä ajan mieluummin pienellä bensa-autolla ja käytän "ylimääräisen" rahan matkusteluun. Seuraavaksi Alaskan risteilylle.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.1.26 23:38:44

Vapaa-aikaan en tarvitse juurikaan rahaa. Käydään joskus syömässä, ehkä muutaman kerran vuodessa. Elokuvissa viimeksi käyty muutama vuosi sitten. Vapaa-ajalla luen paljon, kirjastosta lainaan kirjat eli "ilmaista". Ulkoilua johon ei tarvitse muuta kuin perusvaatteet.

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   8.1.26 07:56:32

Miten niin ei voi olla harrastuksia vajaan parin tonnin kk tulotasolla?

Tarvitseeko maksullistenkaan harrastusten olla jotain hullujen ja rikkaiden tasoa? Voisivatko ihmiset millään harkita voivansa yrittää laskeutua sieltä yläilmoista alas normaalien ihmisten tasolle? Minulle ei tule nettona edes 1500 kuussa, mutta minulla on silti harrastamista ja maksunsa niistä. En väittäisi kalliiksi, mutta tietysti joidenkin mielestä ei saisi varmasti niitäkään olla. Mutta ei se, onko niihin varaa ole tulotasosta niinkään välttämättä kiinni jos minäkin niihin olen pystynyt. Enempi se lienee pakollisista menoista tai muutoin kiinteiksi menoiksi itse valituista ja niiden kustannustasosta kiinni?

Ihmisillä on erilaisia menoja, mikä osaltaan johtuu siitä millaisia pitkäkestoisia valintoja on tehty. Esimerkiksi omistusasunnot, omat autot, lainat ja velat sekä muu isompi rahankäyttö.

Minun on nyt kerrottava hauskahko juttu:

Tiedän yhdenkin ihmisen joka aina räyhäämässä muiden suoratoistoista tai puhelimista, luurien osareista ja muusta vastaavasta. Siellä itsellä menee rahat tupakkaan, alkoon, autoihin, bensaan, kapakkaan, ulkona syömiseen ja juomiseen, wolttiin, lomiin, ja vaikka mihin mutta omasta mielestä oma perikato ei mitenkään johdu niistä, vaan hän tavoilleen uskollisena koko ajan pauhaa ympärilleen jonkin suoratoistojen, osarien ja puhelinten vievän ihmiset vararikkoon. Herraa vaivaa silmittömästi se, joku muu ostaa korotta kulutta 3v osarilla luurinsa tai katselee telkusta jotain. Tämä on hänestä köyhyyden syy muille ja samoin sille itsellä ei mene niin järkevästi vaikka hänhän nyt ei katso muuta kuin kalliita urheilukanaviansa (niitä ei tietysti lasketa) ja luuri on työnantajalta :)

En viitsi pureutua siihen, missä miten isoissa veloissa perustaltaan ja mistä syistä, mutta saattanette arvata.

Aina valitetaan miten mihinkään ei ole varaa. Ai ei vai? Ja jollei ole, mistäköhän syystä? Kaikkeen ei varmaan riitä, pitäisi hieman valita. Mutta mielestäni riittää ihan hyvin. Eri asia mihin valitsee laittaa.

Päivämäärä:   8.1.26 11:05:59

Mulla menee harrastuksiin joku 1600 € kuukaudessa. Kallista on

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.