Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi mun auto ei lämpiä piuhassa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.12.25 07:53:35

Olin laittanut auton tolppaan, että lämpiää, mutta ei ollut toiminut. Sama myös työpaikalla. Auto ei lämpiä, tää tosin voi myös johtua siitä että töissä kaikki tolpat ei toimi. Mutta tää oli nyt taloyhtiön parkkiksella.noudatin lämpötolpan ohjeita, mutta ei ollut alkanut lämmittää. Kiva täällä -12 asteessa lähteä kylmällä autolla raaputtaa tätä saakelin jäätä.
Mitä @!#$ä teen väärin?

Re: Miksi mun auto ei lämpiä piuhassa?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   31.12.25 07:55:47

Ole iloinen, että ei ollut -32 niin kuin täällä meillä. Oletko testannut lämmitystolpan, että varmasti tulee virtaa? Jos se on kunnossa, niin sitten vika on joko johdossa tai lämmityslaitteessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.25 07:58:42

Toimiiko tolppa?

Onko sisätilan lämmitin päällä? Onko siinä ees sisätilan lämppäriä olemassa?

Lähettäjä: ……… 
Päivämäärä:   31.12.25 08:00:37

Mä en tiedä näistä mitään, kuten käy selville :D.

Mut siis onko sulla sellainen tohottava laite pelkääjän puolella? Lohkolämmitin taitaa olla? Mulla on omassa ainakin sellainen on-off-nappi, joka helposti menee off-tilaan jos joku jalka tms osuu siihen. Ja silloin se puhaltaa kylmää ilmaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.12.25 08:02:36

Kannattaa kokeilla siinä paikan päällä, että lähteekö toimimaan. Välillä oman tolpan kanssa ollut ongelmia syksyisin, mutta on lähtenyt toimimaan kun on tarpeeksi räplännyt (kiertänyt ajan uudestaan koko kellon ympäri jne.) Ja tämän jälkeen toiminut taas koko talven ihan normaalisti. Sisätilalämmittimen voi testata erikseen vaikka sisällä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.25 08:04:10

Vika voi olla tolpassa, piuhassa tai lämmityslaitteessa. Tai tolppaan ei anneta taloyhtiön puolesta virtaa kuin johonkin sovittuun aikaan. Tai sitten et osaa käyttää niitä vehkeitä.

Lähettäjä: Rio 
Päivämäärä:   31.12.25 08:15:21

Vika on piuhassa, auton päässä tai ihan käyttäjässä, jos ongelma toistuu kerta sekä kotona että työpaikalla. Oletko aiempina talvina saanut auton lämpiämään samalla piuhalla millä nyt yritit? Tai ylipäätään oletko saanut autosi ennen normaalisti lämpiämään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.25 08:16:55

Ei sisätilalämmitintä saa käyttää sähkötolpassa työpaikoilla tai taloyhtiöissä

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   31.12.25 08:16:56

Kokeile ensin tolppa, että toimiiko esim. Hiusten kuivaajalla.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   31.12.25 08:22:09

Mitäh?:

"Ei sisätilalämmitintä saa käyttää sähkötolpassa työpaikoilla tai taloyhtiöissä"

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   31.12.25 08:25:57

Vaikuttaa siltä että aloittajalla ei ole nyt kyllä tietoa lohkolämmittimen toimintaperiaatteesta.

Lohkolämmitin itsessään on nimensä mukaisesti (vanhemmissa) autoissa moottorin lohkossa jolloin esilämmittää jäähdytinnestettä, uusimmissa autoissa öljypohjassa jolloin lämmittää öljyä ja on mun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa.

Sisätilalämmtiin taas on erillinen nimensä mukaisesti autossa sisällä eikä vaadi toimiakseen lohkolämmitintä, usein kyllä kulkevat käsi kädessä.

Aloituksesta ei selviä onko autossa sisätilalämmitin vai olettaako aloittaja lohkolämmittimen toimivan samaan tapaan kuin polttoainekäyttöinen lisälämmitin joka lämmittää sekä sisätilaa että moottoritilaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.12.25 08:41:56

Jos autossa on pelkkä Lohkolämmitin, niin se on lämmittämisestä huolimatta kylmä ja raahattava. Kuten edellinen sanoi, lohkolämmitin esilämmityää nesteitä. Jos lohkolämmittimen kokee turhaksi, niin ei selvästikään asu alueella, missä autot on ulkona, talvi pitkä ja kylmä. Lohkolämmityksellä auton voi saada ihan käyntiinkin, kun ilman lämmitystä autot ei välttämättä käynnisty. Lohkolämmitin säästää moottoria ja mm. vähentää polttoaineenkulutusta.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   31.12.25 08:46:17

Jos ei ole sisätilanlämmitintä, niin tottakai menee raappahommiksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.25 08:56:05

Cowgirl, monissa taloyhtiöissä tolppien sulakkeet ei kestä sisätilanlämppäriä, siksi ne on kielletty.

Aloittaja, jos autossa on pelkkä lohkolämmitin, niin ei se lasia sulata.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   31.12.25 08:59:53

Miltähän vuosisadalta sellaiset tolpat ovat, jotka ei sisätilalämppäriä siedä....

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   31.12.25 09:09:03

"Cowgirl, monissa taloyhtiöissä tolppien sulakkeet ei kestä sisätilanlämppäriä, siksi ne on kielletty."

Kyllä ne nykyisin kestää.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   31.12.25 09:10:16

The Cowgirl, ainakin meidän taloyhtiön tolpat ei kestä jos molemmissa autoissa on sekä lohkolämmitin että sisätilalämmitin. Mä ostin webaston ku kyllästyin sen piuhan kanssa vatkaamiseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.