Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jotenkin surullista, että alaikäiset kannustetaa

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   6.1.26 18:12:09

n baareihin, kuten tuolla Sveitsissä. Että heillä ei ole muuta tekemistä kuin mennä bariin notkumaan ja mahdollisesti juomaan. Itse olin 14-vuotiaana ihan lapsi ja en todellakaan pysty kuvittelemaan, että olisin istunut jossain lähikuppilassa dtenkäön ilman vanhempia eikä minulla olisi ollut luottokorttiakaan tai edes pankkikorttia.

Re: Jotenkin surullista, että alaikäiset kannustetaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.26 18:17:33

Oonkin miettinyt, että mikä baari tää oikein on kun asiakkaat alle 18v?!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.26 18:20:55

Kyllä tuon ikäiset on notkuneet baareissa ”aina”, ei siinä mitään uutta ole. Nykyisin paljon vähemmän kuin vielä 20-30 vuotta sitten.

Päivämäärä:   6.1.26 18:26:12

No ei varmasti ole suurin osa notkunut siellä. Kyllä 14-vuotiaan vanhempi yleensä huolehtii lapsestaan ja jos lapsi on ilta yhdeksältä poissa jossain niin varmasti huolestuu.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.1.26 18:32:05

Aloittaja taitaa olla sinne 14 tasolle jäänytkin.

Lähettäjä: Snobi 
Päivämäärä:   6.1.26 19:05:38

"Oonkin miettinyt, että mikä baari tää oikein on kun asiakkaat alle 18v?! "

Itsellä tuli heti mieleen joku vähän varakkaampien turistien paikka jossa näiden alaikäiset lapset lähtee viihteelle ja vanhempia ei kiinnosta, kun onhan ne lapset jo niin kypsiä yms.

Vanha kaveri varakkaammasta perheestä ja kävivät laskettelemassa Sveitsissä yms. Ja kyllä se kaveri siellä baareissa ja muissa pippaloissa kulki kuten täällä Suomessakin noissa "paremmissa" piireissä. Juu jäi aika pian entiseksi kaveriksi, kun ei kiinnostanut snobeilu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.1.26 19:06:30

Nuoret opetetaan, että laskettelu päivän päätteeksi menmään baariin. Hiihtokeskuksethan ihan mainostavat After ski juttuja. Samoin rallit , formula kisat panostaa, että alkoholin pitää virrata voiton jälkee

Päivämäärä:   6.1.26 19:11:02

"Kyllä tuon ikäiset on notkuneet baareissa ”aina”, ei siinä mitään uutta ole. Nykyisin paljon vähemmän kuin vielä 20-30 vuotta sitten."

No ei kyllä ainakaan omassa nuoruudessa kukaan 14v notkunut baareissa, alkoivat kiinnostaa vasta siinä 16-17v paikkeilla ja kaikkia ei vielä silloinkaan. Moni meni ensimmäistä kertaa baariin vasta täysi-ikäistyttyään.

Ja ihan sama muisto on eri kaupungissa kasvaneella miehellä.

Lähettäjä: Limu 
Päivämäärä:   6.1.26 19:17:59

Siis ennenhän teinit nimenomaan oli baareissa. Kasarilla ja ysärillä.

Mun kaupungissa oli 2 legendaarista diskoa jotka oli K13. Niissä oli myös alkoholitarjoilu eli vanhemmalle väelle myös, alaikäisille ei myyty toisessa mutta toisessa myytiin.

Olen 42 ja tuolloin joskus 1997-2000 kaikki teinit suorastaan asui niissä vkloppuisin. 14-vuotiaana aloin itse käymään ja myös kaikki luokkakaverit (paitsi 2 uskisperheen lasta).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.26 19:24:26

Ei Sveitsissä, eikä muuallakaan Euroopassa, ravintoloissa ykkösjuttu ole alkoholi.
Siellä syödään, hengaillaan, ja kuunnellaan musiikkia. Ehkä tanssitaan.

Päivämäärä:   6.1.26 19:27:46

Mä aloin käymään baarissa 14- vuotiaana vuonna -89. Silloin hankittiin väärennetyt paperit ja kaikki. Multa harvemmin kysyttiin papereita kun olin niin pitkä ja 90- luvulla puettiin jakkupuvut ym ja yritettiin näyttää mahdollisimman vanhoilta.

Puolet meidän silloisesta lukioluokasta kävi baareissa alaikäisenä.

Käsittääkseni alaikäisten baareilu on aika harvinaista - ja hyvä niin - nykyään.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.1.26 19:29:24

No niin, siis ennenhän nimenomaan alaikäiset notku baareissa, nykyään ei niinkään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.26 19:31:08

Kauhean surullista mennä perheen kanssa laskettelun jälkeen juomaan kaakaota ja syömään kakkua.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.1.26 19:35:34

Ehkä ne vaan ovat hengailleet illalla siellä laskettelupäivän päätteeksi. Nuoret siskoksetkin kuolivat. Surullista . Mutta aika huoletonta siellä turvallisuus. Täällä pitää olla useampi paikka poistua jos jotain sattuu. Rakenteissa myös pitää olla materiaaleja jotka ei syty ihan noin helposti kuten katto roihahti.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.1.26 20:04:59

Hep! Kyllä 1980-luvun nuorena voin kertoa että kyllä notkuttiin alaikäisenä baareissa ja mihin vaan päästiin sisään. Eikä oltu rikkaista eikä köyhistä perheistä. Ihan tavallisia nuoria tavallisista perheistä. Kun tulin täysi-ikäiseksi ei asiassa ollut sitten enää mitään hohtoa.

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   6.1.26 20:16:00

80-luvulla alaikäiset kyllä kävi baareissa, Helsingissä esim. Anna ja Erik baari oli nuorten suosiossa kun sinne pääsi helposti sisään. Varmasti oli muitakin, mutta tuo on jäänyt mieleen vaikka itse en käynyt baareissa, nutta luokkakaverit hehkutti miten kivaa oli.

Lähettäjä: Jäässä 
Päivämäärä:   6.1.26 22:17:30

Jep, että oikein nykyään =D

Päivämäärä:   7.1.26 11:18:14

Sveitsissä saavat 16-vuotiaat ostaa mietoja alkoholijuomia (olut jne) ja monet baarit ovat K16. Tässä tapauksessa nämä alaikäiset eli 14-vuotiaat ovat löytäneet porsaanreiän päästäkseen ilman papereiden näyttämistä sisälle. Kukaan muu täällä ei kannusta lapsia juomaan sen enempää alkoholia kuin Suomessakaan. Sveitsissä on kuitenkin eurooppalainen juomakulttuuri, mikä suomalaisille on ihan täysin tuntematon käsite.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   7.1.26 13:08:42

14-vuotiaana juotiin ulkona, jos juotiin. Onneksi ei silloin vielä hirveästi.
Täällä pääsi kauhean vaikeasti baariin alaikäisenä. :D

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.1.26 13:28:48

"Kyllä 14-vuotiaan vanhempi yleensä huolehtii lapsestaan ja jos lapsi on ilta yhdeksältä poissa jossain niin varmasti huolestuu."

Ei ainakaan pk-seudulla. Vuorotöiden takia käytän paljon yöliikennettä, ja kyllä täällä on paljon jopa alle 15-vuotiaita liikkumassa puolilta öin ja arkisin! Kovasti ihmettelen, minkälaiset kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat näillä lapsilla on, vai ovatko nämä vapaan kasvatuksen hedelmiä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.1.26 14:33:40

Siis kyllähän kun noita "hiihto"keskuksia katselee niin väkisinkin tulee mieleen että se ski on siinä vain tekosyy ja välttämätön paha, jotta voi sitten olla se pääpointti eli after ski.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.