Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mökin käyttö, jos vanhemmilla käyttöoikeus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.12.25 08:59:05

En viitsi udella serkulta asiaa, mutta heillä vanhemmat antavat mökkinsä yhdelle lapselle ennakkoperintönä. Tai siis, se lapsi maksaa siitä pienen hinnan mutta kuitenkin. Lapsi aikoo remontoida mökin. Mutta saavatko vanhemmat mennä mökille milloin vain, kun heillä on käyttöoikeus? Vai pitääkö heidän vuorotella? Saavatko he antaa toisten lastensa käyttää mökkiä?

Minua on aina mietityttänyt tämä. Enkä ikinä lähtisi tuollaiseen mukaan missään roolissa, en edes ainoana lapsena.

Re: Mökin käyttö, jos vanhemmilla käyttöoikeus

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   29.12.25 09:00:13

Eiköhän nuo ole ihan sopimus kysymyksiä että miten sitten sopivat. Mielestäni ihan järkevääkin tehdä ennenkuin vanhemmat ovat iäkkäitä ja huonossa kunnossa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.12.25 09:02:26

No meillä on näin. Minä olen paperilla mökin omistaja, isäni on sen haltija. Käytännössä en käytä mökkiä itse ollenkaan, sattuneesta syystä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.12.25 09:06:11

Siskoni yritti painostaa minua tuollaiseen diiliin. Että olisin ostanut mökin ja kunnostanut sen hänen toiveidensa mukaan ja vanhemmat saisivat käyttää mökkiä :D. Että ilmeisesti vanhemmat saavat antaa vuoroja mökille toisillekin.

Siskoni ei ole nyt puhunut minulle kahteen vuoteen, kun en suostunut. Naamaansa vääntää jos vastaan tulee. Että ei sitä mökkiä tarvitse edes ostaa tai periä, kun ongelmia tulee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.12.25 09:13:36

Käytännössä sopii sellaiselle perheelle jossa vanhemmat ja lapset sopivat samalle mökille aikaa viettämään.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   29.12.25 09:22:59

Hrrh, vieläkin puistattaa kun pari sisaruksistani yritti männä vuonna puhua koko sisarussarjaa ostamaan yhteistä mökkiä. Meitä on siis 9 sisarusta ja elossa olevat vanhemmat siihen päälle. Siinä olisi ollut melkoinen soppa, en todellakaan suostunut. Vuokraan mieluummin mökin kerran kesässä pitkäksi viikonlopuksi.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   29.12.25 10:05:12

Tuo käyttöoikeus jatkuu vanhempien koko lopun eliniän, eli kun vanhemmat elävät 90vuotiaiksi, ovat hyväkuntoisia ja omivat mökin. Niin mökin omistaja joutuu kyselemään milloin hän voisi mennä perheineen mökille ilman vanhempiaan.
Periaatteessa käyttöoikeuden hallitseva ihminen ei voi lainata mökkiään muille lapsilleen, mut käytännössä sitä voi tapahtua.

Käyttöoikeudesta ja käytön määrästä pitäisi sopia papereja tehdessä ja kirjoitaa se kauppakirjaan. Silloin mökin ostanut voisi osoittaa mitä mökin käytöstä on sovittu kaupaa tehdessä.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   29.12.25 10:35:47

Meillä on tuollainen tilanne. Isovanhemmillani on mökin käyttöoikeus, vaikka omistajuus on siirretty isälleni ja sittemmin minulle.

Isovanhempani ovat mökillä eniten ja sen ovat remontoineet haluamallaan tavalla. Minä käyn usein heidän kanssaan mökillä tai yksin ja isäni käy muutaman kerran vuodessa.

Meille täydellinen ratkaisu.

Päivämäärä:   29.12.25 10:44:51

No voi että! Vanhemmat antavat mökin ennakkoperintönä ja perinnön saajaa tympii, kun käyvät mökillä. Ei ole oikeutta maailmassa, ei.

Päivämäärä:   29.12.25 10:58:57

M: niin? En minä ainakaan halua maksella minkään mökin kuluja ja remontteja, jos en itse edes saa käyttää koko mökkiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.25 11:12:54

Meillä on isovanhemmilla käyttöoikeus mökkiin. Järkevä suku niin ei ole koskaan ollut mikään ongelma, voidaan mökkeillä yhdessä ja erikseen ja osataan sopia asioista jos joku haluaa mökin omaan käyttöönsä tiettynä ajankohtana.

Miehellä taas on veljiensä kanssa yhteinen mökki eikä mitään ongelmaa siinäkään. Kaikki saavat mennä sinne koska vain (on myös vierasmökki eli sinne mahtuu vaikkei toisen naamaa jaksaisikaan tuijotella), ja jos joku haluaa olla siellä yksin niin ei muuta kuin wappiryhmään viesti että voitteko pysyä poissa ajan x.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.