Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuka maksaa - en tilannut ambulanssia

Lähettäjä: Pecca 
Päivämäärä:   4.1.26 20:30:45

Kuka maksaa ambulanssikyydin ja lääkäriavun sairaalassa?
Huom! Minä en halunnut kutsuttavan ambulanssia (olin hetkellisesti tajuton kun löin pääni) tai päätyväni sairaalaan, jossa lääkäri teki jotain tutkimuksia??
Nyt on sitten tulossa laskua tuosta seikkailusta ja kuka sen maksaa?
Minä en tilannut palvelua huom tai antaneeni hyväksyntää millekään lääkärin tutkimuksille!

Re: Kuka maksaa - en tilannut ambulanssia

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   4.1.26 20:33:22

Anna lasku äidillesi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.26 20:33:52

Kuka käski kaatua kännissä

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   4.1.26 20:33:53

Kun menettää tajuntansa on syytä tutkituttaa tilanne. Ambulanssi ei ota tervettä aikuista kyytiin, eikä sairaalassa pidetä terveitä ihmisiä. Jos ei olisi sinulle kutsuttu ambulanssia ja heittäisit henkesi, olisi ehkä edessä jäljelle jääneille jopa syyte kun eivät apua olisi hälyttäneet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.26 20:34:52

Asutko jenkeissä vai ootko totaalisen pa?

Lähettäjä: Tip 
Päivämäärä:   4.1.26 20:39:52

Sinä maksat. Ei se soittajakaan tilannut ambulanssia vaan hätäkeskus sellaisen päätti lähettää ja ambulanssihenkilökunta päätti sinut viedä ensiapuun. Tietysti voit tehdä kantelun hoitovirheestä, mutta jos se todetaan aiheettomaksi, saat vain isomman laskun.

Lähettäjä: Vakuutusyhtiö 
Päivämäärä:   4.1.26 20:43:19

Se vakuutusyhtiö, jossa tapaturmavakuutuksesi on. Omavastuun maksat itse. Olettan, että pää lyöminen johtui sellaisesta syystä, jonka tapaturmavakuutus korvaa.

Jos liukastuit ja sen vuoksi löit pääsi, mahdollisesti kiinteistön vakuutus korvaa, mikäli todetaan, että talvikunnossapito ei ollut riittävä.

Lähettäjä: Pecca 
Päivämäärä:   4.1.26 20:46:39

Ei minulla ole mitään vakuutusta. Ratsastin ystävän hevosella ja tipuin.

Päivämäärä:   4.1.26 20:48:04

Pysyt jatkossa selässä, niin ei tarvita ambulanssia.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   4.1.26 20:50:39

Tai sitten et ratsasta enää, jos ei ole varaa maksaa suomen naurettavan halpoja ambulanssikuluja jne. Itse otit tietoisen riskin kiipeämällä hevosen selkään.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   4.1.26 20:51:17

Siis putosit. No onneksi sinulla on kotikunta? Kuulut ihan perus terveydenhuollon piiriin, ja se lasku on ambulanssi jotain kymppejä ja terveyskeskus maksu samoin. Jos ei ole sinulla rahaa, pyydä isältä ja äidiltä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.1.26 20:57:58

Et mene hevosen selkään, josset voi maksaa ambulanssia. Sulla olisi voinut olla aivoverenvuoto, etkä olisi täällä valittamassa noin naurettavia. Haloo pahvi!

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   4.1.26 21:00:08

Ihan itse maksat.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.1.26 21:10:57

Jos tippuu ja menettää tajunnan niin kannattaa ottaa se ambulanssi-jäkiviisautta etteä oli turhaan. Ratsastusseurojen jäsenyydessä tapaturmavakuutus .

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.1.26 21:13:21

0/5

Päivämäärä:   4.1.26 21:26:10

Sieltä tulee muutaman kympin lasku ja sinä maksat sen. Aika halpaa lystiä.

Päivämäärä:   4.1.26 21:28:41

Taisi tapahtua ihan juuri? Antakaa vähän armoa aloittajalle, hän on juuri kolauttanut päänsä niin pahasti että menetti tajuntansa eikä siis ajattele kovin selkeästi. Ihan ymmärrettävää että tarrautuu johonkin tuollaiseen mitättömyyteen.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.1.26 21:30:52

Hevosella voi olla vastuuvakuutus? Sehän korvaa ulkopuolisten vahingot?

Päivämäärä:   4.1.26 21:32:41

Olisit tilannut anbulanssin

Päivämäärä:   4.1.26 21:33:29

"Lähettäjä-

Päivämäärä4.1.26 21:28:41

Taisi tapahtua ihan juuri? Antakaa vähän armoa aloittajalle, hän on juuri kolauttanut päänsä niin pahasti että menetti tajuntansa eikä siis ajattele kovin selkeästi. Ihan ymmärrettävää että tarrautuu johonkin tuollaiseen mitättömyyteen."

Ihanaa myötätuntoa :)<3 Kiva nähdä täällä tällaista.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   4.1.26 22:09:06

13 vuotta sitten maksoin muistaakseni 15€, mitähän nykyään?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.1.26 22:50:22

Eikös SRL:n jäsenillä ole tapaturmavakuutus? Jos diis aloittaja on jäsen.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   4.1.26 22:54:39

Muutama vuosi sitten taisi olla lanssikyydistä hinta noin 30€. Eikö tosiaan ole sellaiseen varaa?

Päivämäärä:   4.1.26 23:00:33

Jos olet toimeentulotuella niin siitä maksetaan.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   4.1.26 23:06:56

On halpa maksu jos vain 30 euroa. Saksa on juuri muuttanut ambulanssimaksun 267 euroa. Ja se maksetaan itse. On ollut niin paljon vähäpätöisten asioiden takia ambulanssin tilaamista, Nyt sitten joutuu jokainen tarvitseva kärsimään.
Silti maksetaan 370 euroa kuukaudessa saiasvakuutusmaksua.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.1.26 23:51:59

Huhtikuussa ambulanssikyyti HUS alueella maksoi 25 € sisältäen opiaatit ja nilkan oikaisun. 25 € on halpa hinta siitä, että tarkistetaan että aivoissa on kaikki kunnossa (tosin en ole ihan varma menikö aloittajan tilanteessa tarkistus ihan nappiin.) Ambulanssia ei muuten tilata niin kuin taksia, vaan soitetaan hätäkeskukseen, jossa arvioidaan tilanne ja avuntarve. Tajuttomuus luonnollisestikin on tilanne, jonka hätäkeskus arvioi vaativan ambulanssia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.1.26 23:53:06

Sitäkin voi miettiä, että kannattaako harrastaa riskialttiita urheilulajeja ilman vakuutusta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.1.26 00:28:54

Tyhmästä päästä jne..

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.1.26 00:33:34

SRL vakuutuksen omavastuu on nykyään 200 euroa.

Lähettäjä: Öäö 
Päivämäärä:   5.1.26 00:44:17

Ihmisillä on velvollisuus soittaa 112 kun epäilee kanssaihmisen olevan hädässä.

Omat laskut joutuu tietenkin maksamaan itse. Ambulanssin kyytiin menemisestä ja sairaalahoidosta voi kieltäytyä. Joten mitäs menit. Jos olit tajuton, niin silloin jälleen kerran kanssaihmisillä valvollisuus hälyttää apua ja niillä lanssikuskeilla on velvollisuus kuljettaa sut eteenpäin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.1.26 06:09:26

Ei ollut turha reissu, näytti tulleen aivovamma. Väkisin ei myöskään viedä tai hoideta (paitsi M1 lähetteellä) eli olisit kirjoittanut lappuun nimesi jossa kannat itse vastuun ja kieltäytynyt kyydistä ja hoidosta. Ensi kerralla viisaammin niin ei tarvi maksaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   5.1.26 07:33:07

LähettäjäHmm

Päivämäärä4.1.26 21:30:52

Hevosella voi olla vastuuvakuutus?

Eihän tippumiset mene mihinkään hevosen vakuutukseen. Ihan ratsastajalla itsellään pitää olla vakuutukset jos selkään nousee.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   5.1.26 08:40:28

Kallonmurtuman voi saada jo kun putoaa tuolilta. Sama pätee aivovammaan.

Tajunnan menetys = aivovamma päätä lyödessä.

Päivämäärä:   5.1.26 09:02:02

"Ambulanssia ei muuten tilata niin kuin taksia, vaan soitetaan hätäkeskukseen, jossa arvioidaan tilanne ja avuntarve."

Tämä on hyvä ymmärtää. Kukaan ei pysty tilaamaan huvikseen ambulanssikyytiä sairaalaan, vaan ensin hätäkeskus arvioi tarvitaanko lanssia ollenkaan ja sitten ensihoitajat arvioivat onko jatkohoitoon kuljettaminen tarpeellista. Jos aloittaja on kuljetettu ambulanssilla sairaalaan tutkittavaksi, niin useampi ammattilainen on katsonut jatkohoidon tarpeelliseksi.

Olen tehnyt ensiapuvastaavan hommia eri tapahtumissa ja joutunut jokusen kerran soittamaan hätäkeskukseen. On tullut nähtyä aika monta tapausta, joissa ambulanssi hoitaa asiakkaan paikan päällä eikä ota kuljetukseen: toiset ovat saaneet jatkaa päivää, mutta joitakin on kehotettu hakeutumaan omalla kyydillä päivystykseen.

Päivämäärä:   5.1.26 09:13:01

Selästä pudonnut ratsastelija ei ole ulkopuolinen jonka lanssia voi maksattaa hevosen vakuutuksella.

Mielenkiintoinen tilanne kun tosiaan joutuu maksamaan palvelun jota ei ole tilannut.
Siis tietty mitättömät summat ja tietysti pitäisi olla tyytyväinen että on hälytetty apua ja tutkittu jne mutta juridisesti tietysti erityistilanne.

Päivämäärä:   5.1.26 09:18:59

Yritin itsaria joka ei onnistunut ja itse maksoin lanssin jonka isä oli tilannut.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   5.1.26 09:24:20

En nyt tiedä mitä mielenkiintoista tossa on. Mä maksan vuodessa 15 000€ veroja enkä ole pyytänyt saada niitä maksaa enkä todellakaan tarvi läheskään kaikkia niillä kustannettuja palveluita.

On täysin normaalia että jos joutuu onnettomuuteen, ja vielä ilmeisesti niin pahaan että oikeesti lanssille ollut tarve, koska ei ole voinut estää toista soittamasta häkeen, joutuu lanssin ja terkkarimaksun maksamaan. Jos aloittaja olisi satuttanut nilkkansa ja pää pelaa, hän olisi voinut toiselle vaikka karjua että et jumalaude soita lanssia tai maksat sen itse. Hän olisi lanssin tullessa voinut kieltäytyä menemästä kyytiin, ei ne sua kyytiin kanna jos olet kunnossa ja kieltäydyt hoidosta. Olisit sairaalassakin voinut vielä kävellä pihalle ilmottautumatta sisään. Mutta olet antanut toisen tilata lanssin (tai ollut tajuton jollon on lain mukaan kanssaihmisen hälytettävä apua), olet mennyt sairaalaan, antanut tietosi, mennyt tutkimuksiin. SIllon sä maksat ja lopetat vinkumsien.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   5.1.26 09:26:08

Jos ajat tahaleteen kolarin halunasi tappaa itsesi, sut viedään tajuttomana sairaalahoitoon vaikka et tahtoisi hoitoa ja haluaisit kuolla. Sulle tulee silti lasku.

Lähettäjä: Mila 
Päivämäärä:   5.1.26 09:37:52

Ja ei, se kanssa ihminen ei ole mitään tilannut sitä ambulanssia. Se hätäkeskus sen määrittää että laittavatko ambulanssin matkaan ja sen jälkeen ambulanssin henkilöstöstö päättää ottavatko ambulanssin kyytiin. Se että ambulanssi tulee, ei tarkoita että ottavat kyytiin.

Joten se kanssa ihminen on täyttänyt velvollisuutensa kun soittanut 112, sen jälkeisiin tapahtumiin ei hän voi vaikuttaa. Ja jos henkilö on tajuton, sinne häkeen pitää soittaa tai syyllistyy itse heittellejättöön.

Jos joku ratsastaa hevosellani, tippuu ja jää tajuttomaksi ja sen jälkeen toimittaa ambulanssi laskun minulle niin ei tarvitse enää hevoseni lähelle tulla.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   5.1.26 10:06:11

Jos ei sinulle sitä ambulanssia olisi tilattu, olisit kohta vaatimassa jättikorvauksia hevosenomistajalta pysyvän vamman tahallisesta aiheuttamisesta. Kasva aikuiseksi, maksa laskusi ja ole kiitollinen että sinusta välitetään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.1.26 10:10:54

Enpä hetkeen ole noin idiootimaista aloitusta täällä nähnyt. Vaikka paljon niitä nykyään on..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.1.26 10:20:32

Kuten sanottu, aloittaja on kuin puusta pudonnut ja kuin aivovamman saanut, ellei ole syntymästään asti ollut yhtä sekaisin tai typerä provoilija. Myötätuntoa on tosta turha toivoa, yhteiskunta maksoi ambulanssin, aloittajalle jää vain noin 30 euron omavastuu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.1.26 10:26:07

Olisko häräkeskukseen soittamisen sijasta vaan pitäny jättää aloittaja maahan makaamaan vai olisiko hänen mielestä ruumia pitänyt haudata jos olisi kuollut? Kiskoa nilkasta lantalan maatumaan? Ja kuka sitten oliai tämän kaiken korvannut?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.1.26 10:28:28

?, paikalla ollet saisivat syytteen heitteilejätöstä.

Päivämäärä:   5.1.26 10:29:11

Haloo lanssi maksaa varmaan muutaman kympin max.

Päivämäärä:   5.1.26 10:54:53

Aloittaja maksaa tietenkin. Veronmaksajat ovat jo maksaneet suurimman osan reissustasi.

Tässäpä taas yksi näkökulma kun mietitään annetaanko ystävän/kaverin/naapurin ratsastaa.
Omillani ei enää ratsasta kukaan ulkopuolinen. Enemmän riskejä ja harmia kuin iloa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.1.26 12:22:38

"Hiilari" on tainnut pudota ennenkin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   5.1.26 13:25:15

Ole kiitollinen että osaat vielä kirjoittaa ja olet hengissä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.