Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  4-raajahalvaantunut, kognition menettänyt, joka

Lähettäjä: Elisa-Bet 
Päivämäärä:   7.1.26 09:48:10

ei pysty itse kertomaan, haluaako äitinsä hyysäävän häntä kotona vai haluaako laitokseen hoidettavaksi. Lopputulemana äiti ja isä päättävät vailla aivotoimintaa olevan tyttärensä puolesta, että kotona, koska kukaan muu ei pysty hoitamaan hyvin tyttöä.

Hvalue on sanonut ammattilaisten lausunnoilla, että naisen kunnolla laitoshoito on turvallisin vaihtoehto. Mutta ei, kun äiti ja isi häslää kotona.

Jos minulle kävisi sama onnettomuus (tämähän voi kenelle tahansa meistä käydä esimerkiksi tänään) , että päätyisin vihannekseksi sänkyyn, niin minun takia ei kyllä omaiset omaa elämäänsä tuhlaa omaishoitamiseen. Minä menen laitokseen, jossa käyvät sitten oman aidon halunsa ja jaksamisensa mukaan.

Linkki ei onnistu, koska vi-tun pitkä linkki. Kyseessä IS etusivulla tuo Marikan tarina. 2,5 v. ikäisenä vakavassa auto-onnettomudessa, joka vei liikunta- ja puhekyvyn mennessään kokonaan

Otsikko kopiona: "Marika, 25, ei puhu, liiku tai syö itse – vanhemmat haluavat pitää tyttärensä kotona, vaikka apu vähenee"

Ja vielä, älköömme itsestään selvänä "normaalia" kivaa elämäämme pitäkö. Se on kerrasta sänkyyn vihannekseksi, jos niikseen käy.

Re: 4-raajahalvaantunut, kognition menettänyt, joka

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   7.1.26 09:52:42

Luuletko että tuo tyttöraasu laitoksessa hoidettaisiin jotenkin paremmin? Isän ja äidin valinta. Sulla ei taida olla lapsia itselläsi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.26 09:54:22

Mä luin tän saman ja ihmettelen, miksi se edes alunperinkään piti pelastaa kun tiedettiin lopputulos. Ei tuo ole ihmisen elämää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 09:58:36

Onkohan Schumacher samassa tilassa :(

Lähettäjä: Elisa-Bet 
Päivämäärä:   7.1.26 09:59:31

"Mä luin tän saman ja ihmettelen, miksi se edes alunperinkään piti pelastaa kun tiedettiin lopputulos. Ei tuo ole ihmisen elämää."

Ei sitä nyt välttämättä heti ensihoitolääkäri rtgkatseella näe siellä onnettomuuspaikalla rusentuneena, että lapsi jää vihannekseksi. Mutta sanopa muuta, miksi ei irrotettu koneista teholla ja päästetty ihmisen haamua taivaaseen tai minne sitten kukakin haluaa mennä. Tuo on kaukana elämästä.

Millä aikoo äiti elellä, kun työnteko loppui seinään tytön takia.

"Luuletko että tuo tyttöraasu "

Huomasit varmaan, että kyseessä on 25-vuotias aikuinen nainen? Tyttöraasu hän oli tuossa lapsuudenkuvassa, juuri ennen onnettomuutta, sekä vielä 10 v. sitten. Se että onnettomuus vei kaiken, ei muuta ihmisen ikää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.1.26 10:01:44

Todella surullinen kohtalo tytöllä . Järkyttävintä tpsiaan tuo hyvinvointialueen sekoilu. Tytöllä kotona sairaalatason apuvälineet hoitoa varten ja äiti jäänyt kotiin hoitamaan. Yhteiskunnalle varmasti edullisinkin vaihtoehto . Hyvä että tällaiset mätäpaiseet tuodaan julkisuuteen. Voimia perheelle.
Tytöllä kotona varmasti paras hoito .

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   7.1.26 10:07:57

Muistakaa sitten trhdä kirjallinen ja virallinen hoitotahto elkääkä vain täällä julistako tahtoanne, saatika suullisesti omaisille. Ne suulliset tahtomiset vuonna 1992 eivät ole päteviä jos tilanne tulee eteen 20 vuotta myöhemmin. Eli kirjallisesti tahto potilasasiakirjoihin.

Päivämäärä:   7.1.26 10:20:01

https://youtu.be/wv4XVgJSa_k?si=rdcx1lUUXEApNLu0

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   7.1.26 10:23:09

Miten parivuotiaana tehdään hoitotahto?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.26 10:26:03

Tuplapiste, oletko parivuotias?

Lähettäjä: ............... 
Päivämäärä:   7.1.26 10:58:53

" Miksi piti pelastaa" - koska siihen velvoittaa jo lääkärin vala. Iroittaa mistä laitteista? Kuvien perusteella hän hengittää itse ilman hengityskonetta. Olisiko pitänyt siis painaa tyyny kasvoille ja tappaa?
Nykymenoa kun katselee, on itsestään selvä, että kotona saa taatusti parempaa hoitoa kuin laitoksessa. Jos yli 20 vuoden kokemuksella vanhemmat ovat hoitaneet ja tahtotila edelleen on sama ja voimavarat riittävät, niin miksi pitäisi laittaa laitokseen?
Sekään ei kaikille kelpaisi, sitten ulistaisiin miten makoilee siellä veronmaksajien piikkiin.
Kukaan meistä ei tiedä, mikä on ko henkilön ymmärryksen taso, mutta veikkaan, että äkillinen siirto tutusta ja turvallisesta olisi kauhea kokemus.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.1.26 12:42:02

292 avustustuntia maksaa paljon nekin. Kaikki ilta, yö ja vkl lisät vielä.

Lähettäjä: Mila 
Päivämäärä:   7.1.26 13:29:11

Itse taas ymmärrän tuon, katselet sitä pari vuotiasta lasta sairaalapedillä, eiköhän moni vanhempi siinä kohtaa lupaa että hoidetaan sinut itse, pääset kotiin. Halutaan pois sieltä sairaalasta. Se on pieni ja hauras parivuotias. Harva siinä kohtaa miettii vuosi eteenpäin että se pieni lapsi on joskus aikuinen ja se avuntarve ei vähene mihinkään vaan päinvastoin kasvaa kun hoidettava kasvaa. Mutta siitä on enää vaikea luopua, olet luvannut sille pienelle lapselle että hoidat hänet kotona ja se on se viimeinen asia mitä voit hänelle tehdä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.1.26 14:24:30

Järkyttävän kallista yhteiskunnalle vain koska vanhemmat haluaa. Ei ihme että rahat loppuu.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   7.1.26 14:42:58

Vakuutusyhtiöhän tässä tapauksessa maksaa osan.
Huudetaan että hoitakaa itse vanhuksenne, mutta voi hyvä tavaton kun on kyseessä henkilö joka ei ole ollut yhteiskunnan tuottava ratas...

Päivämäärä:   7.1.26 15:48:25

Onko meillä laitoksissa vuosikymmeniä tämän tasoisia potilaita? Miten musta tuntuu, että he kuolevat aika äkkiä johonkin keuhkokuumeeseen tms..
Varmasti on parempi ja tarkempi hoito kotona.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.1.26 15:59:04

Jenkeissä olisi ollut jo manan majoilla vuosikymmeniä jos eivät vanhemmat ole rikkaita, eikä se huono asia olisikaan.

Päivämäärä:   7.1.26 16:24:14

Mä luin tän saman ja ihmettelen, miksi se edes alunperinkään piti pelastaa kun tiedettiin lopputulos. Ei tuo ole ihmisen elämää.

No ei todellakaan ole mutta eipä siinä vaiheessa kun traumaryhmä pelastaa ihmisiä tiedetä ja mietitä että tuota lapsukaista ei kannattane pelastaa kun jää muiden varaan loppuiäksi. Aina on ensin toivoa ja sitten pikkuhiljaa havaitaan että ei olekaan.. ja kukas sitten sen eutanasia siinä toteuttaa, varsinkin kun ei ole Suomessa millään lailla sallittua.

Ja oli tuo nyt 2,5 tai 25 v niin tyttöraasu se on. Ihan järkyn kamala kohtalo ihmisellä, ja tässä tapauksessa myös läheisillä.

Päivämäärä:   7.1.26 16:26:45

Järkyttävän kallista yhteiskunnalle vain koska vanhemmat haluaa.
Ja kuinkas halpaa aattelit tuollaisen henkilön laitoshoidon olevan?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.1.26 17:00:07

Pari pointtia.

1. Kuten joku jo tuolla sanoi, se parivuotias lapsi siellä sairaalassa saa varmasti lähes jokaisen ajattelemaan että minä jään kotiin hoitamaan. Ehkä toivotaan ihmettäkin. Lisäksi tiede on kehittynyt tuostakin päivästä, silloin ei välttämättä osattu sanoa että vihannekseksi tämä jää. Mitä nuorempi, sitä enemmän on mahdollisuuksia ja toivoa että aika parantaa edes jotain osaa.

2. Kun sen lapsensa ottaa kotiin, hankkii tarvittavat välineet ja opettelee tekemään, niin sitä suurempi on kynnys enää laittaa hoitolaitokseen.

3. Ihminen ei yleensä itse näe sitä että omat voimavarat loppuu. Tämä tulee ilmi mm eläinsuojelutapauksissa joissa on vain vuosia pärjäilty ja pikkuhiljaa se tekeminen on huonontunut. Ensin priimasta tulee ihan ok, sitten tulee välttävä, sitten hoidetaan vain pakolliset ja lopulta koko pakka romahtaa. Sama voimavarojen, niin fyysisten kuin henkisten, väheneminen käy omaishoitajille. Vähitellen, huomaamatta. Esim mun täti hoiti kotona miesteen jolla oli erittäin nopeasti etenevä alzheimer. Asuivat aika syrjässä, omakotitalossa. Eli jo pelkkä elämän pyörittäminen ikääntyvällä naisella oli rankkaa, siihen päälle käytännössä romahtamalla huononeva mies huollettavana. Kun sitten porukalla puututtiin että sä tapat itses tuossa niin oli todella sydäntäsärkevää miten hän itki ettei halua miestä laitokseen viedä. Ihminen joka ei saa kunnolla nukuttua koska jatkuva stressitila päällä että kuulee jos mies lähtee liikkeelle, jatkuvaa siivoamista kun esim pissat tuli vaikka olohuoneen nurkaan, jatkuva järjestäminen jne. Ja silti, ei halua luopua, ei edes ymmärrä itse sitä miten loppu oma jaksaminen on.

Se on niin hemmetin helppoa "tietää" muiden puolesta. Tämän aloituksen kohteena olevan perheen taakkaa ei kukaan pysty kuvittelemaan vaikka niin luuleekin. Ja kun koko ajan kaikki paikat tuuttaa sitä miten siellä ja täällä paljastuu järkyttäviä laiminlyöntejä perushoidoissa ja hoitajat uupuu jne niin onko ihme että joku ei halua omaistaan laitokseen "kun ennenkin on pärjätty".

Itse olen tehnyt hoitotahdon ja kannustan siihen kaikkia muitakin. Mua ei aleta vihanneksena pyörittelemään jos esim elämän jatkumiselle on jokin kone tms välttämätön. Kropan olen testamentannut tieteelle ja jämät tuhkaukseen ja jonnekin kuoppaan ettei ole mitään monumenttia mitä jonkun sukulaisen pitäisi käydä hoitamassa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.1.26 17:27:59

Yhteiskunnalle säästö jos vanhemmat haluaa ja viitsii hoitaa kotonaan. Laitospaikat on kalliita. Tässä varmaan joku arvovaltakysymys -joku astunut jonkun varpaille ja päteminen alkanut.

Päivämäärä:   7.1.26 17:48:31

Vastaan aiheeseen, en tähän kyseiseen tapaukseen kun en lue tuota lehteä.

Mun mielestä on inhimillistä että vanhemmat haluaa hoitaa lapsensa. Tähän voi vaikuttaa eettiset/moraaliset syyt, "minä tämän lapsen olen tehnytkin joten minä sen sitten hoidankin" ja rakkaussyyt, tämä on oma lapsi, ehkä laitoksessa kohdellaan huonosti (laitoksissa tosiaan saatetaak kohdella huonosti).

He on varmaan myös omahoitajia ja saa siitä pientä korvausta. Eli saavat kaikki olla kotona perheenä yhdessä. Ei tarvitse olla ulkopuolisessa työelämässä. Voi olla helpompaa varsinkin jos itsellä on jotain vaivoja.

Päivämäärä:   7.1.26 18:29:44

"Mä luin tän saman ja ihmettelen, miksi se edes alunperinkään piti pelastaa kun tiedettiin lopputulos. Ei tuo ole ihmisen elämää."

Sinäkö se saat päättää toisen ihmisen puolesta onko hänen elämänsä elämisen arvoista? Millä oikeudella ja voiko joku toinen päättää myös sinun elämästäsi, että sitä ei kannata pelastaa?

Ja olivat ht-netin rodunjalostajat mitä mieltä vain, meillä on edelleen laitonta jättää ihminen vain kuolemaan.

Päivämäärä:   7.1.26 18:33:16

Ja mitä tulee siihen, että häntä "hyysätään" kotona niin aivan varmasti hän saa siinä paremman hoidon kuin laitoksessa, jossa hän olisi ehkä jo kuollut. Ilmeisesti täällä ihmiset eivät ole nähneet millaista se laitostouhu yleensä on tällaisten täysin hoidettavien ihmisten kohdalla.

Lähettäjä: hohoijakkaaa 
Päivämäärä:   7.1.26 18:59:07

No ei ihan vihannes ole kun asuu silti itsenäisesti omassa asunnossa kotihoidon ja vanhempien avulla.

Lähettäjä: hohoijakkaaa 
Päivämäärä:   7.1.26 19:00:23

Halvempi häntä sitäpaitsi on kotona hoitaa kuin laitoksessa.

Päivämäärä:   7.1.26 23:30:05

Ihan kuin tästä olisi tullut telkkarissa joitain aikoja sitten? Kuva ja tarina näyttivät tutuilta. Joku dokumentti?

Päivämäärä:   7.1.26 23:34:24

Tuollahan se dokkari olikin linkattuna.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   7.1.26 23:50:28

http://youtu.be/wv4XVgJSa_k?si=rdcx1lUUXEApNLu0

Lähettäjä: lopettakaa 
Päivämäärä:   7.1.26 23:55:48

Käyttäkää muuta ilmaisua kuin vihannes. Vihannes on syötävä kasvi, eikä se hengitä.
Vanhuksistakin käytetään vihannes nimeä, se on erittäin loukkaavaa.
Schumacherista ei tiedä kykeneekö itse hengittämään, mutta lihaskuntoa hän saa.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   8.1.26 00:05:47

Mainitsen, että Samuel Koch ja Sarah Elina Koch saivat juuri lapsen. Tänään oli lehdessä ilmoitus. Samuel Koch on neliraajavammautunut Wetten dass-kilpailussa
15 vuotta sitten. Hän on elämänhaluinen ja opiskellut näyttelijäksi.
Nimen mukaan löytyy tietoja hänestä ja hänen myönteisestä elämänilostaan. Hän on hengityspotilas.

Lähettäjä: err 
Päivämäärä:   8.1.26 00:25:22

Onhan selvää, että kotona hoitaminen on inhimillisempi ratkaisu kuin laitoshoito.
Vanennat ovat uhranneet koko elämänsä tyttären hyväksi. Heillä ei ole omaa elämää ollenkaan. Raskainta taakkaa kantavat. Lomia heidän tulisi pitää ja saada elää myös yhteiskunnassa. Meillä on vain yksi elämä.
Vanhemmille hauaisin helpompaa elämää. Toisaalta he eivät tunne muuta elämää kuin aikuisen tyttären ympärillä pyörivän elämän.
Kunnioitan heitä suuresti.
Toisaalta olisi hyvä, että tytär olisi välillä laitoshoidossa ja vanhemmilla olisi vapaata ja voisivat pitää myös itsestään huolta.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   8.1.26 00:49:21

Laitoshoito olisi tyttärelle kauhistus. Vieraassa ympäristössä!!! Todella kunnioitettavaa vanhenpien rakkautta lastansa kohtaan.

Päivämäärä:   8.1.26 01:17:32

Lähettäjä.

Päivämäärä7.1.26 09:58:36

"Onkohan Schumacher samassa tilassa :("

Schumin tila on "Locked-in Syndrome", näin olen kuullut.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.26 04:49:18

Luin äitinsä blogia yli 12v sitten, samoihin aikoihin kun tuo "Marikan päivä"-minidokkari tuli. Tässä kohtaa kyllä ymmärtää vanhempien päätöksen, lapselle annettu lupaus, vaikehoitoinen tapaus joka laitoksessa olisi enimmäkseen yksikseen ja varmaan nopeasti menisi keuhkokuumeeseen.

Ja sille joka päivitteli että miksi ylinpäänsä hoidettiin kun tiedettiin että vihannes siitä tulee, niin ei kukaan pysty sanomaan miten 2-vuotiaat paranee päävammoista. Lapset kuntoutuvat uskomattoman hyvin, valitettavasti tässä tapauksessa ei niin käynyt.

Lähettäjä: ---p 
Päivämäärä:   8.1.26 05:59:11

Oman lapsen eteen tehdään kaikki, ja piste. Jokainen tekisi noin, toivoa on niin kauan kuin on elämää. Kirjoitettu ihmisen dna:han.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.