Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suositelkaa kirjoja!

Lähettäjä: On kriteerit 
Päivämäärä:   29.12.25 18:32:55

Olen aika huono kirjagenreissä, mutta hakusessa ns. kaunokirjallisuus, mitä ikinä se nyt onkaan. En ole koskaan oikeastaan hahmottanut mitä se tarkoittaa. Ehkä olen sitä lukenut tai ehkä en, en tiedä.

Mutta sitten on kriteerit sisällöstä. Eli EI rakkaus/perhe/ystävyys/vanhemmuusteemoja! Ei vaan kiinnosta pätkääkään. Eikä rikos/väkivalta jne. aiheita, mutta nää ei kai kaunokirjallisuutta olekaan? Ei siis mitään dekkareita tai semmoisia.

Älkää myöskään ehdottako Sinuhe Egyptiläistä, olen yrittänyt mutta ei ollut mun juttu.

Re: Suositelkaa kirjoja!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.25 18:34:55

Kaunokirjallisuus on on ihan vaan fiktiota. Kyllä siihen kuuluu ne dekkaritkin :) Jos jokin ei ole tietokirjallisuutta, se on todennäköisesti kaunokirjallisuutta.

Päivämäärä:   29.12.25 18:56:42

"Kaunokirjallisuus on on ihan vaan fiktiota."

Okei no enpä olekaan näin simppeliä selitystä sille kuullut!

Enivei aloituksesta varmaan sai jonkun käsityksen siitä, mitä haen. Tai no ainakin mitä en hae. Etsin siis suoria kirjaehdotuksia erityisen hyvistä kirjoista, en pelkkiä kirjailijoiden nimiä. Historiajutut kiinnostaa kyllä, mutta ehkä kaikkein pahimmat boomerinimet ei houkuttele vaikka en toki yhtäkään Kaari Utriota tai Päätaloa olekaan lukenut. Tai mikä olisi Utrion erityisen hyvä kirja? Tuotteliaiden ammattikirjailijoiden monet tuotokset taitavat tupata olemaan vähän tylsiä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.12.25 19:15:42

Kato vaikka Markus Nummi - Käräjät, Mikael Niemi - Silkkiin kääritty kivi, Emmi Itärannan tuotanto (fantasiaa), Anni Kytömäen tuotanto (yhdessä kyllä raskaus aika keskeinen teema).

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   29.12.25 19:38:50

Keskity klassikoihin; Emile Zola: Naisten paratiisi, helppo lukea, mutta yhteiskunnallinen ja edelleen ajankohtainen. Murgierin Boheemielämää on toinen, hyvin moderni kirja.
Steinbeck ja Vihan hedelmät.
Hemingway ja Ja aurinko nousee.. no , on siinä vähän rakkauttakin, jos nyt impotentit kohellus lasketaan.
Irving: no kaikki, mutta eniten Oman elämänsä sankari.

Lähettäjä: saeris 
Päivämäärä:   29.12.25 20:06:24

Marko Hautalan Samaelin kirjan luin hiljattain ja tykkäsin vaikka pakko kyllä mainita että siinä oli eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa parissa kohdassa.

Lisäksi suosittelen kirjaa nimeltä Addie LaRuen näkymätön elämä. Siinä on vähän romanssin poikasta mutta ei ollut mitään siirappia kuitenkaan. Parhaita ellei paras kirja, jonka luin tänä vuonna.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.12.25 20:09:29

Menipä taas eräällä tunteisiin ja alkoi härötystalkoot :)

Päivämäärä:   29.12.25 20:14:06

Aloin katsoa mitä on härötetty ja okei, olen nyt vakuuttunut ettei Utrion kirjoja kannata lukea :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.12.25 20:15:43

Sydänmaiden kapina ja Trumpin Amerikka.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.12.25 20:16:23

No kokeile niitä Valkamaa, Havastetta ja Vuorta, jos historialliset kiinnostavat :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.25 20:20:33

"Sydänmaiden kapina ja Trumpin Amerikka."

Tuskin olet niitä edes lukenut vaikka joka keskusteluun niitä tuuttaatkin.

Päivämäärä:   29.12.25 20:22:47

zäkä: suosittele noilta joku tietty kirja joissa ei ole perhe jne. teemaa liikaa? Jonkun noiden kirjat zekkasin lävitte ja silmiin osui "orpo vauva", "kahdeksan lapse äiti" jne, siis automaattisestihan nuo ei kirjaa edes pilaa jos eivät ole liiaksi pääteemoja. MUTTA, toiveeni olisi kirjasuosituksia joihin on suoraan helppo tarttua, ei pelkkiä kirjailijoita. Uppoan siihen etsimisen suohon kun alan etsiä mitä kaikkea joku nimi on kirjoittanut...

Tällä hetkellä kuuntelen semmoisia kirjoja kuin Noituri (Witcher), mutta en ole niistä kovin innostunut ja jää varmasti kesken.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.12.25 20:26:44

Tärkeintä että Ruotsila saa rahaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   29.12.25 21:18:18

Osaatko sanoa jotain kirjoja, joista olet pitänyt? Tai esim. kulttuureita, joista tykkäät, minkä maalaisia kannattaisi hakea. Auttaisi jo paljon. Minkä ikäinen olet?

Itse viime aikoina lukemistani nämä voisivat osua kriteereihin:

Rebecca F. Kuang: Yellowface
Jenna Kostet: Punainen noita
Emi Yagi: Venus ja minä
Miina Supinen: Kultainen peura
Gabrielle Zevin: Huuomenna, huomenna ja huomenna
Terhi Törmälehto: He ovat suolaa ja valoa
Maija Laura Kauhanen: Ihmeköynnös
Jari Jörvelä: Rakastan Eva Braunia

Kerro, osuuko näistä, voin katsoa lisää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.