Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naama/silmäluomet kuivuu

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.1.26 13:45:14

Naama ja etenkin silmäluomet kuivuu kamalasti. Alkoi jo syksyllä ennen pakkasia mutta nyt toki pahenee kokoajan. Silmäluomet turvoksissa herätessä ja iho välillä hilseilee. LV yövoidetta olen käyttänyt, nyt pakko laittaa luomille kortisonia ja Bepanthen päälle, vähän hillitsee turvotusta... Naamaan muualle olen laittanut päälle Lipolan perusvoidetta. Mitään hajusteita ei iho kestä.
Mitäs ihmettä seuraavaksi? Naamaa kiristelee päivällä, kun ei voi koko ajan lisätä rasvaa. Jonkun näköinen kevyt meikki on päivän päällä.

Re: Naama/silmäluomet kuivuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.26 13:50:58

Kortisoni nostaa silmänpainetta, lähelle silmää sitä ei olisi hyvä laittaa.
Kokeile La Roche Posay- sarjasta Toleriane-voiteita, käyttämäsi voiteet ei välttämättä sovi atooppisen tyyppiselle iholle joka sinullakin ilmeisesti on.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.1.26 14:15:27

Kokeileppa mitata huoneilman kosteusprosentti ja hanki ilmankostutin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.1.26 14:33:59

Se voide ei auta, kun kosteus puuttuu sieltä alta. Kasvovesi, hyaluronihappseerumi (happo vain nimeltään, sitoo kosteuden ja siksi tarvitsee kasvoveden alle), ja päälle kosteusvoide.

Lähettäjä: -., 
Päivämäärä:   5.1.26 15:10:00

eieieieieieie. ei noin.
nyt ekana lääkäriin. sulla on todennäkösesti sieni ja siihen auttaa ihan pillerikuuri.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   5.1.26 16:01:56

"Se voide ei auta, kun kosteus puuttuu sieltä alta."

Tämäpä juuri. Kuivalle iholle kun lätkii rasvaa, se on sama kuin käärisi näkkileivän kelmuun ja kuvittelisi sen muuttuvan mureaksi. Ensin pitää saada kosteutta sinne rasvan alle. Kokeile alimmaksi vaikka ihan hydrogeeliä tms. jotain todella ohutta litkua. Sitä ensin pari kerrosta ja sitten vasta päälle paksumpi kosteusvoide.

Olettaen tietty, että mitään erityishoitoa vaativia ihosairauksia ei ole.

Rasvausruutiini kannattaa tehdä heti kasvojen pesun jälkeen ennen kuin iho ehtii kuivua. Kevyesti vaan taputtelet kasvot vähemmän märiksi ja sitten aloitat "litkujen" ja rasvojen kerrostamisen. On muuten harmi, ettei suomen kielessä oikein ole eri sanoja "cream" ja "lotion" -tuotteille. Täällä on vain voiteita, vaikka osa tuotteista olisikin selvästi juoksevampia. Noh, joka tapauksessa, vettä alle ja rasvaa päälle.

Päivämäärä:   5.1.26 17:28:08

Aiemmin käytin seerumia, mutta tuntui että ärsytti enemmän. Juoksevammat tuotteet kirvelee, paksut rasvat ei, siksi olen laittanut. Aiemmin ei ole ollut tämmöistä, nyt ikää 45+ niin olisiko se syynä. Tosin myös mahdollista että nivelpsori hiipimässä oireineen esiin, voisiko liittyä siihenkin, en tiedä.

Päivämäärä:   5.1.26 18:21:36

Kortisoni ja bepanthen on ehkä pahinta rasvaa mitä voit ihollesi, varsinkin silmäluomiisi laittaa!

Varmaan ensimmäisenä kokeilisin itse tätä https://www.ruohonjuuri.fi/products/frantsila-11-yrtin-hoitosalva-19-g
Olen itse saanut ajoittaan jopa märkivän ihottumani kuriin omatekoisilla kehäkukkavoiteila, mutta tuo frantsilan salva on kuulemma myös ihmeaine.

Ylläpitoon tämä pois huuhdeltava kasvomaski esim. saunan ajaksi
https://www.sokos.fi/tuote/100043690/lumene-herkka-rauhoittava-kasvonaamio-75ml-100043690

Sen lisäksi talvisin tarvittaessa Lumenen sininen seerumi+joku tehokas lumenen voide.

Ihoni on tuhat kertaa parempi vegaanisella ruokavaliolla ja kun en käytä mitään saippuaa, tukan vain pesen ekologisella erittäin hieno suomalainen-shamppoolla niin ei ole selkäkään kuiva enää.¨Käytössä ollut vain ja ainoastaan joku ihan satunnainen Lumenen hajusteeton hoitava voide, ei ole edes kasvoille tarkoitettu mutta on silti riittänyt vielä. Nyt alkaa tuntumaan vähän siltä että pitää aloittaa seerumin käyttö.

Huomasin jossain kohtaa, että se pahin ihottuma ja turvotus johtui siitä hemmetin bebanthen-voiteesta itsestään!

Suosittelen vahvasti jättämään kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta ainakin talven ajaksi ja katsoa että auttaisiko se yhtään.

Päivämäärä:   5.1.26 18:22:52

Sen lisäksi D-vitamiinia vähintään 100MG purkista jos käytät yhtään alkoholia, jos et niin voi se 50 riittää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.1.26 19:31:34

Hae lääkäriltä resepti silmiin tarkoitetusta kortisonivoiteesta. Käytä jotain kevyempää perusvoodetta lisäksi. Bepanthen on niin paksua, että turvottaa melko varmasti. Mulla Bepanthen aiheuttaa ihottamaa esim. huuliin laitettaessa, joten ilmeisesti sille voi olla allerginenkin.

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   5.1.26 19:34:58

Mun teinillä räjähti naama heti pakkasten tultua, atooppinen iho meni ihan punaisille laikuille. Carbalan Plussalla lähti paranemaan heti. Samalla rasvalla hoidettiin kuntoon myös teinin kaverin kädet kesällä, stressi sai atooppisen ihon reagoimaan ja kämmenet olivat kirkuvan punaiset, vuotivat ihan kudosnestettä ja näyttivät niin kauhealta että olin jo viemässä lääkäriin. Muuallakin kropassa sitä oli. Mutta ei tarvittu kuin pari rasvauskertaa niin lähtivät paranemaan! En meinannut silmiäni uskoa. Kalliin puoleista rasvaa, mutta todella tehokasta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.1.26 20:29:13

Muistakaa huoda vettä! Kylmillä ilmoilla sitä kuluu, eikå muista juoda samoin kuin helteillä. Itsellä näjee heti naamasta, kun on veden juonti unohtunut. Turha rasvailla mitään, jos ei ole kehossa kosteutta

Lähettäjä: Gpvfu 
Päivämäärä:   5.1.26 21:13:58

Käytätkö ozempicia? Se kuivattaa naamaa

Päivämäärä:   5.1.26 21:44:13

"Kalliin puoleista rasvaa, mutta todella tehokasta."

Carbalan Plus kallista? Reilu parikymppiä puoliKILOA.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.1.26 22:05:52

Mulla käytössä avene soothing eye contour cream silmänympäryksiin ja la roche posay toleriane kosteusvoide kasvoille. Joskus käytän canodermiä.
Kasvojen pesuun käytän ceraven kosteuttavaa puhdistusainetta.

Jos menee oikein pahaksi niin viikon parin kuurina 2,5% hydrocortison ja allergialääke.

Mitään markettituotteita (lv, lumene, nivea ja vastaavat) en voi enää käyttää, pahentavat vaan oireita.

Päivämäärä:   6.1.26 07:35:32

En käytä ozempicia, ei ole ylipainoa. Hormonit on käytössä, tiedä voisiko johtua siitä. Tai että niitä liian vähän. Yritin jättää pois niitä mutta migreeni riehaantui heti, niin ei pysty kokeilemaan. Nyt vaihdoin puhdistusaineeksi favoran joku kauraöljypuhdistus, ja smuutin seerumi, sitä käytin ennenkuin tämä alkoi. Jätin senkin pois kun ajattelin että jos se vaikka on alkanut ärsyttää.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.1.26 08:20:39

Ainakin kannattaa nyt kovemmilla pakkasilla muistaa, että iho pitäisi rasvata jo pari tuntia ennenkö menee ulos.

Mun mielestä sun kannattaisi myös käydä ihotautilääkärillä varmistamassa, mistä on kyse, jos ei ole lääkäri tuota ongelmaa vielä katsonut. Saisit varmemmin oikean avun.

Se onkin sitten todella yksilöllistä, millainen perusvoide auttaa ja sopii. Mutta kaikkeen ei tietysti perusvoiteista ole apua.

Lähettäjä: Koopee 
Päivämäärä:   6.1.26 08:39:19

Minulla aiheutti kalaöljykapselit tuota. En tiedä olivatko vaan liian vahvoja, vai olenko allerginen niille, äiti ja sisko on kala-allergikkoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.