Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasten sairastelu

Lähettäjä: koukku 
Päivämäärä:   27.12.25 19:37:53

Tässä lueskellut nätä muutamia topia. Sinänsä eivät ole millään lailla liittyneet toisiinsa,mutta sittenkin ehkä ovat.
Liittyy sairasteluun ja hygieniaan.
Ensin luin topaa koirametsän tassunjäljistä retkipöydällä ja toinen liittyi sitten näihin pilalle menneisiin jouluihin.
Siis itsekkin lievän flunssan kourissa nyt,joten ei hätää,en kuvittele olevani yli-ihminen.
Mutta kävi mielessä,toisten ihmisten keuhkoaminen kuraisista koiranjäljistä retkipöydällä ja sitä kauhihstelua liasta. Enkä voi kuunaan ymmärtää.
Se kura jonka silmin näkevät ja osaisivat varoa on todennäköisesti kymmenen kertaa vaarattomampaa kuin se mistä ihmiset kyseisessä topassa varoittivat. Evästelystä paikalle houkutteneiden jyrsijöiden jätökset jotka viiruksia levittää. Ehkä heidän pitäisi olla kiitollisia itseasiassa heille joilta silminnähtäviä epäpuhtauksia jää,jos eivät niitä silmiin näkymättömiä osaa varoa?
Ihmisillä..siis toisilla on huomattavia puutteita omassa immuunissaan ja kyllä se vaan siitä johtuu,että altistuksia vältellään,
Vaikka otanta on täysin minimalistinen ja riittämätön.mutta koska sitä niin rummutetaan,että sektiolla syntyneet jäävät vähälle immuunipuolustuksen tasolle,niin omat kaksoset ovat sitten ottaneet sen "kiinni" elämällä vähän epähygienismpää maalaiselämää.
Ovat kontanneet lattialla missä kulkeneet kissat ja koirat jotka saattaneet vaikka hevosten paskakasassa kulkea aiemmin. Samoin keittiön pöytätasoilla on kissan ruokakupit olleet.,eikä kulkua rajoitettu mitenkään. Samoin on voinut kissa lipittää voita tai lasten tarjotessa maitolasistaan.
Jonkun mielestä varmasti ällöä,mutta nyt summatessa lasten ollessa 15 ovat olleet todella harvoin kipeitä. Yhden kerran mahatauti ja toisella 2 toisella kerran korvatulehdus. Molemmilla lievät vesirokot. Siinä kaikkil lieviä flunssia lukuun ottamatta.

Re: Lasten sairastelu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.12.25 19:50:39

Meillä kans lapset eläneet "likaista" maalaiselämää, mutta kyllähän nuita sairasteluja on viime aikoina piisannut. Alatiesynnytys kaikilla imetys n. vuoden ikään kaikilla. Antibioottikuureja 2 kpl toinen oli korvatulehdukseen toinen oli angiina. 3 lasta iät 3-8 vuotta.

Tämä syksy on ollut järkyttävä. On ollut kuumetta, oksennustautia, flunssaa. Muuten on sairastelu ollut ihan normaalia.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   27.12.25 19:55:42

Juu, täällä kanssa lapsi kasvoi aikalailla eläinten seassa ei niin hygieenisissä olosuhteissa, ja on terve kuin pukki! Tallin käytävällä tuo oppi konttaamaan. Kerran vuodessa on se pieni flunssa joka saattaa jopa nostaa lämpöä, ei kertaakaan korvatulehduksia tms. Eikä ole muuten yhtä ainoaa allergiaakaan, ikää lapsukaisella jo 18 vuotta. Vuosittain on yleensä pois koulusta ollut sen 2-3 päivää, kun on se pieni flunssa.

Ei mua joku hiekka retkipöydällä haittaisi, ei me suoraan siitä pöydältä mitään syötäisi kuitenkaan, vaan jossain astiassa/pussissa ne eväät sinne tuodaan, ja sen päältä voi hyvin syödä. Ei ne hiekkabakteerit sieltä sinne keksiin hyppää. Pöytää voi vähän pyyhkäistä, että enimmät hiekat saa pois.

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   27.12.25 20:09:59

Lapset elää maalaiselämää, syövät pihalta mustikoita, munat tulee naapurista yms. Mutta siitä huolimatta molemmilla atopia, astma ja toinen moniallerginen. Koti on perus siisti ja koulutuksen kautta tiedän kyllä mitä ylihygeenisyys tarkoittaa jne. Pieninä sairastivat tosi paljon, mutta nyt kun molemmilla astma saatu kuriin ja kouluikäisiä niin sairastelu helpottanut. Toinen syntynyt sektiolla ("sairaampi") ja toinen alateitse.

Itse työskentelen nykyään lasten parissa joten altistun paljon sairauksille ja nyt se olen minä joka perheessä sairastelee eniten. Tuohon sairasteluun vaikuttaa paljon se lapsen päiväkotiryhmäkin. Jos vanhemmat eivät usko henkilökuntaa vaan väkisin tuovat sairaita lapsia hoitoon niin valitettavasti se näkyy kyllä koko ryhmässä. Niissä ryhmissä joissa vanhemmat antaa lapsen rauhassa sairastaa kotona ja uskovat henkilökuntaa lapset ja henkilökunta sairastaakin vähemmän.

Mutta onhan se ihan tutkittua, että lapset jotka kohtaavat monipuolisesti erilaisia mikrobeja sairastelevat vähemmän ja siksi esim. Päiväkotien pihalle olisi hyvä saada ihan luonnon maa-ainesta yms. Puhdistetun hiekan ja muovin sijaan. Mutta kyllä näissä paljon myös geenit ohjaavat kuten itse olen atoopikko ja lapsena olin joillekin ruoka-aineille allerginen ja miehellä taas on rasitusastma ja allergioita joten eiköhän meidän tapauksessa vaikuta lapsiin suurilta osin vanhempien geenit ympäristön sijaan. Tosin kukaan ei tiedä mikä tilanne olisi, jos lapset olisivat eläneet kliinisessä ympäristössä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   27.12.25 20:22:59

Meillä kans kun lapset olivat pieniä tallissa viihtyivät, klira ja kissa sisällä välillä.
Pihalla leikkivät ja maassa istuivat. Ei ollt kuin pientä flunssaa pari kertaa ja vesirokko joka tarttui myöhemmin.
Kaikenlaista ruokaa syötin heille ihan pienestä
pitäen. Itsekkin söin kaikkea kun olin raskaana, ei allergioita kummallakaan.

Lähettäjä: koukku 
Päivämäärä:   27.12.25 20:26:56

No varmasti totta tuokin,mutta esim minä olen lapsena todettu allergiseksi testeillä koiralle,kissalle ,hevoselle kanille ja muutamalle muulle,
No eläinrakkaana aikuisella iällä annoin piutpaut näille.
No on oireita jonkun verran ollut,mutta siedättynyt omatoimisesti muuten.
Tärkeintä,ettei kontakteissa juurikaan taukoa. Siis mulla näin.
Tottakai aivastelen nykyäänkin jonkin verran enemmän joissain tilanteissa.
Eli ei geenit niin priimat mun puolelta. ja niin unohtui mainita,että ihan kunnallisessa päivähoidossa olivat omatkin lapseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.