Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saada motivaatiota siivoukseen?

Lähettäjä: Marjatta 
Päivämäärä:   4.1.26 10:27:08

Onko teillä mitään vinkkejä ja ideoita miten saada motivaatiota aloittaa siivoaminen? Pitää tyhjentää ja täyttää astianpesukone, pyyhkiä tasot, pöydät ja pölyt pois, imuroida, mopata, pestä vessa ja pestä pyykkiä.

Re: Miten saada motivaatiota siivoukseen?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.1.26 10:52:54

No voi että! Jaxamista!!!!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.26 11:03:42

N, kiitos!! :) ihanaa kun joku tsemppaa! Oon nyt pessyt ja siivonnut vessan ja nyt sitten muihin hommiin, aattelin, että aloitan helpommasta päästä niin ei ollu niin vaikea aloittaa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.1.26 11:06:15

Päätä tehdä 15 minuuttia. Se ei tunnu valtavalta urakalta, niin saat aloitettua. Todennäköisesti jätkät kunhan saat aloitettua, ja jos et, niin sait ainakin jotain tehtyä.

Kutsu vieraita tai kuvittele että sinulle on tulossa vieraita.

Minä ja siskoni siivotaan yhdessä kerran kuussa vuorotellen kummankin kotona. Yleensä isompia juttuja, mutta välillä perussiivoustakin. On pakko tehdä kun on sovittu ja yhdessä jutellen homma on mukavampaa. Vaatii tietty aika läheisen ihmisen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.26 12:24:16

Mä laitan musiikkia soimaan

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   4.1.26 12:39:06

Hommaa siivooja.

Päivämäärä:   4.1.26 12:41:39

Teen hommia läpi kun on motivaatio-ongelmia, ajastimen kanssa siten että siirryn esim 5 min välein eri kohteeseen, en ehdi kyllästyä yhteen työhön. Kuuntelen samalla jotain mukavaa ja mielenkiintoista.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   4.1.26 12:44:00

Auri Kanasen videoita katsomalla tulee itelle buustia hommiin.

Päivämäärä:   5.1.26 10:01:21

Sama pulma kuin aloittajalla. Takana ehkä 7 viikon kyvyttömyys tehdä muita töitä kuin nippa nappa hoitaa tiskit ja sen huomaa ja siivottavaa tilaa on huomattavasti yli oman tarpeen ja mutkatonta siivoilun hoitoa haittaa vielä se, että krääsää piisaa. Hui, tulipa voimaton olo.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.1.26 10:04:46

Kato pari jaksoa Himohamstraajia

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.1.26 10:18:24

No kahtot sitä siivoa ja toteat itsellesi että jotain tatttis tehrä ja heti. Sitten et anna lupaa istua tai surffata ennenkuin mökki on kunnossa.

Lähettäjä: kerma 
Päivämäärä:   5.1.26 11:15:08

Kaksi vinkkiä, siivoa alasti? Tai tilaa alaston siivooja... Ja toinen vinkki että ota lasi viiniä kun alat siivoamaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.1.26 11:26:48

Itse kuuntelen aina äänikirja, se tekee siivoamisesta paljon helpompaa. Sitten vain jakaa siivousalueet hallittaviin kokonaisuuksiin, jotta epätoivo ei iske. Jos saa pyykki- ja tiskikoneet päälle ja esim. siivoaa vessan, siinä on jo päässyt hyvään alkuun ja nostaa motivaatiota kun jotain tapahtuu. Tsemppiä kaikille siivousmotivaation kanssa painiville!

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   5.1.26 11:52:11

Noista neljää teen itsestään selvästi joka päivä. Sitten ne on ikäänkuin osittain jo pois alta,kun hoidan loput.

Lähettäjä: Peuka 
Päivämäärä:   5.1.26 13:18:21

Jos odottelen jonkin asian suhteen motivaatiota niin harvemmin sitä tulee. Ei se auta kuin vain ryhtyä töihin ja hoitaa epämieluisiakin asioita alta pois. Ei voi miettiä, että no sitten puolen tunnin päästä tai huomenna. On aloitettava heti, jos ei mitään muuta ole juuri silloin kesken.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.1.26 13:23:51

Tuttu ostaa aina kuohuviinipullon kun siivoaa miehensä kanssa. Ja lapselle limua. Tekevät siivoamisesta "juhlaa".

Itse vain laitan kuulokkeet päähän ja lauleskellen siivoan :D lisäksi minullakin kaapissa yleensä limua, jota saatan juoda lasillisen kesken siivouksen. Tai syödä pari palaa suklaata. Kaikki luulee, että rakastan siivoamista, mutta oikeasti pidän vain siivouksen jälkeisestä puhtaasta kodista, jossa on ihana olla. Itse siivoamisen jättäisin välistä ihan milloin vain..

Päivämäärä:   5.1.26 13:25:18

Tollaseen et kaikki on tekemättä mua lotivoi vaan hyvä musa ja lasi viiniä.

Yleensä yritän pitää järjestystä yllä nopeilla vartin siivousspurteilla, joissa se nopeus itsessään motivoi kun kisaa aikaa vastaan.

Joo miten niin adhd :D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.1.26 13:29:16

Ehdotus:
- suostuttele itsesi tekemään 15min ja palkitse
Jos se on liian iso juttu, niin
- edes 5min (ja palkitse)
Jos tääkään ei nappaa, niin
- yksi biisi (ja palkitse)

Mä olen patalaiska ja ennen en saanut ede tiskejä tehtyä

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   5.1.26 13:58:45

En tykkää käyttää aikaa siivoamiseen joten koitankin tehdä yhden asian kerrallaan.

Pyykkiä ja tiskejä en koe siivoamiseksi. Tyhjennän aina tiskikoneen heti jotta likaisia ei tarvitse kerätä mihinkään tiskipöydälle, se on vaan tapa.

Mutta noin muuten. Yhtenä päivänä siivoan vessan, toisena suihkun, jonain päivänä kylppärin muut osat, joku päivä imuroin ja ehkä pyyhin pölyt jos kiinnostaa ja jos ei niin joku toinen päivä. Keittiö on aina perussiisti kun korjaan sotkut saman tien. Mutta joo näin pysyy siistiä ja ei ikinä tarvitse etsiä isoa motivaatiota siivoukseen aloittamiseen kun nuo hoituu niin nopeasti. Toki asun itekseen eli ei tarvitse korjata muiden sotkuja.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   5.1.26 14:20:32

Palkkaa siivooja kerran kk - problem solved.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.1.26 14:23:32

Laita vaikka vaan pyykit ja tiskit. Sit tauko.
Musaa soimaan ja kännykkä ja kaukosäätimet piiloon.

Päivämäärä:   5.1.26 14:27:11

Älä tee kaikkea kerralla. Pidä taukoja välissä. Kuuntele musiikkia samalla kun siivoat.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   5.1.26 14:33:58

Mä kerran siirsin siivoamista niin kauan, kunnes tuli jotain ihme ötököitä. Se oli elämäni hirvein päivä, kun se tajusin. Kärsin masennuksesta niihin aikoihin, enkä yksinkertaisesti jaksanut siivota, mutta tuona ötökkäpäivänä sain koko kämpän siivottua lattiasta kattoon, enkä ole sen jälkeen enää ikinä jättänyt viikkosiivousta tekemättä.

Paras vinkkini siivoamiseen on se, että kutsuu kavereita kylään, itse ainakin silloin siivoan vielä normaaliakin paremmin, kun tiedän, että joku on tulossa käymään. Nykyään siivoan joka ilta kaikki kamat ja tiskit pois, se jo vaikuttaa ihan hirveesti jos mitkään rojut ja lasten lelut eivät ole ympäriinsä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   5.1.26 14:53:41

Mulla myös motivaatio hakusessa siivouksen suhteen. Tai lähinnä pitäisi imuroida. Tiskit, pyykit ja sellainen asioiden järjestyksessä pito hoituu kyllä, mutta imurointi tökkii. Nyt pitäisi vielä tonkia pölypussia ennen imurointia, koska olen ihan varma että imuroin viimeksi yhden palapelin palan ja pakko tsekkaa että löytyykö se pölypussista. En vaan saa aikaiseksi.

Mulla ei edes auta että kutsun kavereita kylään koska ei tänne kukaan tule kuitenkaan. Sisko kävi ennen mutta hänkään ei enää ole käynyt sen jälkeen kun aloin itseksenikin tehdä asioita.

Päivämäärä:   5.1.26 21:58:27

Kutsu joku kylään.... :D Minä olen ollut sairaana enkä ole todellakaan muuta kuin sotkenut, mutta tuli kyllä siivottua tänään kun tulee kaveri huomenna kylään.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   5.1.26 23:29:16

Mitä :D Itse nautin siivoamisesta... Usein teen ensin viikonloppuna jotain hyvää ruokaa, sitten vähän kofeiinia ja jynssään koko asunnon. Kiva kun asunto on sitten puhdas. Olisko joku palkinto itselle siivouksen lopuksi tarpeeksi motivaatiota?

Päivämäärä:   5.1.26 23:38:46

Löytäisinpä sisäisen Ninani! Kaikki muu on mielenkiintoisempaa kuin siivous.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.1.26 00:10:16

Minä tykkään siivota. Silti joskus on moti hukassa. Silloin pitää vain aloittaa. Esimerkiksi kun halusin siivota kaapit jouluksi, niin aloitin hylly kerrallaan. Sieltä lähti luistimia, nappiksia, saappaita, pelejä, huppareita, verhoja jne jne jne ja valitettavasti ihan roskaakin. Mahtui taas puhtaat helposti kaappiin. Samoin myöhemmin ne pukin tuomat uudet kamat.

Sama tasojen (myös laattia-) kanssa. Lähti nojatuolit, kasa kenkiä, huono matto... se vaan lähtee vyörymään!

Lähettäjä: Hk 
Päivämäärä:   6.1.26 06:43:30

Pistät pyykkikoneen pyörimään ja koitat ohjelman aikana saada tehdyksi niin paljon kuin mahdollista, tärkeysjärjestyksessä.Eli moppaus voi jäädä pois.

Meillä siivous olisi ihan jees ellei ensin pitäisi korjata kaikkea krääsää ja muuta juttua pois tieltä että pääsee varsinaiseen siivoukseen. Se jos mikä syö motia.

Lähettäjä: Kirva 
Päivämäärä:   6.1.26 07:11:10

Miksi haalii kaikkea krääsää ympärille ja levittelee ne niin että varsinaisen siivouksen aloittaminen on vaikeaa, kun ensin pitää korjata krääsät pois? Miksei vain pidä niitä tavaroita omilla paikoillaan niin etteivät ne olisi aina tiellä?

Päivämäärä:   6.1.26 09:55:11

Lääkäriin kannattaa mennä, syy voi löytyä rauta-arvoista, kilpparista, masennuksesta jne.
Normaaliahan tuollainen ei ole, tavalliset askareet pitää sujua sen kummempia ajattelematta.

Päivämäärä:   6.1.26 15:17:35

"Miksei vain pidä niitä tavaroita omilla paikoillaan niin etteivät ne olisi aina tiellä?" -- no kun niitä on kaikki hyllyt ja tasot täynnä, siis myös niillä omilla paikoillaan.

Päivämäärä:   6.1.26 15:34:54

Kannattaa katsoa onko turhaa krääsää. 1982 matkamuistot Rodokselta kansallispukuiset nuket Bulgariasta voi viedä varastoon. Perillisten helpompi tuikata tuleen laatikko kerralla kun tyhjätä kirjahyllyä, kaappia ja vaatehuonetta kaikesta paskasta. Saati että on joku vintti täynnä saastaa .

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.1.26 15:37:57

Joka päivä yksi osa-alue. Sitten, kun haluan että koko asunto on kerralla tiptop niin on aika vieraiden!

Lähettäjä: ttt 
Päivämäärä:   6.1.26 15:54:55

Vieraiden takia en siivoa, oman mukavuuden kiva nauttia siististä kodista.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   6.1.26 15:59:12

Sama täällä! Sekopäistä siivota vieraiden takia!

Päivämäärä:   6.1.26 15:59:57

Ei kaikkeen tarvitse olla motivaatiota. Joskus on vaan pakko tehdä asioita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.26 16:39:10

^ ihan samaa mieltä.

Päivämäärä:   6.1.26 17:19:47

Muullakaan ei ole motivaatiota käydä töissä vaikka palkka ihan riittävä. Pakko vaan käydä.

Lähettäjä: Kirva 
Päivämäärä:   6.1.26 17:29:15

"Lähettäjä.

Päivämäärä6.1.26 15:34:54

Kannattaa katsoa onko turhaa krääsää. 1982 matkamuistot Rodokselta kansallispukuiset nuket Bulgariasta voi viedä varastoon. Perillisten helpompi tuikata tuleen laatikko kerralla kun tyhjätä kirjahyllyä, kaappia ja vaatehuonetta kaikesta paskasta. Saati että on joku vintti täynnä saastaa ."

Tai miksei lahjoittaisi tai myisi käypiä tavaroita eteenpäin ja tuikkaisi itse huonoimmat tuleen? Tuossa vain siirtää ongelmaa, kun kaiken rojun laittaa varastoon. Jos muuttaa, se varasto pitää taas tyhjentää, ja eivät ne perillisetkään sitä varastoa tuikkaa tuleen vaan käyvät todennäköisesti joka laatikon läpi.

Jos joka taso on täynnä rojua, sitä on liikaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.1.26 18:06:47

Jos etsisin motivaatiota niin varmaan jäisi aika monia asioita tekemättä. Rakastan olla siistissä kodissa joten sitten siivoilen vaikkei aina huvittaisi. Pidän perus siisteyttä päivittäin yllä niin ei tarvitse kerralla paljoa tehdä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.