Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten maksan päiväsairaalalaskun?

Lähettäjä: Pieneläkeläinen 
Päivämäärä:   29.12.25 17:33:55

Olen vakavasti sairas mielenterveyskuntoutuja. Tuloni ovat kansan- ja takuueläke sekä eläkkeensaajan asumistuki, ylijäämää tt-tukeen on 130-201e, maaliskuussa vajaa parikymppiä enemmän tt-tuen perusosan leikkauksen vuoksi.

Minulle on suositeltu päiväsairaalajaksoa, joka maksaa 30,70e päivässä, eli neljän viikon jakso olis 614e ja kahden 307e. Minulla ei pieneläkeläisenä ole siihen varaa. Äitini ei voi maksaa ja mulla ei ole työkykyä. Kelasta sanottiin etteivät he maksa ylijäämän vuoksi.

Miten pystyn maksamaan päiväsairaalalaskun? Olen taloudellisesti tiukilla ja voimavarani ovat vähissä.

Re: Miten maksan päiväsairaalalaskun?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   29.12.25 17:38:54

:( Toivon että saat asian järjestymään.
Mites kaupunki, eikö kaupungiltakin voi saada jonkin sortin ennaltaehkäisevää tukea tms?

Lähettäjä: et varmaan pysty 
Päivämäärä:   29.12.25 17:39:25

Mulla jäi päiväsairaalat ja terapiat aikoinaan väliin kun ei todellakaan ollut rahaa niihin. Onneksi voi olla niinkin, etten olisi päiväsairaalsta mitään hyötynyt kun en silloin ekä nykyäänkään kaipaa esim. vertaistukea. Muiden masentuneiden ja avuttomien ihmisten seura on oikeasti aika ankeaa.

Päivämäärä:   29.12.25 17:55:53

Hyvinvointialueelta sanottiin että voin toki hakea ehkäisevää tai täydentävää tt-tukea mutta ylijäämän vuoksi he eivät voi tukea luvata, toisin sanoen luultavasti päätös on hylkäävä.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   29.12.25 18:11:01

Sairaalamaksun alentamista tai perimättä jättämistä voi hakea vähävaraisena jos maksu on kohtuuton suhteessa tuloihin niin kuin aloittajan tapauksessa on.
Oman hyvinvointialueen sivuilla pitäisi olla ohjeita miten toimia tai kysyt sieltä sairaalasta sosiaalityöntekijältä.

Päivämäärä:   29.12.25 18:40:17

Kuulemma asiakasmaksun alentamista voi hakea vain pitkäaikaishoidossa laitoshoidossa, ei lyhytaikaisessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.25 18:42:47

Harkinnanvarainen tt tuki. Siellä pv sairaalas pitäs olla sossu joka jeesii et saat sen täydentävänä tukena.

Lähettäjä: Jupe 
Päivämäärä:   29.12.25 18:46:23

Luultavasti et mitenkään. Voit yrittää hakea harkinnanvaraista tukea/ maksusitoumusta sosiaalitoimisto vai kelpaako sitäkin hommaa nykyään hoitaa. En lähtisi hoitoon jos ei etukäteen ole selvää ettei mene lasku ulosottoon. Eli hae harkinnanvaraista tukea riittävillä dokumenteillä.

Päivämäärä:   29.12.25 18:47:35

Juu noi päiväsairaalan maksut kerryttävät vuosittaista maksukattoa eikä niistä siksi saa mitään alennuksia.

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   29.12.25 18:47:45

Itse siirsin eräpäiviä vuodella (maksimi aika), olen jakanut summat kuukausittain valmiiksi verkkopankkiin eräpäivittäin ja maksan aina rahaa saadessani jotain pois. Joulu ja tammikuun maksut maksoin ennen marraskuuta.

Terveisin kolme vuotta sitten vuodenvaihteessa katto täyteen kahdelta vuodelta ja tänä vuonna katto täyttyi huhtikuussa.

Päivämäärä:   29.12.25 18:54:18

Hyvinvointialueelta sanottiin että voin toki hakea täydentävää tt-tukea, mutta ylijäämän vuoksi sitä ei luultavasti voida myöntää

Päivämäärä:   29.12.25 18:55:28

Lähettäjä000

Päivämäärä29.12.25 18:47:45

Itse siirsin eräpäiviä vuodella (maksimi aika), olen jakanut summat kuukausittain valmiiksi verkkopankkiin eräpäivittäin ja maksan aina rahaa saadessani jotain pois. Joulu ja tammikuun maksut maksoin ennen marraskuuta.

Terveisin kolme vuotta sitten vuodenvaihteessa katto täyteen kahdelta vuodelta ja tänä vuonna katto täyttyi huhtikuussa.

^Tällaista juuri pelkään. Eläminen on viime vuosina kallistunut kovasti. Lääkkeisiinkin on mennyt tosi paljon rahaa.

Päivämäärä:   29.12.25 19:03:06

Kannattaa oikeasti miettiä onko parin viikon päiväsairaalassa käynti niin hyödyllistä, että joutuu sen takia maksujärjestelyihin? Tietenkin jos se parantaa jatkossa sun toimintakykyä ja helpottaa masennusta niin onhan se sen arvoista, mutta aikalailla se taitaa olla säilöntäpaikka kun hv alueen/kunnan/mitä nää nyt nykyään on, on pakko tarjota avuksi "jotain".

Päivämäärä:   29.12.25 19:20:58

Etkö nimenomaan saa silloin tt-tukea kun on se lasku esittää?

Kun olin asunnoton ainoat kuukaudet kun sain tt-tukea eli käytännössä pelkän maksusitoomuksen lääkkeisiin oli ne kuukaudet kun oli esittää joku parin kympin lääkärilasku millä pääsin yli sen rajan.

Minulle Kela laittoi viestiä että pitää Pirhalta kysellä vapautusta laskuista ja hoitajan kautta siitä kai meni kyselyä sosiaaliohjaajalleni.

Viimeisin 1 yön sairaalalasku meni siis toimeentulotukeen kun sitä muutenkin saan.

Älä kuuntele typeriä neuvoja että et menisi jaksolle! Terveys, se vähäinenkin on ykkösasia. Kaikki kortit pitää kääntää jos niitä vaan tarjotaan. Minäkin olen jonossa osastolle ja ennemmin sinne ja luottotietojen menetys kuin olla menemättä!

Se on vaan rahaa. Kuvitteellisia numeroita. Laita itsesi etusijalle. Vaikka luottotiedot lähtisi olisit sen jälkeenkin oikeutettu hoitoon! Asiat järjestyvät kyllä aina jotenkin.

Päivämäärä:   29.12.25 19:27:02

Minä kanssa ajattelisin että onko tuossa tilanteessa luottotietojen menettämisellä jotain väliä. Tiedän useita henkilöitä joilta ne on menneet ja silti ovat hengissä ja voivat ihan hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.