Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisko irvailee kulutukselleni

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   27.12.25 12:20:48

Tai oikeastaan sille että en kuluta.

Kävin siskollani ja siellä oli ostettu uutta elektroniikkaa perheelle. Siskon mies kysyi minulta että onko minulla kyseistä elektroniikkaa. Vastasin että ei. Sisko matki minua lisäten tietysti ivallisen äänensävyn: "Ei". Olin vastannut ihan neutraalisti, mutta siskon piti nyt taas ottaa kantaa vastaukseeni naamanvääntelyllä ja äänensävyllä.

Eikä ollut eka kerta vaan tuota reaktiota ja tuhahtelua vastaavissa tilanteissa tulee usein. Meillä on esim sama harrastus johon kuuluu tiettyjen tuotteiden ostaminen. Itse olen ollut jo useamman vuoden "ostolakossa" koska en tarvitse uusia vaan haluan käyttää vanhat pois ja sitten ostan uutta kun tarvitsen. Sisko taas ostaa koko ajan uutta ja heidän olohuoneestaan menee useampi neliö näiden tavaroiden säilyttämiseen. Joka kerta kun käyn siellä on tavaramäärä vain lisääntynyt. Usein jutellaan harrastuksesta ja nykyään tietysti kysyttäessä kerron että en ole ostanut mitään enkä edes käynyt yhdessä harrastukseen liittyvässä liikkeessä vaikka olin käynyt ko paikkakunnalla. Siskon reaktio tietysti vastaava kuin tuossa esimerkissäni.

Mikä ihme siinä on että siskoa jotenkin risoo se että en tuhlaa rahojani samaan tahtiin kuin hän? Vai mikä aiheuttaa nuo reaktiot?

Re: Sisko irvailee kulutukselleni

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   27.12.25 12:25:33

Mitä väliä

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   27.12.25 12:34:08

Todennäköisesti siskosi itsekin tietää kuluttavansa liikaa ja kokee alemmuutta tiedostavuudestasi. Yritä olla välittämättä.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   27.12.25 12:35:29

Siskollasi on vikaa päässä. Et varmasti ole ainoa jonka rahankäyttämättömyyttä hän ihmettelee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.12.25 12:35:38

"Mikä ihme siinä on että siskoa jotenkin risoo se että en tuhlaa rahojani samaan tahtiin kuin hän? Vai mikä aiheuttaa nuo reaktiot?"

Kysy siltä siskolta, ei me tiedetä mitä siellä korvien välissä liikkuu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.25 12:41:52

Mikä on sellainen harrastus joka vaatii tiettyjen tuotteiden ostaminen?

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   27.12.25 12:47:44

Lähettäjä.

Päivämäärä27.12.25 12:41:52

Mikä on sellainen harrastus joka vaatii tiettyjen tuotteiden ostaminen?

^ No kuule melkein mikä vaan. Johan ratsastuspiireissäkin on yllin kyllin niitä, joiden on ihan PAKKO ostaa koko ajan jotain.

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   27.12.25 14:12:36

Aika paljon on tosiaan harrastuksia joita varten tarvitsee ostaa jotain kun harrastuksen aloittaa ja harrastuksen aikana. Itse asiassa ei tule mieleen montaakaan harrastusta minkä takia ei tarvitse ostaa mitään.

Sit monella se ostaminen lähtee lapasesta. Siskolla tuo on käynyt oikeastaan kaikkien harrastustensa kanssa. Uutta ostetaan vaikka ei uutta ei tarvitse. Tää nykyinen harrastus näyttäisi olevan pahin.

Siskolta turha kysyä mitään. Ei tietenkään myönnä että häntä mikään haittaisi/häiritsisi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.12.25 14:16:11

No voi että!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.12.25 14:18:23

Miksi olet tekemisissä moisen irvailijan kanssa? Ei kuulosta kovin mukavalta ihmiseltä ylipäätänsä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.25 14:18:58

Mihin sinä tarvitset tarkkaa tietoa siitä, mikä siskolla viiraa? Selvästi hän ei ole tyytyväinen omaan elämäänsä verrattuna sinun elämääsi ja hän kokee, että hänelle tulisi parempi olo jos sinä eläisit samalla tavalla kuin hän. Anna olla, tee tarvittavat toimenpiteet jos siskon kanssa keskustelu rasittaa.

Päivämäärä:   27.12.25 14:20:22

Siskoasi häiritsee oma heikkoutensa, ei pysty olemaan tuhlaamatta ja vielä pilaa kotinsakin ilmeen turhan roinan varastoinnilla. Voithan alkaa piikittelemään holtittomasta ostelusta ja olohuoneen muuntumisesta varastoksi, jos haluat. Kysyä, eikö heillä ole varaa asianmukaiseen asuntoon tai edes varastohotelliin?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   27.12.25 14:21:41

Siskosi on juuri niitä ihmisiä, joiden takia maapallo tuhoutuu. Ajatella että näillä ihmisillä on jopa vielä lapsia, mutta eivät silti yhtään osaa tai halua ajatella heidän ja heidän jälkeläistensä selviytymistä tulevaisuudessa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.12.25 14:23:59

Vaihtoehtoja:
- Sinusta huomaa, että paheksut hänen tuhlailuaan ja koet olevasi parempi.
- Siskosi kuvittelee, että paheksut hänen tuhlailuaan ja koet olevasi parempi.
- Siskosi kokee tuhlailunsa "halveksittavaksi", koska yleinen mielipide kritisoi liiallista kulutusta ja on siksi valmiiksi puolustuskannalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.25 14:25:39

No irvaile takas että mitäs shoppailuaddikti ai taasko ostit uuden

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.12.25 14:26:09

Sisko kuvittelee olevansa jotenkin parempi kun tuhlaa. Sanoppa aloittaja vaan sille suoraan että nämä törsääjät vievät maailmaa kohti iömaston vakavaa muutosta.

Päivämäärä:   27.12.25 14:26:25

no vaikka antiikki mutta meidän perheessä tuntuu olevan kisan aihe kuka mokasi pahimmin.
jos x ostaa jonkun romun, yrittää myydä mulle tai houkuttaa ostaan muka vastaavaa jostain missä nyt myynnissä onkin. peittelee virhetään ja yrittää kieroilla tyyliin joo sinäkin hairahduit. no ei sinä hairahduit ja yrität muut kiskoa mukaasi.
pask harrastus väärien ihmisten kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.