Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  25-vuotiaat yliopisto-opiskelijat, miten päräät

Lähettäjä: Asunto, töitä? 
Päivämäärä:   6.1.26 21:45:34

Mites muut 25-vuotiaat pärjää? Minä asun soluasunnossa, teen satunnaisesti työpaikkoja, kesällä vähän enemmänkin. Mutta aika tiukkaa on kaikesta. Onko teillä tykiverkkoja tai auttaako joku rahallisesti teitä, esim vanhemmat? Koska valmistut? Mulla vielä muutama vuosi menee ennen kuin maisteri oon.

Mistä tulonne koostuvat ja jääkö yhtään pakollisten jälkeen rahaa johonkin?

Re: 25-vuotiaat yliopisto-opiskelijat, miten päräät

Päivämäärä:   6.1.26 21:54:33

Siis noin 25-vuotiaat, ja saa muuallakin opiskella, mutta esim ammattikoulussa taitaa mm lounas olla ilmainen.

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   6.1.26 22:11:38

Olen paljon vanhempi opiskelija yliopiston kirjoilla. Opintolaina, työt, opinto tai muut tuet jos jotain saa.
Lainaa on kertynyt paljon, koska töitä on ollut vähän.

Päivämäärä:   6.1.26 22:14:48

Miten pärjäät noilla? Saat asunnon, ruoat ja muut pakolliset hoidettua?

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   6.1.26 22:19:05

Pärjään kun on pakko, valmistuminen on tänä vuonna.
En saa keneltäkään mitään rahallista tukea. Kaikki kulutus on minimissä.
Toivottavasti jotain pysyvää työtä löytyy.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   7.1.26 08:39:04

Yleisestihän koulutuksen kustannuksia on tietoisesti viety siihen suuntaan että lainanotto on aika pakollista. Itse en tiedä onko tuossa järkeä vaan olisiko kuitenkin parempi että tuilla pystyisi opiskelemaan kuten ennen?

Lähettäjä: Reea 
Päivämäärä:   7.1.26 09:53:09

Olen 26 v yliopistossa opiskeleva ja opintolainalla elän. Ei ole enää vanhempia elossa eikä elämässä muitakaan joilta tulisi rahallista tukea. Eihän tässä mitään ylimääräistä jää, mutta vuokran ja laskut saan maksettua ja jotain ruokaa syötyä joka päivä, joten mun tilanne on tosi ok! Olen ihan onnellinen näin (paitsi sillä hetkellä kun mietin opintolainan takaisinmaksua), tykkään opiskelusta ja elämästäni, ihanat ystävät samassa elämäntilanteessa saa tästä pienen budjetin elämästäkin todella hauskaa. Edullinen pieni vuokrayksiö, pienet ruokakulut (pienikokoisena naisena olemisen hyvä puoli :D), ei autoa eikä tällä hetkellä edes bussikorttia (kaikki oleellinen 2-4 km kävelyetäisyyden sisällä) jne. Liikuntaarrastukseni on ilmaisia. Opiskelu minulla sen verran tiivistä läsnäoloa vaativaa, ettei töitä ole paljoa ehtinyt ohessa tehdä (työpaikassa jossa olen listoilla on tarjolla tunteja vain arkisin, ei esim viikonloppuisin), mutta siitä en valita, olen tosi onnekas että edes on jotain työtä välillä mahdollista tehdä! Opiskelukaupungissani kun on todella vaikea saada opiskelun ohelle yhtään mitään töitä. Vielä olisi melkein parisen vuotta valmistumiseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.