Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terveellinen syöminen hankalaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.26 22:48:44

Jos syön höttöleipää, pikaruokaa, pastaa, riisiä, perunaa, juustoa, ja muuta kaikkea epäterveellistä, vaikka sipsejä ...mahani voi erinomaisesti.

Jos syön tummaa leipää, raakoja kasviksia kuten vaikka sekasalaattia, raakoja hedelmiä, siemeniä, marjoja, varmasti sattuu, maha kuplii, kuin laavaa suolistossa, suolia vääntää.

Kypsätkin kasvikset sattuu hyvin usein ja taas kouristaa ja vääntää. Nyt ollaan tuskissa höyrytetyn porkkanan ja parsakaalin takia. Tai ehkä se oli siivu moniviljaleipää aamulla.

Kuka jaksaa kipua vuosikymmenestä toiseen...

Mietin että ehkä vaan luovutan. Olen koko aikuiselämäni 20v yrittänyt väkisin ja säännöllisesti syödä kipua vastaan terveellisesti mutta taistelutahto loppu. Lääkäri sanoo että vatsan limakalvo kaunis ja ei ole helikoa, ei keliakiaa. Syödään sitten kuin itse ruokavalionsa päättävä kymmenvuotias :(

Re: Terveellinen syöminen hankalaa

Päivämäärä:   3.1.26 22:55:54

Oletko tutustunut fodmapiin?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.1.26 23:13:41

Tiedän tunteen. En voi ollenkaan syödä esim parsakaalia tai papuja tai soijaa taitaitai... On todella turhauttavaa kun haluaisi syödä terveellisesti, mutta tulee niin kipeäksi ettei se ole mahdollista. Mulla maha kestää sieniä ja jostain syystä esim parsa ei tee oireita (mutta on hiton kallista!!). Ja esim keitetty porkkana on välillä sekin liikaa, raakaa ei voi ollenkaan syödä.
Olen 1,5 vuotta pudottanut painoa ja onhan sitä painoa lähtenytkin. Mutta saisi vielä lähteä lisää. Se vaan on todella hankalaa kaikkien näiden rajoitteiden takia.

Mulla on siis IBS diagnosoitu. Lisäksi en voi käyttää gluteenia (vaikka ei keliakiaa ole löytynyt, niin sekä iho että suolisto reagoi gluteeniin). Blaah.

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   4.1.26 00:08:35

Syö kauraleipää.

Lähettäjä: Jako 
Päivämäärä:   4.1.26 00:21:35

Eihän mikään noista mainitsemistasi (pl. pikaruoka ja sipsit) ole epäterveellistä, jos määrät ovat kohtuullisia. Suuttuuko vatsasi jos siitä, jos otat vaikka pari palaa jotain vihannesta muun ruuan kanssa? Voi olla, että vatsasi vaatii vaan tosi pienistä annoksista alkavaa pitkää totuttelua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.26 01:06:48

Viljat pois ja kasvikset vain kypsennettynä. Missään nimessä mitään raakaa varsinkaan kylmään talviaikaan kun energia menee kehon lämmittämiseen, saati sitten että kehon pitäisi lämmittää se syöty ruokakin.

Heti alkoi vatsa voida paremmin kun syön salaattia ja muuta raakaa vain kesällä ja talvella aina kaikki kysennettyinä ja lämpimänä.

Päivämäärä:   4.1.26 02:32:27

Yritä yksi ruoka-aines kerrallaan löytää sopivia terveellisiä juttuja? Älä muuta ruokavaliota kerralla vaan syö kuten ennenkin ja aloita vaikka 1/4 omenasta päivässä tai jotain.

Lähettäjä: Lilac 
Päivämäärä:   4.1.26 08:04:32

Ei kai sun tarvitse väkisin syödä jotain mikä sattuu. Ei jatkuva kivuista kärsiminen kuulosta hyvältä vaihtoehdolta, jos toisilla ruoilla voit kivut kokonaan välttää.
Ja tämä sanottuna näin toisen ongelmaisen näkövinkkelistä. Mullakin on herkästi tosi kipeäksi heittäytyvä maha. Ja eräs autoimmuunisairaus, joka kaiken muun aiheuttamansa riesan lisäksi reagoi myös todella moniin ruokiin allergian tavoin, eli nivelten, luiden ja ihon oireiden pahemmaksi leimahtamisella. Syön siksi tosi erikoisesti ja monen mielestä mulla on tosi epäterveellinen ruokavalio.
En voi syödä kurkkua lukuunottamatta yhtään mitään kasviksia, marjoja tai juureksia kypsentämättöminä ja noh ylipäätään lista mitä niistä voin syödä on tosi rajallinen. Hedelmien ja marjojen suhteen en ota riskejä edes enää kokeilla sopisiko mikään, toistaiseksi ei ole sopinut.
Myskikurpitsa ja kesäkurpitsa todella kypsänä ja kurkku on minulle ainoita ns aina turvallisia kasviksia. Monen eri kokeilun ja erehdyksen kautta olen nuo löytänyt.
Noiden lisäksi mun ruokavalioon käy tofu, kypsät juustot ja kaura. Syön siis tosi paljon eri juustoja ja kuivaa kauraleipää (sitä riisikakkumuodossa olevaa, tuore leipä ei ole hyvä mahalleni), kaurasipsejä ja toisinaan myös kaurapuuroa. Myös kauramaitojuomat käy ja sitä menee tosi paljon, suklaan makuista varsinkin. Se on auttanut minua myös pitämään painoa yllä, koska mun taipumus on herkästi laihtua liikaa eikä mun kehossa ole kyllä yhtään ylimääräistä mistä tippua.
Eli se kuinka syön päivittäin hirveän määrän juustoja, kuivia kaurakakkusia ja kaurasipsejä suklaajuoman kera + vihanneksia vain paria sorttia melkein muussina kuivaksi käristetyn tofun kanssa ei kyllä terveelliseltä ruokavaliolta kuulosta :D Mutta minulle se on terveellisempää kuin kovissa kivuissa kärsiminen tai kivun pelossa syömättä jättäminen. Syön sitä millä itse pysyn mahdollisimman hyvävointisena.
Tsempit aloittajalle! Jos haluat lisätä vihanneksia omaan ruokavalioosi, niin toivottavasti sinä löydät eri vaihtoehtoja varovasti kokeilemalla joukosta just sulle sopivat mahdollisimman kivuttomasti :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.26 08:54:32

Kohtuus kaikessa. Yritä löytää myös ns. terveellisistä vaihtoehdoista kuten kasvikset, hedelmät ja marjat sopivia vaihtoehtoja. Samoin hiilarin lähteistä kokeile gluteenittomia, mutta "vähän vähemmän höttöjä" vaihtoehtoja. Eihän kaikkea tarvitse vaihtaa tai muuttaa...

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   4.1.26 09:01:20

Kasvikset kypsäksi asti ja lisäile vain vähän kerrallaan. Monet tekee mokan siinä että liian dramaattisesti lähdetään elämään terveellistä elämää ja siitä sit suoliston tottumattomuutta seuraa vatsaongelmia. Toki mikään pakko ei ole syödä terveellisesti, mutta kun ikää karttuu voi esimerkiksi ruokavalion sisältämät kovat rasvat tulla vastaan ikävällä tavalla.

Eli ehdottaisin et lisäilet yhdenlaista kasvista/narjaa/hedelmää kerrallaan ruokavalioon. Ne mitkä oireilee isosti jätä suosiolla pois.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.1.26 09:23:10

Mulla taas menee maha ummelle isommasta määrästä kasviksia. Eikä tahdo muuttua ennen kuin vähennän. Kaikkein pahin närästyksen aiheuttaja mulla on kaura. Voin syödä kauraa sekaleivässä, mutta muutama päivä 100% kauraa ja koko ylävatsa on tulessa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.1.26 09:27:50

Suoliston mikrotasapainolla ottaa useamman viikon, ennen kuin se tottuu uusiin ruoka-aineisiin. Jos suolisto ei ole tottunut kasviksiin, papuihin, ruisleipää yms, niin ihan luonnollista se on, että oireilee. Vähitellen lisäten ja pidemmillä jaksoilla alkaa bakteerikanta muuttua ja suolisto oppia uusiin aineisiin. Liika on liikaa ja kerralla paljon, niillä saat vaan nahan kipeäksi.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   4.1.26 10:50:53

Mun pitää antaa salaatin lämmetä lautasella ennenkö voin syödä. Maistuukin maut paremmin. Mut terveellisesti voi syödä sekaruokaakin. Miten äyriäiset?

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   4.1.26 11:41:16

Noin 15v ibs sairastaneena sanoisin, että kasvikset kypsinä ja aloita yksi kerrallaan ja pieninä määrinä. Fodmap ei ole välttämättä totuus - jostain syystä pystyn syömään esimerkiksi vesimelonia ongelmitta. Kokeilemalla selviää, mutta vaatii todella paljon malttia, että suolistofloora ehtii kasvamaan ja pilkkomaan uusia asioita.
Olen oppinut, että kipeäksi ei pidä tulla uusien asioiden kokeilusta, mutta pieni turvotus on esimerkiksi täysin normaalia.

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   4.1.26 16:14:43

Ilmeisesti kuitua tulee liikaa entiseen verrattuna.

Oletko kokeillut smoothieitä? Tuoremehuja? Hapankaalia? Entä jos ruisleipä olisikin näkkileipää? Pienin määrin kannattaa aloittaa. Vauvoille tarkoitetut hedelmä- ja marjasoseet on myös yksi vaihtoehto.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.26 22:07:21

Sama juttu. Vuosikymmenen taistelun jälkeen luovutin.

Oon etsinyt yksi kerrallaan kasviksia joita maha kestää pienissä määrin. Joitakin pystyn syömään jopa 100 g kerralla, mutta joitain vain ehkä 20 g.
Aamupuuron ja yhden Elovena-kauravälipalakeksin maha kestää päivässä, mutta ei yhtään moniviljaleipää, täysviljaleipää tai kaura- tai ruisleipää, joten leivän syön valkoisena, kuten myös riisin ja pastan.

Kokonaisuudessaan saan nykyään kuitua noin 15 g päivässä ja voin huomattavan paljon paremmin kuin ennen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   5.1.26 22:53:47

Jätä kaikki ultraprosessoitu pois ja mahdollisimman monet lisäaineet. Huomaa, että mm. karrageenia on monessa paikassa! Se aiheuttaa hyvin monille vaivoja.

Ala syömään kananmunia, oikeaa voita, kunnon lihaa tarpeeksi, marjoja, luonnonjogurttia, juustoja, hunajaa ja viljoista kauraa, ellet halua kokeilla jättää kokonaan viljoja pois. Keitetyt porkkanat sopii ainakin itselle.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   5.1.26 23:09:24

Onko kilpirauhasen vajaatoiminta? Tähän kannattaa etsiä lisätietoa, sillä lääke auttaa vain oireeseen, ei syntymekanismiin. Esim tumma leipä ärsyttää, vaikka suolessa ei vikaa näy.

Lähettäjä: Nap 
Päivämäärä:   6.1.26 05:16:05

Miten kilpirauhasen vajaatoiminta, varsinkaan lääkitty suolistoon vaikuttaisi?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   6.1.26 07:34:09

Kyllä sinä silti voit jättää syömättä sipsit ja rasvaiset ja sokeriset herkut. Jos vatsasi ei kestä porkkanaa, älä sitten syö sitä. Mutta miten olisi peruna? Vatsasi kestää höttöleipää eli vehnää ja riisiä, joten syö kokojyväriisiä ja hiivaleipä- tai grahamjauhoista valmistettua leipää. Juusto ei tarvitse olla kaikkein rasvaisinta.

Tee itsellesi lista niistä vaivaa aiheuttavista aineksista, joista pidät ja haluaisit syödä. Lisää niitä ruokavalioosi yksi kerralla ja vähän muutamaksi päiväksi. Jos ei sovi, vedä viiva sen yli ja kokeile seuraavaa. Ei sitten tarvitse arpoa, oliko se porkkana vai kokojyväleipä, joka vaivat aiheutti . Vaikka ruis ei muuten sovi, voi näkkileipä silti olla hyvä, mutta kokeile sitäkin yksi pala kerralla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.26 08:38:03

Suoliston pitää tottua. Mulla taas rasvaiset ruuat (sipsit, burgerit yms) ja ruis aiheuttaa ongelmia, varsinkin jos en ole pitkään aikaan käyttänyt. Myös prosessoidut "lihankorvikkeet", kuten härkis ja muut. Siksi yritän korvata proteiineja pavuilla/linsseillä, munilla ja joskus kalalla. Kannattaa kokeilla tuota hapankaalia!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.