|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 5.1.26 17:53:53
Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu aina. Periaatteessa pitäisi määrätä pakkohoito (tai siis, se arviointi) osastolla, kun mahdollisen psykoosin kriteerit täyttyy. En muista, pitikö siihen sisältyä myös vaara itselle ja/tai muille?
Kuitenkin saa usein kuulla, että ihmiset ei pääse osastolle. Läheiset yrittää, mutta käsiä levitellään, että ei voida muka ilman tahtoa ottaa. Vaikka kriteerit selvät.
Itselle taas kävi kerran niin, että olin täysin selväjärkinen ja lääkäri yritti saada osastolle. Minulla ei ollut koskaan psykoosia ollut eikä ollut siinä hetkessäkään. Pystyin vastaamaan selkeästi eikä ollut mitään hämärää missään. Vastasin tosin lyhyesti 1-3 sanalla, sillä tilanne jännitti jo valmiiksi ja tämä sekopää lääkäri sai pelkäämään, että olen kohta jossain osastolla ja lapset olisi päiväkodista hakenut sosiaalityöntekijä. Hän intti ja intti, ilmoitti että poliisi pyydetään hakemaan jos omin jaloin en suostu menemään. Lopulta psyk sh tuli tilaan ja ymmärsi mitä tapahtuu. Yritin sanoa, että soittaa puolisolleni, muttei suostunut. Lopulta lri suostui, koska sh painosti häntä siihen. Sen jälkeen tämän oli todettava, että no joo jos puolisokin näkee että kotona kaikki ok, niin ei kai hän voi sitten sitä pakkolähetettä tehdä.
Minulla on c-ptsd ja vakava dissosiaatiohäiriö. Nämä näkyi kyllä diagnooseissa ja lääkärikin ne näki ja tiesi. Hänestä vaan oli muka tarpeellista selvittää, että mitä jos sittenkin kyseessä on psykoosi. Enpä enää koskaan suostunut kyseiselle lääkärille menemään. Kas kummaa, kukaan muu lri ei koskaan osastoa ole edes maininnut. Tietävät, että pärjään ja tasapaino löytyy kotona parhaiten. Lisäksi dissosiaatiohäiriö toimii niin, että osastolla olo pahentaisi tilanteen todnäk pahimmaksi mahdolliseksi ja voisi pahimmillaan jopa laukaista psykoosin. Psykologi minulle myöhemmin kertoi, että se on ehdottomasti viimeinen mahdollinen paikka minulle, vain jos ihan oikeasti olisin itselleni vaaraksi selvästi. Ilmeisesti dissoihmisillä on taipumusta vahvaan suggestioon, jonka vuoksi voi tulla turhaan imettyä osastoympäristössä sellaista, joka vain vaikeuttaa omaa tilaa.
|