Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kohottaa omaa itsetuntoa?

Lähettäjä: Kriisissä 
Päivämäärä:   31.12.25 18:12:34

Olen todella hukassa itseni kanssa ja nyt vuoden vaihtuessa ajattelin tehdä elämääni muutoksia .
En halua olla enää epävarma ja yliajattelija. Omaan todella huonon itsetunnon enkä pidä itseäni juuri minään.
Ahdistun somessa olosta sillä näen siellä vain kauniita koteja ja kasvoja, kuitenkin tuntuu että jään paljosta paitsi jos jään sieltä pois. (Perhe, ystävät..)

Aloitin ennen Joulua karkkilakon ja olin kuukauden, se toi minulle hieman voimaa kun pääsin pahemman yli ja pystyin siihen! Tätä voisin jatkaa ja haastaa täten itseäni, mutta millä parantaa sitten muuten sisäistä hyvää oloa?

Olen ajatellut myös, että alkaisin käymään kampaajalla mutta jo ajan varaaminenkin tuntuu suorituksesta saati miten kehtaan mennä sinne :D

Oisko siis antaa vinkkejä kuinka alkaa työstämään omaa minäkuvaa uudelleen? Onko teillä suunnitelmia tulevaisuuteen?

Re: Miten kohottaa omaa itsetuntoa?

Lähettäjä: Ginger 
Päivämäärä:   31.12.25 18:26:33

Minä jätin somen (pakollisia siellä olevia harrastukseen liittyviä infosivuja lukuunottamatta) ihan kokonaan puoli vuotta sitten. Juurikin kokeillakseni voiko se parantaa oloani, koska tuntui etten jaksa enää elää. Päätöstä edelsi se, että vihasin itseäni sietämättömän paljon ja tilannetta lietsoi se, että vertailin itseäni jopa sitä oikein tajuamattani ihan jatkuvasti muihin somessa, aina vertailun häviten. Masennus, syömishäiriö ja vääristynyt kehonkuva ei toki myöskään tilannetta auttanut yhtään. Somen hylkääminen on vaikuttanut mun itsetuntoon positiivisesti ihan huiman paljon. Oikeasti sillä on ollut todella paljon isompi vaikutus kuin olisin ikinä uskonut. Eikä ole ollut haittavaikutuksia en ole jäänyt mistään paitsi. Ystävät ja perhe on jopa läheisempiä nyt, kun pidetään yhteyttä tiiviimmin viestittelemällä, soittelemalla ja tietenkin myös tapaamalla. Välillä porukka vitsailee, että muutuin kirjekyyhkyllä tavoiteltavaksi harvinaiseksi fossiiliksi jo kovin nuorena (kyllä mä wa siis viestintään käytän), kun olen 27 v :D Suosittelen kokeilemaan, tällainen somevapaa fossiilielämä on oikeasti tosi rentouttavaa!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.12.25 18:47:19

Ap, varaa keskusteluaika terkkarin mt-hoitajalle.
Siellä keskustelemalla saat työkaluja ongelmiisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.25 18:49:44

Opettelin olemaan myötätuntoisempi itseäni kohtaan. En enää hauku itseäni tai raivostu virheistä, vaan tuen itseäni, puhun nätisti itselleni. Se on tehnyt ihmeitä niin itsetunnolleni, toimintakyvylleni kuin sosiaalisille taidoilleni.

Ehdotan että ihan vaan kiinnität huomiota siihen, mitä sanot itsellesi pääsi sisällä. Miten puhut itsestäsi. Ja sitten yrität tietoisesti tuntea itseäsi kohtaan samaa myötätuntoa kuin tuntisit jotain lähimmäistäsi kohtaan samassa tilanteessa, oli se mikä vaan. Ja joo, kannattaa myös seistä peilin edessä ja sanoa itselleen jotain hyvää, vaikka se olisikin aluksi vain että en vihaa sinua (tai en vihaa itseäni, ihan kumpi tuntuu paremmalta).

Kannattaa myös kehua itseään onnistumisista liioitellusti, vähän kuin kannustaisi taaperoa. Hyvä sinä! Menit kävelylle vaikka se oli vaikeaa ja et olisi halunnut! Loistavasti tehty! Olet vahva ja reipas ja pidät itsestäsi huolta. Jne.

Päivämäärä:   31.12.25 18:50:03

Niin ja jätä se some pois kun se tuo vain pahaa mieltä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.12.25 18:53:12

Koska ongelma on oikeasti noin paha että se haittaa ja rajoittaa normaalia arkea, sekä koet ahdistusta, oikea osoite olisi oikeasti psykoterapeutti.

Muuten monet ns. self help-(ääni)kirjat tarjoavat hyviä ajatuksia ja oivalluksia. Joku mieluisa hyvän ohjaajan vetämä liikuntalaji tai muu mukava harrastus voi olla myös hyvä ympäristö kasvaa.

Ja jos tuon saman lauseen kirjoittaa googleen, voi saada järkevämpia vastauksia asialähteistä.

Lähettäjä: tulihevonen 
Päivämäärä:   31.12.25 19:02:24

Minä taas nimenomaan lisään somea juuri tästä samaisesta syystä. Some pitää kouluttaa itselleen sopivaksi. Olen viime aikoina laittanut seurattavaksi psykologeja ja muita mielenterveyden ammattilaisia, yritysvalmentajia ja muita ohjaajia. Esim sellainen kuin laurennna on instagramissa ihan huippu, en ole itse yrittäjä mutta postauksista saa kummasti lisäenergiaa.

Säädän siis somen niin, että aina kun avaan sen niin näen mielialaa kohottavaa materiaalia, uutta tietoa elämänhallinnasta ja kaikenlaista muuta tsemppausta mikä sopii elämäntilanteeseeni.

Sinuna ehkä satsaisin johonkin self help työkirjaan, niitä on nykyisin saatavilla paljon erilaisia, esim mielikirja.fi . Ja sitten on sellainen puhelin äppsi kuin Finch, aloin käyttää sitä viime keväänä ja on ollut iso apua, sekin pitää vaan säätää omia tarpeita vastaavaksi.

Mutta jos sulla on esim työterveyden kautta mahdollisuus psykologikäynteihin ihan livenä niin kannattaa hyödyntää! Pääsee vähän prosessissa alkuun.

Päivämäärä:   31.12.25 19:03:52

On muuten ihan tutkittu, että oliko jo 10 päivää ilman somea ja nettiä ylipäätään vähensi merkittävästi alakuloisuutta ja masennus oireita.

Olen itsekin ajatellut aloittaa somettoman tammikuun, saa nähdä miten käy...

Lähettäjä: valo 
Päivämäärä:   31.12.25 19:08:59

Lainaa kirjastosta tämä kirja:

Kaikkien ei tarvitse pitää sinusta - Vapaudu muiden odotuksista ja uskalla olla oma itsesi

Kirjoittajat: Ichiro Kishimi / Fumitake Koga

Aloitin juuri, 50 sivua lukenut. Sopisi tismalleen sinulle tuo kirja.

Lähettäjä: tulihevonen 
Päivämäärä:   31.12.25 19:15:41

Ai nii pakko lisätä että just nyt vuoden vaihteessa some on ihan paras paikka. Mulla on varmaan 50 julkaisua tallennettuna missä on erilaisia pohdintatehtäviä vuodenvaihteeseen. Täyttelen niitä sitten vähitellen päiväkirjaan oman hyvinvointini tueksi.

Mutta jos ei halua käyttää somea nyt niin sellainen tehtävävihko on olemassa kuin https://yearcompass.com/ . Olen sitä käyttänyt useana vuonna ja saanut lisätsemppiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.