Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsatauti ja sen jälkeinen voimakas kipu yläkro

Lähettäjä: Tietoa? 
Päivämäärä:   3.1.26 14:13:50

Onko kenelläkään muulla ollut samaa tai osaisi sanoa mistä voi johtua. Minulla on nyt kolmena kertana peräkkäin, kun olen ollut vatsataudissa eli joko vesiripuli tai sitten oksentaminen ripulin kera tullut seuraavana päivänä, samana päivänä ja nyt viimeisin kerta yöllä sairastamis päivästä todella voimakas kipu koko ylä kroppaa. Kipu säteillyt selkää, rinta lastaan yms. Ja niin kovaa että voi olla mitenkään päin ja meinaa oksennus tulla kivusta.

Eilen oli vesiripuli, oksettava olo ja kuumetta. Yöllä tuli tuo kohtaus ja oli ihan hirveää se kipu. Mieskin huolestui ja pelkäsi jo jotain sydän kohtausta. Makuulleen meno vain pahensi kipua ja jouduin seisomaan tai istumaan ja samalla keinuttamaan itseäni, että kestin kipua. Minulla synnytys kivutkin pientä tuohon koettuun verrattuna. Join paljon nestettä ja otin toisen särkylääkkeen ja jossain vaiheessa olin nukahtanut sohvalle istuaalteen jonka jälkeen kipua ei enää ole tullut.

Voiko johtua nestevajeesta vai mistä ja onko syytä mennä lääkärissä käymään?

Re: Vatsatauti ja sen jälkeinen voimakas kipu yläkro

Päivämäärä:   3.1.26 14:21:46

Ja tosiaan lapsi oli myös kuumeessa ja vatsa kipeä kuten edelliselläkin kerralla joten pakko olla joku pöpö mikä iskenyt itseenikin sappikivikohtauksen sijaan (?).

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.1.26 14:45:39

Kyllähän toi ihan sappikivikohtaukselta kuulostaa. Voi tietysti olla muutakin. Mutta voiko olla että sattumaa vain, jos lapsellakin samaan aikaan vatsakipuja?
Mulla vastaavat oireet johtui niistä sappikivistä ja pikku leikkauksella pääs eroon.

Päivämäärä:   3.1.26 14:48:14

:) //Tutkin enemmän asiaa ja löytyikin tieto, että vatsatauti ja siitä johtuva nestevaje voi saada sappikivet liikkeelle eli ehkä itsellä on ollut näin.

Mitenköhän asian kanssa pitäisi nyt edetä? Onko lääkäriin menossa mitään hyötyä jälkikäteen vai pitääkö kohtaus olla päällä.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   3.1.26 14:49:03

Minulla ainakin johtuu ihan vain siitä, että oksennellessa kouristukset on niin rajuja, että siihen liittyvät lihakset ( kyljet ja vatsa lähinnä, eli juuri se yläkroppa) joutuvat epätavallisen lujille mikä saa ne kipeytymään. Kylkilihakset kulkevat myös selkäpuolella koten ei ole tavatonta että kipua tuntuu myös selässä. Itsellän on tosiaan ihan oksentelun aiheuttamaa rasituskipua joka menee ohi kun lihakset toipuvat rääkistä.

Päivämäärä:   3.1.26 14:52:51

Tietoa? : ei tarvitse olla kohtaus päällä. Lääkäriaikaa vaan tilaamaan, multa ultralla tsekattiin sappirakko ja sillä nähtiin että tulehtunut ja täynnä kiviä. Sitten laittoivat lähetteen leikkaukseen. Ei lopulta ollut iso juttu noihin tuskiin verrattuna 😅

Päivämäärä:   3.1.26 14:53:47

Najadi// Itsekin olen aikaisemmin selittänyt itselle asian noin, mutta eilen en oksentanut yhtään vaan oli vesiripuli 8 h ja vessassa piti käydä 15 min välein. Illalla nousi kuume ja vatsaa yhä kouristeli, mutta en enää ripuloinut. Yöllä sitten iski tuo kohtaus ja jouduin ottamaan toisen särkylääkkeen. Kesti tunnin ja tuli aaltoina enkä voinut yhtään mennä makuulle. Kesti vaan nyt niin pitkään edellisiin verrattuna, että itsekin aloin huolestumaan ja nyt pohdituttaa mistä johtui.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   3.1.26 14:56:27

Sappikiviltä kuulostaa minustakin, ainakin oma kokemus kyseisestä vaivasta oli hyvin saman kuuloinen (korjaantui leikkauksella)

Päivämäärä:   3.1.26 14:57:34

:) //Kiitos tiedosta. Minulla vatsa ultrattu ja maksa-arvot yms. Otettu kolme vuotta sitten epämääräisen kovan vatsakivun vuoksi joka jälkikäteen todettuna johtui hermopinne kivusta ja työn kuormituksesta niin pohdin olisiko kivet jo näkyneet tuolloin vai voiko tilanne lyhyessä ajassa muuttua näin nopeasti.

Päivämäärä:   3.1.26 15:03:54

Tietoa? : voi muuttua. Kyllä mä kävisin lääkärissä ja kertoisin epäilyistä ton sappirakon suhteen

Päivämäärä:   3.1.26 15:04:20

Kävin katsomassa ultralausunnon josta tosiaan alle kolme vuotta ja siellä todetaan ettei ole sappikiviä tai muutakaan mikä selittäisi kipua. Itsellä siis oli selittämätöntä kipua vatsapeitteissä ja navan alueella ja silloin koko vatsan alue ultrattiin. Tuli vasta nyt mieleen, kun aloin tutkimaan mitenkä sappikivet todetaan.

Päivämäärä:   3.1.26 15:05:27

:) //Joo täytyy maantaina soittaa terkkariin. Nykyinen työterveys huono eikä hoida näitä asioita.

Päivämäärä:   3.1.26 15:11:19

Tietoa? : joo, ei se varmasti ainakaan haittaa jos sen sappirakon kurkkaa. Ne kivet tai tulehdus voi ilmaantua yllättävän nopeesti. Voihan toi totta kai olla mitä vaan muutakin, kuulostaa vaan ihan tismalleen sappikohtaukselta.
Toivotaan, että syyllinen kuitenkin jostain löytyy niin sitten osataan hoidotkin kohdistaa oikein 😊

Päivämäärä:   3.1.26 15:21:45

:) //Jep, pitää olla yhteydessä ja katsovat sitten mitä tehdään asian kanssa. Eipä tarvitsisi elää epätietoisuudessa, jos jokin selitys löytyisi:)

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   3.1.26 15:49:05

Meillä töissä yhdelle nuorelle miehelle kävi tollanen homma just ennen joulua, oli vstsatauti oksentelua ja ripulia ja sitten voimat hupeni ja alkoi niin kovat yläselkä- ja rintakivut että lanssilla Meilshteen. Sappikiviä hälläkin tutkivat,ja nuori terve kaveri kun oli kyseessä pitivät parikin päivää sairaalassa mutta mitään ei löytynyt. Poika sanoi että se kipu oli vaan jotain niin infernaalista kun hengittäminenkin sattui niin että pyörtyä meinas, vaan syytä ei hommalle saanut. Oli ihan ihme juttu munkin mielestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.