Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa pestyä lapsen hampaita

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.26 21:15:28

Joka kerta ihan hillitön matsi, lapsi vain venkuloi eikä avaa suuta. Ei auta vaikka sanoo nätisti vaikka sanoo ei-nätisti. Lapsi vain taistelee vastaan kailin voimin eikä avaa suuta ja potkii samalla. Mikä neuvoksi?

Re: En saa pestyä lapsen hampaita

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.1.26 21:17:55

Minkä ikäinen? Jos ymmärtää puhetta, kerrot mitä tapahtuu, jos hampaat jättää pesemättä.

Päivämäärä:   1.1.26 21:21:10

6 v, ei ymmärrä, on jo paikattukin mutta pistää vain voimalla hanttiin.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   1.1.26 21:22:57

Hommaat hänelle sähköhammasharjan ja laitat pesemään itse.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.1.26 21:27:13

Jos tuon ikäinen ei osaa noin perusasiaa, on metsään menty jo aikaisemmin. Onko erityislapsi, tai muuta?

Päivämäärä:   1.1.26 21:29:35

Lääkitys kohdilleen. Ja varmaan jo käyttää älylaitteita? Ne pois, saa vasta kun hampaat pesty.

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   1.1.26 21:29:39

Tulee kans mieleen että olisko erityislapsi? Pyydä apua neuvolasta että pääsette tutkimuksiin. On todnäk laajempi ongelma kuin vain tuo hampaiden pesu.

Päivämäärä:   1.1.26 21:33:45

Onko kokeiltu erilaista tahnaa? Jotain kivan makuista? Entä sellaista hellävaraisempaa joka ei vaahtoa niin paljon?

Lapsi ei välttämättä osaa sanoa että hammastahna maistuu pahalta tai sattuu ikeniin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.1.26 21:37:27

Jos 6-v ei osaa sanoa, että maistuu pahalle tai sattuu ikeniin, niin on todellakin erittäin erityinen. Joku aivovamma, veikkaisin.

Ja aikoja sitten menty kasvatuksessa metsään.

Päivämäärä:   1.1.26 21:41:32

On ihmisiä jotka kuvittelevat että banaanit ovat kirpeitä, koska he ovat allergisia niille eivätkä ole tienneet. Ihan hyvin 6-vuotias voisi olettaa että hampaidenpesun kuuluu sattua ja se on kurjaa, koska on allerginen jollekin ainesosalle.

Päivämäärä:   1.1.26 21:44:56

Hammastahnat on kauheita. Niistä tulee rakkoja ja suuta kirvelee ei kaikilla näin mut mulla näin. Käytössä Laveran hammastahna on sekä fluorilla et ilman kokeilkaa siis eri tahnoja.

Päivämäärä:   1.1.26 21:46:25

Ja siis ainut tahna mikä sopii omalle suulle...

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   1.1.26 22:38:37

Sähköhammasharja, jos ei jo ole. Sillä lapsi saa harjattua itsekin ja vanhempi sitten lopuksi pesee vielä päälle. Meillä tahtotaaperon kanssa sähköhammasharja on ihan ehdoton, kun hänelle on "itse"-vaihe menossa. Saa pestä itse ja vanhempi sitten perään. Meillä on lapset kyllä pääsääntöisesti aina antaneet pestä, kun pienenä hampaiden pesusta tehtiin leikki ja sitten siitä tuli jo niin rutiini, että 5-v. jo itse huomauttaa jos hampaat meinaa unohtua tai pesee ne herättyään itse.

Lapsi mukaan harjaostoksille, että saa itse valita harjan ja uuden tahnan ja vaikka maksaakin ne kassalla. Silloin ne on enemmän hänen oma juttu. Toimiiko lapsellasi tarrataulukko tai muu motivaattori? Eli kun pesu onnistuu, saa tarran jne. On olemassa myös jotain hampaidenpesusovelluksia, eli älylaitteen avulla lapsi motivoidaan pesemään hampaat. En ole tutustunut, mutta lukenut jostain. Ei ehkä omaan mieleeni, mutta jos sillä saa onnistumaan, niin hienoa.

Paras olisi jos ei tulisi sitä taistelua ollenkaan. Vänkääkö lapsi muussakin vastaan vai vaan tässä?

Lähettäjä: Joku muu? 
Päivämäärä:   1.1.26 22:53:18

Onko ongelma vain sinulla? Saako lapsen toinen vanhempi tai isovanhempi (jos olette mummolassa yökylässä) pestyä lapsen hampaat?

Muistan omasta lapsuudesta 6-7v:nä kun minulla oli pitkät hiukset ja äiti niitä harjasi (hiukset olivat liian pitkät, en saanut niitä itse harjattua kunnolla). Se otti todella kipeää. Itkin ja huusin. Äiti vain totesi, että ei ota kipeää ja kauneuden takia pitää kärsiä. Äidillä ei ole koskaan ollut pitkiä hiuksia. Usein lähdin eskariin ja kouluun hiukset takussa, kun en antanut äidin niitä harjata. Jos oltiin mummolassa yökylässä, mummu sai kyllä harjata hiukseni saunan jälkeen. Ei ottanut yhtään kipeää. Samoin kesällä mökillä, jos äidin veljen perhe oli siellä yhtä aikaa. Tätini sai myös harjata hiukseni ja tehdä ranskalaisen letin, ei sattunut yhtään. Sekä mummu että täti yrittivät opettaa äidille, miten hiukseni pitäisi harjata, mutta oppi ei mennyt perille. 8v:nä hiukseni leikattiin lyhyeksi ja sain itse alkaa harjata ne.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   1.1.26 22:56:59

Mulla alle 2v antaa pestä hampaat kun nätisti pyytää että avaatko suun. Harja käy suussa niin että lapsi saa välillä sulkea suun tai tehdä jotain muuta, vaikka katsoa hetken lelua. Opetusvaiheessa ( ja yhä) kehutaan jokaisesta oikeasuuntaisesta asiasta. Kummankaan lapsen kanssa ei ongelmaa tässä asiassa.
Ja jep, annan lasten valita harjat ja tahnan itse. Annan myös välistä pestä itse ne hampaansa, koska jo se alle 2v tahtoo olla omatoiminen ja siihen kannustetaankin. Mutta tokihan aikuisen tarvitsee ne hampaat pestä.säännöllisesti kunnes lapsi varmasti osaa pestä huolellisesti.

Lähettäjä: vn 
Päivämäärä:   1.1.26 23:00:05

Hampaat pestään ja sillä siisti, lapsi istuu kylppärissä niin kauan että homma tulee hoidettua. Säälittää lapsi jos jo nyt yksinkertaisesta velvollisuudesta tehdään joku valintatehtävä. Ihmiselämässä on asioita jotka on vaan pakko tehdä, huvitti tai ei ja hampaiden pesu on yksi näistä. Helpottaa elämää kun tämän tekee lapselle riittävän selväksi, aina ei voi itse päättää vaan on tehtävä niinkuin sanotaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.