Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hirsimökki ja ilmalämpöpumppu. Miten pitää...

Lähettäjä: Lämpöä yllä? 
Päivämäärä:   28.12.25 17:44:33

Muiden kokemuksia kyselisin. Minulla on siis hirsimökki jossa asun, lämmitysmuotona ilmalämpöpumppu ja takka. Kuinka teillä muilla pumppu pystyy pitämään lämmön? Mulla on nyt pumpussa pyyntinä +20C mutta mökki on +15C. Ollut joulukiireitä niin en ole laittanut tulia, mutta hieman kyllä ihmettelen miksi pumppu ei pysty parempaan.

Onkohan ilmalämpöpumppu tullut mahdollisesti tiensä päähän... on n. 20v tai ylikin, en ole itse asennuttanut.

Re: Hirsimökki ja ilmalämpöpumppu. Miten pitää...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.12.25 17:50:57

Milloin se on huollettu viimeksi?

Päivämäärä:   28.12.25 17:53:02

Ei sitä ole huollettu muutoin kuin suodattimet puhdistettu pari kk sitten.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   28.12.25 17:55:48

Laita se ilp täysille ja katso paraneeko tilanne yhtään. Mutta ei tuon ikäistä enää kannata huoltaa, tilaa uusi.

Päivämäärä:   28.12.25 17:55:53

Oho! No pyydäpäs joku huoltamaan! Ei voi toimia optimaalisesti enää :)

Päivämäärä:   28.12.25 17:58:22

"Laita se ilp täysille ja katso paraneeko tilanne yhtään. Mutta ei tuon ikäistä enää kannata huoltaa, tilaa uusi."

Mietin tätä, mutta oon melko tarkka sähkönkuluttaja ja mietin kuinka paljon kuluttaa jos huudatan täysillä sitä...

Eipäs ole tullut mieleen että pumppua pitäisi huollattaa jotenkin, täytyykin ottaa tästä selvää =)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.12.25 18:01:04

"Mietin tätä, mutta oon melko tarkka sähkönkuluttaja ja mietin kuinka paljon kuluttaa jos huudatan täysillä sitä..."

Laita puita pesään sit.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.12.25 18:02:04

Minulla ei ole hirsimökkiä mutta tavallinen mummonmökki, jos pumpussa on +20 ja ulkona enemmän kuin -10, eteisessä pysyy lämpöpatterinkin kanssa +18. Pari vuotta vanha pumppu, ei pitäisi olla siitä kiinni mutta ärsyttää ettei lämpö pysy tasaisesti. Ilmeisesti kylmä eteinen vaan vetää kaiken lämmön sen jälkeen kun pakkaset nousee -10 tai yli. Tosin ei se laske sen enempää kuin tuohon +18. Jos taas nostaa pumpun lämpötilaa parilla asteella niin sitten pysyy sisällä juuri ja juuri +20.

Päivämäärä:   28.12.25 18:02:51

X: oohhh, oletpa sä nokkela =,)

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.12.25 18:03:55

Ehkä niistäkin voi neste vähentyä ajan kanssa ... Meillä vilp vuoti vaikka oli aika uusi.

Päivämäärä:   28.12.25 18:07:35

Minä vaan: kyllä voi aineet karata.

Ja kaikki pumput eivät vain jaksa lämmittää kovilla pakkasilla, en nyt merkkejä ja malleja muista ulkoa, mutta ovat enemmän viilentäviä kesäpumppuja, joilla voi lämmittää syksyllä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.12.25 18:08:54

No voi uusavuttomuus taas.

Meillä on 20 vuotta vanha Mitsubishin ilppi. Säädetty +18°, ja pitää yläkerran 90 neliötä lämpimänä.
Kahden viikon välein imuroidaan suodattimet.
Alakerran 100 neliötä pitävät lämpimänä eteisten ja märkätilojen lattialämmitykset ja varaavatakka-leivinuuni, mitkä lämmitetään joka toinen päivä.

Että imuroipa aloittaja nyt ihan ekana sen iloinen suodattimet.
Ja sitten laitat lämpöä vaikka 22°.

Päivämäärä:   28.12.25 18:21:29

Miksi olen uusavuton jos ihmettelen pumpussa olevaa pyyntiä vs todellista lämpötilaa?

Kysyin miten muilla mahdollisesti on. En esimerkiksi kysynyt kuinka saan mökkiini kaksi astetta lisää lämpöä :D

Lähettäjä: Hirsi vai hirsi 
Päivämäärä:   28.12.25 18:21:49

Toki pumppu vaatii huoltoakin ja puhdistusta vuosittain.
Onko mökki 7cm paksusta kevyt”hirrestä”vai 25cm paksusta 150 vuotiaasta oikeasta hirrestä?
Onko yläpuoliset eristeet riittävät? Onko tuulensuoja ulkona kunnossa? Jos tuulee kovaa niin hirsitalo on monesti viileämpi selvästi kuin tuulettomalla kelillä jos siellä vähän nurkat falskaa.

Päivämäärä:   28.12.25 18:34:03

Ei ole oikea hirsi, vaan 18cm lamellihirsi, en sitten tiedä onko se parempi vai huonompi tässä suhteessa. Tämä tuulisuus toki vaikuttaa lämpötilaan.

Yläeristeitä ei sen kummempia ole kun ei ole mitään yläpohjaa, eli en osaa tuohon oikein antaa arviota onko kunnossa vai ei.. (harjakatto ja sisältä samanmuotoinen).

Ja selvennyksenä nyt vielä, etten oleta tällaisessa mökissä olevan hellemekkokelit talvella, vaan kunhan mietin pumpun toimintakuntoa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   28.12.25 18:50:03

Mulla ilp antaa lämpimällä kelillä, eli jos ulkona noin 4-10 astetta, pari astetta enemmän kuin pyynti. Sitten vastaavasti pakkasilla jää pari astetta alle pyynnistä, silloin laitan takkaan tulet lisäksi. Tavoitelämpötilana on 19 astetta mikä minusta on sopiva. Tosi vähän vie sähköä tällä käytöllä, 80 neliön mökissä sähkölaskut muutaman kympin kuussa. Ei ole tuotakaan huollettu ainakaan kolmeen vuoteen muuta kuin suodattimia joskus imuroimalla.

Päivämäärä:   28.12.25 18:55:22

Juuri kaivelin sähkönkulutusta, näyttäisi että Ilp kuluttaa 20-30kwh päivässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.