Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä pakkasella?

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   4.1.26 13:11:00

Mitä tehdä pakkasella? Aurinko paistaa kivasti sisälle niin en saa itseäni ulos. Sinne jäätyy, -20. Joogannut olen ja aamupalan syönyt. Oikein ei ole mitään askartelutarvikkeita tai tarvetta. Ei pelejä tai edes sukkalankoja.

Re: Mitä tehdä pakkasella?

Lähettäjä: Pappa 
Päivämäärä:   4.1.26 13:24:18

Silloin kalastellaan vähemmän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.26 13:24:57

Paistaa se aurinko ulkonakin. Miksi sinne jäätyisi? Lähde ostamaan itsellesi talvivaatteet.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   4.1.26 13:27:54

Käydään salilla, hoidellaan hevosia, käydään koiralenkeillä, illalla otetaan kaukoputki esille, painutaan pihalle ja tarkkaillaan taivasta. Minulla on talvivaatteet.

Lähettäjä: saeris 
Päivämäärä:   4.1.26 13:33:15

Sen verran on pakko itse pistää nokka ulos että käyn kaupassa ja sitten teen ruokaa. Muuten aika menee varmaan elokuvia katsellessa. Lukisin myös kirjaa mutta nyt ei ole saatavilla sitä kirjaa, jonka haluisin lukea.

Lähettäjä: && 
Päivämäärä:   4.1.26 13:38:35

Jäätyminen on osittain pukeutumiskysymys. Olin aamulla 2 tuntia ulkona lasten kanssa.

2 merinokerrastoa päällekkäin, siihen collariasu, siihen pitkä untuvatakki ja talvikengät, merinopipo ja kaulahuivi sekä hanskat. Ei tullut kylmä vaikka lähinnä seisoskelin ja välillä kasasin lapsille lunta linnaksi.

Hiihtessä tai luistellessa olisi ollut jo liikaa vaatetta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.1.26 13:39:34

Kunhan hommat on tehty, niin lähdetään jonnekin syömään ja ehkä elokuviin.

Lähettäjä: pepsimax 
Päivämäärä:   4.1.26 14:12:38

Sen verran tarkenin ulkona, että kävelin 5 min kauppaan ja sieltä takas. Tein ruokaa ja loppuillan ajattelin olla sisällä, lukea kirjaston kirjaa ja jatkaa villasukkien neulomista. Huomista varten täytyy vielä käydä laittamassa auto johdon päähän, että aamulla pääsee klo 5.30 lämpimällä autolla liikkeelle. =)

Edellisessä asunnossa päivä olisi pitkälti mennyt lämmittäessä takkaa ja hellaa, mutta nyt kerrostalossa riittää kun säätää patteria. Takanlämmityksestä tuli niin kotoisa olo, se vähän harmittaa kun nyt ei ole sitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.1.26 14:14:33

Samoja asioita kuin muillakin keleillä

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   4.1.26 14:31:31

Häh? Siis onko talvi ihmisille nyt jokin uusi juttu. Ihan normaalisti teen asioita ja lenkkeilen koiran kanssa.

Lähettäjä: Frost 
Päivämäärä:   4.1.26 14:42:25

Minä tänään vapaapäivän kunniaksi makoilen vain koiran ja miehen kanssa sohvalla viltin alla katsoen hyviä sarjoja ja urheilua sekä maalaan tauluja. Aamulla venyttelin ja tein nopean pilatesjumpan. Paksusti on vaatetta päällä näin sisälläkin ja kuumaa juomaa yritän hörppiä useamman kerran päivässä. Jos tuntuu hyvältä, niin saatan tukevasti vaatteilla topattuna käydä ihan tuossa omassa pihassa lyhyesti kävelemässä ja hengittämässä vähän raikasta ilmaa
Ulkona oloa itse välttelen näillä keleillä tehokkaasti, ihailen kaunista pakkasluontoa vain ikkunasta. Sairauden takia minun kylmänsietoni on nykyään aivan todella huonoa ja paleleminen aiheuttaa paljon kovaa kipua ja raajat lakkaa toimimasta. Pakkanen on minulle oikeasti kidutusta. Nuorempana pärjäsin vielä kunnon varusteilla ulkona, esim pystyin olemaan myös talvipakkasilla tallilla ja ratsastamaan treenaten & kisaten läpi vuoden, mutta viime talvi oli jo niin äärettömän hankala, että oli pakko luopua kokonaan siitäkin ja myös hevosesta. Jokainen vuosi lisää ikää (olen nyt 31v) huonontaa kehon tilannetta ja kylmänsietoa. Siksi on ollut pakko kehitellä sisäharrastuksia. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko tähän topaan hyviä vinkkejä :)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.1.26 14:46:28

"Jäätyminen on osittain pukeutumiskysymys."

Ei, vaan se on TÄYSIN pukeutumiskysymys vielä -20 kelissä. -20 on aivan normaali suomalainen talvisää.

Itse olen tehnyt aivan tavallisia sunnuntain asioita. Koirien kanssa lenkillä, tallihommat, jne. Ainut extra on se että puulämmityksen vuoksi sitä hommaa on enemmän.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.1.26 14:54:48

Tässä kun on muutaman päivän ollut yli -30 niin lähdimmä tietysti ulos liikkumaan ja kaupoille jne kun aamulla oli vain ilahduttavat -18 pakkasta. Huomenna palataan taas siihen kolmeenkymppiin.

Päivämäärä:   4.1.26 15:51:06

Hevonen kun oli niin ei pakkanen haitannut pätkääkään. Koirankin kanssa tykättiin pakkasella ulkoilla. Nyt yksin se vaan on kidutusta. Kait siinä ehtii miettimään kylmyyttä ja turhautuu jo vaatetta tumpatessa.
Tiskasin käsin :D ja tuuletun tekstiilit. Söin ja nyt menen wtsimään villahousuja. Vien roskat ja käyn kävelemässä hetken. Sitten saa juoda kuuman sokerikaakaon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.26 16:10:53

Kaikkea kivaa sisällä. Minua ei saa näillä keleillä ulos kuin pakolliset, vihaan kylmää ja kymmeniä vaatekerroksia.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   4.1.26 18:43:32

Sitä samaa mitä muutenkin, paitsi tosiaan kalastellaan vähemmän eikä puutarhatöitäkään juuri tehdä. Eikä muitakaan pihatöitä, kun pakkasella ei juuri ole lunta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.1.26 19:00:38

Talvihaalari on kyllä ihan paras varuste. Fleecekauluri vielä naamalle ettei jäinen viima käy naamaan, niin kävelyllä on ihan mukavaa. Jalatkin pysyy liikkeessä lämpimänä.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   4.1.26 19:04:00

Ihan samaa kuin muulloinkin, ulkoilen ja nautin kun puhdasta valkoista lunta, ei kura roisku eikä tarvi koiraa pestä lenkin jälkeen. Ihana keli. Kun mulla on vaatteita myös näitä kelejä varten. Ja sisällä riittää yhä edelleen t-paita.

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   5.1.26 18:53:30

"Samoja asioita kuin muillakin keleillä"

Aa, no nythän mä tajusin että meenkin nyt kylvämään kevään siemenet ja sitten kitken kasvimaan ja syön kypsyneet mansikat =) eiku.....

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   5.1.26 18:54:50

Ratsastaa voi ihan normaalisti näillä keleillä.

Lähettäjä: ai että 
Päivämäärä:   5.1.26 19:43:59

Koko ajan vahvistuu kyllä ajatus että viimeiset hevoset on itsellä menossa ja kun ne on laitettu pois niin kyllä minä tiedän mitä tehdä pakkasella jos ei ole töitä. Ai että, lämmitän torppaa ja nautin.

Lähettäjä: heta 
Päivämäärä:   5.1.26 19:47:51

-15 vielä ok jos ei tuule mutta ei astettakaan enempää, huomiselle luvassa -25 joten nökötän vapaapäivän sitten sisällä, Netflix on ok.

Päivämäärä:   5.1.26 20:55:21

Sohvalla viltin alla telkkaria katselen. Yhtään ylimääräistä en ulkona viihdy näillä keleillä, vain sen mikä pakko.

Päivämäärä:   5.1.26 20:55:41

Ulkoiltu on, mutta taas olo kuin flunssassa. Miksi? Päällä on hyvin, mutta keuhkot jäätyy.

Päivämäärä:   5.1.26 21:13:46

Aamusta kävin kuntosalilla ennen muiden heräämistä. Sitten lähdettiin aamupalan jälkeen lasten kanssa ystäväperheen kanssa mäenlaskuun. Vanhempi lapsista halusi jatkaa omassa pihassa vielä mäenlaskua sillä välin, kun kuopus nukkui. Päivällinen leivinuunin kautta ja lähdettiin porukalla luistelemaan ja siitä kotiin saunomaan. Nyt suklaata ja kohta unille kirjan lukemisen kautta.

Alla kerrasto merinoa ja päälle aktiviteetista riippuen sopivan lämmin ja väljä toppahaalari tai pitkä untuvatakki. Karvareunainen huppu ja väljähkö huivi kasvojen edessä luo mukavan mikroilmaston, niin hengittäminenkin ongelmatonta. Ihan parhaat kelit!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.1.26 21:49:30

Mitä untsikoita te käytätte,eli millainen on todella lämmin?
Olis tarkka malli kiva:)

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   5.1.26 22:54:26

Frost, tuo kuulostaa tosi kurjalta :( Itsellä on sairaus alentanut lämmönsietokykyä ja se oli aivan hlvettiä! Kylmää siedän paremmin, mutta ei saisi etenkään vasen kinttu päästä paleleen tai tulee kovat hermokivut. Mulla on kotona sähköllä toimiva lämpöpeitto ja se on aivan pelastus!! Olin juuri pari päivää miehen luona ilman lämpöpeittoa ja sain todella kovat kivut reisiin kun palelin vähän. Siis ihan sohvalla viltin alla... Nyt on miehen luona mua varten onneks toinen sähköpeitto oottamassa <3 Oletko kokeillut näitä? Tai ulkoiluun sellasia akkukäyttöisiä takkeja yms mitä nykyään on? Mulla toimii siis tuo termostaatti aika heikosti ylipäätään, mulla voi olla sisällä villahousut ja villasukat, silti tarvii pistää lämpöpeitto jalkojen päälle. Vyötärön kohdilla menee raja, siitä ylöspäin kestää huonommin lämpöä ja jalat taas huonommin kylmää.

Kävin tänään reippaalla kävelylenkillä, toki oli vain -15 täällä kun mentiin pihalle. Villahousut alle, softshell-housut päälle ja topin lisäksi yksi paksu pörröfleece ja kevyttoppatakki, pipo ja tumput. Tuli hiki, mun takki oli aivan märkä hiestä lenkin lopuksi. Ulkopuolelta nimittäin.

Tallikäytössä mulla on paljon paksumpi takki, eilen oli -18 kun olin tallilla, ja vähän viimaa päälle. Laitoin korkeakauluksisen merinovillapaidan, pörröfleecen ja tuon paksun takin, jalassa taas villahousut + topparatsihousut. Hyvin tarkeni käyntipainotteisesti ratsastaa satulalla! Tallilla laitan kenkiin aina sähköllä toimivat pohjalliset, joissa on kaukosäädin - pistän ne yleensä päälle vasta kun meen selkään, koska harvemmin tallissa touhutessa vielä palelee varpaat. Merinovillainen kypärämyssy päässä myös kypärän lisäksi.
Ja niitä sähköpohjallisia ei todellakaan pysty laittaan lenkille, tai läkähtyy varpaat kun kävelee reippaasti.

Mulla isoin ongelma alle -20 on mun keuhkot. Pakko pitää joku suoja silloin suun edessä, että ei mene aivan heti keuhkot kamalaksi. Tänään ei vielä tarvinnut muuten, mutta yhdessä jyrkässä ylämäessä hengästyin kyllä pahasti - en malta hidastaa vauhtia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.