Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä muita ideoita kotitöiden jakamiseen kuin

Lähettäjä: Taulukko? 
Päivämäärä:   6.1.26 14:46:19

Minulle tuli jälleen kerran tuskastuminen siihen, että kotityöt jäävät minun harteilleni ja mies kokee tekevänsä puolet jos joskus tyhjentää astianpesukoneen ja noin 1-2 kk välein pyyhkii keittiöntasot. Lapsi pääasiassa tyhjentää astianpesukoneen ja vie roskat, kun nämä on annettu hänen vastuulleen. Minun on siis tehtävä kaikki muut sisällä tehtävät kotityöt, talvisin lumien kolaus, kesäisin nurmikon leikkuu, muut pihatyöt, pienet itsetehtävät remonttityöt ja pyörien huollot (meillä ei siis ole autoa vaan kuljemme pyörillä) tai julkisella liikenteellä.

Rohkaisin mieleni ja tein kaksi taukukkoa joista toiseen laitoin useamman kerran viikossa tehtävät kotityöt ja toiseen ne mitkä hoidetaan kerran viikossa. Markkinoin taukukon niin, että lapsikin alkaisi tekemään ja opettelemaan kotitöitä monipuolisemmin kun on jo sen ikäinen, että osaa ja siitä jokainen voi valita itselleen mieluisia hommia niin, että kaikki tulee kuitenkin tehtyä eikä kenenkään tarvitse tehdä samoja asioita joka viikko. Mies sai tästä aivan helvetinmoisen hepulin, hän ei ala kotona elämään minkään taulukon mukaan eikä lapsellekkaan kuulemma toimi tuollainen ellen ennalta laita siihen tiettyä päivää. Lisäksi ilmoitti, että ei ainakaan seuraavaan kuukauteen aijjo tehdä kotitöitä vaikka olisi minkälainen taulukko, koska hänellä ei ole lomaa eikä tee kotitöitä työpäiviä ennen/ jälkeen eikä pilaa vapaapäiviään kotitöillä. Huomautuksena, että teemme saman verran töitä ja pistämme kulut puoliksi.

Vähän jo ennalta arvasin miehen reaktion tähän taukukkoon, mutta eipä minulla oikein tullut ideoita muuhunkaan. Sekään ei toimi jos sovimme kuka hoitaa mitäkin, koska näin se on ollut tähän asti ja mies kokee, että hoitaa puolet kun tekee ne mitä tähänkin asti. Olen jotenkin ollut yleisväsynyt viimeaikoina ja lapsen vakavampi sairastelu on vienyt voimavarojani todella paljon. Ehkä tästä syystä tämä kotitöiden kasaantuminen minulle alkoi taas ärsyttämään kunnolla.

Joten miten näitä kotitöitä saisi jaettua tasaisisemmin niin, että se olisi mielekästä kummallekin perheen aikuiselle? Kokeilin jo sitäkin etten vain tee mitään niin silloin ei kukaan muukaan tehnyt mitään. Esim vessat olivat siivoamatta 4 kk ja lattiat imuroimatta monta viikkoa. Meillä on oemmikkejä niin jo viikossa lattiat ja matot on täynnä karvaa.

Re: Mitä muita ideoita kotitöiden jakamiseen kuin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.26 14:49:41

"Lisäksi ilmoitti, että ei ainakaan seuraavaan kuukauteen aijjo tehdä kotitöitä vaikka olisi minkälainen taulukko, koska hänellä ei ole lomaa eikä tee kotitöitä työpäiviä ennen/ jälkeen eikä pilaa vapaapäiviään kotitöillä."

Kysyitkö kuka ne sitten tekee?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.1.26 14:49:50

Eihän tuossa auta kuin lapikas.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.1.26 14:50:54

"koska hänellä ei ole lomaa eikä tee kotitöitä työpäiviä ennen/ jälkeen eikä pilaa vapaapäiviään kotitöillä. Huomautuksena, että teemme saman verran töitä ja pistämme kulut puoliksi."

Ja hän on aikuinen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.1.26 14:53:21

"Lisäksi ilmoitti, että ei ainakaan seuraavaan kuukauteen aijjo tehdä kotitöitä vaikka olisi minkälainen taulukko, koska hänellä ei ole lomaa eikä tee kotitöitä työpäiviä ennen/ jälkeen eikä pilaa vapaapäiviään kotitöillä."

Ei tällaiseen toimi taulukot tai listaukset.

Miehellä on asenneongelma. Hän saattaa siihen havahtua, kun menet hänen rauhoituttuaan puhumaan, toistat tämän hänelle ja kysyt, kuinka hän aikoo järjestää teidän taloutenne kotitöiden tekemisen tästä lähtien, jos kerran työssäkäyville aikuisille on tuollainen sääntö, että kotitöitä tehdään vain lomilla. Luultavasti ei havahdu vaan saat kuulla olevasi nalkuttava akka.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.1.26 14:54:25

Mies tekemään lumityöt ja ajamaan nurmikon sekä hoitaa polkupyörät .

Päivämäärä:   6.1.26 14:55:28

Ja jos tuo laskujen jakaminen puoliksi ei ole aivan ehdotonta, niin voihan mies ostaa kotityöt palveluna. Jos hänen vanhempansa ovat elossa, niin ehkä he voisivat ehdottaa asiaa? Yleensä olen sitä mieltä, että asiat hoidetaan naamakkain, mutta tuo mies kuulostaa niin omituiselta tapaukselta, että siksi isä apuun.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   6.1.26 14:56:03

Meillä on jääkaapin ovessa lukujärjestys jossa on jokaiselle päivälle jokaiselle perheenjäsenelle joku kotityö. Aikaa kotitöihin menee 5-20min ja lapset on niitä itse saaneet valita. On tiskien laittoa, imurointia ja pyykkejä. Ihan oikeita kotitöitä jotka vähentää aikuisten taakkaa.
En ole kotona töissä ja näen että jokainen voi kantaa kortensa kekoon. Jos kotityöt ei ole tehtynä, niin se vähentää viikkorahaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.1.26 14:57:28

Mies maksaa jatkossa kaiken, sun rahat on sun rahoja, jos ei hoida kotia. Sun rahat on sun rahaa.

Niin se vaan menee, et ennen kun naiset hoisi kodin, mies hoisi kaiken maksamisen. Jos hakuaa täysylläpidon, tehkööt sen verta töitä et on varaa elättää.

Tai sit muuttaa muualle. Ei vaihtoehtia.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.1.26 15:01:03

Mua ihmetyttää, että mies edes kehtaa.

Mun miestä hävettää jo se jos kannan kauppakasseja, haluaa ne itselleen. Sama jos teen lumitöitä, raskaita pihatöitä yms. Hyvin pystyn, mutta miestä hävettää, jos ehdin ne tekemään, hänelle kunnia-asia hoitaa nuo.
Toki siivoaa myös sisällä.

Päivämäärä:   6.1.26 15:12:26

No entä jos mies maksaisi siivous ym aineet? Pyydät parisataa ja vähän siivouslisää kerran kuussa pesuaineistoksiin ja jos mies vastustelee, sanot että sitten siivoat itse.

Päivämäärä:   6.1.26 15:13:38

Ja ostat tietysti kalliita eko pesuaineita ja hyvät imurit yms.

Lähettäjä: aargh 
Päivämäärä:   6.1.26 15:21:02

Onneksi pääsin eroon tällaisesta. Oikeasti en siis tiedä tuohon mielekästä konstia. Jos aikuinen ihminen ei ymmärrä, mitä aikuiseen arkeen kuuluu, niin ei siinä mikään taulukko auta. Varsinkin kun siitä taulukosta jää todennäköisesti kuitenkin puuttumaan todella iso määrä asioita.

Mun on pakko myöntää että mä en edes itse tajunnut tätä asiaa ennen kuin mies vaihtui. Eksä oli just semmoinen taapero, ettei mitään tapahtunut ellei vaatimalla vaatinut. Nykyinen on alusta asti tehnyt oma-aloitteisesti kaikenlaisia kotitöitä, iha siis täällä minun luonani vieraillessaan. Hänelle on ihan itsestäänselvää, että aamulla ulos mennessään puhdistaa samantien autot lumesta ja tekee lumityöt. Ihan tuosta noin vaan pyyhkii pöydät, pesee kahvinkeittimen, miettii jo etukäteen mitä ruokia mahdollisesti tarvitsen ja tuo mukanaan niitä asioita mitä on kaapissa nähnyt. Ja kuitenkin kyse miehestä joka ei edes asu täällä vaan ainoastaan vierailee.

Aloittajan tapaus on hankala. Jos mies ei ymmärrä, mitä kodinhoitoon kuuluu, hän todennäköisesti kokee kaikki parannusyritykset ongelmaksi. Ehkä paras olisi just se, että perustelee asian lapsen kasvatuksella, että lapsen on opittava kodin hoidon perusasiat ja on tärkeä nähdä vanhemmilta hyvä esimerkki.

Päivämäärä:   6.1.26 15:24:43

Jättäisin nurmikon leikkaamatta, antaa rehottaa vaan. Lumet kolaisin omalta kävelyväylältä ja oman auton ympäriltä, en muualta. Pyykkäisin omat pyykit ja auttaisin lasta omiensa kanssa jos siihen apua tarvitsee, miehen pyykit homehtukoot pyykkikorissa. Vaihtaisin lakanat vain omasta peitosta ja tyynystä, mies nukkukoot likaisissa. Jne. Alkaa sitten paremmin hahmottaa paljonko hommia siellä teetkään.

Päivämäärä:   6.1.26 15:28:11

Entä perinteinen jako, jos mies ei siivoa, tekee kaikki huoltotyöt ja kolaukset ja nurmikoleikkut ja polttopuut? Ennenhän näin oli, kun kasvatettiin siihen että naisilla naisten työt ja miehillä miesten, mutta sitten piti kaikesta alkaa väntää tasa-arvoista ja persilleen meni, kun ne miehet oli jo oppineet tuon mallin.

Lähettäjä: Pe 
Päivämäärä:   6.1.26 15:30:27

Mieshän tässä on se suurin ongelma, mutta kyllä näen isona ongelmana myös sen, että tilanteen on annettu mennä tähän.

Miksi kukaan nainen suostuu alun alkaenkaan tekemään kaikki kotityöt, miksi ei alusta asti tehdä selväksi se, että molemmat osallistuvat kodinhoitoon yhtälailla? Sitten ei tarvitsisi vuosien jälkeen havahtua siihen, että asuu saamattoman miesvauvan kanssa, joka häntä herättelee tähän todellisuuteen.

Ja en todellakaan suostuisi siihenkään, että mies alkaa maksella suurimman osan kuluista, niin että nainen sitten loppujen lopuksi edelleen tekee kaikki kotityöt itse. En ole sillä tavalla ostettavissa.

Lumilapio sille kouraan tai opasta tavaroineen kohti ulko-ovea.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.1.26 15:32:33

Mä olen aina ihmetellyt tätä mahdollistamista. Naiset uhrautuu ja uhrautuu kunnes sitten vuosien jälkeen hoksaa että mies ei tee omaa osuuttaan. Mies ei tee, koska naiset mahdollistaa.
Nyt hanskat tiskiin nainen!

Päivämäärä:   6.1.26 15:37:06

Ikävä tilanne. Todella tiukka kehityskeskustelu miehen kanssa. Koti ja kotityöt ovat yhteisiä, niissä ei auteta naista, vaan hoidetaan oma osuus. Jos ei onnistu, niin lopettaisin ainakin miehen pyykkn pesemisen ja pesisin omat ja lapsen pyykit. Mies voi sitten miettiä, miten järjestää pyykkihuollon.

Tosi kurja tilanne, että aikuinen ihminen käyttää näin häikäilemättömästi hyväkseen. Älä mahdollista tätä enää.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   6.1.26 15:41:02

Millaisia miehen vanhemmat ovat? Tarkoitan, että ovatko he sen verran vanhanaikaisia, että mieltävät kaikki kotityöt edelleen naisten hommaksi, vai kuuluuko heidän mielestään kotityöt kaikkien vastuulle. Jos kuuluvat jälkimmäiseen kastiin, niin jätä taas kaikki kotityöt pariksi viikoksi tekemättä, ja pyydä sitten miehen vanhemmat kylään. Kovaan ääneen sitten pyytele anteeksi, kuinka teillä on taas niin saastaista, mutta et millään ehdi tekemään kaikkia kotitöitä _yksin_ pitkien työpäivien jälkeen.

Tai sitten laitat mitään sanomatta jääkaapin oveen listan, johon jokaisen kotityön kohdalle laitetaan oma nimi sitä mukaa, kun työ on hoidettu. Mies saa harrastaa uhmaikää niin paljon kuin huvittaa, mutta kylmän viileästi vain täytät listaa. Ehkä hän tai joku muu jossain kohtaa huomaa, että sinä olet oikeasti ainoa, joka kotitöitä tekee.

Ja listaa voit myös heiluttaa miehen nenän edessä siinä kohtaa, kun hän ihmettelee, miksi yhtäkkiä haluat erota, vaikka teillä meni kaikki niin hyvin...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.1.26 15:44:03

Ei se yleensä ole alun alkarn vaan homma kääntyy tohon äitiyslomalla kun äiti on kotona ja hoitaa kotia. Töihin palatessa mies ei enää jaksa alkaa tekemään töitä eikä ymmärrä/näe niitä eikä hahmota samalla tavalla kuinka siivouksen ja ruuanlaiton määrä on kasvanut perhekoon kasvaessa.

Päivämäärä:   6.1.26 15:44:47

Tuli niin paha mieli tästä että piti tuumailla tätä koiran kanssa lenkkeillessäkin.

Siis jonkinlainen minimihän olisi se, että mies tekee puolet kaikista niistä normaaliin arkeen kuuluvista asioista, mitä joutuisi tekemään myös yksin asuessaan. Eli jos hän asuisi yksin, hän joutuisi hoitamaan 100% tiskit, pyykit, siivouksen, korjaukset tms. Toisen kanssa asuessa homma helpottuu, koska työt jaetaan, niinhän sen olisi tarkoitus mennä.

Joten joko mies muuttaa muualle ja alkaa hoitaa oman kotinsa 100% yksin tai sitten opettelee tekemään oman osuutensa jaetusta kotitaloudesta.

Tässähän on siis sekin, että eron jälkeen naisen elämä (esim minun) tosiasiassa helpottuu. Eli vaikka jäin taloon yksin, stressitasot laski huomattavasti ja sain tehtyä kodinhoidon helpommin ja näppärämmin kun ei ollut koko ajan viiskymppistä taaperoa vahdittavana siinä kaiken muun ohessa.

Eli naisella ei ole tässä tilanteessa mitään hävittävää, yksin pärjää paremmin.

Mies joutuu sen sijaan miettimään, haluaako tehdä kaiken yksin vai suostuuko olemaan aikuinen ja jakamaan toisen kanssa hommat.

Päivämäärä:   6.1.26 15:51:07

"Ei se yleensä ole alun alkarn vaan homma kääntyy tohon äitiyslomalla kun äiti on kotona ja hoitaa kotia. Töihin palatessa mies ei enää jaksa alkaa tekemään töitä eikä ymmärrä/näe niitä eikä hahmota samalla tavalla kuinka siivouksen ja ruuanlaiton määrä on kasvanut perhekoon kasvaessa."

Tämähän se on. Ja sitten on niitä, joita ei haittaa läävässä eläminen - oli se sitten viattomampaa sokeutta sotkulle tai tahallista sotkun ignooraamista. Tällaisten sankarien (tai sankarittarien) kohdalla ei toimi kehotus jättää osa kotitöistä tekemättä, jotta toinen heräisi omaan osuuteensa, sillä näitä ei haittaa elää normaaleja ihmisiä häiritsevässä läävässä. En tiedä mahtaako näihin tehota mikään muu kuin lähtö.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.26 16:32:54

JSS. Ulkoruokintaan. Voi mitä settiä, miten sä oot ollut tuon kanssa noin kauan?

Lähde itse kävelemään yksin ja jätä tyyppi itsekseen opettelemaan yksinhuoltajan elämää. Oppiipahan aikuiseksi. Koiria tietysti ei voi jättää sen kanssa .. Nyt otat ja tiputat hanskat muutoin, mutta varaa lapselle jättipaketti näkkileipää. Lapsen huoneeseen :D Ukko huolehtii loput ja koulussa saa ruokaa. Syö itse poissa kotoa, pese tai pesetä omat vaatteet muualla. Älä osta tai laita ruokaa. Rahat omaan kotiin. Ero vireille.

Päivämäärä:   6.1.26 16:39:23

Lähtekää liikkeelle siitä, että molemmilla on yhtä paljon vapaa-aikaa.

Päivämäärä:   6.1.26 16:43:40

Pakkohan se on tehdä taulukko jos hommat ei tule tehtyä.

Luojan kiitos on kumppani joka tekee oma aloitteisesti kotitöitä en jaksaisi enää muuten. Meilläkin toki tietyissä asioissa ollaan hieman laiskoja (lakanoiden vaihto,lattioiden moppaus,pölyjen pyyhintä) mutta muut tulee hoidettua ns ajallaan.

Päivämäärä:   6.1.26 16:49:50

Mistä lähiöpubista tai ojanpohjalta ne oikein enappaqtte miehenne?
Ja vielä teette heidän kanssaan lapsia.

Ja miksi jätätte lapsenne kasvattamatta?

Me olemme aivan alusta asti tehneet miehen kanssa kotityöt puoliksi ja yhdessä.
Lapset ovat olleet taaperoista asti mukana kotitöissä.
Joka ainoa tekee joka päivä osansa kotitöistä itsestään selvästi.

Lähettäjä: Vuqki 
Päivämäärä:   6.1.26 16:54:35

Miksi siedät tuollaista? Sano, että kotityöt hoidetaan puoliksi ja jos ei omaa osuuttaan tee, niin sitten palkkaa siivoojan ja maksaa sen laskun aivan itse.

Toinen vaihtoehto on toki heittää mies pihalle tai muutat itse pois. Lapsi viikko-viikko -systeemillä, jolloin sinä et ole siivoamassa miehen tai lapsen sotkuja. Sinun kotonasihan lapsi joutuu osuutensa tekemään, joten mies sumplikoot itse, miten paskan keskellä elää.

Lähettäjä: Vuqki 
Päivämäärä:   6.1.26 16:59:31

Tee kuitenkin vaikka kuukauden ajan taulukko, johon kirjaat ylös tekemänne kotityöt. Ei siis sitä, mitä kenenkin PITÄISI tehdä vaan ainoastaan TOTEUTUNEET kotityöt. Sitten voit antaa sen taulukon miehelle ja kysyä, kuinka hän on kokenut kotitöiden jakautumisen kun totuus on kirjattu ylös.

Tietenkin hän siitäkin raivostuu, mutta tuon kuukauden aikana sinä olet ehtinyt hankkia itsellesi uuden asunnon ja toteat vain viileästi, että muutat pois ja lähdet pakkaamaan tavaroitasi.

Sinua kohdellaan tasan niin kuin annat kohdella.

Älä lähde mukaan huutoriitaan vaan totea viileästi, että "Selvä. Minä muutan pois".

Uhkaile aina vain sellaisilla asioilla jotka voit ja aiot toteuttaa, muuten teet itselläsi vain nolon ja säälittävän reppanan.

Päivämäärä:   6.1.26 17:12:30

Toi just, että kirjaa ne tehdyt työt, ei pelkkää toivetta.

Kirjaa itsellesi muistiin mitä kaikkea oikeasti teet ja ole siinä tarkka! Esim älä merkkaa pelkästään että "tiskaus" vaan ihan että mitä kaikkea siihen kuuluu (likaisten astioiden keräily, liotus, pesu, erikoisempien astioiden kuivaus, tiskipöydän pyyhkiminen tms). Eli se koko työprosessi pitää kirjata ylös, muuten käy niin että yritetään oikoa. Siis tyyliin "kyllä mä vein roskat ulos" (mutta ei laita uutta roskapussia roskikseen kun ei erikseen sanottu...).

Sit ku sulla on se lista, niin sen pohjalta teet taulukon ja työnjaon uusiksi.

Mua harmittaa tosi paljon sun puolesta koska tässä joutuu nyt laittaan kovan kovaa vastaan. Mutta tässä ei oikein ole muuta mahdollisuutta, joko ero tai sit tosi tiukasti sovittu uusi järjestelmä.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   6.1.26 17:12:42

Lopeta kaikki, mikä ei suoraan koske sinua: pese vain omat pyykkisi, huolla vain oma pyöräsi, tiskaa vain oma astiasi, lopeta ruuanlaitto toisille, osta kaupasta vain itsellesi maistuvia ruokia, jne jne... mitään pihatöitä, nurmikoita tms älä tee. Jos kukaan muukaan ei tee, niin aivannoikeasti muutat pois. Älä puhu mitään, pakkaat henk koht asiasi ja lähdet, jos tämäkään ei aukaise normaalia keskustelua niin omaisuus jakoon ja kunnon ero.

Päivämäärä:   6.1.26 17:14:51

Miksi teet puolesta?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.1.26 17:51:26

"Mieshän tässä on se suurin ongelma, mutta kyllä näen isona ongelmana myös sen, että tilanteen on annettu mennä tähän.

Miksi kukaan nainen suostuu alun alkaenkaan tekemään kaikki kotityöt, miksi ei alusta asti tehdä selväksi se, että molemmat osallistuvat kodinhoitoon yhtälailla? "

Näin. ja sama soimaaminen minkä annan joka ketjussa tällaisiin suostuville naisille: et tee karhunpalvelusta pelkästään itsellesi vaan kasvatat myös lapsesi ihan kieroon ja väärällä perhe- ja parisuhdemallille, HÄPEÄ.

Lähettäjä: Möllikkä 
Päivämäärä:   6.1.26 17:52:18

Exä oli samaa lajia. Ei kai nyt vapaapäivänä tarvi siivota? Ja ei kai nyt töiden jälkeen kukaan jaksa. Aikanaan kun muutettiin ekaan yhteiseen talouteen, sovittiin työnjako niin, että jos minä tiskaan tänään, mies tiskaa seuraavaksi. Ei väliä, tiskaako huomenna vai ensi kuussa, mutta minä en tiskaa uudelleen ennen kuin mies on hoitanut oman vuoronsa.

Siivouksessa samaan tyyliin: jos minä pesen vessan niin mies imuroi. Pyykit pesin omaan tahtiini, mutta otin myös miehen vaatteet samaan koneeseen. Mutta vain ne, mitkä oli pyykkikorissa, en niitä, mitkä seilasi jossain muualla. Enkä kuunnellut mitään jupinaa, miksei tämä tai tuo vaate ole puhtaana. Pesukonetta sai käyttää ihan itse, jos tarve oli.

Homma toimi kohtuullisesti, kunnes tuli lapsia. Sen jälkeen ei enää kotitöiden ja ajankäytön suhteen päästy yksimielisyyteen, ero tuli. Surullista.

Päivämäärä:   6.1.26 17:52:43

Nyt ei naisten häpeät auta, kun mies toimii väärin.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   6.1.26 18:02:03

Mieslapsi ei tule muuttumaan joten joko teet kaikki yksin tai otat eron. Ja onhan tuo pelkkää @!#$. ua ja naisen nöyryyttämistä. Hanki asunto, pakkaa tavarat ja muuta pois, yksin. Lapsi muuttaa sitte myöhemmin.

Lähettäjä: läävä 
Päivämäärä:   6.1.26 18:10:14

"Tämähän se on. Ja sitten on niitä, joita ei haittaa läävässä eläminen - oli se sitten viattomampaa sokeutta sotkulle tai tahallista sotkun ignooraamista. Tällaisten sankarien (tai sankarittarien) kohdalla ei toimi kehotus jättää osa kotitöistä tekemättä, jotta toinen heräisi omaan osuuteensa, sillä näitä ei haittaa elää normaaleja ihmisiä häiritsevässä läävässä. En tiedä mahtaako näihin tehota mikään muu kuin lähtö."

Tämähän se. Täällä mies, joka täysin tyytyväisenä istuu sotkun ja lian keskellä. Pitää siivoamista ilmeisesti täysin turhana. Jos en siivoa, hän ei todellakaan siivoa, vaikka odottaisi kuinka kauan.
Ennen sovimme siivouspäivän. Yleensä jonain yhteisenä vapaapäivänä ilmoitin, että "nyt siivotaan" ja siivosimme yhdessä. Oma-aloitteisesti ei siis siivonnut ikinä, mutta pyynnöstä kyllä, joten ok.
Nykyään ei tee enää mitään siisteyden eteen. Olen itse työttömänä, joten tietysti siivoan, mutta mies elää todella sotkuisesti ja ei siivoa omia jälkiään. Tämä on niin stnan raivostuttavaa. Kun pyydän siivoamaan omat jäljet (esim. on sotkenut keittiön tasot täyteen leivänmuruja, kokikset läikkyneet ja pöytä tahmea, kasannut papereitaan ja tavaroitaan KEITTIÖN PÖYDÄN täyteen) sanoo "joojoo" eikä voi sen vertaa tehdä. Ja kun sanon, etten halua hänen jälkiä siivota, ei kuulemma tarvitse. Eli hänen saastoja ei siivoa sitten kukaan, pitää vain kestää.

Joo, ero on mielessä ollut jo pitkään. Ei tämä tule tästä muuttumaan.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.1.26 18:16:55

Mä en oo koskaan ymmärtänyt enkä varmasti tuu ymmärtämäänkään sitä, että jotkut tarvii jotain taulukoita kotitöihin jos samaa taloutta asutaan. Sama juttu niissä kun pariskunnat tekee taulukoita ruokakuluista ja hirveä riita aina kuun lopussa kun ei ole eurolleen samat ostokset.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.1.26 18:30:49

Alottaja ihan rohkaisi mielen ja.... Ja lopputulos on ettei mikään muutu. Mitä opimme tästä? Alottaja jatkaa niin ku ennenku ja mieslapsi myhäilee tyytyväisenä. Ootte te jumalauta pelkkiä kynnysmattoja.

Päivämäärä:   6.1.26 19:22:04

Mieslapsi pois elämästä. Ei se muuten ratkea.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   6.1.26 20:48:11

Anopille puhelu, auttoi itselläni aina. Appivanhemmat tuli kylään ja kyllä vain alkoi kotiommat toimimaan (mulla on siis maailman parhaat appivanhemmat). Tosin joudun kyllä itse puuhommiin (halkomaan/pinoamaan), vaihtamaan auton renkaat, leikkaamaan ruohikon, tapetoimaan/maalaamaan jne.

Koiranpentu (nykyisin 13v) oli loistava apuri, silppusi kaikki likaiset/hikiset vaatteet sentin paloiksi ja opetti aikuiset ja lapset pyykinpesuun ja ettei vaatteita jätetä lojumaan. Vanhemmiten löystyi koiran asenne, mutta sit meille tuli kissanpentu, joka pissasi lattialla lojuvat vaatteet, joten taas on tehostunut yleinen siisteys.

Ärsyyntynyt sanominen ja vihaisenakin, jonkin hyvän asian huomaaminen ja siitä kehuminen tehoaa myös.

Pesevä robotti-imuri, kätevä karvanputsaaja ja hyvä imuri/tiskirätit ja tavarakaaoksen karsiminen ja selkeät säilytyspaikat (lisätään paikkoihin, joihin rjua alkaa kertymään). Pitää aina olla tyhjää laskutilaa ja käyttötarkoitus kivoillakin koriste-esineillä.
Meillä myös autotalli/verstaalla paikkoja ja khh:ssä kannellinen roskis, johon kerään mun mielesrtä atotalliroinat ja kuskaan sen täyttyneen säkin sit autotalliin, niin tavarat löytää paikoilleen.

Miehen kavereita kannattaa myös kutsua kylään, se innostaa meillä miestä myös siivoamaan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.1.26 21:37:41

Ei tuohon mikään auta. Itse yritin 23 vuotta saada aikaan tasapainoa kotitöissä ja missä ns. metatöissä miehen kanssa. Erosin, enkä ole katunut hetkeäkään. Ainoa mikä harmittaa niin se etten eronnut aikaisemmin. Takaisin tuo pyrki liki kaksi vuotta, vaan en huolinut. Löysi sitten uuden piian itselleen ja minunkin elämä helpottui kun lopetti itkemisen minun perääni.

Lähettäjä: Appi-akka 
Päivämäärä:   6.1.26 21:48:50

Sweepy app on ihan kätevä. Saa itse määritettyä oman talouden kotityöt ja niiden tahdin ja kuinka monta pistettä mistäkin hommasta saa.

Päivämäärä:   6.1.26 21:58:00

Eikö muka oikeasti kolaa pihaa tai leikkaa ruohoa? Yleensä miehet tekevät mielellään sellaisia töitä. Siivous voi olla kyseenalaista. Harvaa miestä näkee rätti kourassa pyyhkimässä pölyjä. Ja miksi miehen pyykki pitää pestä jos mieskään ei pese naisen? Kai se nyt osaa itse laittaa pyykkinsä koneeseen ja pyöräyttää ohjelman. Sittenpähän oppii kun vaatekaapin sisältö on pyykkikorissa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.1.26 22:03:47

"Eikö muka oikeasti kolaa pihaa tai leikkaa ruohoa?"

Villi veikkaus, aloittaja asuu miehineen kerrostalossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.26 22:06:13

"Mä en oo koskaan ymmärtänyt enkä varmasti tuu ymmärtämäänkään sitä, että jotkut tarvii jotain taulukoita kotitöihin jos samaa taloutta asutaan. "
Listaus auttaa siihen, että löytyy kompromissi esim. siitä, kuka siivoaa, mitä siivotaan ja kuinka usein. Tietty voi vaan olettaa, vaatia, riidellä, määräillä tai vaikka etsiä kumppanin siivousmieltymykset edellä, mutta itse koen kommunikoinnin ja yhdessä sopimisen helpoimmaksi.

Päivämäärä:   6.1.26 22:13:05

Ainakin aloituksessa puhutaan noista töistä.

Päivämäärä:   6.1.26 22:13:41

"Miehen kavereita kannattaa myös kutsua kylään, se innostaa meillä miestä myös siivoamaan."

Ei välttämättä. Täällä mies kutsuu yllättäen ovelle tulleet sukulaisensa sisälle ja esim. hakemaan tulleen kaverinsa. Ja esittelee YLPEÄNÄ saastaista, sekaista kämmppää. Ei kuulemma ymmärrä, miksi häpeän, tai miksi pitäisi hävetä.

Päivämäärä:   6.1.26 22:26:43

Täältä olen lukenut, kuinka nainen on saanut miehen sukulaisilta ryöpytyksen kun ei ole siivottu :D

Päivämäärä:   6.1.26 22:56:38

Minäkin olen eronnut vastaavan takia, 15v yritin. Mikään ei auttanut ja mikään ei muuttunut enkä vaan enää jaksanut hoitaa mieslasta

Päivämäärä:   6.1.26 23:08:17

Te jotka erositte, ilmoititteko suoraan, että lähdette vai varoititteko ensin, että haluatte erota, jos asia ei muutu?
Ja oliko mies yllättynyt?

-Harkitseva

Lähettäjä: Pohjanakka 
Päivämäärä:   6.1.26 23:13:34

** : Mistä tuollaisia miehiä löytää ?
Nostan hänelle hattua.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   6.1.26 23:54:54

Aloittajan mies siis ei osallistu mihinkään hommiin jollei ole lomaa, mutta entäs jos aloittaja vetoaisi ihan samaan? Mitäs se mies siihen sitten tuumaa?

"Mun miestä hävettää jo se jos kannan kauppakasseja, haluaa ne itselleen. Sama jos teen lumitöitä, raskaita pihatöitä yms. Hyvin pystyn, mutta miestä hävettää, jos ehdin ne tekemään, hänelle kunnia-asia hoitaa nuo."

Näinhän se usein on sosiaalisen paineen vuoksi. Pitää näyttää muille, että minun naiseni ei kanna ostoksia tai tee raskaita hommia, kun on mieskin talossa. Kodin seinien sisäpuolella, kun kukaan ei ole näkemässä, heitä ei kuitenkaan ollenkaan hävetä jättää kaikkia hommia naisen tehtäväksi. Vaikkasinu tilanteessa mies siivoaa kotonakin, niin useimmiten näin ei kuitenkaan tapahdu.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.1.26 00:21:23

En osaa antaa neuvoja. Löysin itseni tänään pesemästä uunia. Mies oli tehnyt ruokaa edellisenä päivänä, oli roiskunut ihan reilulla mitalla rasvaa uuniin. En tiennyt asiasta ja olipa melko savupilvi vastassa kun tänään laitoin itse ruokaa uuniin. Mietin siinä että no niin, miksi helvetissä minä tätä jynssään?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.1.26 07:40:51

-Tällaisen aivopierun kohdalla kuuluu kysyä, kuka ne kotityöt sitten hoitaa jos mies asuu yksin? Jos on sitä mieltä ettei mitään kotitöitä tarvitse hoitaa vaan voi hyvin elää saastassa, niin sittenhän on itsestään selvää ettette pysty elämään yhteistä arkea yhteisessä asunnossa.

En käsitä miten kellään voi olla tuollaisen holhouksen alaisuutta vaativan miehen kanssa lapsi, joka jo iän puolesta kykenee astianpesukoneen tyhjennykseen. Miten parisuhde on voinut jatkua noin kauan? Eihän tapailu ehdi muuttua edes seurusteluksi, ennen kuin tuollainen asenne käy ilmi. Jos tulee yhden illan jutusta raskaaksi, niin ei sen miehen kanssa ole pakko muuttaa yhteen.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   7.1.26 07:49:00

Se vaatii kyllä sekä pahaa sisua että kärsivällisyyttä, että sinäkin jätät kaikki kotityöt tekemättä, kun päästä pitää lomaa samaan aikaan kuin mies.

Yleensä se on nainen, joka jää kotiin silloin, kun tulee lapsi. Siitä seuraa, että tietenkin kotona ollessaan hoitaa myös kotityöt. Sitten palaa töihin - ja hoitaa edelleen kotityöt, koska mies ei enää luovu saavutetusta edusta.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   7.1.26 07:54:24

Tämä tosiaan vetää aika sanattomaksi.

En ymmärrä, että aikuinen ihminen voi käyttäytyä kuin pikkulapsi - aikuisilla on aikuisten velvotteita ja ne nyt vaan on hoidettava. Aikuiset ihmiset eivät elä useaa viikkoa siivoamattomassa kämpässä.

En ymmärrä, miten epäkunnioittavasti ja halveksivasti aloittajan mies voi kohdella puolisoaan; naisen on jaksettava ja oltava keittiöpiika ja siivoushenkilöstö kun mies "ei vaan jaksa".

Minulla ottaisi nimenomaan koville tuo minuun kohdistuva alempiarvoisuus ja halveksinta, enkä sitä varmasti pystyisi sulattamaan. Joko mies maksaa ja ostaa siivousapua tai sitten hän etsii oman kodin. Minä olen puoliso, en mikään kotitalouskone.

Lähettäjä: fakto 
Päivämäärä:   7.1.26 08:09:14

Suurin osa miehistä ei " näe " sitä roskaa, roisketta ja rapaa minkä he linkoavat koko ajan pitkin asuntoa. Puita haetaan kopistelematta niitä yhtään, ja puuroskaa on tämän takia paljon enemmän mitä sitä voisi olla. Ruokaa ei kyetä siirtämään purkista, tuubista, pullosta mitenkään niin ettei sitä roisku tai leviä tasoille, seinille, lattialle - vain isot lähmät saatetaan älytä heti pyyhkiä. Juomisista on jatkuvasti tahmaisia länttejä siellä täällä, varsinkin alkoholisteilla joilta löytyy tölkkejä joka vtun kaapista ja sänkyjen alta.

Kyllä vaan, suurta osaa miehiä ei häiritse hiekat sängyssä, ääripaskainen jääkaappi, vessa tai kylppäri. Lakanoitaan nämä eivät pese elleivät suorastaan pskanna tai kaada jotain niihin. Omasta ihosta tuleva hiki ja rasva ei ole syy pestä lakanoita tai pyyhkeitä.

Varmasti naisistakin löytyy. Ja olen aika varma että kotioloista se tulee. Jos lasta ei varta vasten opeteta miten peseydytään ( kyllä, ihan oman alapään pesu ei näy kaikille opetetun kunnolla ), kuinka usein ja miksi vaatteita ja petivaatteita pitää pestä, saati siivouksesta - niin ei ne opi kunnolla hahmottamaan siistin ja saastan väliä. Onneksi koulussa opetetaan kotitaloutta vähän. Jos kumppanille ei pysty sanomaan että hän haisee tai että mars takaisin pesemään alapää jos meinaa seksiä saada, niin ei se ainakaan siitä itsekseen opi.

Eikä kyse ole nyt mistään kaiken jynssäämisestä ja hohtamisesta ja desinfoidusta kodista jossa ei pölyhippunenkaan toistaan löydä.

Päivämäärä:   7.1.26 08:20:39

Ja sitten on ne toisenlaiset miehet, ihan vaan muistutuksena. Tää mun nykyinen toi eka kertaa puita sisälle täällä käydessään ja pyysi anteeksi kun eteisen lattialle putosi pikkuhippunen lunta.

Kaikkein ällistyttävintä tässä on se, että vaikka mies itse on näin tarkka siitä miten hommat hoidetaan, niin hän ei silti puolella sanallakaan arvostele minun taloudenpitoani tai tyyliäni. Ei yhtään negatiivista kommenttia, vaikka tiedän että hänen oma asuntonsa on hoidettu siististi kuin armeijan tupa.

Eli ihan vaan tämmöinen realitytsekki tähän: on mahdollista löytää mies joka auttaa kotitöissä ja on silti myös luonteeltaan niin hyvä, ettei arvostele vaikka kumppani tekisi asiat kevyemmällä tyylillä.

Yhteenmuuttoa miettiessä minulla onkin kehittymisen paikka, täytyy nostaa omaa tasoa, muuten hävettää joka päivä oma sikailu.

Kiinnostaisi tietää, onko aloittaja jatkanut teemasta keskustelua miehen kanssa?

Lähettäjä: fakto 
Päivämäärä:   7.1.26 08:39:41

"Yhteenmuuttoa miettiessä minulla onkin kehittymisen paikka, täytyy nostaa omaa tasoa, muuten hävettää joka päivä oma sikailu. "

Mies ymmärtää ettei sinun asunnollasi hänellä ole sananvaltaa. Vaan jos yhteen muutatte niin hyvinkin on toinen ääni silloin kellossa. Mutta jos olet itsekin sitä mieltä että pitäisi skarpata, niin ei liene ongelma.

Päivämäärä:   7.1.26 09:14:56

fakto: tää on onneksi luonteeltaan sellainen ettei kritisoi tai kuittaile. Mutta tässä on syntynyt jo uusia siivousrutiineita ihan miehen ansiosta. Mulla ei kertakaikkiaan riitä pokka siihen että lusmuilisi kodinhoidossa kun toinen tekee niin aktiivisesti ja oma-aloitteisesti hommia. Ei mitään isoja juttuja sinänsä, mutta just että tsemppaa siihen että on siistiä ja asiat tehdään ajallaan.

Mä en ikinä pystyis siihen että pyöritellään vaan peukaloita silloin kun toinen ihminen tekee sellaisia hommia mistä on itselle apua. Että jos mies käyttää vapaa-aikaansa siihen että tekee mulle klapeja pakkasessa niin kyllä mä sitten teen kunnon ruuan, katan pöydän kauniisti ja siistin paikat niin että on kiva olla ja nätti ympäristö. Vastavuoroisuus on kaunis asia.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   8.1.26 09:08:57

“ Te jotka erositte, ilmoititteko suoraan, että lähdette vai varoititteko ensin, että haluatte erota, jos asia ei muutu?
Ja oliko mies yllättynyt?

-Harkitseva”

Sanoin asiasta suoraan, että nyt olen niin kyllästynyt yksin hoitamaan kotia ja poitsunkin pitää alkaa siivota. Katselin kuukauden, että muuttuuko mikään. Ei muuttunut. Totesin, että nyt riitti. Silti tyyppi yllättyi erosta.. “meillähän menee niin hyvin!”…. huoh… elämäni paras päätös!

Päivämäärä:   8.1.26 09:23:56

Tää ketju vetää kyllä sanattomaksi. Muistanpa taas olla kiitollinen omasta miehestä. Mä olen 15-v. yhdessä asumisen aikaan imuroinut ehkä 3 kertaa, en koskaan ehdi kun mies imuroi aina. Päivittäin ainakin eteinen/ keittiö/matot. Hoitaa muutenkin vähintään puolet kotitöistä ihan oma-aloitteisesti, ei ole niistä tarvinnut riidellä koskaan. Kyllä tällaisiakin on.

En kyllä pystyisikään kunnioittamaan tuollaista miestä kun aloittajan. Siis miten voi olla poikkaa kohdella puolisoaan noin?

Eroaisin jo ihan siitä syystä.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   8.1.26 09:27:00

Me emme ole 30 vuoden aikana riidelleet kotitöistä. Meillä on myös paljon ns miesten töitä (peltotyöt, metsätyöt, autot, pihatyöt) ja olen ihan mieluusti päävastuussa kodista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mieheni eläisi kuin pellossa vaan imuri pysyy loistavasti hänenkin kädessään samoin kuin minä osallistun pelto/metsätöihin. Käymme molemmat päivätöissä muualla ja hevosia on pihassa yhdeksän. Jotenkin se kuulkaa vaan sujuu ilman, että kumpikaan on katkera toiselle - ollaan tyytyväisiä elämäämme.

Mikään taulukko ei auta vaan kysypä mieheltäsi, että kuka ne kotityöt sitten tekee, jos hän ei osallistu?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.