Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi niin monet työt pitää aloittaa jo

Lähettäjä: seitsemältä? 
Päivämäärä:   3.1.26 21:39:59

Kuuden aamuherätykset ovat itselleni täyttä @!#$ä ja uskon, että myös monille muille. Mikä peruste tähän edes on? Miksi aloitus kello 8 ei riitä, aikaisin sekin on?
Esim. puutarhurin työ, työt raksalla, vaikkapa rappussiivous... Ei näihin ole mitään syytä mennä seitsemäksi.

Re: Miksi niin monet työt pitää aloittaa jo

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.26 21:45:59

Talviajassa aikaisetkin herätykset on helpompia.

Päivämäärä:   3.1.26 21:46:29

Talviaika siis pysyväksi kuten oli 1980 asti.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   3.1.26 21:50:08

Puutarhurit keräilee kamat varikolta että pääsee ajoissa kohteisiin. Joissain kohteissa saa työskennellä vain 8-16. Joissain kohteissa mesta pitää olla siisti kasiin mennessä ja sit siirrytään seuraavaan mestaan.

Itse aloittaisin kesäkuumilla vieläkin aikaisemmin, olisi hetken mukavampi lämpötila.
Joskus pitää venyttää päivää loppupäästä.
Mutta ei kaikissa alan firmoissa aloiteta seiskalta, vaan tilanteet voi vaihdella työkohteiden mukaan.

Päivämäärä:   3.1.26 21:54:44

Okei. No tuo puutarhuri oli vain yksi esimerkki.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   3.1.26 21:59:20

Klo 7 melko normaali aika, ottaen huomioon että useampi työ alkaa klo 6 tai ennen.

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   3.1.26 22:00:46

Moni työntekijä arvostaa pidempää vapaa-aikaa iltapäivään ja iltaan.

Jos mun pitää vaihtaa työvuoroa, niin aina löytyy vaihtari klo 6.00 vuoroon, harvoin klo 10.00 vuoroon.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   3.1.26 22:08:04

8-16 olisi sopiva, en itse voisi edes mennä vaikka kuudeksi töihin kun täältä on matkaa keskustaan missä työpaikat on 15km ja ei ole ajokorttia, joten kuljen bussilla ja kuudeksi en töihin pääse.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.1.26 22:11:48

Ennen klo 8 aloitus säännöllisesti ei olisi mulle vaihtoehto
Vuorotyössä onnistuu kyllä, kun on muutakin tarjolla, mutta jos viikosta toiseen pitäisi olla töissä klo 8 tai aiemmin, olisin aivan totaalisen väsynyt kaikki iltapäivät töiden jälkeen. Vuorotyötä tein pitkään, ei mitään ongelmaa paitsi klo 6:15 vuorojen kanssa, mutta niitä oli onneksi vähän. Sen sijaan 8-16 työ oli aivan karseaa enkä tottunut siihen ikinä, onneksi sain vaihtaa puolen vuoden jälkeen 9-17 vuoroon, kun toinen tekijä oli halukas 8-16 vuoroon. Sen jälkeen en ole vastaavaa edes harkinnut ja vaikka nytkin on päivätyö, on onneksi liukuma ja yleensä aloitan 8-9 välillä ja toimistopäivinä 9-9:30 välillä.

Mä en ymmärrä miksi lasten koulun pitää alkaa klo 8. Paljon parempi olisi kun menisivät kouluun vasta 9 ja pääsisivät myöhemmin, nyt pääsevät 12:15 tai 13:15. Hyvin voisivat olla koulussa tunnin pidempään iltapäivällä.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   3.1.26 22:12:08

Kyl mä arvostan kuuden aamua enemmän kuin kahdeksan aamua. Saatika kun sitten pääsee iltavuoroviikolla kymmeneltä kotiin. En mä jaksaisi kytätä kotiin pääsyä puoleenyöhön saatika pidempää, mikä seuraisi siitä jos aamuvuoro alkaisi myöhemmin.

Päivämäärä:   3.1.26 22:18:43

"Ennen klo 8 aloitus säännöllisesti ei olisi mulle vaihtoehto
Vuorotyössä onnistuu kyllä, kun on muutakin tarjolla, mutta jos viikosta toiseen pitäisi olla töissä klo 8 tai aiemmin, olisin aivan totaalisen väsynyt kaikki iltapäivät töiden jälkeen. Vuorotyötä tein pitkään, ei mitään ongelmaa paitsi klo 6:15 vuorojen kanssa, mutta niitä oli onneksi vähän. Sen sijaan 8-16 työ oli aivan karseaa enkä tottunut siihen ikinä, onneksi sain vaihtaa puolen vuoden jälkeen 9-17 vuoroon, kun toinen tekijä oli halukas 8-16 vuoroon. Sen jälkeen en ole vastaavaa edes harkinnut ja vaikka nytkin on päivätyö, on onneksi liukuma ja yleensä aloitan 8-9 välillä ja toimistopäivinä 9-9:30 välillä. "

Kiva, joku ymmärtää minua!
Itse en "arvosta" sitä yhtään, että menee töihin aikaisemmin ja pääsee kotiin aikaisemmin. Olen niin väsynyt aikaisesta herätyksestä, että koomailen vain loppupäivän sitten. Eli ei mitään iloa siitä, että pääsee ajoissa kotiin. Sen sijaan, jos olisi saanut nukkua pari tuntia pidempään, pystyisin nauttimaan siitä vapaa-ajastakin.
Seuraavaa koulutusta mietin sen pohjalta, miten aamuherätykset voisi lopettaa kokonaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.26 22:19:51

Käy kokeilemassa mainitsemiasi töitä omalla aikataululla, jos työnantaja siihen myöntyy.
Maailma on kova; kukaan ei halua taloyhtiön vastikkeita maksavana lähtä aamulla töihin, kun hissisä on yrjöä, eikä kukaan halua nähdä hautausmaalla kaivuria ja heijastinhousuja.
Maailma nyt vaan rakentuu toimistoaikatauluihin ja kukaan ei halua maksaa yötyöläisten lisää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.1.26 22:28:06

Onneksi on liukuva työaika.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   3.1.26 22:40:03

Ennemmin ajoissa töihin ja ajoissa pois.
Kun menee myöhemmin töihin, illat venyy ja ihan yhtä vaikea herätä töihin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.1.26 22:44:53

Onhan niitä vuorotöitä pilvin pimein, ja saat takuulla vaihdettua vuorot niin, että teet vain iltaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.1.26 23:02:14

Mäkin luulin että musta ei oo aamutyöhön kunnes löysin oman alani. Nykyään meen yleensä kuudelta, joskus jopa aiemmin, joskus myöhemmin. Riippuu mitä käsketään.

Lähettäjä: Törppö 
Päivämäärä:   3.1.26 23:05:53

Mun lempityöaika oli 5-13, sillon kun sain itse päättää :D

Päivämäärä:   3.1.26 23:12:18

5-13 työ olisi oikein ok, etänä

Päivämäärä:   4.1.26 01:19:56

Mä harrastan mielummin kaikki kivat jutut, meen sit vasta töihin ja töistä nukkumaan. Paras vuoro on 16-24.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.26 05:08:24

Piste - Eikö sua väsytä mennä töihin aktiivisen aamupäivän jälkeen?
Teen itsekin vuorotyötä ja monesti käyn esim ratsastamassa aamulla ennen iltavuoroa mutta noina päivinä tuntuu että olen jo työt aloittaessa väsynyt.
Yövuoroissa ei ole samaa ongelmaa koska nukun siihen asti että on aika lähteä ja mahdolliset aktiviteetit hoidan heti vuoron jälkeen. Eli ihan samalla lailla kuin aamuvuorossa mutta iltavuoroihin tuo rytmi ei jotenkin istu.

Lähettäjä: Viivamerkki 
Päivämäärä:   4.1.26 07:13:11

Itse tein pari vuotta nyt muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vuoroa n. 7.30-15.10. Tuntui tässäkin vuorossa, että vaille neljä kun olen kotona, annan päiväheinät ja kohta pitää olla jo iltatallilla/liikuttamassa hevosia. Ja aamulla aamutallille herätys viideltä. Tässä tuli jotenkin kiireen tuntu, vaikka varmasti monen mielestä just hyvä vuoro.

Päätin kuitenkin että vaihdan vuoroni 6-13.40 vuoroon. Herään vaan vähän aiemmin (klo 4) aamutallille heinät heittämään, sitten pieni siistiytyminen, työt, kotiin antamaan päiväheinät ja hetki lepoa iltapäivässä. Pari tuntia rauhoittumista työn ja iltatallihommien välissä. Kerkee vaikka laittaa vaihteeks kunnon ruuan, syödä sen rauhassa ja ottaa pikku torkut. Ihanaa! Iltapään ja iltaan jää sitten tallihommien lisäksi just lepoaikaa tai halutessaan aikaa urheilla jotain pientä.

Lähettäjä: Viivamerkki 
Päivämäärä:   4.1.26 07:14:33

Iltapäivään

Päivämäärä:   4.1.26 07:27:42

Kyllä työelämässä pitäisi mahdollisuuksien mukaan huomioida ihmisten omat toiveet työajoista. On valtavan rasittavaa työskennellä omaa biologista kelloaan vastaan.

Lähettäjä: Kkkkk 
Päivämäärä:   4.1.26 07:49:49

Suomessa ihannoidaan edelleen vanhaa agraarikulttuuria. On hieno ja hyvä ihminen ken varhain nousee karjaansa hoitamaan. Vain surkeat laiskurit makaavat pitkään eikä niistä työmiestä tule. Ja kun johtoporras tekee töitä missä huvittaa ja milloin huvittaa niin eipä se ketään kiinnosta että olisiko duunarin kivempi nukkua tunti pidempään.

Päivämäärä:   4.1.26 08:24:19

Tottumiskysymys tuo aikainen aamuherääminen ja se täytyy pitää mielessä että myös vapaapäivinä ei nukuta liian pitkään koska se sotkee vuorokausrytmin.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   4.1.26 08:25:13

Miksi te ette hankkiudu sellaiselle alalle, jonka työvuorot sopii omaan rytmiin?
Itse aloitan työt mieluiten aikaisin aamulla (5-6), niin pääsee ajoissa kotiin ja omiin juttuihin, mutta ymmärrän ettei kaikki kulje samassa rytmissä. Minulle pahin työaika olisi 10-18

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.1.26 08:32:10

Monissa fyysisissä töissä pohjautunee siihen, että kesäaikaan aamulla on viileämpää ja helpompi työskennellä. Päivien lyhetessä taas on tärkeää olla kaikki siirtymiset ja valmistelut hoidettu ennen kuin arvokas päivänvalo on ollut tarjolla itse työhön, jotta varsinaista hommaa on ehditty tehdä mahdollisimman pitkään ennen valon loppumista.

Ns. siisteissä sisätöissä keinovalon keskellä on yleensä aloitettu perinteisesti myöhemmin.

Loppujen lopuksi heräämisen tuskallisuuden kannalta on ihan sama mihin aikaan vuorokaudesta on ns. yleinen työaika. Kyse on vain unirymistä. Mene nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja herää joka aamu samaan aikaan, niin totut aikanaan mihin tahansa rytmiin. Tämän takia vuorotyö on niin paha jaksamisen kannalta: ei ole mitään mahdollisuutta ylläpitää rytmiä, jos se jatkuvasti muuttuu.
Jos illasta valvoisi luonnostaan pidempään ja sitten taas aamusta nukkuisi pidempään, eli oma luonnollinen rytmi olisi pidempi kuin vuorokausi, niin sitten vaan kärsit riippumatta siitä mihin aikaan töissä pitää olla. Ihan yhtälailla kiroaisit aamuheräämistä vaikka se olisi kellon mukaan 11.00 kuuden sijaan.

Päivämäärä:   4.1.26 08:53:19

Raksalla on päivänvalo hyödynnettävissä mahd hyvin. Toinen pointti on, että raskas liikenne ei osu ihan samaan ruuhkahuippuun kuin toimistolle ajajien aamuruuhkat.

Päivämäärä:   4.1.26 09:00:39

Miksi te ette hankkiudu sellaiselle alalle, jonka työvuorot sopii omaan rytmiin?

Minulla se vaikeus että silloin täytyisi ottaa avioero ja jäisin sitä kautta todennäköisesti työttömäksi.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   4.1.26 09:03:53

"Tottumiskysymys tuo aikainen aamuherääminen ja se täytyy pitää mielessä että myös vapaapäivinä ei nukuta liian pitkään koska se sotkee vuorokausrytmin."

Höpöhöpö. Itse en ole kolmessakymmenessä vuodessa tottunut aikaiseen rytmiin. Heti, kun tilaisuus tulee,niin rytmi lipsahtaa tunnin-pari myöhäisemmäksi. Lisäksi vuodenaika vaikuttaa; pimeällä talvella valvon myöhään ja nukun hyvinkin pitkään. Kesällä valolla on helpompi herätä eikä kesäaika haittaa.

Mulla alkaa työpäivä teoriassa kasilta, mutta kuudelta on herättävä. Nyt lomalla ollaan nukuttu koko perhe yhdeksään. Tänään soi herätys kasilta, totutellaan taas aikaisempaan rytmiin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.1.26 09:19:39

Mä en ymmärrä miksi lasten koulun pitää alkaa klo 8. Paljon parempi olisi kun menisivät kouluun vasta 9 ja pääsisivät myöhemmin, nyt pääsevät 12:15 tai 13:15. Hyvin voisivat olla koulussa tunnin pidempään iltapäivällä.

Näinhän se on alaluokilla, mutta omat lapset eivät juuri klo 12 ole päässeet koulusta enää 4.-5. luokan jälkeen. Yläasteella koulupäivät loppuu aina 14.45 tai 16.15. Siinä on paljon vaikeampaa ehtiä harrastuksiin.

Päivämäärä:   4.1.26 09:37:00

Tottumiskysymys tuo aikainen aamuherääminen ja se täytyy pitää mielessä että myös vapaapäivinä ei nukuta liian pitkään koska se sotkee vuorokausrytmin."

Höpöhöpö. Itse en ole kolmessakymmenessä vuodessa tottunut aikaiseen rytmiin. Heti, kun tilaisuus tulee,niin rytmi lipsahtaa tunnin-pari myöhäisemmäksi. Lisäksi vuodenaika vaikuttaa; pimeällä talvella valvon myöhään ja nukun hyvinkin pitkään. Kesällä valolla on helpompi herätä eikä kesäaika haittaa.

- Sama homma myös minulla mutta kyse olikin siitä ettei vapaapäivinäkään nuku kovinkaan pitkään.
Kyllä minuakin arkena väsyttää herätessä mutta väsyttäisi vielä enemmän jos vapaapäivinä sekä loma- aikoina nukkuisi puolille päivin.

Päivämäärä:   4.1.26 09:42:07

6.30 oli mun lemppari aloitusaika. Pääsi järkevään aikaan pois töistä.

Päivämäärä:   4.1.26 09:46:58

Entisaikaan navettaan herättiin klo 5 ja nykyäänkin kyllä kuudelta. Ei siinä voinut liukua.

Lähettäjä: Greda 
Päivämäärä:   4.1.26 10:06:01

On meitä niin kovin erilaisia ihmisiä. Itse taas rakastan niitä aamuvuoroja missä työt saa aloittaa jo 05:00, minusta tuntuu että niinä päivinä jää ihanan paljon vapaa-aikaa, kun pääsee niin aikaisin töistä myös kotiin. Jos joudun vasta 08:00 alkavaan vuoroon, niin tuntuu että menee puolet päivästä hukkaan töissä eikä ehdi iltapäivästä ja illasta tehdä kaikkea kivaa mitä haluaisi.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   4.1.26 10:09:27

Ammatinvalintakysymys. Kannattaa hankkiutua sellaiseen ammattiin ja työhön, jossa on enimmäkseen iltatyötä. Näin mm. ravintoloissa, joissa ei ole aamiaista eikä lounasta, ja mm. kansalaisopistojen opettajat.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   4.1.26 10:18:39

Tein keikkatyötä ja aina oli yhtä ihmeellistä jos valitsin 10-18 vuoron. Mulla luonnollista herätä 9-10. Ja jos töissä olen niin sinä päivänä en jaksa muuta.
Nukun aina 10 tuntia, niin jos aloitan 6...menen nukkumaan viimeistään 8 tai siis jos matkat ja aamupala jne. Niin 6 nukkumaan. Eipä siinä juuri ystäviä näkisi, paitsi jo hekin ovat samassa rytmissä.

Päivämäärä:   4.1.26 12:15:08

Viherpuolella piti mennä seiskaan koska roskakierrokset piti olla tehtynä ennen kasia. Kiva jossain koulun pihalla kerätä roskia jos siellä parveilee teinit ympärillä :D ja ihan turvallisuuskysymyskin etenkin viikonloppujen jälkeen katsastaa ne koulujen ja päiväkotien pihat ennen kuin lapset siellä möyrivät. Yllättävän paljon löytyi lasinsiruja, huumeneuloja yms. leikkipaikoilta :(

Nykyisessä työpaikassa on aukioloajat 8-14 joten pitää tulla seiskaksi että kaikki on valmista kasiksi. Toisaalta tykkään kun kotona olen jo ennen kolmea, on meinaan ehtinyt ympäri vuoden koirien kanssa valoisalla metsään töiden jälkeen :) en ole aamuvirkku luonnostaan mutta kun vuoden jokaisena päivänä pitää saman rytmin (sängyssä 21-05) niin ei ne herätykset enää kovin pahalta tunnu.

Päivämäärä:   4.1.26 12:28:22

"Miksi te ette hankkiudu sellaiselle alalle, jonka työvuorot sopii omaan rytmiin?"

Kirjoitinkin tuossa yllä, että mietin tämän kannalta, jos vielä uudelleenkouluttaudun.
Itsellä henk. koht. syynä on se, että kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja oppimisvaikeuksista. Tämän takia pystyn tekemään vain aniharvaa työtä, esim. juurikin siivousta. Ja kokemukseni on, että siivoustyöt alkavat yleensä aikaisin (jopa viideltä, tällaisiin tosin en ikinä hakeutuisi) ja ulkoaluetyöntekijänä myös aloitettiin seitsemältä.

Päivämäärä:   4.1.26 12:30:50

Itse olen erittäin huono nukkuja ollut aina. Voin toki mennä kympiltä nukkumaan, mutta kun se nukahtaminen kestää ja kestää väsymyksen tasosta huolimatta, niin ei mitään hyötyä. Aina unet jäävät liian lyhyiksi.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   4.1.26 12:31:59

Mä alottaisin aamuni mieluusti jo neljältä. Tai olen elämäni niin järjestellyt, että enimmäkseen voin näin tehdäkin. 14-16 välillä päivätorkut (harvoin koko kahta tuntia, mutta kuitenkin sellaiset, että käyn kunnolla unessa) ja nukkumaan yöunille viimeistään klo. 21. Muiden ihmisten erilainen rytmi häiritsee usein yöuntani, kun soitellaan vielä illalla kymmenen jälkeen asioista, jotka vois odottaa huomista tai vieraat ei ymmärrä lähteä, vaikka minä vedän yöpaitaa päälle.

Lähettäjä: Miikka 
Päivämäärä:   4.1.26 12:46:36

Eikö iltaisin tai öisin tehtävää siivoustyötä löydy enää? Aikoinaan oli. Nykyään ravintolatyössä, mutta se ei taida aloittajalle muuten sopia.

Päivämäärä:   4.1.26 12:53:04

"Eikö iltaisin tai öisin tehtävää siivoustyötä löydy enää? Aikoinaan oli. Nykyään ravintolatyössä, mutta se ei taida aloittajalle muuten sopia."

Oman kokemukseni mukaan ei. Aikoinaan (reilut 10v sitten) kun siivousta tein, oli kyllä iltakohteita. Nykyään on mennyt siihen, että kohteet siivotaan niiden aukiollessa ja mahdollisesti aloitetaan pari tuntia ennen aukioloaikaa. Eli esim. aamuviideltä.

Ja joo, ravintolatyö on kokeiltu myös, enkä tosiaan soveltunut siihen(kään).

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   4.1.26 13:33:27

"Sama homma myös minulla mutta kyse olikin siitä ettei vapaapäivinäkään nuku kovinkaan pitkään.
Kyllä minuakin arkena väsyttää herätessä mutta väsyttäisi vielä enemmän jos vapaapäivinä sekä loma- aikoina nukkuisi puolille päivin."

On testattu herätä samaan aikaan, ei auta. :) Puoleen päivään ei perheellisenä voi nukkua mitenkään, mutta yhdeksään on luksusta. Optimi päivän kannalta klo 8.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.26 15:16:42

Luonnostaan aamuvirkut eivät vain käsitä, että ne jotka on luonnostaan iltavirkkuja/heräämisaika myöhäisempi, niin ei se vain ole niin, että "heräät vain aina samaan aikaan ja kyllä siihen tottuu". Kun se ei ole kropalle luontaista, niin se ei vaan toimi pitemmän päälle. Koittakaa ite jatkuvasti mennä nukkumaan 3-4 h myöhemmin ja nukkua 3-4h pitempään. Onko helppoa? Ei ole.

Itse olen realistinen nukkuja. Jos pitä mennä töihin klo 7-8, niin silloin mennään töihin ja se ei ole ongelma edes pidemmällä aikavälillä. En pidä siitä, se vaatii paljon muiden asioiden huomioimista, mutta en kuole siihen enkä ole ns. koomassa töiden jälkeen. Kuitenkin luontainen rytmi olisi mieluummin aloittaa työt n. 9.30. Silloin elämä olisi unen ja heräämisen kannalta oikein auvoisaa. Taas realistinen parempi rytmi harrastusten kannalta on aloittaa työt 8.30-9 välillä. Nykyisessä työpaikassa onneksi ihmiset innokkaasti vaihtavat noita aamuvuoroja pois ja saan tilalle noita hieman myöhäisempiä aloituksia. Jos ei olisi hevosia, niin siirtäisin kaikki aloitukset 9.30 ja sen jälkeen..

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.1.26 15:39:21

Pidän siitä että voi mennä töihin jo 6 niin jää näin talvisinkin vähän valoisaa aikaa esim. lenkkeillä koirien kanssa. Pääsee töistä ajoissa ja loppupäivä on vapaata.
Ymmärrän hyvin että jotkut iltaihmiset tekisi mielellään aina iltavuoroja.
Työpaikoilla voisi enemmän kuunnella työntekijöitä koska varmasti löytyy näitä aamuvirkkuja ja iltaihmisiä niin voisivat sopia mukavammat työajat.

Lähettäjä: ?!? 
Päivämäärä:   4.1.26 15:40:08

Menen 5.30 töihin. Ei kiinnosta olla siellä koko iltaa. Liukuma on 9 asti.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   4.1.26 15:43:42

Ai miksi pitää aloittaa aikaisin? No siksi että ehtii. Meillä alkaa viikonpäivästä riippuen ensimmäiset vuorot 1-2 tuntia ennen kun kauppa avataan asiakkaille, ja se johtuu siitä että on asioita mitkä pitää tehdä ennen myynnin aloittamista.

Rasittavaa kuunnella ainaista nurinaa siitä miten itse kunkin unirytmi ei hyväksy milloin mitäkin. Yrittäjänä saa valita työaikansa itse. Siivousalalle mahtuu yrittämään, ja siinä voikin kätevästi huomata miten työ halutaan ostaa sellaiselle ajalle mikä sopii asiakkaan aikatauluun. Ei ketään kiinnosta sen työntekijän näkökulma.

Samalla tavalla ihmiset haluaa käydä kaupassa anivarhaisesta iltamyöhään, tai kellon ympäri, mutta se ei kiinnosta miten se töissä oleva ihminen asiansa kokee. Samoin hirveän kiva olisi pistää lapset myöhemmin kouluun vastaavasti myöhemmin ulos, ketään ei kiinnosta opettajan vapaa-aika. Sikäli että sellaista edes on.

Jokaisen pitää joskus sietää epämukavuutta, ja jos on niin paljon kammoja ja rajoitteita että työelämän epämukavuudelle ei oikeastaan voi tehdä mitään niin kärsikää edes hiljaa. Kuormitatte muita tuolla valittamisella, joka ei johda mihinkään. Maailma ympärillä ei muutu.

Päivämäärä:   4.1.26 15:51:03

"Luonnostaan aamuvirkut eivät vain käsitä, että ne jotka on luonnostaan iltavirkkuja/heräämisaika myöhäisempi, niin ei se vain ole niin, että "heräät vain aina samaan aikaan ja kyllä siihen tottuu". Kun se ei ole kropalle luontaista, niin se ei vaan toimi pitemmän päälle. Koittakaa ite jatkuvasti mennä nukkumaan 3-4 h myöhemmin ja nukkua 3-4h pitempään. Onko helppoa? Ei ole."

No tämäpä juuri

Lähettäjä: ?!? 
Päivämäärä:   4.1.26 15:57:27

Ja koirille kivempi kun oon ajoissa kotona. Ja ehtii ulkoilla valoisan aikaan.

Päivämäärä:   4.1.26 16:21:42

"Jokaisen pitää joskus sietää epämukavuutta, ja jos on niin paljon kammoja ja rajoitteita että työelämän epämukavuudelle ei oikeastaan voi tehdä mitään niin kärsikää edes hiljaa. Kuormitatte muita tuolla valittamisella, joka ei johda mihinkään. Maailma ympärillä ei muutu."

Olipa hölmö kommentti. Maailma nimenomaan muuttuu, on muuttunut valtavasti jo ihan muutamassa vuosikymmenessä. Ei siitä ole pitkä, kun esimerkiksi kaupat sulkivat ovensa jo arkisin ajoissa, lauantaisin olivat muutaman tunnin auki ja koko sunnuntain kiinni. Kaikki tieto kulki postitse paperilla tai faxilla. Työt olivat pelkkää läsnätyötä.

Nyt yhteiskunta on auki 24/7, tieto kulkee sähköisesti ja monet työt voi tehdä etänäkin. On jokseenkin kummallista, että tällaisessa muutoksessa työajat eivät ole juurikaan muuttuneet niillä, joiden työt voisi hoitaa kellonajasta riippumatta. Vielä roikutaan jossain iänikuisessa 8-16 työajassa, vaikka työt voisi hoitaa oman luonnollisen päivärytmin mukaan. Tällaisesta hölmöydestä pitäisi pitää enemmän ääntä!

Lähettäjä: Syy 
Päivämäärä:   4.1.26 17:38:28

" On jokseenkin kummallista, että tällaisessa muutoksessa työajat eivät ole juurikaan muuttuneet niillä, joiden työt voisi hoitaa kellonajasta riippumatta. Vielä roikutaan jossain iänikuisessa 8-16 työajassa, vaikka työt voisi hoitaa oman luonnollisen päivärytmin mukaan. Tällaisesta hölmöydestä pitäisi pitää enemmän ääntä!"

Minua kiinnostaa mitä nämä työt oikein on joita voisi muka hoitaa vuorokauden ympäri, mutta pakotetaan tekemään klo 8-16 välillä.

Lähettäjä: Akka 
Päivämäärä:   4.1.26 18:13:00

Mulla soi kello 4.30 että ehdin töihin klo 6. Hyvin pärjää kun ei vastaa telkkaria tai pelaa pleikkaa koko yötä

Päivämäärä:   4.1.26 18:23:51

Syy: Lähes kaikki etänä tehtävät työt. Suurimmalla osalla palaverit on ainoita kelloon sidottuja ja kaikki muu työ on tehtävissä aika- ja paikkariippumattomasti.

Päivämäärä:   4.1.26 18:31:42

. //Jos se etätyö olisi ihan oikeasti sellainen ettei kellonajalla ole mitään merkitystä niin niitä kellon aikoja ei olisi, mutta kuten sanoitte on kellon aikoihin sidottuja palavereja ja todennäköisesti siinä työssäkin erilaisia deadlineja jotka istuvat paremmin siihen virka-aikaan kuin siihen aikaan kuin itseä nyt huvittaa tehdä töitä ja luulisi suurimmalla osalla olevan myös esimies johon tulee saada tarvittaessa yhteyttä puhumattakaan sairaspoissaoloista. Kuulostaa enemmän siltä ettet kykene hahmottamaan isompaa kokonaiskuvaa, kun kuvittelet kaikki etätyöt voisi tehdä mihin kellon aikaan huvittaa ja ettei se oma työ vaikuta muiden työhön ja aikatauluihin mitenkään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.1.26 19:00:19

Agraariyhteiskunnan jäänteitä. Omaan rytmiin seiskaan meno olisi epäinhimillistä. Ja talviaika on kyllä täysin perseestä.

Päivämäärä:   4.1.26 19:26:35

Snipperin kommentti oli taas oikein hyvä osoitus siitä miksi tämä maailma edelleen pyörii ensisijaisesti aamuvirkkujen aikataulujen mukaan. Myös silloin kun olisi mahdollista huomioida yksilöitä ja heidän tarpeita paremmin. Aina ei ole, mutta joskus on ja silloin siihen tulisi myös pyrkiä, koska se on kaikkien etu.

Minä olin se, joka ihmetteli koulun alkamisaikoja. En kuitenkaan vaatinut keneltäkään mitään enkä myöskään kuormita koulua tai opettajaa vaatimalla opettajaa asettumaan juuri meidän rytmiin. Pyritään parhaamme mukaan sopeutumaan koko perhe siihen rytmiin mikä on ilmoitettu, vaikka meille sopisi paljon paremmin se myöhäisempi rytmi ihan koko perheelle. Opettaja nyt kuitenkin sattuu olemaan töissä 7:30/8/8:30-14:30/15/15:30, joten hänen vapaa-aikaansa ei vaikuttaisi yhtään mitenkään se, että lasten koulu alkaisi ja päättyisi tunnin myöhemmin. Osa opettajista on myös itse niitä myöhäisemmän rytmin ihmisiä, joten eipä toisaalta olisi iso ongelma sekään että tässä olisi joskus myös jotain vaihtoehtoja (isommissa kouluissa), jos useampia saman ikäluokan luokkia.

Ja kuten sanoin, oman työelämäni olen saanut järjestettyä niin, että voin sen hoitaa itselle sopivalla tavalla. Sekin ihan ilman valittamista tai Snipperin kaltaisten kuormittamista.

Päivämäärä:   4.1.26 19:31:33

Syy. Ihan pikku esimerkkinä. Mulla on sairaskuluvakuutus, jossa vakiokuluja jotka laitan vak yhtiön sivulla säännöllisesti. No asia tarkistetaan/hyväksytään. Vastaus asian käsittelemisestä tulee aina seuraavana aamuna klo 8 pintaan, eli joku katsoo sen virka-aikana. Tällaisen työn voisi tehdä vaikka aamu kahdelta jos yhtiö sallisi jouston työajassa.

Päivämäärä:   4.1.26 19:39:39

. //Ja sinä oletat ettei tämä sairauskuluvakuutuksen käsittelijä tee yhtään mitään muuta kuin vain käsittelee sähkösiävakuutuksia ja tekee päätöksiä vain niiden pohjalta. Itselle on välillä ihan virka-aikana soitettu, kun haluttu esim. Tarkennusta diagnoosiin jne. Se soittaminen ei onnistu klo 2 aikaan yöllä eli siihen työhön nyt voi kuulua vähän muutakin kuin vain koneella olemista ja pitää saada tavoitettua ihmisiä.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   4.1.26 19:41:06

Kannattaa opiskella riittävästi, että saa tehdä työnsä (melkein) milloin ja missä huvittaa ja työnantajalla on siihen luottamus. Kv-aloilla esim joutuu ajoittamaan kokouksia myös muiden maiden työaikojen mukaan, vaikka öisin.

Tosin tällaiset asiantuntija-ammatit vaativat työkokemusta ja ihan sitä normiaamuihin heräämistä alkuvuosina.
Monilla duunarialoilla tehdään vuorotyötä, luulisi sieltä löytyvän aloittajallekin jotain. Samalla voi opiskella lisää ja päästä joskus asemaan, jossa on hyvinkin joustava työaika.

Päivämäärä:   4.1.26 19:52:44

Nii i

Tätä miettinyt jo kouluajoista... Mikä univaje jo lapsesta saakka puolella kansasta:D

Päivämäärä:   4.1.26 19:54:50

"Tätä miettinyt jo kouluajoista... Mikä univaje jo lapsesta saakka puolella kansasta:D"

Niinpä. Kiva olla umpiväsynyt koko elämän :D

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.1.26 20:03:52

Samaa mieltä. Meillä on nykyään yhteiskunta mikä toimii useita kauppoja myöten 24/7.
Eikö olisi alka luopua myös tästä ja työt alkaa aina klo 8.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.1.26 20:11:33

"Eikö olisi alka luopua myös tästä ja työt alkaa aina klo 8."
Tuolla tarkoitin siis ettei se klo 8 ole enää oletusarvo vaan yhtä hyvin monet työt voisi aloittaa vaikka klo 17.

Päivämäärä:   4.1.26 20:16:10

Mun on turha mennä sänkyyn kymmeneltä illalla, koska uni tulee vasta kolmelta yöllä. Ihan hukkaan heitettyä aikaa maata 5 tuntia sängyssä odottamassa sitä unta. Juu, kokeiltu on vuosikausia. Nyt en enää jaksa.

Nyt teen 12- 20.00 työvuoroja, voisin tehdä myöhempääkin, muttei omalla alalla niitä ole. Saan nukuttua tarpeeksi ja jaksan tehdä myös töiden lisäksi muuta.

Vuosikausia menin töihin aamuseitsemäksi kahden, kolmen tunnin yöunilla. Lopulta kroppa ei enää kestänyt ja piti tehdä radikaali muutos.

Päivämäärä:   4.1.26 20:17:56

"Mun on turha mennä sänkyyn kymmeneltä illalla, koska uni tulee vasta kolmelta yöllä. Ihan hukkaan heitettyä aikaa maata 5 tuntia sängyssä odottamassa sitä unta. Juu, kokeiltu on vuosikausia. Nyt en enää jaksa.

Nyt teen 12- 20.00 työvuoroja, voisin tehdä myöhempääkin, muttei omalla alalla niitä ole. Saan nukuttua tarpeeksi ja jaksan tehdä myös töiden lisäksi muuta.

Vuosikausia menin töihin aamuseitsemäksi kahden, kolmen tunnin yöunilla. Lopulta kroppa ei enää kestänyt ja piti tehdä radikaali muutos."

Kuulostaa niin tutulta. Tuollaisen työajan haluan minäkin. Ei koskaan aikaisia herätyksiä, ihanaa. <3

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.1.26 20:25:56

"
Vuosikausia menin töihin aamuseitsemäksi kahden, kolmen tunnin yöunilla. Lopulta kroppa ei enää kestänyt ja piti tehdä radikaali muutos."

Tähän tulee kohta joku kertomaan kuinka pitää vaan kääntää se oma rytmi ja siihen kyllä tottuu, kun vaan totuttaa. Samat ihmiset kuitenkin kuorossa huutaa kuinka kohtuutonta on, että heidän pitäisi omaa rytmiään kääntää, kyllä pitää saada elää omassa luonnollisessa rytmissä, koska se aamuvirkkujen rytmi on se ainoa oikea ja sallittu.

Lähettäjä: Sijs 
Päivämäärä:   4.1.26 20:43:08

"Tähän tulee kohta joku kertomaan kuinka pitää vaan kääntää se oma rytmi ja siihen kyllä tottuu, kun vaan totuttaa. Samat ihmiset kuitenkin kuorossa huutaa kuinka kohtuutonta on, että heidän pitäisi omaa rytmiään kääntää, kyllä pitää saada elää omassa luonnollisessa rytmissä, koska se aamuvirkkujen rytmi on se ainoa oikea ja sallittu."
Just näin :D

Päivämäärä:   4.1.26 21:09:26

Syy: Miten sinun on niin vaikea ymmärtää asiantuntijatyön luonnetta. Jos iltapäivällä on muutama palaveri, niin tottakai niissä on oltava paikalla, mutta sen lopun työpäivän voisi työtehtävien puolesta tehdä mihin aikaan vain. Sairauspoissaolot meillä ovat työn luonteesta johtuen vähäisiä (etänä kun tehdään paljon flunssassakin) ja poissaolot ilmoitetaan käytännössä teams-viestillä, esimies sitten lukee viestin kun ehtii.

Omat työmme tietysti vaikuttavat yhteistyötahojen töihin, mutta heille näkyvää on ainoastaan työn valmistuminen. Ei heille näy, eikä ole mitään merkitystä sillä, mihin vuorokaudenaikoihin olemme työtä edistäneet.

Päivämäärä:   4.1.26 21:18:10

. //Eli edelleen koska sinun työssäsi tämä onnistuisi niin haluat niputtaa kaikki asiantuntijatyöt yhteen ja samaan. Kaikki asiantuntijatyö ei ole samanlaista joten turha yleistää. Jos teillä oikeasti homma toimisi mihin kellon aikaan vaan niin niistä kellon ajoista olisi varmasti jo luovuttu niin kuin osa on luopunut. Ihan sama on etätöiden kanssa. Jos etätyöt oikeasti joissain firmoissa toimii niin ei niistä huvikseen luovuta ja palata takaisin konttorille ja sille on ihan varmasti monissa paikoissa syynsä, miksi konttorille on jouduttu takaisin palaamaan.

Päivämäärä:   4.1.26 21:27:53

Syy: Se oli esimerkki minun työstäni ja sama pätee hyvin pitkälti myös kaveripiirin etätöiden suhteen. Eikä nuo asiat tapahdu tuosta vain, kuten kuvittelet - etätyö olisi laajamittaisesti ollut mahdollista jo 2000-luvun alkupuolelta, ja silti vaadittiin koronan aiheuttama pakko, että se otettiin laajamittaisesti käyttöön. Ja nyt kiinteistösijoittajien tappioiden välttämiseksi työntekijöitä keräillään takaisin läsnätöihin. Eivät nämä ole mitään työhön perustuvia päätöksiä, vaan raha puhuu.

Lähettäjä: hilma 
Päivämäärä:   4.1.26 21:37:33

olen tehnyt töitä työajoilla 6-14, 12-20 ja nykyään 8-16, joka on näin pimeään aikaan kaikkein eniten hanurista kun päivänvaloa ei näe ikinä.

Lähettäjä: Kuuppa 
Päivämäärä:   4.1.26 21:50:52

Kukaan ei vuosia vedä millään 2 h unilla. Kyllä väsyneenä nukahtaa 10 illalla, kun muutaman yön valvoo. Fyysisessä työssä nuorena nukahdin 8 illalla,,kun kello soi 05 ja koko päivä ulkotyötä.

Päivämäärä:   4.1.26 22:02:39

"Kukaan ei vuosia vedä millään 2 h unilla. Kyllä väsyneenä nukahtaa 10 illalla, kun muutaman yön valvoo."

Juu, toisille käy niin. Toisille taas niin, ettei nuku enää ollenkaan, ainakaan ilman lääkkeitä, ja hyvät yöunet on menetetty ehkä vuosiksi tai jopa pysyvästi. Kokemusta on, ei tosin johtunut työajoista vaan muusta, mutta näin 10 vuotta myöhemmin vaikuttaa edelleen myös siihen miten työt pyrkii järjestämään, että pystyy nukkumaan. Uni on todella arvokas asia, mutta usein sen ymmärtää vasta kun sen on menettänyt.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   5.1.26 08:51:58

"Miksi te ette hankkiudu sellaiselle alalle, jonka työvuorot sopii omaan rytmiin?"

Minä hankkiuduin. Sitten tuli uudistus töissä ja työntekijöiltä mitään kysymättä työvuorot muutettiin. Nyt sitten pitää kärsiä väsymystä kun ei vain pysty sopeuttamaan unia jatkuvasti vaihtuvaan rytmiin. Itsellä siis päinvastainen ongelma kuin aloittajalla, olen aamuvirkku jonka pitäisi nyt olla vielä töissä siihen aikaan kun olen vuosia ollut jo nukkumassa.

Lähettäjä: Muuten 
Päivämäärä:   5.1.26 08:58:39

Joillekin se agraariyhteiskunta lehmän lypsyineen on arkipäivää nykyisinkin ja ylös on noustava jaksoi eli ei

Päivämäärä:   5.1.26 11:00:39

^ Se on ammatinvalinta. Ihan kuten ryhtyykö postinkantajaksi tai yövartijaksi, vai ei.

On ihan ymmärrettävää, että osa töistä on hoidettava tiettyyn aikaan ja se on yleensä tiedossa jo alalle hakeutuessa, mutta enenevissä määrin on töitä jotka eivät ole riippuvaisia eläinten ruokinta- tai lypsyrytmistä tai luonnonvalosta jne, ja näiden töiden osalta pitäisi miettiä työaikajärjestelyjä uudelleen. Tavoitteena on entistä pidemmät työurat ja se ei onnistu, jos ihmisille ei anneta mahdollisuutta riittävään uneen.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   5.1.26 11:24:28

Tuntuu että monesti kyse on ihan laiskuudesta ja selkärangattomuudesta. Itse nuorempana tein vuorotöitä ja töihin mentiin sillon kun piti. Nykyään varsinkin nuoriso haluaisi aloitella duunit joskus klo 09 energiajuomia litkien.

Perinteinen 07-15.30 on kyllä paras työaika jos on kyse jostain suorittavasta työstä.

Päivämäärä:   5.1.26 12:49:58

Minäkin tein nuorempana kolmivuorotyötä ja tekisin sitä mielellään edelleen, jos sitä nykyisessä ammatissa olisi tarjolla. Olen samaa mieltä kuin joku tuolla yllä, että pimeään vuodenaikaan 8-16 työvuoro on pahin mahdollinen. Koskaan ei pääse ulos luonnonvalossa.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   5.1.26 13:34:56

Järkevintä on liukuva työaika, jos vain työn luonne sen sallii. Omassa työssäni on kahden tunnin liukuma sekä aamulla että iltapäivällä, osa tykkää tulla aiemmin ja osa myöhemmin. Henkilöstötyytyväisyyskyselyissä tämä asia saa aina paljon kiitosta, ja mahdollistaa sujuvammat järjestelyt esim. perheellisten kohdalla.

Päivämäärä:   5.1.26 16:01:29

Tuntuu että monesti kyse on ihan laiskuudesta ja selkärangattomuudesta. Itse nuorempana tein vuorotöitä ja töihin mentiin sillon kun piti. Nykyään varsinkin nuoriso haluaisi aloitella duunit joskus klo 09 energiajuomia litkien.

Tämä! Ja myöskin se että ei voida vapaapäivinäkään pysyä suurinpiirtein samassa vuorokausirytmissä ettei olisi ihan tillin tallin kun taas työpäivänä herätyskello soi.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   5.1.26 19:57:58

Vietin lomakoomassa kaksi viikkoa.
Nukuin aamuisin niin pitkään kun päivä alkoi sarastaa eli ysiin asti. Vastaavasti illat venyi yli puolen yön.
Tänään oli eka työpäivä. Nukuin ehkä kaksi tuntia, kiitos lomakooman. Ois voinut vaikka samoilla silmillä mennä töihin, pärjäsin oikein hyvin kun menin vasta ysiin työpaikalle - kiitos joustavan työajan, niin ei tarvinnut ennen kuutta herätä.

Ens yönä nukun varmasti ja heräilen normiaikaan vapaa-aamuun, siinä seiskan jälkeen.

Joo, olen onnekas, kun pystyn pitämään rytmin ja jos siitä poiketaan, en kuole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.