Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pettymys pentueeseen ja koiraihmisiin

Lähettäjä: Ex-Kasvattaja 
Päivämäärä:   3.1.26 15:04:55

N. vuosi takaperin teetin nartullani pentueen, koska en löytänyt kriteerieni mukaista pentua/pentuetta muualta. Valitsin tutun uroksen, jolla on huikea luonne ja joka mielesäni täydentää narttuani loistavasti. Teetin molemmille kattavat terveystutkimukset. Olin yhteydessä kummankin koiran kasvattajaan ja kysyin onko heillä tiedossa mitään seikkoja, jotka vaikuttaisivat jalostuskäyttöön. Julkistin pentusuunnitelman pari kk ennen astutusta, joka suunnasta tuli vain peukutusta ja sydämiä.

Pentujen synnyttyä ääni muuttui kellossa, sieltä täältä alkoi tulla kauhisteluviestejä, että enkö tiennyt että uroksen/nartun sukulaisella x on sitä ja tätä vikaa ja vaivaa. Pentuja tuli 4 kpl, uroksen omistajalle oli luvattu yksi, kolmesta muusta yksi oli alusta asti todella arka, kukaan kokenut koiraihminen ei sellaista halua ja kokemattomalle myyminen olisi ollut moraalitonta. Pidin siis itse. Pärjään sen kanssa ja koira on rakas, mutta ei mitenkään täytä sitä roolia jota varten pentueen tein. Lisäksi kahdella sisaruksella on ollut jos jonkinlaista terveysmurhetta, joita näköjään suvusta löytyy mutta kukaan ei suostunut kertomaan ennen astutusta, vasta jälkikäteen.

Harmittaa kyllä paljon, kuvittelin tekeväni kaiken oikein, mutta käteen ei jäänyt juuri mitään paitsi sekundapentuja ja menetetty luottamus ihmisiin.

Re: Pettymys pentueeseen ja koiraihmisiin

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   3.1.26 15:25:08

En ole varsinaisesti koiraihminen enkä tiedä pentueista mitään, mutta ymmärrän pettymyksesi kyllä!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.1.26 15:42:43

Tämän takia on hyvä perehtyä rotuunsa jo rutkasti ennen yhdenkään jalostuskoiran ostamista, saati omien suunnitelmien aloittamista. Sitä taustatyötä kun ei tehdä kovin nopealla aikataululla ja useimmiten se on aikamoista salapoliisityötä.

Ja vaikka kuinka tutkit, niin siltikin se paska voi osua tuulettimeen ja yhdistelmästä tulla huono, vaikka se kuinka paperilla olisikin hyvä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.1.26 15:47:05

"Tämän takia on hyvä perehtyä rotuunsa jo rutkasti ennen yhdenkään jalostuskoiran ostamista, saati omien suunnitelmien aloittamista. Sitä taustatyötä kun ei tehdä kovin nopealla aikataululla ja useimmiten se on aikamoista salapoliisityötä.

Ja vaikka kuinka tutkit, niin siltikin se paska voi osua tuulettimeen ja yhdistelmästä tulla huono, vaikka se kuinka paperilla olisikin hyvä."

No se on kyllä ihan näin.

Minusta vain hyvä, että ap on kuitenkin kokemuksen ottanut monenlaisena oppina ja miettii kaksi kertaa ennen kuin jatkaa kasvattamista ! Muita ei kyllä kannata syytellä, ainoastaan itseään. Ja ihmisiinhän ei lähtökohtaisesti kannata niin luottaa, jokainen aikuinen sen tietää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.1.26 16:04:22

Koiranetistä ja kaikista tutkimuksista ja julkisista tuloksista huolimatta koirien terveystiedot ovat kyllä sellainen salatiede, että ei mitään rajaa. Kasvattajalta itseltään tietoa saa valitettavan harvoin ja huhut ovat myös kyseenalainen mutta toisaalta tehokas tapa saada tietoa. En varmaan ikinä uskaltaisi ruveta kasvattamaan mitään koiria juuri tuon takia, kun kehenkään ei voi luottaa ja vaikka tekee parhaansa, niin silti menee pieleen. Ei satu tuntemaan juuri sen kyseisen sairastuneen koiran omistajan kavereita, joten tieto ei saavuta ennen astutusta jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.26 16:19:10

tottakai jokainen kasvattaja kehuu omansa maasta taivaaseen. ei niitä vikoja julkisesti kerrota. ei kukaan kasvattaja tunnusta että nyt epäonnistui, nyt meni pieleen.

olisit etsinyt puskien kautta sopivan perhekoiran.
mulla on tautisen hieno uros, mutta astutan sitä ihan muulla kuin noilla kehutuilla.
rotu on pilattu ja mielummin otan sen "huonomman" kunhan terve on.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.26 16:31:56

Ihan maalaisjärjellä olisi pitänyt tajuta että eläimet jotka on vuosikymmeniä lisääntyneet serkkujen kesken ei voi olla muuta kuin sekundaa.

Päivämäärä:   3.1.26 16:33:27

"tottakai jokainen kasvattaja kehuu omansa maasta taivaaseen. ei niitä vikoja julkisesti kerrota. ei kukaan kasvattaja tunnusta että nyt epäonnistui, nyt meni pieleen."

No ei nyt ihan näinkään. Mun omassa rodussa (josta meinasin vaihtaa pois, mutta palasin takaisin koska avoimuus ja hyvä yhteishenki) kyllä kasvattajat kertoo ihan joka ikisen riskin pikkuvikoihinkin jokaisen yhdistelmän kohdalla. Just viime vuonna ostin pennun ja ihan kysymättä sain kuulla molempien puolien sukujen terveystilanteesta oikeastaan kaiken :D sama juttu aikanaan kun toiselta kasvattajalta edellistä koiraa hankin.

Se, että osa kasvattajista on salailevia mätämunia (ja toisissa roduissa niitä on enemmän kuin toisissa), ei tarkoita sitä että kaikki olisivat sellaisia.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   3.1.26 16:42:24

"mulla on tautisen hieno uros, mutta astutan sitä"

No, pentuja et tule saamaan jos urosta astutat...

Päivämäärä:   3.1.26 16:43:54

höpöhöpö
ostajan taytyy olla satasella sitoutunut näyttelyyn tai käyttikseen. muuten et mitenkään kelpaa.
ei kasvattaja mitään kerro, hänhän on vain armollinen kun rojunsa sulle myy. ja sun pitäs olla viä kiitollinen että sait 3k pashan.
rotuominaisuus joo. no ei ole.
tätä on koirakasvatus nypypäivänä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.1.26 16:44:30

Olen pahoillani, et kävi noin ja harmi, ettet saanut kuulla pentueen sukulaisten vikoja etukäteen :( Salapolisiityötä ja (rodusta riippuen) harrastuskentillä kulkemista vaatii tiedon saaminen. Valitettavasti osa kasvattajista ei kerro kasvattiensa sairauksista avoimesti. Minun koirani isän sisaruksella on pahoja allergioita ja luonneongelmia. Ne olivat kyllä uroksen kasvattajalla tiedossa kun urosta käytettiin, mutta ei kertonut niistä ja edelleen kieltää ongelmat. Oli kuulema myös hlvetin vihainen kun sairaan sisaruksen omistaja siirsi koiransa EJ-rekisteriin ja käytti luonnetestissä (keskeytetty), jotta saa koiransa ongelmat edes koiranettiin näkyviin.

Päivämäärä:   3.1.26 16:52:01

Rotukoirapiireissä ongelmista salailu ei ole mikään uus juttu eikä koskaan tule loppumaan.

Päivämäärä:   3.1.26 16:57:10

"...sairaan sisaruksen omistaja siirsi koiransa EJ-rekisteriin ja käytti luonnetestissä (keskeytetty), jotta saa koiransa ongelmat edes koiranettiin näkyviin."

respect. näin kun kaikki toimisivat, niin miettikää miten hyviä koiria joskus viä olisi.

Lähettäjä: 1245 
Päivämäärä:   3.1.26 17:05:51

Kaikkea tietoa ei saa koiranetistä. Vastaavasti vaikka molemmilla vanhemmilla on hyvät terveystulokset paperilla ei se tarkoita, että jälkeläiset on priimaa.
Itsellä ensimmäinen pentue ei myöskään ollut onnistunut. Tuli vain yksi pentu, mikä ei ole tässä rodussa tyypillistä. Kaiken lisäksi pentu oli kivesvikainen uros.

Olin jo päättänyt jättää yhden pennun kotiin, joten tämä jäi kotiin. Myöhemmin selvisi vielä, että koiralla on selässä sanomista, eli siitä ei ole harrastuskoiraksi. Koiran vanhemmilla oli molemmilla selät ok, silti tällä ei ole, minkäs teet. Koira on rakas perheenjäsen, luonne on kultaa.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   3.1.26 19:00:57

Ennen kasvattamista pitäisi tuntea se oma rotu niin perusteellisesti, että sudenkuopat ovat tiedossa ja käyttämiensä koirien taustat tuttuja useamman sukupolven ajalta. Tämä on sitä hiljaista tietoa, mitä saat vain pitkän kokemuksen kautta. Jos mietin omia koiriani, niin näiden nuorimpien kasvattajat olen tuntenut vähintäänkin viisitoista vuotta ja seurannut heidän kasvatustyötään koko ajan. Koirieni taustat ovat siis hyvin tuttuja, esim. toisen emänemänemänemä on juossut kilpaa samaan aikaan mun ensimmäisen vinttikoirani kanssa, kuten myös tuon nuorimman isänemänemä. Ja kasvattajien kanssa on keskusteltu vuosien varrella lukemattomia kertoja kasvatuksesta ja näistä roduista, niiden ongelmista ja heidän jalostusvalinnoistaan. Nämä molemmat ovat siis ensimmäiset rotujaan mulle, mutta käytännössä hyvin tuttuja rotuja. Silti en itse lähtisi tästä paikasta kumpaakaan kasvattamaan, mutta yhteistyökuvioita on suunnitteilla.

Mun ensimmäisen pentueeni kanssa tuli täytenä yllätyksenä se, että kaikki kolme urosta olivat pallivikaisia, joten vaikka yhdistelmä oli sinänsä ok, niin tässä suhteessa napsahti nyt ei-toivotut geenit yhteen, vaikka kummankaan lähisuvussa ei vastaavaa ole. Muuten kyllä tulikin sitten juuri sellainen pesue, mitä odotinkin ja erityisesti luonteiden ja muun terveyden, noita palleja lukuunottamatta , kohdalla kyllä oikein onnistunut. Omistajat ovat olleet todella tyytyväisiä koiriinsa ja se on hienoa.

Aloittaja, sun täytyy vaan hyväksyä tilanne ja olla kasvattiesi ja niiden omistajien tukena. Syyttely puolin tai toisin ei auta mitään ja jos ongelmia tulee, niin sitten murhe kerrallaan eteenpäin. Itse olen päättänyt, että en enää yhtään pentuetta kasvata, mutta jos koiristani kasvaa jalostukseen sopivia ja niiden kasvattajat niitä haluavat käyttää, niin se käy varsin hyvin ja voin ottaa oman koirani jälkeläisen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.1.26 19:13:36

Ei hyväkään uros pelasta huonoa narttua

Lähettäjä: Ex-Kasvattaja 
Päivämäärä:   3.1.26 20:10:19

Jahas, en ilmeisesti avannut taustoja riittävästi, kun nyt kaikki tuntuvat pitävän minua ihan keltanokkana. Korjataan sen verran, että minulla on rodusta yli 20 vuoden kokemus ja tunnen eri sukuja ja linjoja kattavasti. Minulla on laajat verkostot sekä kotimaassa että ulkomailla. Valitsemani uros ja oma narttuni edustavat vähän harvinaisempia linjoja, molempien taustalla on tuontikoiria. Minulla on hyvät välit narttuni kasvattajaan, pentua hankkiessa sain kysymättä kattavan selvityksen suvun ongelmista. Minulla ei aiemmin ole ollut mitään ongelmia saada terveys- ja luonnetietoja koirista, mutta ilmeisesti tämä roolinvaihdos "tavisharrastajasta" kasvattajaksi sai aikaan sen, että yhtäkkiä tietoja alettiin pimittää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.