Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi jotkut ovat hyviä kaikessa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.25 14:50:58

Miksi jotkut henkilöt ovat sellaisia, jotka ovat kaikessa hyviä? Tunnetko sellaisia?
Puolisoni on oikeastaan missä tahansa asiassa keskivertoa parempi. Loistaa niin älyllään kuin liikunnassa tai kädentaidoissakin. Mihin tahansa rupeaa, niin oppii sen käden käänteessä.

Kiva tietysti, että on juuri minun puolisoni mutta kieltämättä itse tuntee itsensä joskus typeräksi. Puoliso ei tosin koskaa rehentele asialla. Ihmettelen vain miten jotkut on kaikessa lahjakkaita

Re: Miksi jotkut ovat hyviä kaikessa?

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   28.12.25 14:53:51

Ei siinä ihmeempää ole, toisilla on älyä ja oppimiskykyä enemmän kuin toisilla eivätkä he joudu tekemään niin paljon töitä kuin jotkut toiset.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.25 15:02:18

Tiedättekö paljonko aloittajan miehen kaltaiset saavat kateellisten paskaa niskaansa? Ei sekään nyt niin mukavaa ole. Toiset kiusaavat ja painavat alas ja hankaloittavat näiden elämää ihan vain koska voivat sen tehdä.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   28.12.25 15:07:04

Mulla on puolisona juurikin tuollainen kaiken osaava ja tietävä. Ei tee itsestään numeroa ja on todella hyväntahtoinen eli auttaa sellaisiakin ihmisiä joista tietää että jos itse tarvii apua niin ei tule saamaan. Hän on ahkera lukemaan ja opiskelemaan asioita eli kehittää itseään jatkuvasti. Ihailen, koska itse olen ihan ok älyltäni ja kädentaidoiltani mutta patalaiska niin kaikki uusi on sillä tavoin työlästä kun ei pahemmin kiinnosta.

Päivämäärä:   28.12.25 15:08:29

"Toiset kiusaavat ja painavat alas ja hankaloittavat näiden elämää ihan vain koska voivat sen tehdä."

Tämä on kyllä totta mutta koskee ehkä enemmän naisia. Mun mies on tämmöinen kaikessa hyvä ja itsekin olen useimmissa asioissa keskivertoa parempi ja teen paljon asioita itse. Minä olen se joka saa paskaa niskaan ja mies ei juurikaan. Mies meistä se taitavampi.

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   28.12.25 15:35:40

Piste: allekirjoitan. Sama täällä. Jännästi on auttamishalu alkanut kaikkoamaan. Pidän siis taitoni harvojen ilona ja kieltäydyn hymyillen kun pyydellään. Ei kai siinä muu auta.. puolisoni on myös tietyissä kädentaidoissa lahjakas ( eri kuin minulla) ja ollaan yhdessä aikaansaava kombo. Ja kovia tekemään kun silleensä. Sekös kirvoittaa veetuilua ja kateutta.
Kyse on mielestäni tosi pitkälti ihan siitä että moni on vaan laiska. Jutut mitä tehdään ja osataan ovat ihan yleistaitoja, jotka oppii kyllä kun viitsii tehdä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.12.25 15:46:39

Minä esimerkiksi.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.12.25 15:48:45

Mitä enemmän tekee kikkea niin sitä enemmän osaa kaikkea ja uutta on helpompi oppia.

Tällaisen asian olen tajunnut.

Päivämäärä:   28.12.25 15:50:48

miksi toisilla on niin hyvä tuuri kaikessa ja minun tekemisiin pätee murphyn laki

Lähettäjä: Ike 
Päivämäärä:   28.12.25 16:05:50

Mulla sama:)

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.12.25 16:06:18

Kaikki uudet taidot rakentuvat vanhojen päälle, eli mitä enemmän on asioita opetellut, sitä enemmän pystyy oppimaan uutta. Aivot hakevat aiemmin opituista taidoista riittävän samankaltaisen, rakentavat siihen päälle, ja voivat myöhemmin taas käyttää sitä pohjana jollekin uudelle.

Tietty motivaatio ohjaa oppimista myös: vaikka olisi kuinka hyvä virkkaamaan, neulomista ei välttämättä opi jos ei oikeasti halua oppia sitä.

Lähettäjä: M52 
Päivämäärä:   28.12.25 16:13:24

Mä olen ilmeisesti tuollainen, vaikka itsestä ei juurikaan tunnu siltä niin tosi monesti ihmiset ovat tulleet sanomaan että sä se kyllä olet niin hyvä kaikessa mihin ryhdyt ja hoidat homman kuin homman. Ja joo, olen myös saanut siitä hyvästä vähättelyä, lyttäämistä ja ihan suoraa kiusaamistakin vaikka olen mies. Ennen otin siitä itseeni ja luulin olevani oikeasti ihan huono kunnes joku tarkemmin sivusta seurannut huomautti että hei, se ei suinkaan johdu siitä että olisit huono, vaan nimenomaan siitä että olet niin hyvä. Esimerkiksi työpaikalla pelkäävät, että uhkaat heidän asemaansa ja niin edelleen. Eli siis ilmeisesti joillekin ihmisille, vaikket edes mitenkään tuo itseäsi esille tai hiero sitä kenenkään naamaan, oikeastaan päinvastoin, niin pelkästään jo se että olet hyvä ja taitava useammassa kuin yhdessä tai kahdessa asiassa tarkoittaa heille sitä että "luulet olevasi parempi kuin muut". Erityisesti jos tulet johonkin porukkaan uutena ja olet heti selkeästi hyvä siinä mitä tehdäänkin.

Nykyään siis tiedän jo tuon kuuluvan asiaan ja annan mennä kuin vesi hanhen selästä, ei liikuta minua. Eipä sitä nyt vanhemmiten niin usein enää tapahdukaan, ilmeisesti iän myötä on enemmän sallittua olla hyvä ja pystyvä.

Päivämäärä:   28.12.25 16:23:39

Minä olen tuollainen ja eksä oli ihan avuton. Hän "ei osannut" ja hermot meni jo kun avasi postin pakettia. Mikään käsillä tekeminen ei onnistunut ja kaikki oli vaikeaa. Tälle oli äiti aina tehnyt kaiken tai laittanut jonkun muun tekemään, yli 40v mies. Toiset eivät kestä pientäjään epäonnistumista (paketti ei aukea heti) ja ei sitten edes yritetä. Tämä tuntuu olevan se syy miksi jotkut eivät "osaa" mitään kun ei uskalla kokeilla.

Minä päädyin teininä vahingossa käsityöalan kouluun työstämään metallia ja puuta ja siitä lähtien olen tarttunut kaikkeen mikä mieleen tulee ja opetellut asioita yrityksen ja erehdyksen kautta. Suhtautumiseni mokiin ja erehtymisiin on aika välinpitämätön, otan opikseni ja yritän toisella tavalla.

Minulla on monta ammattia ja paljon taitoja joista ei kaikki kaveritkaan tiedä ennen kuin sattumalta :D Olen oppinut olemaan hiljaa kattavasta osaamisestani, mutta neuvon ja autan tarvittaessa.

Iso osa kokeiluistani varsinkin kuvataiteen osalta menee ihan täysin mönkään. Sitä vaan ei kukaan näe. Eikä kukaan ole ollut näkemässä mitä sähellän rempatessa ennen onnistumista. Ja nekin taidot mitkä kerralla onnistuu on joskus opittu erehdyksen kautta. Ihan samalla tavalla kaikki ovat aloittelijoita uusissa asioissa, toiset eivät anna sen haitata vaan opettelevat ja ottavat selvää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.