Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua alkoi vaivaamaan koulun tekemät

Lähettäjä: Lastens.ilmoitukse 
Päivämäärä:   25.12.25 18:17:11

Lapsellamme on aika vahvoja autistisia piirteitä jotka tulevat esille tilanteissa jossa on paljon ihmisiä ja hälyä. Joten koulussa tulee paljon tilanteita, että lapsi jumittuu johonkin tilaan tai ulos eivätkä opettajat tai koulunkäynnin ohjaajat saa maaniteltua häntä tilanteesta eteenpäin. Koulun henkilökunta ei taas voi jättää lasta valvomatta, mutta ei heillä ole resursseja järjästää yhtä aikuista yhtä lasta varten. Niinpä on sovittu, että näissä tilanteissa koulupäivä keskeytyy ja jompi kumpi meistä vanhemmista hakee lapsen kotiin, koska eivät myöskään saa päästää lasta yksin kotiin vaikka koulupäivän jälkeen pärjääkin hyvin yksin kotona.

Koulusta on tehty joulukuun aikana neljä lastensuojelu ilmoitusta, kun emme ole päässeet hakemaan lasta riittävän nopeasti koululta. Nyt oli jaksamista lukea ne ajatuksella läpi. Muistan nuo tilanteet tarkasti ja mielestäni on vähän kohtuutonta, että meistä vanhemmista jomman kumman pitäisi olla soitosta koululla alle 10 minuutissa. Esim viimeisimmässä tilanteessa olimme mieheni kanssa kumpikin töissä. Minä huomasin 17 minuutin päästä siitä kun koululta oli yritetty soittaa, että ovat soittaneet. Soitin heti koululle, mutta sieltä kerrottiin juuri mieheni eli lapsen isän tulleen paikalle. Aikaisempina tapauksina mies on ollut vielä kotona, meiltä koululle on matkaa noin 1,5 km ja on lähtenyt heti, kuitenkin aikaa on koulun mukaan mennyt liikaa.

Nyt on onneksi joululoma, mutta lapsen koulun alku ahdistaa todella paljon. Työskentelen hoitoalalla ja en mitenkään voi aina vastata puhelimeen. Työssä nyt vain on tilanteita, että en voi jatkuvasti olla puhelin kädessä. Periaatteessa oman puhelimen mukana pitäminen on kiellettyä, mutta se saa olla taskussa jos ei häiritse työntekoa. Koululla on työpaikan numeroni ja olen usein tuonut ilmi, että hätätilanteissa siihen voi soittaa, mutta ikinä koululta ei ole työnumeroon soitettu vaan aina koitettu tavoittaa vain omasta numerosta ja sitten on seurannut lastensuojeluilmoitus.

Ymmärrän, että koulun pitää nämä ilmoitukset tehdä, mutta mielestäni tuo alle 10 minuutissa töistä tai kotoa koululle on ihan älyttömän lyhyt aika. Kiitän onneani, että mies on aina pystynyt menemään koululle niin ripeästi. Työskentelen isossa sairaalassa niin minulla menee jo se 10 minuuttia helposti kun etsin työkaverista työlleni jatkajan, menen pukuhuoneelle vaihtamaan vaatteet ja siitä sitten vielä koululle 4 km matka.

Eivät nuo ilmoitukset ole ikinä johtaneet muihin kuin puhelimessa keskusteluihin. Ei sosiaalitoimella ole tarjota meille mitään apua mistä hyötyisimme edes etäisesti. Kotona arki sujuu, ei ongelmitta, mutta kuitenkin siedettävästi. Lapsen ongelmat korostuvat koulussa eikä koululla ole resursseja pitää lastamme koulussa.

Ajattelin, että jos joku joka on ollut vastaavassa tilanteessa tai olisi muuten tietoa vastaavaassa tilanteessa lukisi tämän ja osaisi ehdottaa tilanteeseen ratkaisua. Ei tämä voi niinkään mennä, että jomman kumman vanhemman pitää jäädä työttömäksi ja alkaa päivystämään lapsen koulupäivät koulun lähettyvillä ulkona, että ehtii hakea lapsen riittävän ripeästi kotiin. Lapsi kuitenkin menee kouluun ihan mielellään ja kulkee sinne ja takaisin täysin omatoimisesti.

Re: Minua alkoi vaivaamaan koulun tekemät

Lähettäjä: Sos. 
Päivämäärä:   25.12.25 18:26:56

Ihan lepo vaan. Jos kouluun ei saa mitään keskusteluyhteyttä asian suhteen, niin ehkä olisi jopa toivottavaa että sieltä sosiaalipalveluiden puolelta joku tulisi avuksi koululle keskustelemaan miten nämä tilanteet jatkossa hoidetaan. On täysin kohtuutonta odottaa että vanhemmat on hetkessä paikalla kun koululla ei selvästi ole osaamista nepsy lapsen kanssa.
Ja jos koululla ei ole muita keinoja tilanteissa kun tehdä lasuja niin olisi korkea aika miettiä niitä.

Teen töitä lasussa ja tää kuulostaa aika tavalliselta keissiltä. Ei meitä tarvii pelätä. Tehdään töitä sen eteen että kaikilla olisi parempi olla <3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.25 18:31:24

Onko tämä se sama lapsi, joka oli aiemmin erotettu koulusta toistaiseksi juuri samanlaisten jumi-tilanteiden vuoksi?

Lähettäjä: Lastens.ilmoitukse 
Päivämäärä:   25.12.25 18:34:57

Ei minua lastensuojelu sinällään ahdista vaan se, että olemme tilanteessa jossa en oikein tiedä miten tämän voisi ratkaista eikä sieltä suunnalta kuitenkaan ole tarjota meille sellaista apua mitä tarvitsisimme eli sen aikuisen olemaan lapsen kanssa koulupäivän. Ilmoitukset ahdistavat sen takia, kun niiden syy on sellainen ettei minulla ole järkevää ajatusta miten nämä tilanteet voitaisiin ratkaista. Vaikka kyllähän tuo ilmoitus vaatii aina sen, että varaamme aikaa puhelimessa keskusteluun ja jollain työntekijällä menee aikaa ”hukkaan” eli tässä mielssäkim ne stressaavat. Nyt jo kertyy ihan älyttömästi poissaoloja töistä kun lapsella on aika tiiviisti aikoja psyk.polille ja sitten nämä kouluasiat.

Lähettäjä: huli 
Päivämäärä:   25.12.25 18:40:04

Yritä ajatella että ne ilmoitukset auttaa teitä, ne on nimenomaan teidän etu ja apu! Sossu on teidän perheen puolella, ei teitä vastaan. Vaikka nyt tuntuu että kaikki on jumissa, niin älä menetä uskoa parempaan, ratkaisuvaihtoehtoja varmasti löytyy.

Päivämäärä:   25.12.25 18:59:22

Siis mitä ihmettä, koulun tehtävähän on hoitaa tukitoimet niin että koulussa pärjää. Voi olla että tarvii diagnoosin jotta saa parempia tukitoimia eli jos sitä ei ole niin lääkärin kautta.

Päivämäärä:   25.12.25 19:11:19

Miksi lapsella ei ole avustajaa koulussa? Nyt nyrkkiä pöytään, että sellainen saadaan.

Kevoilla on avustajia jopa päivätoiminnassa joten kyllä nyt kouluunkin pitäisi saada. Ongelma on nyt se, että sekä perhe, että koulu ei ole yhtään perillä lapsen oikeuksista.

Päivämäärä:   25.12.25 19:13:07

Voisiko koulu tehdä noita ilmoja niin herkästi, että saisivat sitä kautta resursseja sinne kouluun?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   25.12.25 19:24:31

Kai sinä tai puolisosi olette keskustelleet lastensuojelun kanssa? Jos he pitävät 10 minuutin noutoaikaa liian pitkänä, keksitte jonkun muun ratkaisun. Esimerkiksi tukiperhe tai päivystävä sosiaalityöntekijä.

Tai sitten lapsi johonkin erityiskouluun tai vähintään -luokkaan. Ihan turhaan lastensuojelua tuollaisella kuormitetaan. Joku ratkaisu asiaan on löydyttävä. Lastensuojelun työntekijät ovat ammattilaisia niiden ratkaisujen etsimisessä.

Lähettäjä: Sos. 
Päivämäärä:   25.12.25 19:29:53

Joo siis juurikin että sieltä sossusta voi saada apua diagnoosin saantiin, koulun tukitoimien järjestämiseen (avustaja, pienluokka, oppimisjärjestelyt jne). Ja muutenkin tukea tilanteeseen.
Vaikuttaa siltä että teillä ei ole tietoa mihin lapsi on oikeutettu ja miten asioiden kanssa edetä. Pyytäkää ammattilainen rohkeasti avuksi asiaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.12.25 19:32:00

Taas vie vammainen lapsi vanhempiaan 100-0.
Kiva aina "jumittaa ", kun pääsee kesken päivän koulusta kotiin.

Antakaa jumittaa, mutta koulupäivä ollaan koko päivä koulussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.