Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Samasta aiheesta toistuvasti eripuraa

Lähettäjä: Rahankäyttöhalut 
Päivämäärä:   27.12.25 13:03:25

Parin vuoden parisuhde, jossa ei asuta yhdessä vaan omissa talouksissa niin fyysisesti kuin taloudellisesti. Puoliso on ns. tasajakoihmisiä, joten yhteiset kulut joko puolitetaan tai molemmat maksavat omat ostoksensa. Tässä ei ole ongelmaa; vaikka asuisimme yhdessä minä haluaisin edelleen ehdottomasti omat rahat, omat tilit ja vain ja ainoastaan yhteisten kulujen puolittamisen, ei muun. Puolison ei tarvisisi maksaa minun omia kulujani eikä tietenkään minun osallistua hänen kuluihinsa.

Puolisolla on kova tarve viettää vapaa-aikaa, johon hänellä ei oikein itsellä olisi varaa, mutta kulut puolittamalla kyllä. Ongelma on se, että hänen usein haluamansa asiat ovat sellaisia, joilla minulle ei ole mitään arvoa. Suuri(n) osa ihmisistä varmaankin pitää moisia asioita upeina ja tavoiteltavina (kuten joku kylpyläloma tai matkalla kalliin huoneluokan valinta), mutta minulle jatkuva kylpylöissä ravaaminen ei anna mitään ja matkaillessa hotellin on toki oltava hyvätasoinen, mutta en aio viettää suurinta osaa ajasta hotellihuoneessa joten se ei tarvitse olla asunnon kokoinen tai sisältää mitään erikoisuuksia). Hän myös ehdottelee näitä hintavia hotellireissuja jos jossakin on tapahtuma, joka häntä kiinnostaa ja jos kieltäydyn, alkaa riita enkä halua "tehdä mitään yhdessä" (tosin kaikki mainittava yhdessä tekeminen on hänelle jotakin hintavaa). Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että hän menisi itsekseen, mutta se ei käy, koska kallista (siinähän se). Mutta ei hänkään osallistu minua kiinnostaviin tapahtumiin, koska "ei kiinnosta enkä halua maksaa sellaisesta, mikä minua ei kiinnosta". No miksi minä sitten haluaisin?????? Minä kylläkin menen ihan itsekseni tai kaverin kanssa, vaikka tulisikin "kalliiksi" kun ei joku muu maksa puolta, koska minun kiinnostukseni jotakin tekemistä kohtaan ei riipu siitä, kuka maksaa.

Miten tällaisen asian kanssa voi tulla toimeen?

Re: Samasta aiheesta toistuvasti eripuraa

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   27.12.25 13:14:23

Tasajako kuulostaa tasapuoliselta ja periaatteessa sitä onkin, mutta aloittajan puoliso on oivaltanut siinä tietynlaisen taloudellisen hyödyn saamisen itselleen; sen avulla voi saada parempaa tasoa kuin mihin muuten olisi varaa. Paitsi että aloittaja ei halua maksaa.

Vähän sellaiset hyötyjävibat kumppanista tulee, vaikka kuinka tasajaosta puhuu mutta teot eivät sitä vastaa. Myös hieman mahdolliset taloudenhallintaongelmat ja yli varojen kuluttaminen tulee mieleen, koska selkeästi haluaa asioita, joihin ei kuitenkaan itsellä ole varaa. Ei kenenkään tarvitse käyttää rahaa kumppaniinsa sen enempää kuin haluaa tai edes lainkaan. Jos se on kumppanille ongelma, voi olla että hänen syynä olla suhteessa ovat juurikin taloudelliset mahdollisuudet.

Toki aloittaja voi olla pihi ja tylsimys, mutta aloittajalla on siihen oikeus siinä missä kumppanikin itsetäänselvänä on vaatimassa lomia ja sviittejä. Ja varsinkin omiin rahoihinsa ja niiden käyttöön aloittajalla on ainoana oikeus, kumppanilla ja varsinkaan seurustelusellaisella ei niihin ole minkäänlaista oikeutta, edes teoriassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.25 14:12:16

"ehdottelee näitä hintavia hotellireissuja jos jossakin on tapahtuma, joka häntä kiinnostaa ja jos kieltäydyn, alkaa riita enkä halua "tehdä mitään yhdessä" "

Valmistaudu näihin ehdotuksiin ja luettele liuta sinua kiinnostavia menoja. Jos ne eivät häntä kiinnosta, niin ilmoita ettei hän halua tehdä mitään kanssasi.

Ero olisi ehkä paras, jos kiinnostuksenkohteet eroavat noin paljon ja erillään tekeminenkään ei miehelle käy.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.25 14:22:17

Ehdota näin "Hei kulta, mennäänkö retkelle johkin kivaan luontopaikkaan? Tehtäisiin eväät kotona ja otettaisiin termariin lämmintä juomaa.". Ja katso reaktio. Jos suostuu niin on potentiaalia sopia tulevaisuudesta, jos ei olette varmaankin liian erilaisia. :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.25 14:23:36

Tai joku että joka toinen kerta toinen päättää mitä tehdään. Ja sulla on oikeus sanoa ei kylpylöintiin. Sano suoraan että susta tuntuu että hän käyttää hyväksi. Varmaan ero tulee mut eikös se ole hyvä sitten. Jos ei niin varmaan herää sen verran että ymmärtää että täytyy tehdä kompromisseja!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.25 14:26:32

Ei tuollaisen piirteen tai taloudellisen hyväksikäytön (sähän mahdollistat hänelle pykälää parempaa harrastamista) kanssa tarvitse tulla toimeen. Teillä ei ole edes mitään jaettavaa, simppeli ero vaan ja kohti parempaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.12.25 14:40:43

"ei miehelle käy."

Miehelle? Ei aloituksessa mainittu sukupuolta. Enemmän tuollaiset typerät kylpylöistä intoilemiset ja hotellihuoneessa käkkimiset jotain tuhannen ihmisen käyttämää "luksus"kylpytakkia ja kertakäyttöläpyköitä hotellin logolla ihaillen naisten haluamisilta kuulostaa. Ja vielä ihan saunakin huoneessa, voiettä miten ihqua, sitähän ei kenelläkään olekaan kotona.

Oli kumpi olikaan niin selvästihän tuo haluaa maksajaa omille naurettavuuksilleen, peruslokkeilua. Kun ei itsellä ole varaa niin maksatetaan toisella. En maksaisi puoliksi vaan vaihtoehdot olisi tavallinen huone ja sen hinta puoliksi tai jos haluaa jonkun erikoisemman ja kalliimman, niin maksaisin vain sen tavallisen huoneen puolikasta vastaavan summan ja kalliimpaa haluava kaiken sen ylittävän, koska hänhän sitä kalliimpaa halusi, en minä. Siis tyyliin tavis huone 200e -> 100e kumpikin. Parempi huone 400e -> minä 100e ja huoneen halunnut 300e. Edellyttäen että siis edes haluaisin kyseiseen reissuun.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   27.12.25 14:50:56

Olisi hyvin helppoa. Molemmat ottaisi hotellista oman huoneen ja maksaisi sen itse. Minä varaisin mieleni mukaisen ja kumppani mieleisensä. En muutenkaan vietä aikaani hotellihuoneessa jos olen lomalla tai reissaamassa niin samahan se olisi onko huone oma vai yhteinen. Jos kumppani, joka on aina ennen halunnut kalliimpia huoneluokkia, ottaisikin tässä tapauksessa vain tavishuoneen, minulta säästyisi paitsi rahaa myös selviäisi seurustelukumppanista asioita, joiden perusteella kannattaisi tehdä johtopäätökset siitä tuleeko suhteesta koskaan muuta kuin vain seurustelua. Ainakaan ei tarvitsisi pohtia, tekeekö avioehdon......

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.12.25 14:52:43

Taitaa tuo lokki olla nainen joka yrittää hyötyä parempitulosesta miehestä. Ero. Säästää rahaa ja hermoja.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   27.12.25 14:52:52

Kallis maku on aina hankala juttu jos omat massit ei riitä. Taustatarinat siitä, miksi rahat ei riitä ja millä keinoin (=muiden rahoilla) jotain kallista saisi, sitten vaihtelee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.