Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kanilla poikasten teettäminen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.26 16:14:21

Mulla on kaksi toistaiseksi leikkasmatonta tyttö kania, mutta steriloida Ann tässä tulevan kevään aikana kumpikin.
Nyt mietin että. Pitäisikö toisella tai molemmilla teettää poikaset. Kaveri on miettinyt alkavansa kasvattaa kaneja (kasvattanut marsuja ja muita jyrsijöitä, nyt pelkkiä jyrsijöitä) ja hänellä olisi uros kani mikä kokonsa puolesta sopisi omille kaneille/kanille. Hän siis voisi tästä mahdollisesta poikueesta saada kanin (toki sitten ei voisi enää omaa urostaan käyttää sille kanille).
Mutta toisaalta en ole itse ajatellut alkaa sen kummemmin kasvattaa kaneja, ja toki myös se vaatii työtä että saa ne vieroitusikäön asti. Ja että niille löytyisi hyvät kodit jos niitä niin paljon sattuu tulemaan.
Onko joku tehnyt kanilla a poikaset ilman sen suurempaa kasvatustavoitetta?

Re: Kanilla poikasten teettäminen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.26 16:15:16

Millaiset markkinat on sekoituskaneille?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.1.26 16:19:20

Mikai leikkautat kaksi tyttöä jos ne ovat vaan keskenään?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   4.1.26 16:25:33

Niihin tulee kasvaimia.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   4.1.26 16:27:36

Onkohan todnäk että löydät kaikille hyvät kodit, jos poikasua tulee esim 8? Tarviiko maailma kaneja lisää? Niitä taitaa olla paljon kodittomiakin

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.1.26 16:40:33

Vastaan harrastelija kasvattajan näkemyksellä.

Paperillinen rotukani maksaa 70-120€ rodusta ja väristä riippuen. Risteytyksiä myydään 20-50€ Joten rahaa kanin kasvatuksella ei tehdä.

Suurin osa kanin ostajista haluaa vähintään rokotetun kanin, mielellään jo valmiiksi leikatun. Pelkkä rokotus maksaa 75-95€. Tätä ei huomioida kanin myyntihinnassa vaan se halutaan edelleen sillä max 50€ hinnalla.

Kaneja on myynnissä todella paljon mutta ostajia huomattavasti vähemmän, varaudu pitkään myyntiaikaan tai siihen ettei kani mene kaupaksi lainkaan.

Mulla on nyt vielä kaksi 5kk urosta, joista tosin vain toinen on myynnissä, toinen ei täytä omia vaatimuksiani joten en sitä myy. Uroksista ei ainuttakaan kyselyä, naaraan sain myytyä.

Joten jos poikasia aikoo teettää niin suosittelen varautumaan joko pitämään 10 kaninpoikasta tai laittamaan ne lihoiksi.

----------

Ja tuohon kysymysmerkin kommenttiin. Kohtukasvaimen riski naaraskanilla on todella suuri, joten on suositeltavaa leikkauttaa naaras vaikka se ei uroksen kanssa yhdessä asuisikkaan.

Päivämäärä:   4.1.26 16:41:33

?, niiden terveyden takia.

Lilli, pienille kaneille ei tule 8 poikasta. Näille varmaan maks 5.

Päivämäärä:   4.1.26 16:44:45

Tiku82, mulla kääpiökaneja, ne tuskin saa 10 poikasta.

Päivämäärä:   4.1.26 16:50:23

Yhtään kaninpoikuetta ei tarvitse tuottaa maailmaan. Niitä syntyy paljon ja hankalia myydä. Poikasajan jälkeen niistä tulee kiertolaisia jotka eivät edes ilmaiseksi mene. Härskeimmät hylkää luontoon, jotkut dumppaa laatikossa esyjen tai kaninkasvattajien oville yöaikaan.

Myös kääpiökanit lisääntyy kuin kanit. Oma leijonanharjas on 8 poikasen poikueesta.

Terveisin kaniharrastaja itsekin.

Päivämäärä:   4.1.26 16:55:46

Älä. Mieti hetki ja vedä henkeä.

Jos on jokin eläinlaji suomessa jota on aivan liikaa ja jota kukaan ei halua, se on kani.

Kissoistakin pyydetään nykyään satoja euroja, kaneja saa ilmaiseksi, niitä päästetään luontoon ja löytöeläintalot pullollaan.

Kanit elää jopa yli 12 vuotta.

Se on tosi pitkä aika pienessä tehdashäkissä.
Siihenhän ne päätyy lastenhuoneen nurkkaan kun ihmiset huomaa että kani pätkii johdot ja syö tapetit seinistä.

Älä tee uusia kärsimään.
Kaneja on niin paljon.

Saat kiitoksen siitä, että olet steriloimassa kanit. Tiedät kyllä siis kaneista jonkin verran. Kiitos että säästät ne tuskalliselta syöpäkuolemalta. Mutta älä teetä lisää tähän maailmaan kaneja. Niitä on muutenkin, niitä tekevät ne ihmiset jotka ovat sinua vastuuttomampia ja haluavat nähdä söpöjä poikasia joista sitten tulee aikuisia kaneja joilla aikuisten kanien tarpeet ja niiden tuottamat ongelmat.

Päivämäärä:   4.1.26 16:57:07

., mun kanien kasvattajalla ei oo ollu kuin maks 5 poikasta per poikue ja kaverin kanin kasvattajalla ei sitäkään. Ei sillä on se mahdollista että sattuisi tulemaan 8 poikasta, yleensä tulee kääpiöroduille vähemmän.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.1.26 16:58:01

Kääpiöt ei yleensä tee niin isoja poikueita kuin esim liharotuiset, mutta ei se kymmenen mahdoton niillekkään ole. Ja yleensä se menee just niin että kun odotat isoa poikuetta ja olet tehnyt tarkat laskelmat värigenetiikasta niin saat sen kolme väärän väristä jos tiinehtyy alkuunkaan. Mutta kun tulee vahinko niin sitten on se kymmenen sekarotuista joiden kanssa et tiedä mihin joudut.

Ja onhan se neljäkin aika kova homma hoitaa, etenkin jos kaikki on uroksia niin joudut ne 4-5kk iässä erottamaan jokaisen omaan tilaansa ettei tappele.

Päivämäärä:   4.1.26 16:59:31

Laittaisin poikaset ennakkomarkkinointiin ja tekisin poikueen vasta sitten, kun tarpeeksi aidosti sitoutuneita koteja olisi tiedossa.

Päivämäärä:   4.1.26 17:02:59

Tiku82, toi on totta. Voin kuvitella miten elän kohta 12 kanin kanssa täällä..

., tota voisi kokeilla.

Lähettäjä: Juu ei 
Päivämäärä:   4.1.26 17:05:24

Miksi pitää molemmilla teettää poikaset, jos et edes tiedä saatko yhden kanin poikasia myytyä. Erotatko kanien sukupuolet edes toisistaan ja löytyykö sinulta tilat, jos et saakaan poikasia myytyä ja naaraita sekä uroksia pitää erotella keskenään. Mihin meinaat nämä kanit laittaa?

Päivämäärä:   4.1.26 17:34:34

-, no tota olen miettinyt että vaikka kaikki menisi hyvin ja ne saisin myytyä nöennöisesti hyviin koteihin. Niin enhän voi sitten tietää että pidetäänkö niitä oikeasti hyvin. Ja vaikka sanoisin että jos kanista pitää luopua, oli syy mikä vaan niin mä voin ottaa sen takasin niin eihän se estä sitä että se vaan hylätään tms. Oon miettinyt myös esim. Jos teetä isin hamsterilla poikaset (toki se hamsteri pitäisi ensin hankkia kun nykyinen liian vanha). Ja tässä voisi kaverikin auttaa (kasvattaa hamstereita) ja näiden elinikä paljon lyhyempi.

Päivämäärä:   4.1.26 17:42:31

Eli aloittaja haluaa nyt vaan jollain eläimellä teettää poikasia. Ihan sama onko tietoa tai taitoa, kunhan saa niitä poikasia.

Päivämäärä:   4.1.26 17:47:56

Juu ei, öö ei? Mistä sä tiedät onko mulla tietoa tai taitoa, oma päätelmäsi, kuten myös se että haluan teettä vain jollain eläimellä poikaset. Oon miettinyt jo pidempään kanilla tai hamsterilla poikasten teettämistä.

Päivämäärä:   4.1.26 17:51:48

Ihan tekstisi perusteella. Ensiksi olet kahdella naaraskanilla teettämässä poikasia ja sitten hyppäätkin hamsteriin, kun vastaukset ei miellytä. Miksi niitä poikasia pitää väkisin teettää, jos niillä sinun lemmikeillä ei edes ole mitään sen erityisempää annettavaa. Siksi koska poikaset on söpöjä ja pitää hamstrata eläimiä.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   4.1.26 17:53:14

Kani on niin aliarvostettu lemmikki, ettei niitä pitäisi kasvattaa.
Kodinvaihtaja kaneja on aivan liikaa.
Hyvän kodin löytyminen kanille on todella vaikeaa.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   4.1.26 17:59:40

Jätä väliin. Sun tekstistä ei tule yhtään sellainen vastuullinen kuva, lähinnä että jollain eläimellä on pakko saada teettää poikasia.

Kaneja on joka paikka täynnä kuten moni on jo sanonutkin ja paperittomia sekarotuisia syntyy aivan liikaa. Niitä ei tarvi teettää yhtään lisää vain siksi että on niin ihkukivoja.

Päivämäärä:   4.1.26 18:01:12

Juu ei, en ole kahdella naaras kanilla teettämässä. Vaan mietin että JOS teetän niin voisin yhdellä tai kahdella. Tai sitten ei kummallakaan. Ja miksi oletat että "vastaukset ei miellytä", en olettanut että ihmiset tulee sanomana "teetä, teetä" kysyin mielipiteitä ja mahdollisesti tietoa niiltä jotka näin tehneet sitä sain. Ja keskustelu koskee kaneja, ei hamstereita. Mistä tiedät mitä minun lemmikillä on annettavaa, esim. Mun toinen kani on erittäin hyvä estekani ja varmasti sillä olisi annettavaa jos sillä haluaisin poikaset teettää.
Ja eihän se sulle kuulu, mutta aikomuksena on aina teettä kanilla tai hamsterilla poikaset, ajankohta ja se millä otuksella ja yksilöllä ei ole vielä selvillä. Ja tämän perusteella ei kannata kanilla ellei ole hyvien kotia valmiina odottamassa.

Päivämäärä:   4.1.26 18:04:16

Jaa oot joku teini kun estekanijuttuja hömpötät. Ilmankos nämä vastaukset eivät miellytäkään. Ja itsehän otit hamsteritkin mukaan keskusteluun. Enemmän vaan paistaa se, että minkään muun syyn takia et ole eläimiä lisäännyttämässä kuin vain koska haluuuuuuuuuunnn.

Päivämäärä:   4.1.26 18:06:39

Juu ei, en ole kahdella naaras kanilla teettämässä. Vaan mietin että JOS teetän niin voisin yhdellä tai kahdella. Tai sitten ei kummallakaan. Ja miksi oletat että "vastaukset ei miellytä", en olettanut että ihmiset tulee sanomana "teetä, teetä" kysyin mielipiteitä ja mahdollisesti tietoa niiltä jotka näin tehneet sitä sain. Ja keskustelu koskee kaneja, ei hamstereita. Mistä tiedät mitä minun lemmikillä on annettavaa, esim. Mun toinen kani on erittäin hyvä estekani ja varmasti sillä olisi annettavaa jos sillä haluaisin poikaset teettää.
Ja eihän se sulle kuulu, mutta aikomuksena on aina teettä kanilla tai hamsterilla poikaset, ajankohta ja se millä otuksella ja yksilöllä ei ole vielä selvillä. Ja tämän perusteella ei kannata kanilla ellei ole hyvien kotia valmiina odottamassa.

Lähettäjä: Zzaj 
Päivämäärä:   4.1.26 21:19:43

Kaneja joka paikka eläinsuojeluyhdistyksiä myöten pullollaan. Voisi hommata sieltä eikä teettää poikuetta, joille lopuille kodin hommaaminen on vaikeaa.

Lähettäjä: -., 
Päivämäärä:   4.1.26 22:34:42

paljonkos niillä sun kaneilla ikää? riskihommaa teettää vanhemmalla kanilla ensipentuetta. yleensä se ei hyvin pääty.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.