Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  25-vuotiaat yliopisto-opiskelijat, miten päräät

Lähettäjä: Asunto, töitä? 
Päivämäärä:   6.1.26 21:45:34

Mites muut 25-vuotiaat pärjää? Minä asun soluasunnossa, teen satunnaisesti työpaikkoja, kesällä vähän enemmänkin. Mutta aika tiukkaa on kaikesta. Onko teillä tykiverkkoja tai auttaako joku rahallisesti teitä, esim vanhemmat? Koska valmistut? Mulla vielä muutama vuosi menee ennen kuin maisteri oon.

Mistä tulonne koostuvat ja jääkö yhtään pakollisten jälkeen rahaa johonkin?

Re: 25-vuotiaat yliopisto-opiskelijat, miten päräät

Päivämäärä:   6.1.26 21:54:33

Siis noin 25-vuotiaat, ja saa muuallakin opiskella, mutta esim ammattikoulussa taitaa mm lounas olla ilmainen.

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   6.1.26 22:11:38

Olen paljon vanhempi opiskelija yliopiston kirjoilla. Opintolaina, työt, opinto tai muut tuet jos jotain saa.
Lainaa on kertynyt paljon, koska töitä on ollut vähän.

Päivämäärä:   6.1.26 22:14:48

Miten pärjäät noilla? Saat asunnon, ruoat ja muut pakolliset hoidettua?

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   6.1.26 22:19:05

Pärjään kun on pakko, valmistuminen on tänä vuonna.
En saa keneltäkään mitään rahallista tukea. Kaikki kulutus on minimissä.
Toivottavasti jotain pysyvää työtä löytyy.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   7.1.26 08:39:04

Yleisestihän koulutuksen kustannuksia on tietoisesti viety siihen suuntaan että lainanotto on aika pakollista. Itse en tiedä onko tuossa järkeä vaan olisiko kuitenkin parempi että tuilla pystyisi opiskelemaan kuten ennen?

Lähettäjä: Reea 
Päivämäärä:   7.1.26 09:53:09