Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Niin väsynyt, liian väsynyt

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   28.12.25 16:05:03

En enää tiedä mistä tai miten saan apua.
Olen niin väsynyt koko ajan, että on alkanut tulla jo mieleen että mitä järkeä elämässä, jos viiskymppisenä jo on niin väsynyt, ettei jaksa muuta kuin maata ja nukkua.
Työpäivinä en jaksa sitten muuta tehdäkään ja työtehtävissäni teen tolkuttomia virheitä.

1-3 päikkäritt päivässä mutta mikään määrä lepoa ei palauta.
Ei palauta myöskään tekemiset tms, joihin olen itseni pakottanut viime kuukausina.

Työterveyslääkäei otatti kilpparit ja ferririinit ja totesi että mitkään näistä ei asiaa selitä, kiva kiitti moi.

Gyneltä kysyin pitäisikö kokeilla hormonihoitoa, naurahti vain

Takana taloudellisia ongelmia josta johtuen työpäivää työpäivän jälkeen.
Toksinen suhde.
Sekä sivutyöt että suhde jäivät keväällä taakseni.
Uusi mielenkiintoinen mutta haastava työtehtävä. En vaan jaksa sitäkään, perehdytys oli täysi 0.

Apua.

Re: Niin väsynyt, liian väsynyt

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.12.25 16:12:06

Voisikohan sinulla olla jotain nukkumiseen liittyvää ongelmaa, yhtenä vaihtoehtona uniapnea?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.25 16:13:58

Ootko mittauttanut ferritiinit? Pitäisi olla naisilla min. 50. Se ja siitä alaspäin voi olla puutetta jo. Yleinen ongelma. Tsemppiä!

Päivämäärä:   28.12.25 16:15:07

Eli siis terv.aseman viitteet ei oo välttämättä luotettavia!

Päivämäärä:   28.12.25 16:16:44

Mulla on ollut vuosikausia uniongelmia mutta nyt kesästä alkaen olen saanut nukuttua vähän enemmän jo.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.12.25 16:16:53

Uniapnea ihan ok vinkki, samoin kurkkaisin itse ne veriarvot läpi omakannasta tms. kun ne ferritiinit tuppaa olemaan sellaisia mihin lääkärit sanoo aina ok, vaikka luku olisi ihan pohjalla.. Ja se ei vain väsytä vaan aivan kerta kaikkiaan uuvuttaa ! Gyneä vaihtaisin, kyllä asiallinen gyne sentään selvittää miksi tai miksi ei ja mikä asiakkaan tilanne kokonaisvaltaisesti on. Vaihtarit tai jo esi-sellaiset voivat myös aivan uuvuttaa.
Mutta niin voi ihan vain rankasta elämäntilanteesta palautuminenkin ! Voi olla, että paskan jätettyäsi annat alitajuisesti itsellesi luvan levätä sitä kaikkea kakkaa ulos.. ja se todella voi kestää ! Ei ole huono idea piipahtaa mt hoitajalla tai työterveyden kautta lyhytterapiassa tai edes sen verran vastaaanotolla, että voi tehdä masennus- yms. testit ja vähän purkaa aiempaa.. Ja uuttakin, siihen tottuminen vie aikansa ja varsinkin jos ei ole kunnolla perehdytetty !

Päivämäärä:   28.12.25 16:17:17

Ferririinit oli yhdessä vaiheessa alle 17 mutta viime mittauksissa oli jo kohonnut.

Päivämäärä:   28.12.25 16:22:41

Ne pitäisi saada yli 100...

Päivämäärä:   28.12.25 16:23:07

Samoin syö vitamiineja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.25 16:25:40

Toksisen suhteen loppuminen voi aiheuttaa tuon ihan yksinään! Kun mieli ja keho saavat vihdoin turvan levätä se uupumus voi olla ihan valtava. Minulta lähti työkyky.

Lähettäjä: Kiina 
Päivämäärä:   28.12.25 16:48:44

Joskus sitä vain väsyy ja tarvitsee lepoa tai totaalisen palautumisen muussa ympäristössä. Toisaalta sitten pitäisi palata elämään, mikä on sellaista että sitä jaksaa. On siis työt, mutta vapaa-ajalla pitäisi pystyä tekemään mielekkäitä asioita. Minä olin joskus muutaman vuoden aivan masentunut ja itkin joka päivä, en meinannut jaksaa edes kauppaan polkea. No rautavajehan sieltä paljastui ja vuoden rautakuurilla tulin mielestäni ihan voittamattomaksi. Jos olisin sinä, hakeutuisin uudelleen vaikka yksityiselle lääkärille. Olisin todella huolissani omasta terveydestä ja haluaisin vastauksia. Vai onko tuo psyykkistä ja tarvitset vapaata ja keskusteluapua?

Päivämäärä:   28.12.25 16:51:49

Burn out? Uusi haastava työ plus kaikki muut muutokset. Lepäät muttet palaudu. Stressi kertyy ja lopulta mikään lepo ei enää palauta ja olet jatkuvasti väsynyt

Päivämäärä:   28.12.25 16:54:48

"Minulta lähti työkyky."
Kauanko kesti palata?

Päivämäärä:   28.12.25 16:59:42

"Olisin todella huolissani omasta terveydestä ja haluaisin vastauksia."
Niin minä olenkin, mutta kun tuntuu ettei mistään saa apua mihinkään. :(
Enkä enää jaksa oikein edes hakea kun tuntuu että aina on seinä vastassa.

Nyt flunssan takia kun kävin labrassa niin 5 arvoa ei ollut viiterajojen sisällä. Voi johtua flunssasta mutta pelottaa jos onkin jotain muuta. Näistä pari arvoa on juurikin sellaisia, mitkä voi aiheuttaa sitä väsynystäkin.

Tämän kaiken päälle tässä on ollut jäätynyttä olkapäätä ja faskiittia ja kun menin olkapään takia lääkäriin niin ensimmäinen kommentti oli että ei hän voi mitään kahta vuotta mulle saikkua kirjoittaa.
No en pyytänyt sinne mennessäni ensimmäistäkään päivää!!
Sekin vaikutti alkuun toki jo ennestään huonoihin uniin, kun heräsin joka ikinen kerta kun liikahdin.

Päivämäärä:   28.12.25 17:11:57

Ferritiini helmikuussa 65.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.12.25 17:29:30

Väsymysoireyhtymä jos mitään ei löydy.... Vitamiinit ja ferritiinit ainakin kuntoon. Uni pitää tutkia. Alkoiko uupumus jonkun viruksen sairastamisen jälkeen tai onko ollut mykoplasmaa?

Päivämäärä:   28.12.25 17:36:55

Vaihdevuodet?

Lähettäjä: Tilanteessa 
Päivämäärä:   28.12.25 17:40:01

Pitkäaikainen kuormitus vaatii pitkäaikaisen toipumisen.
Yllättäen syvä uupumus ja näköalattomuus putkahtaa esiin, kun kuormitus tai osa siitä helpottaa.
Tsemppiä uuteen työhön, toivottavasti se antaa kipinää jossain vaiheessa.
Toki noi veriarvot pitää tsekata, mutta ei niissä näy henkinen hyvinvointi.
Jotain terapiaa suosittelisin.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   28.12.25 17:45:22

Ferritiini ollut _helmikuussa_ 65...?? Tuo on huonohko lukema ja lisäksi noin 10 kk vanha arvo = ei enää luotettava, varsinkin kun oireita on.

Uudestaan labroihin ja vain täysin terveenä. Ferritiinit ehdottomasti yli sataan (150 ei huono tavoitetaso sekään...), hemoglobiini yli 130. Jos sulla on hemoglobiini "korkeahko'' murta ferritiini matala, niin kun alat syömään rautaa, hemoglobiini laskee normaalille tasolleen ja ferritiini eli varastorauta nousee.

Päivämäärä:   28.12.25 17:47:24

Vaihtarit ja se ferritiini. Asiaton gyne.

Lähettäjä: Voih 
Päivämäärä:   28.12.25 17:48:25

Mulla vastaava tilanne vaati kunnon downshiftauksen elämässä ja huonon parisuhteen lopettamisen.

2v kesti toipua, nykyään alkaa taas olemaan mielenkiintoa tehdä jotain muuta kuin nukkua kotona.

Päivämäärä:   28.12.25 17:55:17

Tyypillisiä vaihdevuosioireita ovat:
hikoilupuuskat eli kuumat aallot
mielialaoireet, kuten mielialavaihtelut, ärtyneisyys, alakuloisuus, aloitekyvyttömyys ja ahdistuneisuus
univaikeudet ja väsymys
kognitiiviset ongelmat
seksuaalinen haluttomuus
sydämentykytys
ihon ja limakalvojen kuivuminen
yhdyntäkivut
lihassäryt, nivelkivut ja -jäykkyys
tihentynyt virtsaamisen tarve tai virtsankarkailu
kuukautisten loppuminen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.12.25 17:55:59

Kolmas vuosi työttömänä alkaa. En vaan jaksanut. Ekana vuonna tein keikkaa, tokana yritin seurustella (kuulemma kaikki tarvii läheisyyttä), kolmantena aion levätä ja keskittyä vain ja ainoastaan itseeni. En usko, että ihan heti olen työkuntoinen.

Työterveys vain nauroi ja julkisella ei hoideta työterveyttä ja opiskelija käykööt julkisella, koska on vain ennaltaehkäisevää. Niin että ei jäänyt vaihtoehtoja. Noh, pääsin yksityisen kautta leikkaukseen kun ferrit 3. Ei auttanu tennispallo yöpaidan selässä ei.... Loppui muuten kuorsaaminenkin, kun jäi kotio. Ja leukojen jännitys ja narskuttelut yms. Hiukset kasvaneet takaisin ja jaksaa kävellä hyvin 10km. Onnellisempi olen köyhänä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.