Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuisena opiskelu, toimeentulo

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   5.1.26 13:49:34

Nykyään joka hanttihommaan vaaditaan koulutus, mutta miten ihmeessä aikuisena pitäisi pystyä opiskelemaan? Haaveilen yliopistosta, mutta jo vuokrat yliopistokaupungeissa ovat aivan järkyttävät. Tässä vaiheessa kun on omillaan asunut jo parikymmentä vuotta, niin ei ole millään tasolla järkevää myydä omaisuuttaan siksi että muutama vuosi pitää asua soluasunnossa. Ns paskaduunia tehneenä ei ole säästöjä, nekin vähän mitä on saanut kerrytettyä on palanut työttömänä ollessa. Eikä nyky työllisyystilanteessa voi luottaa siihen että saisi opiskelujen ohelle edes töitä, joilla rahoittaa asumistaan.

Re: Aikuisena opiskelu, toimeentulo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.26 14:02:32

Työttömyysetuus jos siihen on oikeus tai sitten opintotuki + opintolaina. Itse myin pois kaiken omaisuuden mm. Auton, tein ensimmäisenä vuonna 80% työaikaa ja opiskelin. Loppu vuodet sitten nostin opintolainaa useamman kymppitonnin.

Ei ole olemassa mitään rahoitusta paitsi oma rahoitus ja opintolaina. Oppisopimus on ainoa diili jossa olet palkallinen opiskelija.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   5.1.26 14:06:52

Opiskelen juuri maisterintutkintoa kokopäivätyön ohessa. Ei onnistu ihan kaikissa koulutusohjelmissa, mutta meillä on onneksi opinnot 100-prosenttisesti etänä, ja pakolliset luennot/seminaarit olen ottanut lomapäiviksi tai saanut liukuvan työajan avulla kikkailtua. Olen varautunut siihen, että gradua tehdessä voin olla 1-2 kk opintovapaalla omalla rahalla.

Lähettäjä: Etä 
Päivämäärä:   5.1.26 14:13:46

Nelikymppinen kaveri vaihtaa alaa ja opiskelee yliopistossa. Teki ensin avoimessa yliopistossa opintoja töiden ohella. Sitten pääsi yliopistoon, kun oli tarpeeksi avoimen opintoja suoritettuna. Yliopisto 120 km päässä. Pääasiassa opiskelee etänä, 3-4 krt kuukaudessa käy päivän yliopistolla osallistumassa pakollisiin luentoihin ja lähitentteihin. Suurin osa tenteistä etänä.

Rahoittaa opiskelunsa opintotuella, opintolainalla ja säästöillä. Puoliso kuvioissa jakamassa asumis- ja ruokakuluja, mutta puoliso myös matalapalkka-alalla eikä pysty kaveria elättämään opiskelujen ajan.

Heillä suunnitelmana, että kunhan kaveri valmistuu ja saa töitä, puoliso alkaa myös opiskella.

Lähettäjä: Jhu 
Päivämäärä:   5.1.26 14:30:41

Laina tai töitä lisäksi. Ite tein iltaa ja viikonloppua töitä.

Päivämäärä:   5.1.26 18:05:22

Monimuoto opiskelu ja töissä samalla.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   5.1.26 18:07:35

Töitä on tehtävä, ellei pysty opintotuella elämään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.1.26 18:13:18

Miten teet töitä kun niiden saaminen tässä ajassa ei ole mitenkään itsestäänselvyys?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   5.1.26 18:53:04

Kaksi yliopistotutkintoa suoritettu töiden ohessa. Molemmissa hyödynsin aikuiskoulutustukea muutaman kuukauden, nyt sitä ei toki enää ole tarjolla. Mutta saman rahan olisin tienannut esim. pienemmällä työaikaprosentilla ja opintolainalla.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.1.26 18:53:46

Itse opiskelin ensin perusopinnot avoimessa yliopistossa ja pari aineopintojenkin kurssia. Sitten hain tutkinto-opiskelijaksi ja pidin 9 kk opintovapaata. Opintovapaan rahoitin säästöillä, miehen tuella ja satunnaisilla pikkutuloilla (mm. ratsutuksia), koska opintotukea en enää saanut. Opintovapaan aikana opiskelin ihan hulluna, jotta opinnot sai kertarysäyksellä paljon eteenpäin. Sen jälkeen palasin töihin ja nyt opiskelen maisterivaihetta töiden ohella maltillista vauhtia.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   5.1.26 19:08:41

Osa-aikapalkan, opintotuen+lainan avulla tulot on noin 2200 kuussa. Hyvin tulee toimeen.

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   5.1.26 19:15:35

Monimuotona kokopäivätyön ohessa. Eipä ole paljoa vaihtoehtoja, työmäärä on aika posketon toisinaan mutta näillä mennään! Lähipäivät 2-3pv/kk on lomapäiviä töistä.

Päivämäärä:   5.1.26 19:45:11

Kun ongelma on juuri se ettei niitä töitä ole! Siksi tässä pitäisi lähteä opiskelemaan...

Lähettäjä: Alessa 
Päivämäärä:   5.1.26 19:53:20

No jos et pääse mihinkään töihin, niin onko siinä eroa enää opiskeletko opintotuella ja lainalla vai oletko työttömyystuella?

Päivämäärä:   5.1.26 19:53:24

No jos ei töitä ole niin silloin työttömyystuki on se vastaus. Se pitää toki hakea erikseen ja sitä saa olikos se maksimissaan kahdeksi vuodeksi.

Päivämäärä:   5.1.26 19:54:10

Edelleenkin opintolaina! Mitä ihmettä sinä kuvittelet että joku tuo sinulle kaiken valmiina tarjottimella? Myyt omaisuutesi ja nostat opintolainan tappiin kuten muutkin kuolevaiset tai sitten makaat työttömänä kotona ruikuttamassa.

Päivämäärä:   5.1.26 20:03:28

Olisi pitänyt arvata ettei hötöläisillä luetunymmärtäminen riitä.

Ongelma on se, että varsinkin yliopistokaupunkien vuokrat ovat älyttömiä. En minä ala myydä kaikkia huonekalujani ja tavaroitani, jotta mahtuisin asumaan soluasunnossa muutaman vuoden ajan. Siispä tarvitsen isomman asunnon, ei riitä koirankoppi. Lainasta huolimatta vuokraan tulee menemään valtava summa.

Ja ennen kuin joku alkaa vängätä lukaaleista niin ei, en kaipaa omakotitaloa.

Tällä hetkellä asun pienessä kunnassa ja työttömyystuella pärjää ihan ok mutta kaikki mitä tulee, myös menee. Haluan silti töihin, mutta täällä ei ole töitä. Minulla ei ole työllistävää koulutusta, eli opiskelemaan on mentävä.

Päivämäärä:   5.1.26 20:07:26

Jos huonekalut ovat ammattia ja työpaikkaa tärkeämpiä niin ehkä silloin kannattaa vaan halailla niitä ja pysyä kotona :D tai sitten vuokraa vaikka jonkun halvan varaston niille, niitä on pikkupaikkakunnilla tarjolla puoli-ilmaiseksi.

Lähettäjä: Alessa 
Päivämäärä:   5.1.26 20:17:58

Mutta sä voit silti opiskella monimuotona, silloin käyt vaan välillä koululla eikä tarvi muuttaa =)

Edellyttää tietty että koulutusta järjestetään monimuotona.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   5.1.26 20:29:54

Aloittajan ongelman ratkaisua helpottaisi a) taustakoulutus b) haaveiltu ala.
Voisi helpommin löytää vertaistukea ja vinkkejä kouluttautumiseen

Päivämäärä:   5.1.26 20:31:18

Aloittaja on kyllä päästään niin kukkuu osastoa ettei kyllä ikinä tule pääsemään mihinkään korkeakouluun xD mulla oli ulkomailla asuessa Suomessa tavarat varastossa. Maksoi 30e/kk :D

Päivämäärä:   5.1.26 21:54:28

Hienosti ovat piste ja muut mielenterveyspotilaat näemmä ryömineet koloistaan. Luuletko olevasi jotenkin fiksu kenties. :)

Ihanko oikeasti te kaikki täällä olette valmiita myymään käytännössä koko omaisuutenne tuosta noin vaan?

En kyllä tiedä miksi odotin tältä palstalta saavani asiallisia vastauksia. Kiitos edes teille muutamalle alkupään fiksulle, jotka jaoitte kokemuksianne.

Päivämäärä:   5.1.26 22:05:07

Sitten kun loppuu opintotukikuukaudet tai työkkärin rahat (niitäkin saa vain 2v) ja jää toimeentulotuelle on opinnot keskeytettävä ja ilmottauduttavat työttömäksi työnhakijaksi! Eli toimeentulotuella ei saa opiskella vaan olisi tehtävä töitä mikä on usein aivan täysin mahdotonta. Esimerkiksi minä tein 40h viikkoa harjoittelussa fyysistä työtä ilman palkkaa ja illaksi siitä sitten olisi pitänyt mennä muualle töihin vai? Ei kuulosta realistiselta. Tai kun olin AMKissa ja opintoihin meni "ykkösellä läpi"-mentaliteetilla minimissään 60h/viikko, nekin joilla oli joku osa-aikatyö aloittaessa olivat pakotettuja lopettamaan ne jotta saivat opintoja suoritettua.

"mulla oli ulkomailla asuessa Suomessa tavarat varastossa. Maksoi 30e/kk :D"

Jaa-a, mikähän vuosi ja mahtoiko olla lämmitetty ja edes kameroilla vartioitu niin että tavarat pysyvät ehkä kunnosakin? Katselin pari vuotta sitten ja yksiön tavarat olisi saanut halvimmillaan 150e/kk varastoon. Ja siihen varastoon ei tietenkään saa mitään tukia. Olisikin ollut noin halpaa, olisi ratkaissut monta ongelmaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.1.26 22:50:37

"Tai kun olin AMKissa ja opintoihin meni "ykkösellä läpi"-mentaliteetilla minimissään 60h/viikko, nekin joilla oli joku osa-aikatyö aloittaessa olivat pakotettuja lopettamaan ne jotta saivat opintoja suoritettua.
"

Mikähän ala? Ykkösellä läpi -tradenomin ei ainakaan tarvinnut opiskelulle uhrata kuin muutama ajatus viikossa, kun kolmosenkin sai hyvin pienellä työmäärällä. 25-30h viikossa töitä ja hyvin sai 50h/vko työmäärällä hoidettua työt ja opinnot. Voi tietysti olla, että joku muu ala sitten vaatii enemmän.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.1.26 23:12:14

Missä (maa)kunnassa aloittaja vaikuttaa? Tässä keskikokoisessa kunnassa lämpimän varaston yksiön kamoille saa nopealla selailulla 60 e/kk ja sama näytti olevan aika monessa muussa kunnassa. Jos soluun olit muuten valmis, niin halvemmaksi solu+varasto helposti tulee kuin iso yksiö yliopistokaupungista. Jos omassa kunnassasi varastot on 150e, niin tuolla hintaerolla tavarat kannattaa jo kuskata naapurikuntaan. Jos ei niistä malta luopua.

Lähettäjä: nas 
Päivämäärä:   5.1.26 23:24:05

S-työllä rahoitin omani. Aikuiskoulutustuki oli mun ykkösvalttini, se lakkautettiin, seuraava olisi ollut vuorotteluvapaa, sekin meni tämän hallituksen myötä. Ei oo oikein keinoa aikuisena duunarina vaihtaa alaa, ellei oo rikasta puolisoa. Mä rahoitin omat opintoni s-työllä, vaati aika paljon työtä oman päänsä kanssa ettei pakka ihan kokonaan leviä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.1.26 23:25:17

Opintolaina. Opiskelin monimuotona mutta ei siinä kyllä jaksanut töitä tehdä kun piti lukea tentteihin ja muuta. Kesälomalla korkeintaan.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   5.1.26 23:27:06

Itse lähdin aikuisena vaihtamaan alaa, ensin perustutkinnolla sekä perään AMK tutkinnolla. Olin itse sen verran hullu että opiskelin täyden työajan ohella. Perustutkinto oli iltaopiskelua ja AMK päiväopiskelua. Tosin korona tuli toisaalta juuri hyvään aikaan niin koululla harvemmin täytyi olla. Kun asuu yksin ja on kallis harrastus mitä en halunnut lopettaa, niin tämä oli ainoa vaihtoehto. En siis halunnut enää vanhemmalla iällä säästöttömänä hankkia opintolainaa. Yksi tuttava lähti aikuisena opiskelemaan opintotuen ja opintolainan kanssa, nopeasti sitä opintolainaa olikin sitten parikymmentä tuhatta. Olen tyytyväinen että olen itse nyt melkein nolla tilanteessa ja säästäminen alkaa uudestaan.

Lähettäjä: Yamk 
Päivämäärä:   5.1.26 23:34:04

Kyllä löytyy Tampereelta ja Turusta edullisia asuntoja.
Itse asun viikot Turussa, vuokra 420 €/kk. Vielä tosi siisti ja kaunis asunto.
Viikonloput asun kotona Tampereella.

Monimuoto-opinnot tai oppisopimusopinnot ovat edullisimmat.
Tällä hetkellä ei saa aikuiskoulutustukea, mutta tämäkin on muuttumassa.
Parin vuoden sisällä tukea saa, mutta eri nimellä.
Opinnot kannattaa aina, kunhan katsoo sopivan alan.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   6.1.26 07:24:41

Aloita opinnot avoimessa yliopistossa. Se maksaa, mutta nopeuttaa valmistumista. Työttömänä voit saada alennusta opintomaksusta ja kyllä, työtön saa opiskella keskimäärin alle 5 op/kk, eli esim. 16 op/ 4kk.
Se auttaa kovasti pääsykokeesta selviytymistä, jos et voi käyttää avoimen väylää tutkinto-opiskelijaksi pääsyssä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.1.26 08:18:02

Niin aikuinen käy töissä opintojen ohella tai keksii jostain muualta rahoituksen. Jos ei rahoitusta löydy, eikä opintotuella pärjää, ei voi opiskella. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   6.1.26 09:25:04

Mä opiskelin AMK-tutkinnon työn ohella, pienipalkkaisena ja yksinhuoltajana.
Vaati joustavan työnantajan ja etävanhemman sekä muutaman taloudellisesti tiukemman kuukauden vuodessa.
Ei lainoja, mutta ei ollut säästöjäkään saati omaisuutta. Sen sijaan asennetta ja sitkeyttä.

Nyt kun sitten oon hyväpalkkaisessa asiantuntijaduunissa, YAMK onkin helppo vetäistä työnantajalle ja työnantajan piikkiin.

Sitä kohden, aloittaja!

Päivämäärä:   6.1.26 09:52:07

Jaa-a, mikähän vuosi ja mahtoiko olla lämmitetty ja edes kameroilla vartioitu niin että tavarat pysyvät ehkä kunnosakin

--

Kyllä lämmitetty ja vartioitu varasto. Numero koodilla sisään ja joka varastokopissa yksilöity numero lukko. Kamerat sekä sisällä ja ulkona. Ulkona myös katettu lastauspiste ettei tarvitse edes säästä olla huolissaan. Kyseessä on vuosi 2025. Miltäs päteminen nyt tuntuu? :D olet aloittaja kyllä erittäin negatiivinen ihminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.