|
Lähettäjä: Piste
Päivämäärä: 24.12.25 15:36:34
Mielipiteitä, kumpi ylireagoi? Onko ikinä asiallista kysyä toisen mahdollisesta raskaudesta?
Taustaa: meillä lapsuudenperheessä ei oikein koskaan ole ollut mitkään läheiset tai puheliaat välit. Ikinö ei mun lapsuudessa juteltu mitään syvällisiä, vaan enemmänkin vaan vanhemmat katsoi että hengissä säilytään. Äiti hyvin marttyyri, kommentoi asiattomia ja loukkaantuu kun hänelle huomauttaa esimerkiksi että ei ole asiallista sanoa ketään n**keriksi. Hän utelee asioita, ja kun siitä sanoo asiallisesti niin loukkaantuu taas koska ”hän vaan välittää ja haluaisi tietää”. Viime vuosina olen etäännyttänyt itseäni perheestä ihan jo tämän takia, mutta myös koska meidän ajatusmaailmat on hyvin erilaiset muutenkin.
Jouluna kuitenkin olen yleensä tullut käymään. Mun mies ei, koska ei vietä joulua. Nyt tulin äidille, ja äiti iloisesti kysyi että odotanko mä vauvaa. Loukkaannuin, puoliksi huusin että en todellakaan ole, ja on asiatonta kysyä tällaista. Että hyvää joulua vaan, kiitos olen vain lihonnut. Äiti sitten tästä loukkaantui, koska hän olisi ollut vain iloinen asiasta. Jatkoin, että kenenkään kehoa tai painoa ei ole asiallista kommentoida, eikä kenenkään raskaudesta kysyä. Äiti itku kuinka hän vaan halusi tietää.
Olen jo aikapäiviä sitten sanonut, että lapsenlapsia ei tule. Äiti tietää sen. Paino on ollut aina vaikea asia: nuorena olin ylipainoinen, mutta aikuisiällä sain tiputettua normaalipainoon. Nyt viimeisen puolen vupden aikana painoa on tullut 10kg, joka kyllä näkyy, tiedän sen.
Olenko nyt vain liian herkkä, vai oliko muutenkin etäinen äiti nyt todella röyhkeä?
|